پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
تقاطع
فیلم تقاطع، روایت آدمهایی است كه تنها نقطه اشتراك آنها علاوه بر این كه همه از قشر متوسط اجتماعی هستند، یك تصادف است! امیر، پسر جوانی است كه با مادرش (فاطمه معتمدآریا) زندگی میكند و بیشتر اوقات خود را با دوستش پدرام (بهرام رادان) میگذراند. مهسا، عروسك گردان تلویزیون است كه با همكارش فرهاد (سروش صحت)، میخواهد ازدواج كند.
بهناز خواهر مهسا، باردار است و قصد دارد به شوهرش، در خارج از كشور بپیوندد. شادی، دختر جوانی است كه با پدرش (بیژن امكانیان) كه به تازگی از مادرش جدا شده و به آمریكا سفر كرده، زندگی میكند. دكتر مینو رحمانی، مادر امیر و متخصص زنان نیز با مردی (مجید مظفری) تصمیم به ازدواج میگیرد. به تمام شخصیتهای فوق، میتوانید مادر، برادر خواهر، دختر خاله و... را هم اضافه كنید و نیز توضیح روابط هر یك از آنها و اطلاعاتی در مورد وضعیت شغلی و اجتماعی آنان كه به طور طبیعی، داستان دنبالهداری از آدمها، كارها و مكانهای زندگیشان میشود؛ اما همه اینها را در این فیلم، میتوان یكسان دید؛ به گونهای كه هیچ كدام از شخصیتها نسبت به دیگری، برجسته به نمایش در نمیآید و بازیها در یك سطح جاری هستند كه مسلماً درایت كارگردان در این زمینه، جالب است.
در این فیلم، با استفاده از شیوه تداخل روایی، با تمام آدمهای قصه، همراه میشویم و به نوعی با تدوینی موازی، اتفاقات داستان را پی میگیریم؛ هر چند كه این شیوه قصهگویی، در فیلمهای ایرانی، بیسابقه است و شاید بازتاب منفی تماشاگر را در پی داشته باشد؛ اما در این فیلم، فضا این طور ترسیم نشده است و بیننده نیز احساس كسالت نمیكند. اگر چه چند روایت تكراری عشق، خیانت، طلاق، بیتوجهی، محبت و... را در فیلم میبینید، اما در كل، فیلم تقاطع، سعی در به تصویر كشیدن معضلات اجتماعی، مثل درگیریهای خانوادهها، به وسیله عدم تفاهم و دروغ را با شیوه جدید روایتی دارد.
فیلم تقاطع با داشتن تعدد بازیگر و لوكشین، تلاش جدیای در ارائه اثری خوب، داشته است كه صحنه تصادف كه نقطه طلایی برخورد و تلاقی آدمهای مختلف فیلم است، نمونهای از آن است و به خاطر اجرای مناسب آن، قابل تقدیر است.
فیلم تقاطع، اثری جدی و متفاوت در كارنامه ابوالحسن داوودی است كه با كمدیهای «جیببرها به بهشت نمیروند» و «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰»، جایگاه خود را در اثر كمدی، تثبیت كرده بود. این فیلم، بیش از ارائه داستانی جذاب، با پرداختی مناسب و آدمها و بازیگرهایی كه اجتماعشان تنها میتواند باعث رغبت تماشاگر به دیدن فیلم شود، چیزی ندارد كه به مخاطب هدیه كند و پایان نه چندان تلخش نیز در راستای سرگرمی مخاطب، طراحی شده است؛ زیرا برخی از موقعیتها و بازیها در فیلم، دچار تناقضاتی شده كه كیفیت فیلم را كاهش میدهد.
شخصیت سروش صحت كه در غم از دست دادن نامزدش تا حد جنون پیش میرود، بیشتر مضحك است تا این كه یادآور تلخی تصادف باشد؛ همچنین بازی مادر دخترانی كه در تصادف جان باختهاند، آن چیزی نیست كه از یك مادر داغدیده انتظار داریم. همچنین موقعیت پدری كه متوجه بارداری دخترش، هنگام خودكشی میشود، هیچ پیامی برای مخاطب ندارد و بیهیچ حسرتی میگذرد و از این دست است رابطه پدر پدرام با او كه به سادگی و بدون هیچ مقدمهای، با رفتن پسرش به اروپا موافقت میكند كه البته این موارد، میتواند ناشی از تعدد وقایع و ماجراها در فیلم باشد كه صرف توجه به هر یك، باعث برجستگی حضور نقش و وقایع میگردید و كارگردان، به شدت، از آن پرهیز كرده است.
وحید حیاتی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
آتش سوزی هلال احمر قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو قیمت سکه دلار حقوق بازنشستگان بانک مرکزی سایپا ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال جواد عزتی نمایشگاه کتاب عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه انگلیس اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی