چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

۲۳ دسامبر ۲۰۰۵ ـ صرفه جویی در لس آنجلس تایمز، چرا؟


در پیامی از تهران به تاریخ ششم دسامبر ۲۰۰۵ سئوال کرده بودند که چرا لس آنجلس تایمز، یکی از روزنامه های بزرگ آمریکا دست به صرفه جویی زده و یک شعبه بزرگ خود را بسته است:
پاسخ: لس آنجس …

در پیامی از تهران به تاریخ ششم دسامبر ۲۰۰۵ سئوال کرده بودند که چرا لس آنجلس تایمز، یکی از روزنامه های بزرگ آمریکا دست به صرفه جویی زده و یک شعبه بزرگ خود را بسته است:

پاسخ: لس آنجس تایمز هفتهاول دسامبر ۲۰۰۵ یکی از شعب قدیمی خود را بست و این، آغاز کار صرفه جویی آن بوده است. تقریبا همه روزنامه ها دست به صرفه جویی زده اند زیرا که از آغاز قرن ۲۱، جز در چند کشور انگشت شمار، تیراژها به دلایلی که در زیر می آید رو به کاهش گذارده است و درآمد روزنامه ها، همچنین:

ـ کم حوصله و کم وقت شدن مخاطبان که تنها عکس، تیتر، پاراگراف لید و یا چند پارگراف اول یک مطلب را می خوانند و روزنامه نگار خوب که متاع مورد نظر مخاطبان «روشنتر و حساستر امروز» را تهیه کند حکم کیمیا پیدا کرده است. مخاطبان می خواهند که مطالب، مطابق خواست آنان تهیه و درباره زندگی روزمره، یا خبر اختصاصی و افشاگرانه (اینوستیگیتیو) باشد که تهیه چنین مطالب و عکسها و کاریکاتورها هزینه سنگین دارد.

ـ کاهش ترن سواری و اتوبوس سواری که مردم عادت خواندن روزنامه هنگام رفت و آمد با آنها را داشتند. در اتومبیل شخصی و درحال رانندگی که نمی شود روزنامه خواند.

ـ پیدایش روزنامه های آنلاین و وبلاگ ها که تولید شان هزینه مختصر دارد و دست ناشر و نویسنده آنها از هر جهت وسیعا باز است.

- قرارگرفتن اخبار خبرگزاری ها در اینترنت و یافتن خبر مورد نظر از منابع مختلف از طریق سرچ انجین ها.

- پیدایش موسساتی که اخبار و مطالب مورد درخواست سریعا تهیه و با ای میل به متقاضی می رسانند (شخصی کردن اخبار).

- دریافت خبر از طرق متعدد از جمله سلفون.

ـ رقابت شبکه های تلویزیونی و پخش اخبار در راس هر ساعت و یا هر سی دقیقه از رادیوها و شنیدن آنها از رادیو اتومبیل، کارگاه، آشپزخانه و ... که روزنامه ها همین اخبار را ساعتها بعد عینا تکرار می کنند!.

ـ بی علاقگی مردم به خواندن فیچر و مطالب طولانی و غیر خبری.

ـ بالا رفتن سریع دستمزد روزنامه نگاران ماهر و در نتیجه استفاده اجباری ناشران از هر فارغ التحصیل دانشگاه در هر رشته ای به جای آنها که نه استعداد و ذوق این کار را دارند و نه می خواهند که روزنامه نگاری حرفه مادام العمر آنان باشد و لذا به پیشرفت در این کار اعتناء نمی کنند.

ـ افزایش هزینه چاپ و کاغذ که روزنامه ها را مجبور به افزایش دادن بهای تکفروشی کرده است.

ـ فوت و بازنشسته شدن شماری از تفسیر و مقاله نگاران معروف که بسیاری از مخاطبان به خاطر قلم آنها روزنامه ها را می خریدند و شکست ناشران در یافتن و مشهور ساختن مقاله نگار تازه (جانشین).

ـ خرید برخی از روزنامه ها از سوی شرکتهای خارج از این حرفه و نیز افراد غیر روزنامه نگار با هدف ها و منافع خاص و استفاده ابزاری از روزنامه ها که در دراز مدت آنها را ورشکسته می کند.

ـ کاهش آگهی. درحال حاضر منابع متعدد از جمله اینترنت برای انتشار آگهی در دسترس است.

ـ دهها علت دیگر.