شنبه, ۲۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 15 March, 2025
مرد شهید مشروطه مشروعه

در دوران مشروطه یکی از پایگاههای اطلاعرسانی پایگاه مساجد و منبرها بود که علما با استفاده از این پایگاهها به افشا گری و روشنگری میپرداختند. پایگاه روحانیت اصلی ترین پایگاههای مردمی بود.نقش علما در شروع انقلاب مشروطه و همچنین همراهی مردم با این جریان غیر قابل انکار است اما متاسفانه رهبران مشروطه آنچنان که باید و شاید قدر این گروه را ندانستند و آنچنان در این قدر ناشناسی پیش رفتند که شیخ فضل الله نوری را دار زدند و آیت الله بهبهانی را در منزلش به دست جوخه ترور سپردند.
در این بین اما حکایت شیخ فضل الله نوری حکایت روحانی آزادی خواهی است که جان خود را در راه اهداف حقه خود گذاشت.شیخ فضل الله نوری با مشروطه مخالفتی نداشت در اصل او با مشروطهای به مخالفت برخاست که قرار بود بدون ارکان اسلام باشد از این رو بود که او همواره تاکید میکرد که مشروطه باید همراه مشروعه باشد.مشروعهای که قطعا میتوانست جلوی استعماری که بعدها در پی مشروطه آمد جلو گیری کند. شیخ فضلالله نوری در جنبش ضدانگلیسی تنباکو ـ ۱۳۰۹قـ به رهبری میرزای شیرازی، شرکت داشت. پس از درگذشت میرزای شیرازی (شعبان ۳۱۲ق) و احتمال مرجعیت وی و میرزا حسن آشتیانی که خطری برای انگلستان محسوب میشد، شبنامههایی در ذیقعده ۱۳۱۲ق توسط وابستگان انگلیس پخش شد. شیخ فضلالله پس از درگذشت میرزای آشتیانی (جمادی الاول ۱۳۱۹ق)، عالم و مجتهد اول تهران شد.
در جریان مشروطه آنچه که بیشتر به چشم میخورد طرفداری بعضی از به اصطلاح رهبران مشروطه از کشورهای اروپایی و انقلابات اروپایی است و به واسطه این است که کمکم زمزمه گمراهی مشروطه در بین آنان آغاز میشود.و این زمزمه در تدوین قانون اساسی به یک صدای بلند تبدیل میشود بهطوریکه باعث اعتراض شیخ شهید میشود. شیخ فضلالله با حضور در جلسات کمیسیون تدوین، میکوشید تا روح قانون اساسی را براساس شریعت اسلامی بنا کند یا از موارد متعارض آن جلوگیری نماید، اما مقاومت او بامخالفت سرسختانه برخی از مشروطهخواهان غربزده و بیدین مواجه میشود و مطبوعات متعدد مشروطهخواه تهران و سایر شهرستانها به او حمله میکنند.
شیخ پس از چند روزی از مشروطهطلبان جدامی شود، زیرا مشروطه را با شریعت سازگار ندانسته و خواستار حکومت مشروطه مشروعه میشود. شیخ فضل الله در این باره با اشاره به قانون اساسی مینویسد:
«... وقتی را صرف این کار با جمعی از علما کردم و بقدر میسور تطبیق به شرع، یک درجه شد... لیکن فرقه که زمام امور حل و عقد مطالب و قبض و بسط مهام کلیه بدست آنها بود مساعدت نمیکردند بلکه صریحا و علنا گفته که ممکن نیست مشروطه منطبق شود با قواعد الهیه و اسلامیه و با این تصحیحات و تطبیقات دول خارجه ما را به عنوان مشروطه نخواهند شناخت.» (مجموعهای از رسائل، اعلامیهها و مکتوبات شیخ فضل الله نوری، محمد ترکمان، موسسه خدمات فرهنگی، ۱۳۶۲، ج۱، ص۱۰۴) با توجه به این مقدمات و قضایاست که شیخ فضل الله مفهوم و مقصود و مراد از مشروطیت عینی و مشهود را چنین تحریر میکند:
«... بدان که حقیقت مشروطه عبارت از آن است که منتخبین از بلدان به انتخاب خود رعایا در مرکز مملکت جمع شوند و اینها هیات مقننه مملکت باشند و نظر به مقتضیات عصر بکنند و قانونی مستقلا مطابق با اکثر آراء بنویسند موافق مقتضی عصر به عقول ناقصه خودشان بدون ملاحظه موافقت و مخالفت آن با شرع اطهر بلکه هر چه به نظر اکثر آنها نیکو و مستحسن آمد او را قانون مملکتی قرار بدهند مشروط به اینکه اساس تمام مواد آن قانون به دو اصل مشؤوم که مساوات و حریت افراد سکنه مملکت است، باشد و سوای این، آنچه به تو گفتهاند کذب محض است.» (همان منبع-ص۶۴).
در جایی دیگر نیز شیخ شهید گفته بود: «مشروطهای را که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سردرآورد، نمیخواهد.»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست