شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
عشق و عفت

ویل دورانت میگوید:
«در سرتاسر زندگی انسان،به اجماع همه،عشق از هر چیز جالب توجهتر است و تعجب اینجاست كه فقط عده كمی درباره ریشه و گسترش آن بحث كردهاند.در هرزبانی دریایی از كتب و مقالات،تقریبا از قلم هر نویسندهای درباره عشق پیدا شده است و چه حماسهها و درامها و چه اشعار شورانگیز كه درباره آن به وجود آمدهاست،و با اینهمه چه ناچیز است تحقیقات علمی محض درباره این امر عجیب و اصل طبیعی آن و علل تكامل و گسترش شگفتانگیز آن،از آمیزش ساده پروتوزوئا تا فداكاری دانته و خلسات پتراك و وفاداری هلوئیز به آبلارد.» (۱)
ما در صفحات قبل گفتیم آنچه مجموعاً از گفتههای علمای قدیم و جدید درباره ریشه و هدف عشق و یگانگی یا دو گانگی آن با میل جنسی استنباط میشود سه نظریهاست،و گفتیم عشق،هم در غرب و هم در شرق از شهوت تفكیك شده و امر قابل ستایش و تقدیسی شناخته شده است،ولی این ستایش و تقدیس آنطور كه ما استنباط كردهایم از دو جنبه مختلف بوده است كه قبلاً توضیح داده شد.
مطلب عمده در اینجا رابطه عشق و عفت است.باید ببینیم این استعداد عالی وطبیعی در چه زمینه و شرایطی بهتر شكوفان میگردد؟آیا آنجا كه یك سلسله مقرراتاخلاقی به نام عفت و تقوا بر روح مرد و زن حكومت میكند و زن به عنوان چیزیگرانبها دور از دسترس مرد است این استعداد بهتر به فعلیت میرسد یا آنجا كهاحساس منعی به نام عفت و تقوا در روح آنها حكومت نمیكند و اساساً چنین مقرراتیوجود ندارد و زن در نهایت ابتذال در اختیار مرد است؟اتفاقا مسالهای كه غیر قابل انكار است این است كه محیطهای به اصطلاح آزاد مانع پیدایش عشقهای سوزان وعمیق است.در این گونه محیطها كه زن به حال ابتذال در آمده است فقط زمینه برایپیدایش هوسهای آنی و موقتی و هر جایی و هرزه شدن قلبها فراهم است.
اینچنین محیطها محیط شهوت و هوس است نه محیط عشق به مفهومی كهفیلسوفان و جامعه شناسان آن را محترم میشناسند یعنی آن چیزی كه با فداكاری واز خود گذشتگی و سوز و گداز توام است،هشیار كننده است،قوای نفسانی را در یكنقطه متمركز میكند،قوه خیال را پر و بال میدهد و معشوق را آنچنانكه میخواهد درذهن خود رسم میكند نه آنچنانكه هست،خلاق و آفریننده نبوغها و هنرها و ابتكارهاو افكار عالی است.
بهتر است اینجا مطلب را از زبان خود دانشمندانی كه طرفدار اصول نوینی دراخلاق جنسی میباشند بشنویم.ویل دورانت میگوید:
«یونانیان شعر عاشقانه را گرچه در مورد غیر طبیعی آن(عشق مرد به مرد)باشدمیشناختند،و داستانهای هزار و یك شب نشان میدهد كه سرودهای عاشقانه ازقرون وسطی جلوتر بود ولی ترغیب عفت و پاكدامنی از طرف كلیسا كه او را بهعلت دور از دسترس بودن،جذابیتبخشید مایه نضج غزل عاشقانه گردید.حتیلارشفوكو نویسنده نیش زن بزرگ میگوید:«چنین عشقی برای روح عاشق مانندجان برای بدن است»...این استحاله میل جسمانی را به عشق معنوی چگونه توجیهكنیم؟چه موجب میشود كه این گرسنگی حیوانی چنان صفا و لطف بپذیرد كه اضطراب جسمانی به رقت روحی تبدیل شود؟آیا رشد تمدن است كه به علتتاخیر انداختن ازدواج موجب میشود تا امیال جسمانی بر آورده نشود و بهدرون نگری و تخیل سوق داده شود و محبوب را در لباس رنگارنگی از تخیلاتامیال نابرآورده جلوهگر سازد؟آنچه بجوییم و نیابیم عزیز و گرانبها میگردد. زیبایی یك شئ چنانكه خواهیم دید بستگی به قدرت میل به آن شئ دارد،میلی كهبا ارضاء و اقناع ضعیف میشود و با منع و جلوگیری قوی میگردد.» (۲)
هم او میگوید:
«به عقیده ویلیام جیمز حیا امری غریزی نیست،بلكه اكتسابی است.زنان دریافتندكه دست و دل بازی مایه طعن و تحقیر است و این امر را به دختران خود یاد دادند... زنان بیشرم جز در موارد زود گذر برای مردان جذاب نیستند.خود داری از انبساط،و امساك در بذل و بخشش بهترین سلاح برای شكار مردان است.اگر اعضای نهانیانسان را در معرض عام تشریح میكردند توجه ما به آن جلب میشد ولی رغبت وقصد به ندرت تحریك میگردید.
مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیاست و بدون آنكه بداند حس میكند كه اینخود داری ظریفانه از یك لطف و رقت عالی خبر میدهد.حیا(و در نتیجه عزیزبودن زن و معشوق واقع شدن او برای مرد)پاداشهای خود را پس انداز میكند ودر نتیجه نیرو و شجاعت مرد را بالا میبرد و او را به اقدامات مهم وا میدارد و قواییرا كه در زیر سطح آرام حیات ما ذخیره شده استبیرون میریزد.» (۳)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست