چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مبانی عدالت اجتماعی
به تصریح قرآن كریم «عدالتخواهی» اساسیترین آموزه پیامبران الهی است. اما سخن در این است كه: راه دستیابی به آن در جوامع بشری چیست و چگونه قابل تحقق است؟
یونان قدیم بر رعایت حقوق طبیعی و اعتدال در فضائل اخلاقی تأكید مینمود و در دوران رنسانس «قدرت» جایگزین «عدالت» گردید و در پایان قرن بیستم، انصاف به عنوان بهترین گزینه برای تحقق عدالت - در مقام تئوریك - به شمار آمد. و اما اسلام - بویژه در نگرش شیعی - عدالت را شیوه مدیریت و ربوبیت آفرینش و ملاك و معیار حكمت عملی و قوام فضائل اخلاقی و تبلور «صراط مستقیم» و ملاك مشروعیت نظام سیاسی و نیز مجوز احراز پستهای سیاسی و اجتماعی و دینی میداند.
مهمترین ركن عدالت «حق» است و تحقق یا عدم تحقق عدالت منوط به تشخیص حق و ذی حق و رسیدن حق به ذی حق است. هر موجودی دارای جایگاه وجودی ویژه با قابلیتها و ظرفیتهای مناسب است كه از آن قابلیتها به «حق» تعبیر میشود و بنابراین، مشروعیت حق تابع قراردادهای اجتماعی و قوانین وضعی نیست و یگانه عامل شناسایی و تشخیص این حقوق «عقل معصوم» از خطا و «وحی معصوم» از لغزش است. همزمان با تأكید بر هر حقی، تصدیق بر «تعهد»ی در برابر آن نیز میباشد - رابطه متقابل حق و تكلیف - چه اینكه میان «عدالت و برابری» نیز همین رابطه برقرار است. برابری میآید تا عدالت برقرار كند و اجرای عدالت برای دستیابی به برابری است. براساس این نگاه گسترده و جامع، اصول و مبانی عدالت اجتماعی را باید در: تشریع عادلانه و تنظیم و مدیریت عادلانه و قضاوت و دادرسی عادلانه و پاداش و كیفر عادلانه و در نهایت: زندگی متعادل در بعد فردی و اجتماعی جستجو كرد. دستیابی به این چشمانداز متعالی نیازمند رعایت عدالت فردی - تقوا، نگاه به عدالت به عنوان یك حق و یك تكلیف سیاسی، حقوقی، اقتصادی و... میباشد. اندیشه عدالتخواهی در جامعه اسلامی و فراوانی گفتگو از عدل و عدالت، ریشه در آموزههای قرآنی دارد. میتوان گفت در فرهنگ قرآن پس از توحید، اصلی فراگیرتر از عدالت وجود ندارد؛ اصلی كه هم آفرینش الهی بر اساس آن استقرار یافته و هم ربوبیت او بر مبنای آن اداره میشود. هم بود و نبود عالمِ تكوین، آراسته وجود عدالت است و هم باید و نباید نظام تشریع، در بند تحقّق آن میباشد. عدل ملاك ربوبیت حق تعالی در گستره هستی و معیار مدیریت و ولایت ولیّ خدا در جوامع انسانی و «تحقق بخشیدن به عدالت اجتماعی ملاك مشروعیت حكومت دینی است.»{۱} سخن از عدل و عدالتخواهی، حدیث عشقی است كه شیعه با شهادت اوّلین امامش در بهشت آن پای نهاد و همچنان در قربانگاه آن به شهادت ایستاده است و به نام عدالت و برای عدالت برچهره بیدادگران و بیدادگرایان در هر قیافه و قافیهای چنگ میاندازد و پیوسته در پی آن است تا روز موعودِ آخرین امامش فرا رسد و در شعاع آن خورشید عدالتگستر، عدل الهی را در فراز و فرود زمین خدا حاكم نماید. پرسشی كه این نوشته در پی پاسخ به آن میباشد این است كه اگر بعثت پیامبران الهی برای تحقق قسط و عدالت اجتماعی بوده است و اگر قرآن كریم خلاصه آموزههای پیامبران الهی و چكیده معارف آنان است، این قرآن چه اصولی را برای دستیابی به عدالت اجتماعی در جوامع انسانی ارائه كرده است؟ ضمن اعتراف به این حقیقت كه آنچه آمده است، تنها بخشی از اصول كلی است و شمارش همه آن در محدوده یك مقاله میسّر نمیباشد.
مطالب مورد نظر را پس از مروری سریع بر سیر علمی مفهوم عدالت در فلسفه غرب، در پنج محور میآوریم:
۱. گستره بحث عدالت در معارف اسلامی
۲. تعریف عدالت اجتماعی و مباحث پیرامون آن
۳. مبانی اعتقادی، فلسفی و عدالت اجتماعی در قرآن
۴. رابطه عدالت فردی با عدالت اجتماعی
۵. عدالت اجتماعی، حق یا تكلیف.
آنچه بر قلم رفته است، قدم اول در این راه نیست اما جای بسیار قدمها خالی است و امید آن است كه روزی پرسش بالا پاسخی در خور از سوی محققان بیابد.
مروری بر مبانی عدالت در فلسفه اجتماعی غرب
الف: یونان باستان
بیشترین آثار به جای مانده از افلاطون و ارسطو، درباره حكمت عملی و مباحث اجتماعی است. سقراط در جامعه آن روز یونان، فضایل پنجگانه حكمت، شجاعت، عفّت، عدالت و خداپرستی را به عنوان اصول اولیه اخلاق پایهگذاری كرد.{۲} كتاب جمهور افلاطون چكیده دیدگاههای سقراط در عدالت میباشد كه انسجام و استحكام افلاطونی یافته است. عدالت بر طبق عقیده افلاطون، رشتهای است كه جامعه را به یكدیگر میپیوند... . عدالت به عقیده وی هم تقوای عمومی است و هم تقوای خصوصی؛ زیرا به وسیله آن، عالیترین درجه خوبی هم برای دولت و جامعه و هم برای فرد محفوظ میماند. گوید: «برای هر انسان، چیزی به از آن نیست كه هر فرد، مقام و مكانی را اشغال كرده باشد كه شایسته آن است.»{۳}
افلاطون در پی آن بود تا عدالت حقیقی را در یك كشور ایدهآل به تصویر بكشد و بر همین اساس یك جمهوری خیالی و مدینه فاضله را به عنوان الگوی حكومتی طرح میكند.
ارسطو نیز براساس تقسیمبندی كه در حكمت عملی ارائه میكند عدالت در اخلاق را با اصول چهارگانه فضایل اخلاقی،{۴} و در سیاست مدن با طرح عدالت توزیعی؛ یعنی تعیین سهم هر یك از افراد جامعه بر حسب منزلت و شایستگی و در تدبیر منزل - اقتصاد - با طرح عدالت تبادلی یاتعویضی؛ یعنی برابری آنچه داده میشود با آنچه ستانده میشود،{۵} هر یك به صورت مستقل مورد بحث قرار میدهد. او میگوید:
«بهترین شخص كسی نیست كه فضیلتش را درباره خودش اجرا كند بلكه كسی است كه آن را درباره دیگری اجرا كند؛ چون كار دشوار این است. پس عدل به این مفهوم را نباید جزئی از فضیلت دانست، بلكه خود، تمام فضیلت است و ضد آن یعنی ظلم را نیز نباید جزئی از رذیلت دانست، بلكه خود، عین رذیلت است.»{۶}
ارسطو در عین حال كه قسمتی از عدالت سیاسی را طبیعی و قسمتی را قانونی و اعتباری میداند،{۷} میگوید:
«در سیاست، نیكی جز دادگری نیست كه صلاح عامه به آن وابسته است.»{۸}
ب: اروپای پس از رنسانسدر تحوّلات فكری قرن۱۷، فلسفه سیاسی و از جمله عدالت اجتماعی از «فضیلت» به «منفعت» تغییر مبنا داد.
توماس هابز (۱۶۷۹-۱۵۸۸) میگفت:
«انسان طبیعتاً حق دارد آنچه دلش میخواهد بكند، محرك تمام اعمال آدمی جلب نفع و حفظ خویشتن است و برای انجام آن ممكن است آنچه را لازم بشمارد انجام دهد... سلوك طبیعی آدمی خودپرستی و هدفِ غایی هر فرد منفعت شخصی و... جامعه هیأتی ا ست مصنوعی و ساختگی، نه طبیعی و نه الهی و جامعه آلت و وسیله نیل به هدف غایی یعنی منفعت فردی و شخصی است.{۹} عدالت در این قرن تفسیری زمینی و مردمی پیدا كرد و ریشههای الهی و دینی و فطریِ خود را از دست داد، به ویژه آنكه دیوید هیوم(۱۷۷۶-۱۷۱۱) صریحاً میگفت: معتقدات و ارزشهای اجتماعی مانند عدالت و آزادی تعهداتی هستند كه ارزش آنها تابع سودمند بودن آنهاست.»{۱۰}
ایمانوئل كانت (۱۸۰۴-۱۷۲۴) این حرص بیحدّ و مرز را تا اندازهای تعدیل كرد و براصول و قواعد اخلاقی تأكید نمود و گفت:
«نخستین قاعده اخلاقی، كه خود را به آن مكلّف میبینم این است: همواره چنان عمل كن كه بتوانی بخواهی، كه دستور عمل تو برای همه كس و همه وقت و همه جا قاعده كلی باشد.»{۱۱}
كانت مهمترین كاری كه انجام داد، وجدان اخلاقی و انصاف را در برابر سیلبنیان كن آزادی هوس و منفعتگرایی و خودبینی و نفسانیت قرار داد و اگر چه تلاش او در تعاملات سیاسی و اجتماعی قرنهای بعد تأثیر چشمگیری نداشت اما توانست چراغ فطرت را در مجامع علمی - فلسفی غرب از خاموشی مطلق نجات دهد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست