دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
فراغــت, کـار و بهـره وری
بشر، امروز بیش از هر زمان دیگری، اوقات فراغت دارد. طبق پژوهشی که در آمریکا انجام شده است، بین سالهای ۱۸۹۰ تا ۱۹۵۹، میانگین ساعات کار مردم، که در سال ۱۸۹۰ بالغ بر ۱۰۰ ساعت کار در هفته بوده، در سال ۱۹۵۹ به ۶۰ ساعت کاهش یافته، که در سالهای اخیر از این مقدار نیز کاسته شده است. این کاهش ساعات کار و افزایش اوقات فراغت، لزوم توجه به این اوقات را آشکار میسازد. چارلز رایت بیل در مورد گذران زندگی، ارقامی (به طور میانگین) به دست داده است، که قابل توجه است:
انسان در طی سال، ۸۷۶۰ ساعت زمان در اختیار دارد که به طریق زیر سپری میکند: در هر شبانهروز، ۸ ساعت برای خواب، ۸ ساعت برای کار، ۲ ساعت در رفتوآمد، ۲ ساعت برای خورد و خوراک و ۱ ساعت برای پوشیدن و تعویض لباس. با انجام این محاسبات برای یک سال، ملاحظه میشود که در هر سال، ۱۹۳۰ ساعت وقت آزاد برای هر فرد وجود دارد که ۲۲ درصد متوسط عمر یک انسان است. چنانچه این رقم را در مورد جمعیت فعال هر جامعه در نظر بگیریم، میتوانیم به میزان نیروی اضافی و آزادی که در اختیار هر جامعه است، پی ببریم.
با توجه به موارد فوق، با افزایش زمان فراغت، گونههای نوینی از فراغت نیز مطرح میشود. به طوری که میتوان گفت امروزه، فراغت پدیدهای جمعی تلقی میشود و با صنعتی شدن جوامع، پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و مشارکت نهادهای گوناگون در امر برنامهریزی برای اوقات فراغت، به صورت یکی از برنامههای مهم برای ملتها و دولتها درآمده است.
امروزه تحقیق و برنامهریزی برای اوقات فراغت در هر کشور فقط جزء وظایف دولت به شمار نمیرود، بلکه مراکز علمی، مسئولان برگزاری کنفرانسها و سمینارهای منطقهای و بینالمللی نیز به فعالیت در جهت پژوهش و برنامهریزی اوقات فراغت مشغول شدهاند. یکی از این مراکز، «مرکز اروپایی اوقات فراغت و آموزش» است، که در سال ۱۹۶۸ با همکاری یونسکو تأسیس شد و از سال ۱۹۶۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیتهای این مرکز، به ایجاد جامعهشناسی جدیدی از اوقات فراغت با زیرشاخههای رسانه، جامعهشناسی، جهانگردی و ... منجر شده است که از نظر مفاهیم و موضوعها، با دیگر خرده فرهنگها و به ویژه آنهایی که به مسایل مربوط به جوانان علاقهمند هستند، مربوط میشوند. از فعالیتهای دیگر این مرکز، هدایت پژوهشها در سطح ملی در کشورهای مختلف است. در بسیاری از کشورها، شمار متخصصان و مشاوران پژوهشی در امور اوقات فراغت با کمبود مواجه است. به همین دلیل، با فعالیت مرکز مذکور و بحثهای جامعهشناختی در مورد اوقات فراغت در گردهماییها، درج مقاله در نشریة جامعه و اوقات فراغت، و تنظیم مجموعهای از کتابشناسیهای این کشورها به صورت یک مجموعة بینالمللی، در پژوهشها و فعالیتهای فرهنگی- آموزشی مربوط به اوقات فراغت هدایت میشوند.
از سوی دیگر، پی بردن به اهمیت اوقات فراغت و برنامهریزی برای این اوقات توسط دولتها، معایبی نیز در بر داشته است؛ از جمله آنکه به جای توجه به مقاصد اصلی گذران اوقات فراغت، که همان حفظ سلامت، گسترش بهداشت، آمادگی دفاعی، ایجاد نشاط، کسب آگاهیهای اجتماعی و شرکت در امور آموزشی است، از اوقات فراغت به عنوان عاملی برای تخدیر و سرگرم نگهداشتن ملل جهان توسط حکومتها، به کمک وسایل ارتباط جمعی، سوء استفاده میکنند. بنابراین، باید توجه داشت، وظیفة پژوهشگران، ارزیابی و توجه به نحوةگذران اوقات فراغت و نهادهای برنامهریزی این اوقات نظیر: رادیو، تلویزیون، مطبوعات و برنامههای رایانهای است.
● اوقات فراغت از دید صاحبنظران
فراغت در فرهنگهای گوناگون جایگاه مختلفی دارد و در تعریف آن، اختلاف آرا مشاهده میشود. پارهای، آن را آزادی از کار میدانند. در صورتی که برخی آن را نوعی عامل و ابزار کنترل اجتماعی تلقی کردهاند. برخی نیز آن را زمانی غیر از بیکاری میدانند. از تمام این نظرها میتوان استنباط کرد که زمان فراغت زمانی است که فرد با توجه به علاقة شخصی و قابلیت خود سپری میکند. با این حال، بررسی آرای اندیشمندان و محققان برای شناخت گستردهتر اوقات فراغت ضروری است.
افلاطون در مدینة فاضله برای گذراندن اوقات فراغت تأکید زیادی بر موسیقی و ورزش دارد. اگوست کنت معتقد است اوقات فراغت لحظات امکان توسعه و پیشرفت انسان میباشد. انگلس پیشنهاد میکند که از ساعتهای کار کاسته شود، تا اینکه به حد کافی، زمان آزاد برای شرکت در امور اجتماعی و عمومی باقی بماند. مارکس اوقات فراغت را در حقیقت فضای رشد و پیشرفت انسان تعریف میکند. برتراند راسل معتقد است فنون جدید این امکان را فراهم کرده است که اوقات فراغت تا حدودی از چارچوب امتیازهای طبقههای ممتاز خارج شده در بین تمام افراد سرشکن شود. «جی.بی.ناش» در کتاب «فلسفة فراغت و تفریحهای سالم» در تعریف فراغت میگوید: «فراغت مربوط به آن بخش از اوقات زندگی انسان میشود که از کار کردن آزاد است یا در خواب نیست و تفریحات سالم، مربوط به نحوة استفاده از این فراغت است. جرالد بی فنر در کتاب «سازمان تفریحات سالم در جامعه» اظهار میدارد که فراغت یک دوره یا قسمتی از زندگی بشر است و تفریحات سالم در این بین، بیان علاقه و نگرش فرهنگی اوست. وی معتقد است فراغت برای تمام افراد جامعه وجود دارد، لیکن آنچه مهم و اثرگذار است، شیوههای استفاده از آن میباشد. جرج دی باتلر در کتاب «مقدمة تفریحات سالم و بازی در جامعه» اشاره کرده است که تفریحات سالم و بازی در اوقات فراغت نقش بسیار اثرگذاری در زندگی جامعه دارد.
● انواع زمان و اوقات فراغت
هانری لوفربر، جامعهشناس فرانسوی، به طور کلی اوقات را به سه دسته تقسیم میکند:
۱) فرصت کار، که زمان تکلیف است؛
۲) وقت اضطرار، که اجباراً در انجام دادن اموری نظیر ایاب و ذهاب صرف میشود؛
۳) وقت آزاد، که فراغت نامیده میشود.
جامعهشناسان شوروی نیز زمان را به دو گروه تقسیم میکنند:
۱) زمان کار؛
۲) زمان خارج از کار، که خود به چهار دسته تقسیم میشود:
- زمانی که با کار روزانه ارتباط دارد، مثل ایاب و ذهاب برای کار؛
- زمانی که به انجام امور خانه اختصاص مییابد؛
- زمانی که برای کامیابی احتیاجات طبیعی بدن مثل تغذیه، خواب و استحمام صرف میشود؛
- زمانی که به اموری مانند مطالعه، فعالیتهای اجتماعی، استراحت، ورزش، تماشای تلویزیون و ... اختصاص دارد و به عنوان اوقات فراغت نامیده میشود.
آنچه را که این صاحبنظران اوقات فراغت نامیدهاند، نیز میتوان به شیوههای گوناگون تقسیم نمود. اگر مکان را مبنای تقسیمبندی بگیریم، میتوان دو حالت کلی را از هم جدا نمود: ۱- زمان فراغتی که در منزل سپری میشود و ۲- زمانی که خارج از منزل سپری میشود و طیف وسیعی از فعالیتها، همچون فعالیتهای ورزشی و جسمی گرفته تا دیدار از بناهای تاریخی، رفتن به موزه و تئاتر، پارکها و ... را در برمیگیرد.
از نظر زمانی نیز میتوان این گونه تقسیمبندی کرد:
۱) اوقات فراغتِ لحظهای مانند وقتی که فرد پشت چراغ قرمز است؛
۲) اوقات فراغتِ ساعتی مثل ساعات بیکاری که در محل کار یا در اتوبوس صرف میشود؛
۳) اوقات فراغتِ روزانه بعد از انجام وظایف روزانه است،که معمولترین اوقات فراغت محسوب میشود.
۴) اوقات فراغت هفتگی که معمولاً در پایان هفته یک و نیم یا دو روز کامل تعطیلی است.
۵) اوقات فراغت سالیانه که مثال مشخص آن تعطیلات عید نوروز یا مرخصیهای سالانة کارکنان میباشد.
از سوی دیگر اوقات فراغت برحسب سن قابل تقسیمبندی است:
۱) اوقات فراغت ویژة کودکان قبل از ورود به دبستان که به دلیل کمی وظایف کودکان، به طور نامشخص به مدت طولانی است.
۲) اوقات فراغت کودکان و نوجوانان که معمولاً پس از انجام تکالیف مدرسه است.
۳) اوقات فراغت جوانان
۴) اوقات فراغت میانسالان
۵) اوقات فراغت سالخوردگان، که بیشتر افراد بازنشسته را شامل میشود.
البته بدیهی است میتوان تقسیمبندیهای دیگری برحسب جنس، شغل و حتی سلسله مراتب شغلی افراد به دست داد.
● کارکردهای اوقات فراغت
اوقات فراغت از طریق کارکردهای متفاوت نقش مؤثری در ایجاد تعادل در زندگی افراد دارد. باید توجه داشت انسان موجودی مکانیکی نیست که تغذیه وکار بتواند سلامت حیات ودوامش را تأمین کند. بسیاری از اوقات، کیفیت زندگی افراد به نحوة استفاده از اوقات فراغتشان مربوط میشود. از این رو، توجه به کارکردهای اوقات فراغت امری ضروری است. عمدهترین کارکردهای اوقات فراغت را میتوان در موارد زیر برشمرد.
الف) استراحت و تجدید قوا یکی از ضروریات زندگی است. به نظر میرسد کسانی که بخش عمدة نیرویشان را صرف رسیدن به مقاصد شغلی یا تحصیلی نمودهاند، به دلیل خستگی و رکورد جسمی و ذهنی، چندان موفق نبودهاند؛ بنابراین، فرصت استراحت غیر از زمان خواب، حتی اگر همراه با تخیل باشد، برای سلامتی روحی و جسمی، بخش ضروری از زندگی انسان است.
ب) از دیگر کارکردهای اوقات فراغت، تفریح است. باید توجه داشت آدمی در راه تفریح به دنیای تازه یا خیالی کشیده میشود و از انجام مجموعهای از وظایف تکراری آزاد میگردد.
ج) اوقات فراغت فرصتهایی برای کسب اطلاعات و معلومات مشخص فراهم میآورد مطالعه و شرکت در کلاسهای آموزشی و فرهنگی برخی از راههای رسیدن به این هدف است.
د) از طریق برنامهریزی برای زمانهای بیکاری، انسان قادر است به پرورش و شکوفایی شخصیت و همچنین بروز خلاقیتهای فردی بپردازد. نوشتن مقالات تحقیقی و خالق آثار هنری، گاه نتیجة تلاشهایی است که در اوقات فراغت انجام شده است.
هـ) مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و ... که اغلب به صورت داوطلبانه انجام میشود و توسعة فرهنگی، اجتماعی جامعه را فراهم میآورد.
● تحول در اوقات فراغت
پس از انقلاب صنعتی، همراه با مکانیزه شدن کارگاهها و کارخانهها و در پی آن با جایگزینی ماشین به جای انسان، نیاز به نیروی انسانی رو به کاهش نهاد. بنابراین، از ساعت کارکنان کاسته شد و زمان بیکاری افزایش یافت. به همین سبب، بر اوقات فراغت نیز افزوده شد. از سوی دیگر، با پیشرفت فناوری و گسترش ارتباطات، سرگرمیهای تازهای ظاهر شده است. به طوری که امروزه، بسیاری از شبکههای تلویزیونی دنیا، با پخش برنامههای متنوع شبانهروزی، قادرند اوقات فراغت افراد را به خود اختصاص دهند. همچنین بازیهای متنوع رایانهای نیز توانسته است بسیاری از جوانان و جوانان را برای ساعتها به خود مشغول کند.
علاوه بر پیشرفتهای صنعتی، پیشرفتهای اجتماعی و اقتصادی نیز اثر فوقالعادهای بر روند اوقات فراغت گذاشته است. با افزایش سطح درآمد و در پی آن رفاه نسبی، از تلاشهای جسمی زیاد برای امرار معاش کاسته شده و با افزایش سطح تحصیلات و تفکر، راههای جدیدی برای گذران اوقات فراغت پدید آمده است. مجموع این عوامل باعث شده، اوقات فراغت در جوامع امروزی ویژگیهای متفاوتی داشته باشد، که به طور خلاصه عبارتاند از:
- اوقات فراغت، که روزگاری مختص اشراف بود، امروزه متعلق به همة افراد جامعه است و جنبة عمومی و همگانی پیدا کرده است.
- در دنیای امروز،به اوقات فراغت و اثرات آن در زندگی، توجه بیشتری میشود. به طوری که دولتها وحکومتها نیز برنامهریزی برای آن اوقات را از وظایف خود میدانند و به همین سبب میتوان گفت، اوقات فراغت جنبة رسمی پیدا کرده است.
- پیشرفت فناوری، به ویژه فناوری وسایل ارتباط جمعی، شیوههای جدیدی برای گذران اوقات فراغت پدید آورده است. به طوری که کتاب و مطبوعات، تلویزیون و گسترش ماهوارهها سهم عظیمی را در پر کردن اوقات فراغت جوامع مختلف ایفا میکنند.
- امروزه نهادهای مختلف هر کدام نقش ویژهای در غنیسازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان دارند و مراکز علمی و انجمنهایی نظیر انجمن اولیاء و مربیان، فرهنگسراها، خانههای فرهنگ محله و ... به نهادی شدن فعالیتهای مربوط به اوقات فراغت کمک میکنند.
- افزایش اوقات فراغت در دنیای امروز رشد فرهنگ، هنر و شکوفایی استعدادها را پدید آورده است.
هرمز ندیمی معتقد است در جوامع امروزی، به طور کلی سه عامل به فراغت شکل میدهند:
۱) تحول فن
۲) میزان ثبات سنتها
۳) سازمان اقتصادی-اجتماعی
منظور از تحول فن، گسترش فناوری وسایل ارتباط جمعی از قبیل مطبوعات، برنامههای متنوع و جدید رایانهای، گسترش ماهوارهها و ... است. پایداری سنتها نیز بافت فرهنگی جامعه و تأثیر آن بر اوقات فراغت را دربر میگیرد. به طور مثال، در جوامع سنتی معاشرتها بخش عمدهای از گذران اوقات فراغت را محسوب میشود. در حالی که در جوامع صنعتی، بیشتر اوقات فراغت افراد در تنهایی و متأثر از فناوری و با بهرهگیری از ابزار سپری میشود. بدیهی است نحوة گذران اوقات فراغت برای هر فرد، قشر و جامعه به سازمان اقتصادی، اجتماعی آن افراد مربوط میشود، زیرا روشهای گوناگون گذران اوقات فراغت از نظر صرف وقت و هزینه یکسان نیستند.
● نحوة گذران اوقات فراغت
از دورههای مقدماتی و زندگی اولیة بشر، در هر دوره، انسان آثار و باقیماندههایی از خود به جا گذاشته است که گویای رابطة نحوة گذران اوقات فراغت او و فرهنگی که در آن دوره وجود داشته. میباشد. این آثار و باقیماندهها، به صورتهای گوناگون هنری و فرهنگی دیده شده است. نقاشی و کندهکاریهای بنیحسن در مصر قدیم نشان میدهد که مصریان قدیم علاوه بر کارهای روزمرة روزگار خود، وقت اضافی برای ابداع چنین آثاری داشتهاند. از طرف دیگر، ناآگاهی، جهل و سوء استفاده از چنین فرصتها و اوقات بیکاری در یک جامعه ممکن است مسائل و مصائبی به همراه داشته باشد. مثلاً، لهو و لعب، خوشگذرانی، بیکاری و تنبلی موجب زوال امپراتوری روم شد.
● تاریخچة نحوة گذران اوقات فراغت
زمان فراغت در تمام مراحل تاریخی زندگی بشر وجود داشته است. در گذشتة دورکار وبازی از یکدیگر جدا نبود، بلکه هر دو جزء آئین مذهبی بود و به خاطر تماس با ارواح بر پا میشد. به عبارت دیگر، معنی آنها درزندگی، به رغم تفاوتشان، یکی بود. دراین موردوبلن معتقد است که جادوگران قبایل ازکار معاف بودند. در حالیکه دومازیه معتقد است که وظایف جادوگران برای جامعه، کاملاً ضروری بود. پس اصولاً درچنین شرایطی، زمان فراغت مفهوم نداشته است. برای طبقات اشراف هم، ازآنجاکه اصولاً کاری انجام نمیدادند ، زمان فراغت مفهوم نداشت و زندگی آنها بیشتر با بیکاری سپری میشد، که با توجه به مفهوم فراغت امروزی، نه مکمل کار بود نه پاداش آن، بلکه جای کار را میگرفت.
دردورة رنسانس، بیشتر اوقات فراغت صرف امور مذهبی میشد. بعدها با انقلاب صنعتی، تحول عظیمی در اوقات فراغت نیز بوجود آمد. در اوایل انقلاب صنعتی ، ساعات کار به قدری زیاد بود که در عمل اوقات فراغتی باقی نمیماند. دردهة ۱۸۴۰ میزان کار در کارخانههای تقریباً ۷۵ ساعت در هفته بود، ولی به تدریج از ساعات کار کاسته شد و متقابلاً ساعات فراغت افزایش یافت. به طوری که درحال حاضر ساعت کار بین ۳۶ تا ۴۴ ساعت است.
با بررسی نحوة زندگی ایرانیان درگذشته، به نظرمیرسد بیشترین اوقات فراغت صرف معاشرتها میشده است که این معاشرتها، خود باعث تبادل افکار، اندیشهها و آگاهیها از عقاید و نظریات دیگران بوده و نیز بر اطلاعات و دانش افراد میافزوده است. علاوه بر معاشرتها، سیر و سفرنیزصورتی ازگذران اوقات فراغت بوده، که خود باعث آشنایی فرهنگها و تمدنها میشده است.
فعالیت دیگری که ایرانیان در اوقات فاغت به آن مشغول بودند، ورزش است. از دیرباز، ورزش و تربیت بدنی نزد ایرانیان مقام خاصی در پرورش روح و جسم و آماده ساختن آن داشته است.
● مروری بر تحقیقات
یکی از نخستین تحقیقات در مورد اوقات فراغت، به هواداری از زمان فراغت کارگران در اروپا، توسط پل لافارک که سوسیالیستی مبارز بود، نوشته شد. نام این رساله حق تنبل بودن بود. یکی دیگر ازنخستین تحقیقات در مورد اوقات فراغت در اروپا را تورستن وبلن با عنوان تئوری فراغت انجام داد. وی افرادی ازطبقة سرمایهداررامورد مطالعه قرار داد که نوع خاصی از فراغت را،که بیشتر به بیکاری شباهت داشت تجربه میکردند. بیکارانی که ثروت سرشاری داشتند و برای بدست آوردن جایگاه اجتماعی در مصرف زیادهروی میکردند.
اما فقط در سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ بود که در اروپا و آمریکا جامعهشناسان نخستین پژوهشهای تجربی درباره فراغت را انجام دادند. تعیین قانون ۸ ساعت کار در روز، به امیدها و نگرانیهای اصلاح طلبان دامن زد. اینان در اندیشه بودند که آیین وقت آزاد و اضافی مصرف خودسازی میشود یا بیهوده تلف خواهد گشت.
در سال ۱۹۲۴ دفتر بینالمللی کار نخستین کنفرانس بینالمللی را دربارة آزاد کارگران برپا کرد. ۳۰۰ نماینده از سوی ۱۸ کشور در این کنفرانس شرکت کردند. اعتقاد عموم شرکتکنندگان بر این بود که هر چه زمان کار کمتر شود، باید به فعالیتهای اوقات فراغت نظم بیشتری داده شود. چندی بعد، در ایالات متحده، طرحهای پژوهشی در این مورد به جریان افتاد که معروفترین آنها طرحی بود که «رابرت و هلن لیند در فاصلة سالهای ۲۹-۳۷ در مورد فعالیتهای اوقات فراغت در گذشته و حال به انجام رساندند. در سال ۱۹۳۴، ژرژ، ا.لوندبرگ در مطالعهای که از آن به بعد به صورت اثری
کلاسیک درآمد، اظهار نمود فراغت نقطة تعامل فعالیتهایی است که به طور کلی وسیلهای برای رسیدن به هدفهای دیگرند. فراغت به خودی خود هدف محسوب نمیشود. بعد از جنگ جهانی دوم، جامعهشناسی اوقات فراغت ابعاد وسیعتری یافت. به نحوی که بر شمردن تکتک پژوهشهایی که در این باب انجام شده، امکانپذیر نیست. اما از جمله پژوهشهای برجسته میتوان به کتاب «جماعت تنها اثر دیوید رایزمن که در سال ۱۹۵۰ منتشر شد و نیز کتاب «فراغت در شهر» نوشتة «ژوفر دومازیه» که در سال ۱۹۶۶ منتشر شد اشاره نمود.
ژوفر دومازیه در بررسی پژوهشهای قبلی مربوط به اوقات فراغت به این نتیجه رسیده است که در بیشتر تحقیقات، اوقات فراغت به عنوان عامل تعیین شونده مطالعه شده است تا عامل تعیینکننده. به عبارت دیگر، تأثیر عوامل مختلف چگونگی گذران اوقات فراغت طبقه یا گروه خاصی بررسی شده است، اما تأثیر روزافزون فراغت بر کار و روابط اجتماعی، ساخت اجتماعی و فرهنگ نادیده گرفته شده است. در ذیل به برخی از این پژوهشها اشاره میشود.
- در پژوهشی که در سال ۱۹۶۵ در فرانسه بر روی جوانان ۱۴ تا ۲۰ ساله صورت گرفت معلوم شد ۷۹ درصد آنان وقتگذرانیهای خارج از خانه را بر وقتگذرانیهای داخل خانه ترجیح میدهند و فقط ۲۱ درصد در خانه ماندن را به گردش رفتن ترجیح دادهاند. از این تعداد، ۵۶ درصد هنگام ماندن در منزل مطالعه میکنند؛ ۵ درصد صفحة گرامافون گوش میکردند؛ ۲۱ درصد تلویزیون تماشا میکردند و ۳ درصد به رادیو گوش میسپردند.
- یافتههای حاصل از تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از ۱۶۰۱ تن از افراد ۱۵ سال به بالا در سال ۱۳۶۵ نشان میدهد رایجترین شیوة گذران اوقات فراغت مردم تهران تماشای تلویزیون بوده است. به طوری که ۷۹ درصد مردم تهران تلویزیون تماشا میکنند. سپس به ترتیب دور هم نشستن با افراد خانواده، استراحت، گوش کردن به رادیو، دید و بازدیدها از جمله فعالیتهای دیگر بوده است.
- نتایج حاصل از تحقیق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد افراد ۱۵ تا ۵۰ سال و مسنتر، در سال ۱۳۶۶ نشان میدهد که ۷۱ درصد از گروه سنی ۱۵ تا ۵۰ سال و ۷۰ درصد از دانشآموزان دبیرستان در روزهای تعطیل به رادیو گوش میکنند. میانگین تعداد بینندگان تلویزیون در روزهای تعطیل برحسب سن و تحقیقات دبیرستانی یکسان بوده است(۸۷ درصد)
- نتایج تحقیقی که در سال ۱۳۷۰ در مورد نحوة گذران اوقات فراغت کارمندان ادارههای آموزش وپرورش تهران انجام شد، نشان میدهد که ۵۵ درصد از کارمندان، اوقات فراغت خود را صرف رسیدگی به امور مربوط به خانواده، ۳۴ درصد، صرف شغل دوم و ۳۲ درصد اوقات فراغت را با تماشای تلویزیون سپری میکنند. در زمینة اهمیت ورزش، آمار به دست آمده نشان میدهد که ۳۸ درصد کارمندان در ایام فراغت خود ورزش میکنند و از نتایج تحقیق چنان استنباط شده است که مشکلات عمدة کارمندان در زمینة اوقات فراغتشان به شکل مطلوب، مسائل و مشکلات اقتصادی بوده است و اکثریت آنان در حقیقت ساعات بسیار کمی برای فراغت دارند.
● تعادل کار- فراغت و بهرهوری
همانگونه که ذکر شد تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف، از جمله ایران، بیشتر بر شیوههای گذران اوقات فراغت در اقشار مختلف تأکید دارد و اهمیت فراغت به منظور رشد فرهنگی-اجتماعی و رابطة آن با کار کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سالیان متمادی، تصور میشد کسانی که ساعتهای طولانی کار میکنند افراد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سالیان متمادی ، تصور میشد کسانی که ساعتهای طولانی کار میکنندافراد بسیارموفق و رو به ارتقا هستند. چون تمام فرصتهای زندگی آنان توسط کار و فکر کار پر شد، لذا وفادار به سازمان و محل کار خود هستند . اما امروزه با بررسیهای مختلف روانشناسان کار مشخص شده است که (هر چه کار در سطح بالاتر، فنیتر و متضمن اندیشه و تأهل باشد کیفیت کارمزد پرکار و کم فراغت افول میکند)
مسلماً کارمندی که هر شب تا دیر وقت بیدار میماند و انبوهی از کارهای اداری را به خانه میبرد و روزهای آخر هفته به محل کار خود میآید، تنها به عنوان فردی متعهد و مثبت شناخته نمیشود. امروزه مدیران روشنبین گاهی به این افراد با دیدی قویاً منفی مینگرند. آنان را افرادی اشتباه کار، با قضاوتی نادرست و ضایع کنندة فرصتهای شغلی تصور میکنند که در نهایت برای سازمان زیانبار هستند . با دیدی ژرفنگر، افراد بسیار مشغول به کار و بدون فراغت، افرادی ناتوان در تقسیم کار هستند. چراکه مطمئناً فکر آزاد و خلاق ازکسی که از لحاظ روحی و جسمی خسته است، سر نمیزند.
تنظیم و تدوین: زهرا حسینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست