جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا

نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران


نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران

مدیریت جامع شهری و طرح توسعه اطلاعاتی شهر چشم اندازی کلی است که بر مبنای شعار شهر هوشمند تهران درنظر گرفته شده تا در نهایت, باعث حکم رانی مبتنی بر عدالت مطلوب و ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان شود

مدیریت جامع شهری و طرح توسعه اطلاعاتی شهر چشم اندازی کلی است که بر مبنای شعار شهر هوشمند تهران درنظر گرفته شده تا در نهایت، باعث حکم رانی مبتنی بر عدالت مطلوب و ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان شود. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران مجری اصلی سیاست ها و برنامه های کلان در حوزه فناوری اطلاعات شهر تهران است تا شرایط لازم برای تحقق شهر هوشمند را فراهم کند. تمرکززدایی و اتصال تمام نقاط شهر به یکدیگر، دسترسی شبانه روزی به خدمات شهری، تبدیل زمان فیزیکی به زمان مجازی و کاهش رفت وآمدهای درون شهری و بین شهری، کوتاه شدن مسافرت ها و... از مهم ترین اهداف این سازمان است تا با فراهم آوردن چنین شرایطی، فرایندهای مبتنی بر ارتباطات حضوری با ارتباطات غیرحضوری قابل انجام باشد و شهری هوشمند شکل بگیرد.

دراین صورت، آلودگی های شهری کاهش می یابد‏، امور اداری و فرایندهای شهری با سرعت و سهولت بیش تری انجام خواهد گرفت و هم چنین هزینه های تحمیلی بر شهروندان نیز کم تر می شود. با دست یابی به این ویژگی های مطلوب، کاهش فشارهای روحی و ارتقای سلامت روانی شهروندان اتفاق خواهد افتاد که گامی رو به جلو در زمینه تحقق توسعه پایدار است. در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران را به همراه نخستین سامانه جامع اطلاع رسانی شهری تولید و ارائه کرده است. این سازمان با مطالعه و مقایسه تطبیقی همه جانبه درباره نسخه موبایل سایت های داخلی و خارجی از جمله: MSN YAHOO، AMAZON، EBAY، Wikipedia ، MICROSOFT، Google تبیان، سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و... موارد لازم برای ارائه در نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران را با توجه به نیازهای شهروندان و خدمات قابل ارائه از سوی این سازمان استخراج کرد. پیشنهادهای موردنظر مانند امکانات جست وجو، هواشناسی، پست الکترونیکی، اطلاع رسانی، مشاغل و شرکت ها، اطلاعات ترافیکی، نرخ بازار، گرد شگری و تفریح و... با توجه به زیرساخت های تلفن همراه در ایران مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت، نسخه آزمایشی موبایل پرتال شهرداری تهران برای استفاده شهروندان راه اندازی شد که به صورت آنلاین در نشانی اینترنتی mobile.tehran.ir از طریق بسترهای ممکن برای اتصال موبایل به اینترنت (GPRS وغیره) قابل دسترسی است.

با راه اندازی این پروژه، بانک اطلاعاتی شهر تهران از طریق تلفن همراه در دسترس شهروندان قرار گرفته است که درحال حاضر با شش امکان در نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران به صورت آنلاین و آفلاین ارائه شده است. امکانات نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران عبارتند از نیازمندی های روز، نقشه، اطلاعات شهر، درباره شهرداری، راهنما و خبر.

کاربر/شهروند با کلیک بر روی گزینه راهنما جدول اطلاعاتی امکانات نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران را مشاهده خواهد کرد و از خدمات ارائه شده در هر کدام از بخش های نقشه، اطلاعات شهر و... مطلع خواهد شد. در بخش «نقشه»، نقشه کامل شهر تهران در اختیار کاربر/شهروند گذاشته شده است.«بانک اطلاعات شهر» شامل اطلاعاتی درباره مشاغل، مؤسسه ها و سازمان های عمومی است که به صورت دسته بندی شده در قالب گزینه هایی مانند مراکز عمومی (شامل مراکز مذهبی، پارکینگ، مترو، ترمینال، مراکز امداد، هتل ها و...)، مراکز فرهنگی و ورزشی (شامل دانشگاه ها، موزه ها، فرهنگ سراها، فضاهای سبز، اماکن ورزشی و...)، مراکز بهداشتی و درمانی (شامل بیمارستان ها، داروخانه ها درمانگاه ها، مراکز بهداشتی، آمبولانس و...)، سازمان ها و اداره ها (شامل سفارت خانه ها، مجتمع های قضایی و انتظامی و...)، بانک ها و مؤسسه های مالی و اعتباری، معابر (خیابان ها، کوچه ها ، محله ها، میدان های تهران و بزرگ راه ها و...) ارائه شده و کاربر/شهروند می تواند به وسیله جست وجو در این بخش اطلاعات موردنیاز خود را به سادگی و در کم ترین زمان کسب کند.

«درباره شهرداری» نیز همان طور که از عنوان آن مشخص است اطلاعاتی درباره تاریخچه تاسیس و وظایف شهرداری تهران را در اختیار شهروندان می گذارد. در بخش «خبر» نیز اخبار ایران و جهان با محوریت شهرداری منعکس می شود.بخش «نیازمندی های روز» نیز درحال حاضر شامل اطلاعاتی درباره هواشناسی تهران، نرخ ارز و اوقات شرعی است. از جمله امکانات ویژه نسخه آنلاین این سامانه می توان به امکان تماس مستقیم از طریق وب با کلیک بر روی لینک شماره های تماس در صفحه ها، ارسال پیام کوتاه از طریق وب، ارسال اطلاعات به صورت آنلاین و نمایش فارسی اطلاعات و اعداد اشاره کرد که در مراحل بعدی توسعه این پروژه، با استفاده از پروتکل های مختلف برای انواع گوشی های تلفن همراه صفحه خاص خودشان ارسال خواهد شد.

دراین صورت، زمانی که مرورگرهای مختلف به نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران مراجعه کرده و درخواست خود را ارسال می کنند، نوع و مدل گوشی تلفن همراه آن ها تشخیص داده شده و بر مبنای آن، صفحه متناسب با گوشی تلفن همراه ارسال می شود تا کاربر بتواند با حداکثر امکانات مرورگر تلفن همراه خود، اطلاعات را دریافت و مشاهده کند. طرح امکان سنجی توسعه خدمات و بهبود ابعاد گوناگون آن از نظر گرافیکی، محتوا، کاربرپسندی و... نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.

علاوه بر نسخه موبایل پرتال شهرداری تهران که به صورت آنلاین ارائه شده است، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به محدودیت های اینترنت در تلفن های همراه نسخه ای از این امکانات را به صورت آفلاین با هدف تسهیل و تسریع دسترسی شهروندان به اطلاعات و خدمات شهرداری تولید کرده است.

با برنامه ریزی های صورت گرفته به تدریج نسخه آفلاین پرتال شهرداری تهران برای موبایل نیز با امکانات بیش تری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت، اما درحال حاضر نسخه آزمایشی آن با نام تجاری جابین ارائه شده است. سامانه جابین از چهار بخش اصلی تشکیل شده که عبارت اند از: نقشه کامل شهر، بانک اطلاعات شهری، نیازمندی های روز و من اینجام. نقشه کامل شهر یکی از گزینه های اصلی «جابین» است که شهروندان تهرانی می توانند به وسیله آن نقشه کامل شهر را با کیفیت مناسب دریافت و مشاهده کنند.

این نقشه گرافیک زیبایی دارد و شهروندان می توانند به سادگی بر روی نقشه در نقطه های مختلف شهر رفت و آمد کنند. یکی دیگر از خدمات جابین ارائه بانک اطلاعات شهری است که کاربر می تواند به وسیله آن موقعیت و مکان مورد نظر خود را در نرم افزار جست وجو کرده و آن را به همراه توضیحات بیشتر بر روی نقشه مشاهده کند. از دیگر مزیت های این سرویس می توان به گزینه تماس اشاره کرد که کاربر می تواند به وسیله آن با مقصد مورد نظر ارتباط تلفنی برقرار کند. هم چنین گزینه ای به نام «توضیحات» در این سرویس قرار دارد که سایر اطلاعات موردنیاز را در اختیار شهروندان قرار می دهد.

در برنامه توسعه این سرویس امکان جست وجو براساس معابر، محله ها، میدان ها و... درنظر گرفته شده و کاربر می تواند با مشخص کردن حدود جغرافیایی موردنظر خود، مثلاً نزدیک ترین داروخانه، مدرسه و یا مرکز پست را بر روی نقشه مشاهده کند. از بخش سوم این سامانه که نزدیک به یک ماه دیگر آماده می شود، باید به صورت آن لاین استفاده کرد. هدف از ارائه گزینه «نیازمندی های روز» پاسخ گویی به سؤال ها و خواسته های عمومی شهروندان براساس آخرین اطلاعات روز است. این سرویس شامل بخش های مختلفی است. مانند گزینه ای که زمان حرکت قطارها و پروازها را اعلام می کند و یا بخش دیگری که برای نمایش نرخ روزانه طلا، سکه و ارز در نظر گرفته شده است. علاوه براین، شهروندان تهرانی می توانند براساس جدول پخش سینماها، مراکز تئاتر و نمایشگاه هایی که در سطح شهر برگزار شده، برای فعالیت های فرهنگی خود برنامه ریزی کنند. نمایش اخبار روز و شرح برنامه های فرهنگ سراهای مختلف در تهران از دیگر امکانات این بخش است. اعلام «وضعیت ترافیکی شهر» یکی دیگر از امکاناتی است که در آینده از طریق این سامانه ارائه خواهد شد و شهروندان می توانند به وسیله آن از میزان ترافیک در خیابان ها و بزرگ راه مطلع شوند و با آگاهی کامل مسیر خویش را انتخاب کنند.

«من اینجام» بخش چهارم از سامانه «جابین» است که کاربر می تواند به وسیله آن موقعیت مکانی خود را برروی نقشه پیدا کرده و آن را به همراه یک پیام متنی که موقعیت مکانی او را بر روی نقشه نشان می دهد به سایر کاربران اعلام کند. درحال حاضر این نرم افزار بر روی ۸۰ درصد گوشی های تلفن همراه قابل نصب است و حجم آن حدود ۶مگا بایت است. هم چنین، شهروندان می توانند این نرم افزار را از طریق سایت mobile.tehran.ir دانلود کنند. با توجه به این که تلفن همراه در دسترس بیش تر شهروندان است، از این سامانه می توان هم برای ارائه اطلاعات شهری استفاده کرد و هم از طریق آن به معرفی کالا و خدمات پرداخت.

ارتباط آنلاین این سرویس امکانی است که تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات می توانند به وسیله آن هرگونه تغییر در اطلاعات خود را در سیستم اعلام و به اطلاع شهروندان برسانند. وجود کاربران گسترده، فعال و میلیونی تلفن همراه در قشر ها و گروه های سنی مختلف شرایط لازم را فراهم می کند تا این ابزار به بستر مناسبی برای اطلاع رسانی های شهری تبدیل شود. با توجه به هزینه بالای تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق سایر وسایل ارتباط جمعی (روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، و...) این سرویس می تواند جایگزینی مناسب، کم هزینه و فراگیر برای ارتباط با شهروندان باشد. علاوه براین، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران قصد دارد نسخه آفلاین فعلی را که مبتنی بر Java است برای سیستم عامل های معروف مانندSymbian، WindowsMobile نیز ارائه دهد که دراین صورت، سامانه یادشده با انواع گوشی های تلفن و رزولوشن های مختلف سازگار می شود و می توان از حداکثر امکانات انواع گوشی ها (مانند TouchScreen و...) استفاده کرد.