پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
ماهیت روابط اسلام و غرب جغرافیایی, تمدنی, دینی

در دهههای اخیر و بویژه از آغاز انقلاب (اسلامی) ایران، توجه و اهتمام بسیاری به موضوع «غرب و اسلام» شده است. ملاحظه میشود كه اهتمام به این موضوع، در اروپا و آمریكا بیشتر از كشورهای عربی و اسلامی است. علاوه بر آنچه كه به صورت مستمر و شاید روزانه در مطبوعات و جراید مختلف اروپا به چاپ میرسد، گردهماییهایی نیز در همین خصوص و با عنوان «اسلام و غرب» و یا عناوین دیگر، در محافل مختلف اروپا و آمریكا برگزار میشود. دامنه این موضوع سپس به گونهای دیگر، تحت عنوان «برخورد تمدنها» از سوی ساموئل هانتینگتون مطرح گردید كه در واقع به معنای برخورد تمدن غرب (اروپا و آمریكا) با تمدن اسلامی و كنفوسیوسی قلمداد شد كه متضمن محوریت غرب و اسلام میباشد، یعنی برخورد اصلی كه در آینده شكل خواهد گرفت.
در اینجا درصدد نیستیم تا از موضع ایدئولوژیك یا قومی و یا تاریخی طرفدار یا بیطرف، موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، بلكه به دنبال آنیم تا عبارت غرب و اسلام را به نوعی تفكیك كنیم; عبارتی كه امروزه ابهامهایی را در خصوص نگرانی حال و هراس از آینده، به وجود آورده، غالبا نیز با برداشتها و تصوراتی از رویدادهای مشخص تاریخی، (برای مثال جنگهای صلیبی) كه به صورت واقعیتیا توهم آمیخته گردیده است. هدف از بررسی مساله تفكیك عبارت غرب و اسلام، در حقیقت، كمك به «آزادسازی» دو واژه مزبور از اندیشههای موروثی سابق و همچنین ذهنیتهایی است كه ایجاد كننده رابطه بین آنها، در شناخت كشورهای غربی و اسلامی میباشد. بدین ترتیب موضوع یاد شده به تفكیك مضمونهای ظاهری و باطنی ایدئولوژیك مربوط میشود كه به نوعی، عبارت «غرب و اسلام» را وسیله تحقیر تعدد و مقابله، آزاد اندیشی و نظم و شیوه مغایر با طبیعتخود قرار داده است.
● بنابراین، به منظور دستیابی به واضحترین و كاملترین نقطه این هدف، سه زمینه زیر را مورد بررسی قرار میدهیم:
▪ سطح مرجعیت اثباتی دو مقوله «اسلام»،
▪ «غرب»
▪ سطح رابطه تقابلی آنها كه و او عطف، میان دو واژه به وجود میآورد.
● قبل از ورد به بحث، دو مساله را مورد توجه قرار میدهیم:
▪ مساله نخست آن است كه قرار دادن تقابل مورد نظر، در كنار عبارت مزبور، غیر موجه و نادرست است; چرا كه این امر مربوط به دو مقوله متفاوت میشود كه هیچ گونه رابطه تقابلی میان آن دو وجود ندارد.
▪ از سویی، «غرب» یك مقوله جغرافیایی و «اسلام» یك دین به شمار میرود. تقابل بایستی میان دو شیء مختلف، اما همجنس، وجود داشته باشد; مانند تقابل بین غرب و شرق كه هر دو، یك جهت جغرافیایی را مینمایانند و نیز تقابل بین اسلام و مسیحیت كه از یك جنس، یعنی «دین»، تشكیل شدهاند. این یك واقعیت است و شاید بتوان گفت كه از بدیهیات به شمار میرود; به دلیل آنكه اگر زمانی عبارتی مانند «شمال و اسلام» یا «جنوب و مسیحیت» را بشنویم، تعجب میكنیم; چرا كه احساس میكنیم جمع میان دو مقوله، ناموجه و نامانوس و به گفته قدما، ذاتا نامشخص است; یعنی اینكه مستلزم توضیح است.
حال چطور ممكن است كه مردم كشورهای غربی و همچنین اسلامی، هیچ گونه حساسیتی نسبتبه جمع بین عبارت «غرب و اسلام» نشان نمیدهند، اما برای مثال، نسبتبه جمع عبارت «جنوب و اسلام» یا «شمال و بودائیت»، احساس شگفتی و تعجب میكنند؟ البته تردیدی نیست كه تكرار یك عبارت، در خو گرفتن و تسلیم شدن در برابر آن تاثیر دارد، ولی مساله تكرار در اینجا، مبین همه چیز نیست. مفهوم دلالتی و سمبولیك عبارت «غرب و اسلام» و مفهوم ذاتی همراه آن، نمیتواند ناشی از تكرار لفظ تلقی شود; چرا كه تكرار عباراتی از این قبیل، غالبا به كاهش شدت مادی و معنوی آن میانجامد; یعنی در ردیف مسائل عادی و روزمرهای كه هیچ گونه بحث و جدلی را به وجود نمیآورند، قرار میگیرد و گمان هم نمیرود كه به خاطر آن، سمینار و گفت و گو ترتیب داده شده یا كتابهایی نوشته شود.
بنابراین، مساله با تكرارهای دیگر تفاوت دارد و این موضوع، تكرار نگرانیها و تمایلات ناشی از تاثیرات و انگیزههای برخاسته از مطالعه رویدادهای خاص و مشابه میباشد كه توضیح خواهیم داد. اما مساله دوم در راستای تفكیك عبارت «غرب و اسلام» این است كه دو مقوله، با قرار گرفتن در برابر یكدیگر، در واقع به یك مفهوم ایدئولوژیك كه هر كدام ماهیت نسبیت و چندگانگی خود را پنهان نگاه داشتهاند، بستگی دارد.
غرب در اصطلاح جغرافیایی، مسالهای نسبی و متحرك است. ممكن است چیزی در مقابل شیئی معین، غرب محسوب شود و در قبال شیئی دیگر شرق، ولی در اصطلاح سیاسی جاری، «غرب» متعدد بوده، شامل چند كشور و اقوام مختلف یعنی آمریكای شمالی و اروپا و همچنین آمریكای لاتین، روسیه و ژاپن میگردد. حال آیا كشورهای یاد شده، همگی در قالب مفهوم «غرب» قرار میگیرند و به چه معنا؟
درباره اسلام نیز همین حالت وجود دارد: چه منظور ما از واژه «اسلام»، تنها اعمال دینی باشد و چه خود مسلمانان باشد، باز هم تعدد به وجود میآید. از حیث مذهب، در میان مسلمان شیعه، سنی و مذاهب دیگر و نیز از اقوام مختلف یعنی عرب، ترك، ایرانی، پاكستانی، اندونزیایی، نیجریهای و سایرین وجود دارند. وجود این تعدد، یك واقعیتسیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار میرود، تا جایی كه طرح این پرسش كه چه عاملی باعث قرار گرفتن این كشورها و ملتها در یك مجموعه واحد و سپس در مقابل كشورها و ملتهایی با عنوان «غرب» به ظاهر متعدد میشود، كاملا موجه به نظر میرسد. بدین ترتیب، ملاحظه میشود كه وجود یك طیف یا جو ایدئولوژیك، این چندگانگی یا تعدد را با هدف اظهار رابطه تقابل میان «غرب و اسلام» به عنوان یك رابطه مقبول، مخفی نگاه میدارد. نخستین اقدامی كه باید انجام دهیم، جدا سازی این مجموعه یا طیف از همدیگر و پیبردن به مسائل نهانی آن است. راه رسیدن به این هدف، بررسی مشخصههای فرهنگی هر یك از دو مقوله (غرب و اسلام) میباشد.
در ارتباط با مرجعیت عربی اسلام، ملاحظه میكنیم كه عبارت «غرب و اسلام»، عبارتی بی سابقه و ترجمه عین عبارت فرنگی آن است; چرا كه در متون قدیمی، چنین تعبیری وجود ندارد و در متون جدید نیز كه تاریخ آن به احتمال قوی به اوایل قرن گذشته باز میگردد، به ندرت میتوان به چنین تقابلی بین عبارت غرب و اسلام دستیافت; زیر این عبارت كه در اواخر قرن گذشته و اوایل قرن جاری در گفتمان عربی - اسلامی ظاهر شد، در واقع عبارت «اسلام و مسیحیت» و در قالب مقایسه موضع هر یك در قبال علم و عقل و غیره بود. (به طور مثال، كتاب «اسلام و مسیحیت در كنار علم و تمدن»، نوشته محمد عبده). اما اصطلاح «شرق و غرب» كه در گفتمان سیاسی قرن گذشته و حال اروپا رایج گردیده، در مرجعیت عربی - اسلامی، تا حدود بسیاری، نسبی و متعدد به شمار آمده است. در قرآن مجید (سوره بقره، آیه ۱۷۷) آمده است: «لیس البران تولوا وجوهكم قبل المشرق و المغرب» كه مقصود از مشرق در اینجا، به طور كلی یعنی شرق، قبله یهود و منظور از مغرب، بیتالمقدس، قبله مسیحیان، میباشد. همچنین در آیه ۱۷ سوره الرحمن آمده است: «رب المشرقین و المغربین» و نیز «فلا اقسم برب المشارق و المغارب» (المعارج آیه ۴۰).
در زمان ابن سینا، مقصود از شرق و مشرق زمین، مردمان فارس و اهالی شرق آن بود; در حالی كه مغرب و مغربیها، اهالی بغداد و ماورای آن به سمت غرب بودند. سپس لفظ مغرب به سرزمینهای بعد از مصر اطلاق گردید كه مغرب نزدیك برای طرابلس و تونس، مغرب میانه برای الجزایر و مغرب دور برای مغرب یا مراكش فعلی بكار رفت. پس از آن، عبارت «مغرب اسلامی» برای اشاره به كشورهای شمال آفریقا و آندلس ظاهر شد.
خلاصه اینكه، هیچ گاه در مراجع عربی - اسلامی، از واژه «غرب» برای اشاره به نقطه دیگری خارج از بلاد اسلام و یا دین و تمدنی دیگر غیر از اسلام استفاده نشده است; بلكه این كلمه بیانگر مفاهیمی گردید كه از طریق ترجمه زبان فرنگی وارد شده بود. بدین صورت، اصطلاح «غرب» یا West یا Occident برای كشورهای غربی و مشرق یا East یا Orient برای كشورهای شرقی بود كه هر دو، در واقع ترجمه واژههای فرنگی است. برای تمییز مناطق مختلف شرق، عبارت خاور نزدیك، خاور میانه و خاور دور، در مقایسه با میزان دوری یا نزدیكی به اروپا، مصطلح گردید.
اسلام بر اساس مراجع عربی - اسلامی، به دینی اطلاق میگردد كه توسط پیامبر اسلام (ص) آورده شده است. این چیزی است كه در لغت نامههای عربی آمده است. برای مثال، «لسان العرب» مینویسد: «اسلام» اظهار خضوع و شریعت و پایبندی به دستورات پیامبر(ص) است. بطور كلی، بجز مضمون فوق، مضمون دیگری در مراجع عربی - اسلامی برای معنی اسلام وجود ندارد و این مضمونی است كه در قرآن، شامل ادیان آسمانی دیگر میشود كه به دین حضرت ابراهیم میرسد. «ان الذین عندالله الاسلام» (سوره آل عمران آیه ۱۹) و «من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن نقبل منه» (سوره آل عمران، آیه ۸۵)، مقصود از اسلام در اینجا، دین ابراهیم و دین توحید در برابر شرك و بت پرستی است.
اما عبارت «دارالاسلام» و در مقابل آن «دار الحرب»، دو اصطلاح فقهی است كه مرتبط به اصطلاح قانون بینالمللی، در دورانهای نخستین اسلامی و فتوحات میشود. «دارالحرب» نیز عبارتی است كه به بلاد مشركین و كشورهایی اطلاق میشود كه امكان آشتی بین آنها و مسلمانان وجود ندارد، چه این مشركان، در جزیرهٔالعرب باشند و چه در مشرق و مغرب و یا شمال و جنوب. عبارت دارالاسلام، بر تمامی سرزمینهای اسلامی در هر نقطه جهان اطلاق میگردد; چرا كه سرزمین صلح و آشتی به شمار میرود و جنگیدن در آن، جز در موارد خاص، یعنی مقابله با محاربین یا راهزنان جایز نیست.
محمد عابد الجابری ( ترجمه: صالح واصلی )
ماهنامه اسلام و غرب
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست