دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
اتوبوس BUS
نخستین اتوبوس شبیه نخستین تاکسیها بود. اصل اتوبوس در پاریس هنگامیکه بلز پاسکال میزیست پدید آمد و آن سرویس اتوبوسرانی در مدتی کوتاه در ۱۶۶۲ دایر بود. احتمالاً مدتی کار حملونقل مسافر دوام داشت در ۱۸۲۷ کلنل استانی لاس بایودری، فرانسوی دیگری بود که صاحب یک حمام در حومه پاریس بود نیاز برای جابهجائی مشتریان بهطور، رایگان به حمام خود و بازگردانیدن آنان به شهر داشت وی یک فاصله طولانی را با به راه انداختن یک سرویس کالسکه که پانزده تن مشتری حمام ویرا جابهجا میکرد. بهوجود آورد در همین سال ۱۸۲۷ سر گولد سورثی جارنی (۱۸۷۵-۱۷۹۳) یک نفر مخترع انگلیسی کالسکه بخاری را با ظرفیت ۱۸ مسافر به راه انداخت که میتوانست ۴۴ کیلومتر در هر ساعت ۲۴ کیلومتر را در هر سفر طی کند. در طی چهار سال وی سرویسهای دیری میان لندن و برخی از حومههای آن دایر کرد. در ۱۸۲۹ جرج شیلی ببر که یک درشکه سازبود یک سرویس اتوبوسرانی که به ظرفیت ۲۲ صندلی و با ۳ اسب کشیده میشد. به راه انداخت. شیلی بیر سرویس اتوبوسرانی خود را OMNIBUS نامید که کلمهای است لاتین به معنای برای هر و همهکس. این اندیشه انتشار یافت و مدلهای اتوبوسهای شیلی بیر به زودی در شهرهای بزرگ دیگر به راه افتاد. والتر هانکوک انگلیسی دیگری بود که درشکههای بخاری که میتوانست در هر ساعت ۳۲ کیلومتر در ساعت، در حومههای لندن به طول ۶۴۳۶ کیلومتر را بپیماید دایر کرد. یکی از آنها انترپرایز بود که در ۱۸۳۳ راههای بزرگراهها توسعه و ترقی یافت، تا ۱۹۲۰ در ایالات متحده آمریکا راههای اتوبوسرانی میان شهرهای آمریکا - مکزیک و کانادا از این سرویس اتوبوسرانی بهعلت راحتی و ارزانی استقبال کردند به ۶۵،۰۰۰ کیلومتر رسید و شبکه اتوبوسرانی امروزه اتوبوسها بزرگ و پرقدرت است که با موتور دیزل کار میکند.
از این گذشته صندلیهای راحت و گنجایش کافی و سیستمهای ایمنی و غیره آن میباشد.
طراحی نخستین اتوبوسها چندان جالب نبود اما در دهه ۱۹۹۰ آیردینامیک با پنجرهها و شیشههای سایهدار و کاربرد هوای فشرده در بستن و باز کردن درها و دیگر وسایل، اتوبوسها را راحتتر و با آسایش و هم جدا کردن بخش مختلف در اواخر دهه ۱۹۹۰ انجام گرفت. صندلیها را بهجای فلز از فایبرگلاس ساختند با بهکار بردن ترکیبات غیرفلزی در استحکام، زیبائی و آسایش مسافران اتوبوسها، موتور برقی به اتوبوسها اینک در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا بهکار افتاد و هر اتوبوس برقی ظرفیت ۷۲ نفر مسافر را دارد.
سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور
قتل هواشناسی زلزله تهران آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی پلیس سلامت سازمان هواشناسی خانواده محیط زیست
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا دولت سیزدهم خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو قیمت سکه بورس بازنشستگان بازار سرمایه
علیرضا قربانی تخت جمشید کنسرت تلویزیون سینما سینمای ایران رسانه ملی بازیگر کتاب دفاع مقدس سریال موسیقی
هوش مصنوعی دانش بنیان وزیر علوم ماهواره باتری
فرانسه رژیم صهیونیستی غزه ترکیه جو بایدن فلسطین روسیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان ترامپ بایدن
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند باشگاه استقلال بازی آلمان نقل و انتقالات تیم ملی آلمان
الکامپ نمایشگاه الکامپ ربات وزیر ارتباطات عیسی زارع پور اپل اینترنت فناوری موبایل
کاهش وزن دیابت چشم سرطان ویتامین گرمازدگی چاقی قند خون سکته مغزی بارداری