جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
ماهیت شناسی تجربه ی دینی
«تجربهی دینی» امری فراگیر و همگانی است، اما اندیشهی تجربی دینی (یعنی تجربهی دینی به عنوان فصل مهمی از مباحث فلسفی و دین شناختی) اندیشهی جدیدی است كه در دورهی جدید (مدرنیته) و در كانون مباحث فلسفهی دین، فلسفهی عرفان، الهیات، پدیدار شناسی دین، روان شناسی دین و دین پژوهی تطبیقی طرح شد. مباحث متنوع بسیاری در قلمرو تجربهی دینی مطرح شده است؛ تعریف تجربهی دینی، ماهیت و حقیقت آن، تجربه و تفسیر (ذات گرایی و ساختیگرایی در تجربهی دینی و عرفانی) و حجیت معرفت شناختی تجربهی دینی، از جمله مسائل مهمی است كه در فلسفهی دین و دین پژوهی معاصر مورد توجه اندیشمندان واقع شده، و موجب شكل گیری نظریات مختلفی در این عرصه شده است.
نویسنده، در مقالهی حاضر كه هدف عمدهی آن، «ماهیت شناسی تجربهی دینی» است، پس از تبیین بحث و طرح مباحث مقدماتی و زمینههای ظهور تجربه گرایی دینی، به نقد و بررسی سه نظریهی مهم در باب سرشت تجربهی دینی میپردازد:
۱) نظریهی حسی بودن تجربهی دینی(دیدگاه شلایرماخر و ........)؛
۲) همانندی تجربهی دینی با ادراك حسی (دیدگاه آلستون)؛
۳) تبیین ما فوق طبیعی تجربهی دینی (دیدگاه پراودفوت).
در ضمن بحث از ماهیت تجربهی دینی، مباحث دیگری نیز به تناسب مطرح شده است، برخی از این مباحث عبارتند از: تجربه و تفسیر یا این مسأله كه آیا تجارب دینی دارای هستهی مشتركی هستند؟ (ذات گرایی و ساختی گرایی)، كثرت گرایی دینی و .... همچنین در پایان هر یك از نظریات سه گانه پیرامون ماهیت تجربهی دینی، موضع هر كدام از آنها نسبت به مسألهی موجه سازی باور دینی از طریق تجربهی دینی (حجیت معرفت شناسی تجربه دینی) به طور اجمال بیان شده است.
پدیدار شناسان و فیلسوفان دین برای دین، ابعاد و ویژگی مختلفی ذكر كردهاند (۱)، كه یكی از آنها بعد تجربی دین است. ممكن است دستورات اخلاقی، حقوقی و عقیدتی، به پیدایش احساسات خاصی مانند حیرت یا خشیت كمك كنند و زمینه ساز تجربهای شگرف و شورانگیز مانند، احساس حضور در پیشگاه خدا، یا شنیدن تسبیح موجودات و تجارب درونی دیگری شوند، كه كاملاً متمایز از تجارب بیرونی است. انسانها، در سنتهای دینی مختلف، مدعی داشتن تجربههایی هستند كه متفاوت از تجربههای عادی بشرند. عموم دینداران چنین حالاتی را در خود سراغ دارند و به دیگران نقل میكنند. از همه بالاتر، عرفا و سالكان برای كشف و شهودهای خود اهمیت خاصی قائل بودهاند و كتابهای عرفانی ادیان مختلف، مشحون از تجارب و احوال درونی عرفاست. واقعهی زیر، نمونهای از گزارشها و ترجمان تجربهی دینی در سنت مسیحی میباشد.
خود را این چنین استنطاق میكردم [«چرا در همین لحظه به گناهان كریه خود پایان ندهم؟»] اما تلخ ترین و گزنده ترین اندوه در دلم موج میزد، و بی امان اشك میریختم.
در همین اثنا، از خانهی مجاور نغمهی كودكی به گوشم رسید. صاحب آن نغمه، دختر بود یا پسر، نمیدانم، اما به تكرار چنین میسرود:«برگیر و بخوان». سر بر داشتم و سعی كردم دریابم كه این كلمات در كدام بازی كودكانه خوانده میشوند، اما چیزی به خاطر نیاوردكم. از گریستن دست برداشتم، به پا خاستم و به خود گفتم كه این باید فرمانی الهی باشد كه مرا امر میكند تا كتاب مقدس را بگشایم و نخستین عباراتی را كه در برابر دیدگانم ظاهر میشود، بخوانم. (آگوستین، ۱۳۸۰ف ۲۵۵-۲۵۴). تجربهی دینی یعنی چه؟ ماهیت و حقیقت آن چیست، آیا تجارب دینی دارای هستهی مشتركی هستند؟ آیا تجربهی دینی در توجیه و عقلانیت باور دینی، كارایی دارد؟ برخی از سؤالات مهمی هستند كه در رویهی پدیدار شناختی (۲) و معرفت شناختی تجربهی دینی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. آنچه در این نوشتار میآید در واقع تحلیل و بررسی «ماهیت و سرشت تجربهی دینی» است.
البته در ضمن این بحث، مباحث دیگری را نیز، مانند تجربه و تفسیر (ذات گرایی، ساختی گرایی و نظریهی هستهی مشترك)، حجیت معرفت شناختی تجربهی دینی و توجیه باور دینی (به ویژه باور به خدا) از طریق آن، به اجمال طرح خواهیم كرد. اما بهتر است، به عنوان مقدمه، به علل و عوامل پیدایش این مسأله نظری بیفكنیم. گرچه تجربه دینی امری فراگیر و همگانی است، اما اندیشهی تجربهی دینی (یعنی تجربهی دینی به عنوان مسألهای فلسفی كلامی) چیزی نو و جدید است. در حقیقت، توجه دین شناسان و متفكران به این بحث، محصول تحول فكری است كه از آن به دورهی مدرنیته تعبیر میشود. مدرنیته ویژگیهایی داشت كه مهم ترین آنها، عقلانیت (Rationality) افراطی بود. تكیه و تأكید بر عقل در دورهی مدرن (توسط سلسلهای از متفكران از دكارت تا كانت)، عناصر مهم و اساسی الهیات طبیعی / عقلی Natural The ology مانند برهان نظم، را از كار اندخت. دیوید هیوم (۱۷۱۱-۱۷۷۶) بیش از همه در مخالفت با الهیات طبیعی نقش داشت. وی با تكیه بر تجربه گرایی، عناصر مختلف الهیات طبیعی را مانند برهان نظم، وجود معجزات و .... مورد انتقاد قرار داد. (ر.ك: هیوم، ۱۳۶۲، ۷۵-۶۰؛ ۱۳۸۲، ۱۵۲-۱۵۱)
این اشكالات تأثیر عمیقی بر كانت (۱۷۲۴-۱۸۰۴) نهاد، به طوری كه به اعتراف خود كانت، این دیوید هیوم بود كه وی را «از خواب جزمی مذهبان بیدار كرد» (كانت ۸۹، ۱۳۸۰). كانت بر آن بود كه براهین سنتی وجود خداوند، محكوم به شكستاند و لذا مهم ترین اعتراض بر برهان وجود شناختی را در كتاب سنجش خرد ناب (۱۳۶۲-۶۶۳) مطرح كرد. شكاكیت كانت نسبت به دلایل عقل گرایان در باب اثبات وجود خدا، او را به عامل درونی فروكاهش (Reduction) داد. راه حل كانت این بود كه باید مفاهیم، عقاید و اعمال دینی را در حوزهی اخلاق قرار داد. دین مانند اخلاق، امری مربوط به عقل عملی است. كانت با تكیه بر آنچه قبلاً نشان داده بود (در نقد اول سنجش خرد ناب)، یعنی نارسایی استدلالهای معهود و مألوف برای شناخت وجود خدا، در نقد دوم (و در یكی از آخرین كتابهایش با عنوان دین در حدود عقل تنها (۱۳۸۱) مدلل میسازد كه اعتقاد به خدا و بقای نفس را میتوان(مانند اختیار) به مثابه «اصول موضوعهی عقل عملی»، شرایط لازم اخلاق، توجیه كرد.
آدمی برای اخلاقی بودن باید به عدالت واپسین عالم معتقد باشد. یعنی آن روزی كه به كار خیر پاداش و به كار زشت مجازات تعلق میگیرد. قبل از اینكه بحث تجربهی دینی توسط شلایرماخر مطرح شود، در مورد شناخت خداوند دو روش مهم وجود داشت. روش مصلحین كلیسا، كه تعالیم خود را بر اساس كلام مكشوف شدهی خدا در كتاب مقدس (الهیات نقلی) قرار میداد. روش دوم روش برخی از فلاسفه بود كه سعی میكردند با استنتاجات منطقی دربارهی ماهیت جهان، به الهیات طبیعی (عقلی) برسند.
از زمان توماس آكویناس به بعد، عدهای سعی كردند این دو را در یكدیگر ادغام نمایند. فلاسفهای نظیر كانت معتقد بودند این دو روش ناقض یكدیگرند. چون الهیات طبیعی به طور بنیادی تباه شده بود، دیگر نمیتوانست اساسی برای الهیات مسیحی باشد. تمایل به آزاد سازی باور دینی از اتكا به عقاید متافیزیكی و نظامهای كلیسایی و بر پایهی تجربهی انسانی نهادن آن، تا حد زیادی موجب شد كه نوبت به «تجربهی دینی» برسد. الهیات طبیعی راه بن بستی بود كه شلایرماخر نمیخواست وارد آن شود. از طرف دیگر، وی احساس میكرد كه دیگر نمیتوان كتاب مقدس را به عنوان شرح مداخلات خداوند در تاریخ بشر و مجموعهای از فرمایشات الهی پذیرفت. كتاب مقدس شرح تجربیات دینی بود و تجربهی دینی كلیدی بود كه شلایرماخر با دو دست به آن چسبید.
به نظر او این كلید میتوانست تمام مسائل الهیات را حل كند. (براون، ۱۳۷۵، ۱۰۹).
شلایرماخر انتقاد كانت از متافیزیك و الهیات طبیعی سنتی را پذیرفت و قبول كرد كه آموزهی دینی را نباید به چشم آموزههایی كه دارای مدعیات علمی یا متافیزیكی هستند، نگریست، ولی حل و انحلال دین را در اخلاق نپذیرفت. او بر آن بود كه آموزه و عملكرد دینی، نمایان گر عنصری خود مختار و تحویل ناپذیر در تجربهی انسان است كه قابل فرو كاهش به عقیده یا عمل نیست. دیانت، نه علم است، نه اخلاق؛ بلكه عنصری است در تجربهی انسانی كه برای خود كمال و یكپارچگی و تمامیت دارد.
فلسفهی دین همانا تأمل بر این عنصر یا این وجه است؛ آن چنانكه سنتها و فرهنگهای مختلف آن را شكل میدهد و در آموزهها و اعمال دینی مختلف جلوه گر میشود. شلایرماخر این وجه یا عنصر دینی را به مثابه احساس محدودیت یا اتكای انسان به خدا توصیف میكرد. این احساس در عین حال كه فقط از طریق انس و آشنایی، قابل درك و فهم است، عنصری عام و جهانی در تجربهی انسانی است كه برای همهی انسانها دسترس پذیر است. از آنجا كه آموزهی دینی منوط به اعتقاد نیست، بلكه جلوهی این عنصر عاطفی است كه با سنتها شكل میگیرد، آموزههای دینی هرگز نمیتوانند با یافتههای علم تعارض داشته باشند، عقاید دینی نیازمند هیچ توجیهی نیستند؛ زیرا به نحوی مستقل در وجه یا عنصری خود مختار از تجربهی احساس اتكا ریشه دارند. (پراود فوت ۱۳۷۵، ۲۴۴)
بنابراین، شلایرماخر اولین كسی است كه، بیش از هر كس دیگری، تجربهی دینی را طرح كرد.
● تحدید واژگان كلیدی
الف) تجربه
پیش از آنكه به معنای تجربهی دینی بپردازیم، لازم است كه واژهی «تجربه» را توضیح دهیم. واژه تجربه (Experience) از جمله واژههایی است كه تغییرات عمدهای از جهت معنا در طول تاریخ در آن رخ داده است. این واژه اكنون به گونهی وسیعی در رشتههای گوناگون، مانند علوم طبیعی، هرمنوتیك و فلسفهی دین به كار میرود و در هر كدام بار معنایی خاصی دارد. ریشه یابی این واژه نشان دهندهی آن است كه در ساختار اصلی این كلمه معنا و مفهوم آزمایش و تجربه نهفته است و صرف احساس چیزی را نمیتوان Experience نامید.
این مفهوم در زمان آمپریسیتهای انگلستان، یعنی قرون هفدهم و هجدهم، نقش مهمی در فلسفهی غرب داشت. اینان اصطلاح تجربه را در مقابل عقل، و برای اشاره به محتوای ذهنیای كه از حواس پنجگانه فراهم میشود، استفاده میكردند. به همین جهت، كسانی را كه راه شناخت را منحصر در معرفت حسی میدانند و معتقدند كه به ازای هر واژه، تصوری در ذهن انسان وجود دارد، تجربه گرا (Empricist) مینامند. اما بعد از دوران تجربه گرایان، مخصوصاً از جان لاك (۱۳۶۲-۱۷۰۴) به بعد، این واژه با نوعی توسعه، در مورد هر چیزی كه در ذهن انسان یافت شود و هر احساس درونیای كه انسان واجد آن باشد، اطلاق شده است؛ گرچه آزمایش و تكرار در آن وجود نداشته باشد. شلایرماخر و جیمز از پیشگامان این تحول معنایی بودند. اینها مفهوم تجربه را وسیع تر گرفتند تا شامل همهی محتوای آگاهی بشود؛ به ویژه با توجه به احساسات شهودی و عاطفی، كه سهم بسزایی در زندگی مذهبی دارند (ر. ك: لگنهاوزن، ۱۳۷۹، ۲۴؛ قمی، ۱۳۷۹، ۳۶۵).
ب) تجربهی دینی
پرسش از تعریف تجربهی دینی، به قول ویلیام رو (۱۳۷۹، ۲۸۷)، پرسشی به غایت دشوار است و ما به هر توصیفی كه دست پیدا كنیم، احتمالاً نارسا و شاید هم قدری دلبخواهی باشد. به هر حال، ما نیاز داریم كه تصوری، هر قدر هم كه مبهم و نارسا از كار درآید، از چیستی آنچه درصدد بررسی آن هستیم، داشته باشیم.
هیچ تعریف واحدی برای «تجربهی دینی» كه مورد اتفاق همگان باشد، وجود ندارد (مایلز، ۱۳۸۰، ۵۹)، بلكه این اصطلاح در موارد گوناگونی به كار میرود. در نظر برخی، این اصطلاح به پدیدههای مرموزی اشاره دارد كه با اعمالی نظیر غیب گویی، جادو و علوم خفیه ارتباط دارند و در نظر برخی دیگر، به معنای شنیدن نداها و دیدن رؤیا است. عدهای نیز این اصطلاح را در معنای گستردهای به كار میبرند كه به هر سنخ رویدادی كه مبهم یا بیان آن دشوار است، اشاره دارد؛ در حالی كه دیگران كاربرد این اصطلاح را به حالت ویژهای از آگاهی محدود میكنند كه با روشهای خاصی از تأمل به دست میآید. (هرد، ۱۳۸۲، ۶۳) ویلیام آلستون (فیلسوف دین معاصر)، تعبیر جالب و رسایی از تجربهی دینی ارائه میدهد: اصطلاح تجربهی دینی به معنای خاص و دقیق آن برای هر گونه تجربهای به كار میرود كه آدمی در ارتباط با حیات دینی خود وجود دارد، از جمله احساس گناه، یا رهایی، وجد و سرور، شوق، تمنا، احساس امتنان و سپاس و مانند اینها. (آلستون، ۱۳۸۳، ۶۸) بنابراین میتوان گفت كه تجربهی دینی دارای دو عنصر اساسی است: علم به امر متعالی و سر سپردگی تام به آن. (گیسلر، ۱۳۷۵، ۵۳).
منبع: دوماهنامه اندیشه و حوزه ، شماره ۵۱ و ۵۲
نویسنده: ولی الله عباسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست