چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
احساس امنیت و حقوق شهروندی
«امنیت قضایی» حقوق اساسیای هر كشوری است كه طی دورههای اخیر در بسیاری از قوانین اساسی كشورها گنجانده میشود. اساسا «امنیت قضایی»، همزمان با رشد مكانیسمها و ساختارهای قضایی در دوران جدید، معنا و مفهوم جدیدی یافته است.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز «امنیت قضایی» طی اصول متعددی به رسمیت شناخته شده است و به عنوان یكی از حقوق اساسی شهروندان تلقی گردیده است.
اما تفسیرها و برداشتها از «امنیت قضایی»، همواره گوناگون بوده است؛ برخی با تلفیق «امنیت قضایی» كه یك مفهوم حقوقی است، با «احساس امنیت قضایی» كه بیشتر جنبه جامعهشناسی دارد، مانع درك صحیح از این مفهوم شدهاند.
به طور كلی «امنیت» در همه زمینههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و قضایی از مفاهیم با ارزش در حیات اجتماعی است. در طول تاریخ بشر، توسعه و رشد، همواره در سایه حداقلی از «امنیت» فراهم آمده است؛ انسانها در سایه «امنیت» به پیشرفتها، نوآوریها و اختراعات دست یافتهاند، اما با توجه به اهمیت زیاد مفهوم «امنیت» در حیات بشری، قدر آن به اندازه لازم و كافی در جوامع مختلف شناخته نشده است و در بسیاری از موارد، به بهانههای واهی «مسئله امنیت»، در ابعاد مختلف نادیده گرفته شده است. در حالی كه «امنیت» و «احساس امنیت در میان شهروندان»، میتواند به پتانسیلی تبدیل شود كه افراد یك جامعه، بدون داشتن دغدغههای ناشی از «عدم امنیت»، به رشد و شكوفایی و توسعه نایل آیند.
بدون تردید میتوان اعتقاد داشت كه «امنیت» در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و قضایی پیش شرط و پیش نیاز «توسعه همه جانبه» در كشور است؛ در این مختصر تلاش میكنیم؛ تنها به اهمیت «امنیت قضایی» در كشور بپردازیم و سایر جنبههای «امنیت» را به مقال دیگر واگذاریم.
●درباره «امنیت قضایی»
به طور كلی «امنیت» همواره از دغدغههای اساسی فیلسوفان و دانشمندان كلاسیك و مدرن بوده است. مفهوم «امنیت» در ادبیات حقوقی و سیاسی حاكم و گفتمانهای هر عصری، فراز و نشیبهای خاص خود را داشته است؛ گرچه در دوران كلاسیك و سنتی، اندیشه سیاسی و حقوقی بشر، «امنیت» بیشتر در مقابل «دیگری» تعریف میشد و به محیط بیرونی ناظر بود، ولی در دوران جدید، «امنیت» بیشتر در میان مفاهیم داخلی و ملی قابل تعریف است.
برای نمونه، «امنیت سیاسی» به عنوان حق تعیین سرنوشت و آزادی در مشاركت حیات سیاسی تعریف میشود كه ناشی از برداشت جدید از «امنیت»، در ادبیات حقوقی و سیاسی معاصر است.
در آموزههای اسلامی نیز «امنیت» یكی از نیازها و ضرورتهای اساسی و حیاتی برای جامعه دانسته شده است، به طوری كه امام صادق(ع) در حدیثی میفرماید:
«النعیم فی الدنیا الا من صحهٔ الجسم و تمام النعمهٔ فی الاخرهٔ دخول الجنهٔ؛(۱) آسودگی و خوشی در دنیا به دو چیز است یكی امن و امنیت و دیگری سلامتی جسم و بدن و تمام نعمتها. در آخرت هم به ورود در بهشت الهی است».
در تاریخ اندیشه سیاسی و حقوقی بشر نیز مفهوم «امنیت» به طور كلی و عام مورد توجه بوده است؛ از افلاطون و ارسطو تا اندیشمندان سیاسی و حقوقی معاصر به نوعی به مفهوم «امنیت» توجه داشتهاند. اما «امنیت» و مسئله «امنیت قضایی» به معنای امروزی آن، بیشتر پس از تولد دولت ـ ملت مدرن و كارویژههای حقوقی دولتهای مدرن در برابر «ملت»، تفسیر شده است؛ از این رو، «امنیت قضایی» كاربرد دوگانهای دارد؛ از یك سو به كارویژهها و وظایف دولت در برابر «ملت» اشاره دارد كه دستگاه حاكم باید شرایط ایجاد «امنیت قضایی» را به عنوان یكی از شئونات كلی امنیت در جامعه فراهم سازد و شهروندان بتوانند از «عدالت در قضاوت و رسیدگی قضایی» برخوردار باشند و از سوی دیگر، شهروندان نسبت به اجرای اقدامات خارج از قانون امنیت داشته باشند.
با این نگاه به «امنیت قضایی»، نوعی «مصونیت قضایی» شهروندان مطرح میشود كه آنان را از هرگونه تجاوز و تعرضی نظیر قتل، ضرب و جرح، حبس، شكنجههای روحی و جسمی، و سایر مجازاتهای غیرقانونی و به تعبیر دیگر، هر عملی كه منافی شئون و حیثیت انسانی او است، نظیر فحشاء، بهرهكشی و... كه براساس موازین، منطقی و قانونی نباشد، در امان میدارد.(۲)
از این رو، «دستگاه قضایی» كشور، یكی از نهادهای مهم و اساسی در «امنیت قضایی» به شمار میآید، زیرا رسیدگی به دعاوی و اجرای عدالت در كشور موجب میشود كه شهروندان احساس آرامش و امنیت داشته باشند. با توجه به این نگاه در امنیت قضایی، برخی امنیت را فراغت بالی میدانند كه در پرتو آن، آدمی بدون واهمه از تعرض و تهاجم قدرتهای افراد یا حكومتها، میتوانند به حیات مدنی خود ادامه دهند؛ در حقیقت امكان استفاده سالم از «اقتدار قانونی» و «قضایی» برای دفع و رفع تهاجم فردی و اجتماعی، شكل دهنده «امنیت قضایی» است.(۳)
«امنیت قضایی» نوعی اطمینان و تضمینی است كه دولتها برای حفاظت و صیانت از شهروندان خود در مقابل هرگونه تجاوز و تعدّی به حقوق فردی و اجتماعی آنان ایجاد میكنند كه شهروندان در سایه این امنیت، بتوانند فعالیتهای فردی و اجتماعی خود را در چارچوب «قانون» به انجام برسانند.
«امنیت قضایی» با «اجرای قانونی» رابطه تنگاتنگی دارد. زیرا اجرای صحیح و مداوم قانون در جامعه، مستلزم وجود «امنیت قضایی» است، زیرا در فرض تعدی و تجاوز به قانون، نهادی باید این حالت را به نظم و ثبات اولیه باز گرداند؛ از این رو، امنیت قضایی پیشنیاز «اجرای قانون» است و از سوی دیگر نیز «امنیت قضایی» در سایه اجرای صحیح قانون در جامعه به وجود میآید و در سایه اجرای قانون از سوی حكومت و مردم، «امنیت قضایی» فراهم میآید.
●امنیت قضایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
«قانون اساسی» به عنوان منشور ملی كه تلاش كرده است كه حقوق متقابل شهروندان و حاكمان را تدوین نماید، طی اصول متفاوتی، «امنیت قضایی» را مطرح نموده است. مقدمه اجرای «امنیت قضایی» در كشور، «امنیت فردی» است كه در سایه تدوین، اجرا و نظارت صحیح قانون در دستگاه قانونگذاری، اجرایی و قضایی كشور تحقق مییابد.
«امنیت فردی» به عنوان حوزه احترام به حقوق شهروندان از متون فقهی اسلامی منبعث شده است. در آنجا كه فقه و حقوق اسلامی، احترام به حیثیت، جان، مال و ناموس شهروندان اسلامی را از مسایل اساسی و مهم دانسته، در دستورات و هنجارهای اخلاقی نیز به عنوان ضمانت اجرای مضاعف، برآن تأكید نموده است.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز با الهام از دستورات اسلامی و فقه و حقوق اسلامی، اهمیت زیادی برای «امنیت فردی» و «امنیت قضایی» قایل شده است. در اصل ۲۱ قانون اساسی به صراحت آمده است: «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، مگر در مواردی كه قانون تجویز میكند».(۴)
قانون اساسی در این اصل، به حقوق اساسی افراد و حقوق حیاتی افراد و شهروندان جامعه تأكید میكند؛ در عین حال برای حفظ همین حقوق و آزادیهای تصریح شده، در چارچوب «قانون» محدودیتهایی را مجاز میشمارد. محدودیتهای ناشی از تجاوز و تعدی از قانون، برای تأمین امنیت فردی در نظر گرفته شده است؛ به این معنا، در صورت عدم احترام به قانون و تعدی و تجاوز به قانون، نهاد قضایی میتواند در چارچوب قانون، این حقوق اساسی را برای متجاوزان به قانون محدود سازد.
از این رو اصل ۲۲ قانون اساسی نیز تأكید كرده است: «هیچكس را نمیتوان دستگیر كرد، مگر به حكم و ترتیبی كه قانون معین میكند». قانون، هم موارد دستگیری مجرمان یا متهمان را تعیین كرده است و هم ترتیب دستگیری آنان را مشخص نموده است؛ از این رو، نهاد قضایی تنها در چارچوب قانون میتواند برخی از حقوق و آزادیهای فردی را به نام حفظ «امنیت» یا «آزادی» محدود سازد.
نویسنده:عباس پورهاشمی
پینوشتها:
۱. بحارالانوار، جلد ۸۱، صفحه ۱۷۲.
۲. حقوق اساسی و ساختار حكومت جمهوری اسلامی ایران، قاسم شعبان، تهران: انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۱، ص ۱۱۹.
۳. امنیت قضایی و آسیبشناسی آن در ایران، سیاوش پرواز، مجله وكالت، شماره ۹، ص ۶.
۴. مجموعه قوانین اساسی ـ مدنی، تدوین و گردآوری مجتبی اشرفی، تهران: كتابخانه گنج و دانش، ۱۳۷۶.
۵. حقوق اساسی و...، همان، ص ۱۲۱.
منبع:هفته نامه پگاه حوزه ، شماره ۱۳۵
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست