چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
آیا اثر قرآن بر همه دل ها یکسان است
و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمومنین و لا یزید الظالمین الاخسارا.این آیه شریفه، هشتاد و دومین آیه سوره مبارکه اسراست. در این سوره، خداوند چندین بار راجع به قرآن کریم سخن به میان آورده است. به عنوان مثال، در آیه ۹ این سوره، قرآن کریم را با این اوصاف به مردم معرفی میکند که همانا این قرآن، خلق را به راستترین و استوارترین طریقه هدایت میکند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب عظیم بشارت می دهد. در آیات ۸۲ الی ۱۰۰ این سوره خداوند برای بار دوم در این سوره، قرآن کریم را معجزه و آیت پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله» معرفی میکند و همچنین رحمت و برکتش میخواند. علاوه بر این، خداوند گفتار کسانی را که معجزه های دیگر از رسول خدا میخواهند بیان میکند و پاسخ این افراد را می دهد.
● معنای آیه
همانگونه که میدانیم کلمه مِن دارای معانی مختلفی است; گاهی برای بیان تبعیض میآید و گاهی بیانیه است. علامه طباطبایی کلمه من را در این آیه بیانیه دانستهاند زیرا شفا و رحمت مخصوص قسمتی از قرآن نیست بلکه اثر قطعی همه آیات قرآن است. بنابراین اگر این کلمه بیانیه باشد معنای آیه به این صورت خواهد شد: ما نازل میکنیم آنچه را که شفا و رحمت است و آن قرآن است و... اما بعضی از مفسران این را احتمال دادهاند که من در آیه به همان معنای تبعیض است و اشاره به نزول تدریجی قرآن است. (بخصوص اینکه جمله ننزل فعل مضارع است) در این صورت معنای آیه چنین خواهد شد:ما قرآن را نازل میکنیم و هر بخشی از آن که نازل میشود به تنهایی مایه شفاء و رحمت است و...
● قرآن شفا است
در آیه بالا، خداوند قرآن کریم را شفا نامیده است و اگر خداوند قرآن کریم را شفا نامیده با در نظر داشتن اینکه شفا باید حتما مسبوق به مرضی باشد خود دلالت میکند که دلهای بشر احوال و کیفیاتی دارد که اگر قرآن را با آن احوال مقایسه کنیم، خواهیم دید که همان نسبتی را دارد که یک داروی معالج با مرض دارد. و درمان همه ناخوشیهای روحی و بداخلاقیهای ناشی از بیایمانی است.پس انسان همانطور که سلامتی و ناسلامتی جسمی دارد یک سلامتی و ناسلامتی روحی هم دارد، و همانطور که اختلال در نظام جسمی او باعث می شود که دچار مرضهایی جسمی شود، اختلال در نظام روحی او نیز باعث می شود به مرضهای روحی مبتلا شود، و همانطور که برای مرضهای جسمیش دوایی است، برای مرضهای روحی نیز درمانی دارد. اما چرا خداوند قرآن را شفای دل مومنین نامیده است؟ قرآن کریم با حجتهای قاطع و براهین ساطع خود، انواع شک و تردیدها و شبهاتی را که در راه عقاید حق و معارف حقیقیه میشود از بین برده با مواعظ شافی خود و داستانهای آموزنده و عبرتانگیز، مثلهای دلنشین، وعده و وعید، انذار و تبشیرش و احکام و شرایعش با تمامی آفات دلها مبارزه کرده همه را ریشهکن میسازد، بدین جهت خداوند قرآن را شفای دل مومنان نامیده است. مسعدة بن صدقة از امام جعفر صادق «علیهالسلام» نقل میکند که و انما الشفاء فی علم القرآن.
● قرآن رحمت برای مومنان
چرا خداوند بعد از اینکه قرآن را شفاء برای مومنان معرفی میکند آن را رحمت نیز میخواند البته باید در نظر داشت که رحمت افاضهای است که به وسیله آن کمبودها جبران و حوایج برآورده میشود - دلیلش این است که قرآن دل آدمی را به نور علم و یقین روشن می سازد و تاریکیهای جهل و شک را از آن دور میکند و آن را به زیور ملکات فاضله و حالات شریفه میآراید و اینگونه زیورها را جایگزین پلیدیها و صورتهای زشت و صفات نکوهیده میسازد. استاد مکارم شیرازی در توضیح این مطلب می نویسد: شفاء اشاره به پاکسازی، و رحمت اشاره به نوسازی است یا به تعبیر فلاسفه و عرفا، اولی به مقام تخلیه اشاره می کند و دومی به مقام تحلیه. قرآن برای مردم و اهل قرآن رحمت است و شکی در آن نیست و اهل قرآن کریم، ائمه هدی علیهم السلام هستند که خداوند میفرمایند: ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا. (۳۲/فاطر) قرآن برای کسانی رحمت است که به فرایض آن عمل میکنند و آنچه را که در قرآن حلال است حلال، و آنچه را که حرام است، حرام میدانند. پس اینان مومنان هستند که وارد بهشت میشوند و عذاب نمیشوند، بلکه از عذاب نجات مییابند. همچنین در قرآن، شفا از افراط و تفریط در تفکرات و شعور انسان است. پس این قرآن، عقل را از راههای غیرحقیقی حفظ میکند، انسان را در راههایی که مثمر ثمر باشد، آزاد میگذارد، او را از استفاده کردن نیرو و توانش در جاهایی که فایده ندارد، باز میدارد، به او برنامه سالم دقیق میدهد، فعالیت انسان را نتیجهدار میکند و او را از راههای غیرحقیقی باز میدارد. قرآن رحمت است برای کسی که طلب رحمت میکند و رحمت را برای خویش میخواهد. قرآن شفاء از کفر، شرک، جهل، فساد و هر رذیلتی است البته برای کسی که بخواهد برای خداوند تعالی خالص شود. قرآن کریم از آن جهت که شفاء است، اول صفحه دل را انواع مرضها و انحرافات پاک میکند و زمینه را برای جای دادن فضایل آماده میسازد، از آن جهت که رحمت است صحت و استقامت اصلی و فطری دل را به او باز میگرداند؛ از آن جهت که شفاء است محل دل را از موانعی که ضد سعادت است پاک کرده آماده پذیرش سعادت میسازد; از آن جهت که رحمت است هیبتسعادت به او داده نعمت استقامت و یقین را در آن جایگزین میکند. بنابراین قرآن کریم هم شفاء استبرای دلها و هم رحمت; همچنانکه هدایت و رحمتبرای نفوس در معرض ضلالت است.
قرآن برای ستمگران افزونی خسارت
کلمه خسار به معنای ضرر دادن از اصل سرمایه است، کفار مانند همه افراد یک سرمایه اصلی داشتند و آن دین فطریشان بود که هر دل ساده و سالمی به آن ملهم است، ولی ایشان به خاطر کفری که به خدا و آیات او ورزیدند از این سرمایه اصلی کاستند و چون به قرآن کفر ورزیدند و بدون منطق و دلیل بلکه به ستم از آن اعراض کردند، همین خسران ایشان را دوچندان کرده نقصی روی نقص قبلیشان اضافه کرد. البته این در صورتی است که از آن فطرت اصلی چیزی در دلهایشان مانده باشد و گرنه هیچ اثری در آنها نخواهد داشت و لذا به جای اینکه بفرماید: یزید الظالمین خسارا که به معنی در ستمگران خسران را زیادتر میکند فرمود: ولا یزیدالظالمین الاخسارا که به معنی در ظالمان اثری جز خسران ندارد یعنی در آن کسانی که از فطرت اصلیشان چیزی نمانده هیچ اثر ندارد و در آن کسانی که هنوز از موهبت فطریشان مختصری مانده این اثر را دارد که کمترش میکند. این خسران و نقصان نیز از جهت تکذیب و کفر آنها به قرآن کریم است و همچنین خداوند میفرماید: فزادتهم رجسا الی رجسهم. (۱۲۵/توبه) . در حدیثی که منسوب به امام محمد باقر «علیهالسلام» است میخوانیم که حضرت میفرمایند: جبرئیل بر پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله» نازل شد و فرمود: و لا یزید الظالمین آل محمد حقهم الاخسارا.
قرآن دارویی بدون عوارض جانبی
با این اوصاف که خداوند قرآن کریم را شفاء و رحمت برای مومنان خوانده در واقع آن را به عنوان یک دارو برای امراض جسمی و روحی معرفی کرده است. همانطور که میدانیم داروی دردهای جسمانی غالباً اثرهای نامطلوبی روی ارگانهای بدن میگذارند تا آنجا که در حدیث معروفی آمده: هیچ دوایی نیست مگر اینکه خود سرچشمه بیماری دیگری است. اما این داروی شفابخش هیچگونه اثر نامطلوب روی جان و فکر و روح آدمی ندارد، بلکه برعکس تمامی آن خیر و برکت است. در یکی از عبارات نهج البلاغه میخوانیم: شفاء لا تخشی اسقامه یعنی اینکه قرآن داروی شفابخشی است که هیچ بیماری از آن برنمیخیزد. کوتاه سخن این که قرآن مومنان را صحت و استقامت میافزاید و سعادتی بر سعادت و استقامتی بر استقامتشان اضافه میکند و اگر در کافران هم چیزی زیاد کند آن چیز عبارت از نقص و خسران خواهد بود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست