پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

زیارت رسول خدا ص


زیارت رسول خدا ص

حق رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله و سلم بر امت و بلكه بر تمام انسانهای عصر نبوت تا صبح قیامت حق عظیمی است, كه ممكن نیست كسی بتواند به نحو كامل از ادای آن حق برآید

حق رسول خدا(صلّی اللّه علیه و اله و سلم) بر امت و بلكه بر تمام انسانهای عصر نبوت تا صبح قیامت حق عظیمی است، كه ممكن نیست كسی بتواند به نحو كامل از ادای آن حق برآید!

وجود مقدس او با تحمل انواع مشقات و آزارها و شكنجه های بدنی و روحی، تمام توان خود را برای هدایت انسان به سوی كمالات و حقایق بكار گرفت.

جلد دوم دیار عاشقان اختصاص به بیان شخصیت و عظمت رسول خدا(صلّی اللّه علیه و اله و سلم) و قسمتی از فرهنگ آن حضرت داده شده، البته برای معرفت به آن وجود مبارك، و استفاده از تعالیم آن منبع هدایت به آن جلد مراجعه خواهید فرمود.

رسول خدا(صلّی اللّه علیه و اله و سلم) درباره زیارت قبرش می فرماید: هر كس به حج خانه خدا آید و قبر مرا در مدینه زیارت نكند، روز قیامت از او دوری می كنم، و هر كه به زیارتم آید شفاعتم بر او واجب می گردد، و هر كه شفاعتم بر او واجب شود، بهشت برای او حتمی است.

حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) از جدّ بزرگوارش رسول خدا (صلّی اللّه علیه و اله و سلم) پرسید: ای پدر برای كسی كه تو را زیارت كند چه خواهد بود؟ فرمود:پسرم هر كه مرا در حال حیات یا پس از مرگ زیارت كند، یا پدرت یا برادرت، یا تورا زیارت نماید، حقی اس بر من كه روز قیامت او را زیارت نمایم و از گناهانش او را برهانم و نجات دهم.

وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَیْكَ لِسَانِی وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِینِكَ قَلْبِی وَ أَعِذْنِی وَ ذُرِّیَّتِی مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّهِٔ وَ الْهَامَّهِٔ و الْعَامَّهِٔ وَ اللَّامَّهِٔ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَیْطَان مَرِید وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ سُلْطَان عَنِید وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مُتْرَف حَفِید وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ضَعِیف وَ شَدِید وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَرِیف وَ وَضِیع وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ صَغِیر وَ كَبِیر وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ قَرِیب وَ بَعِید وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَنْ نَصَبَ لِرَسُولِكَ وَ لِأَهْلِ بَیْتِهِ حَرْباً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّهٔ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّكَ عَلَی صِرَاط مُسْتَقِیم

«و زبانم را به ستایش و شكر و یاد و ثنای جمیل بر خودت گویا كن،و دلم را برای پذیرفتن هدایت های دینت گشاده ساز، و من و فرزندانم را از شیطان رانده شده، و از شر جانوران زهرآگین، و خزندگان زهردار كشنده، و هر جانوری، و چشم زخم و از شرّ هر شیطان سركشی،و حكومت ستمگری،و از شرهر كامكار فرمانروائی،و از شرّ هر ناتوان یا نیرومندی، و از شرّ هر عالی مقام و فرومایه ای، و از شرّ هر كوچك و بزرگی، و از شر هر نزدیك و دوری، و از شر هر كس كه با رسول تو خاندانش به جنگ برخاسته، چه از جن و چه ازآدمیزادان، و از شر هر جنبده ای كه زمامش بدست توست در امان بدار، كه تمام نظام آفرینش در مسیر صراط مستقیم مسخر تو است».

مسئله شیطان و شیطان صفتان انسی و جنی بطور بسیار مفصل در تفسیر دعای هفدهم گذشت، و برنامه های مخالفان رسول الهی و اهل بیتش در دعای چهارم صحیفه با تفسیر و تشریح گسترده به لطف حضرت حق عنوان شد.در اینجا نیاز به تفسیر برنامه های شیطان و آنان كه با رسول خدا و اهل بیتش به جنگ برخاستند نمی بینم، ولی از شما خوانندگان با كرامت می خواهم كه به شرح دعای چهارم و هفدهم مراجعه نمائید كه با سبكی خاص و مطالبی تازه درباره شیطان و محاربان با رسول خدا و اهل بیت بحث شده است.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ مَنْ أَرَادَنِی بِسُوء فَاصْرِفْهُ عَنِّی وَ ادْحَرْ عَنِّی مَكْرَهُ وَ ادْرَأْ عَنِّی شَرَّهُ وَ رُدَّ كَیْدَهُ فِی نَحْرِهِ

وَ اجْعَلْ بَیْنَ یَدَیْهِ سُدّاً حَتَّی تُعْمِیَ عَنِّی بَصَرَهُ وَ تُصِمَّ عَنْ ذِكْرِی سَمْعَهُ وَ تُقْفِلَ دُونَ إِخْطَارِی قَلْبَهُ وَ تُخْرِسَ عَنِّی لِسَانَهُ وَ تَقْمَعَ رَأْسَهُ وَ تُذِلَّ عِزَّهُ وَ تَكْسُرَ جَبَرُوتَهُ وَ تُذِلَّ رَقَبَتَهُ وَ تَفْسَخَ كِبْرَهُ وَ تُؤْمِنَنِی مِنْ جَمِیعِ ضَرِّهِ وَ شَرِّهِ وَ غَمْزِهِ وَ هَمْزِهِ وَ لَمْزِهِ وَ حدِهِ وَ عَدَاوَتِهِ وَ حَبَائِلِهِ وَ مَصَایِدِهِ وَ رَجِلِهِ وَ خَیْلِهِ إِنَّكَ عَزِیزٌ قَدِیرٌ

«بارالها بر محّمد و آل محّمد درود فرست،و هر كس كه درباره ام اندیشه بدی كند، شرش را از من بگردان، و حیله اش را از من دور كن، و ضربه و ضررش را از من دورساز، و تیر دشمنیش را به گلوی خودش بازگردان، وسدّی در برابرش برپا كن كه چشمش را از من كور، و گوشش را از یاد من كر سازی،و بر قلبش هنگام یادم قفل بندی، و زبانش را از گفتگو درباره من لال كنی، و او را سركوب نموده، عزتش را به ذلت مبدل سازی، و جبروتش را درهم شكنی، و طوق خواری بر گردنش نهی، و بزرگ بینی اش را از هم بپاشی، و از تمام ضرر و شر و عیبجوئی و كنیه و دشمنی و دامها وبندها و پیادگان و سواران اومرا ایمن نمائی، زیرا كه عزت و توانائی بی نهایت در بی نهایت از توست».

آنچه در فرازهای ملكوتی آخر دعا ذكر شده در رابطه با شیطان و شیطان صفتان و دشمنان خدا و انبیا و امامان و انسانیت است، كه جز قدرت حق و عنایت او قدرت و عنایتی نمی تواند این همه شر و فتنه و حیله را از سر انسان بگرداند، به این خاطر حضرت سجاد علیه السلام گرداندن این همه ضرر را از حیات انسان از خداوند قاهر و غالب می طلبد.

خداوندا آن كه تو را خواست، و دل به تو بست، و از عشق تو سرشار شد، و به دنبال وصلت برآمد، و به خواسته هایت گردن نهاد، و به انبیائت اقتدا كرد و به اطاعت از امامان راه سپرد، و در تمام گرفتاریها به تو پناه آورد، و از شر هم ذی شری از تو امان خواست، او را پذیرفتی، و امانش دادی و دلش را شاد كردی، و دردش را به دوا رساندی، و خیر دنیا و آخرت را نصیبش فرمودی.

جان فشاندم وصل جانان یافتم

جان چو دادم بهتر از جان یافتم

هر شبی صدبار خونم ریخت هجر

تا كه روزی وصل جانان یافتم

روزگاری با گدایی ساختم

تا رهی بر گنج سلطان یافتم

هر طرف سرگشته بودن چون نسیم

تا رهی سوی گلستان یافتم

قصه یوسف زمن بشنو كه من

عیش ها در چاه و زندان یافتم

ذره بودم تا كه بر من عشق تافت

ذره را مهر درخشان یافتم

تا كه رخشان گوهرم كرد آفتاب

خویش را بر تاج خاقان یافتم

ملك دل پرداختم از غیر دوست

تا زشاه عشق فرمان یافتم

رفت سامان از كف آن روزی كه من

از سر زلف توسامان یافتم

از زوال خود نیندیشم چو ماه

تا كمال خود به نقصان یافتم

خون پی لعل بدخشان كی خورم

من كه در دل صد بدخشان یافتم

تا هما بستم دل اندر زلف دوست

روزگار خود پریشان یافتم

پایگاه استاد حسین انصاریان

منبع: کتاب دیار عاشقان ج ۶