شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا

تجربه رانندگی با لکسوس IS, یک کلاس جدید


تجربه رانندگی با لکسوس IS, یک کلاس جدید

در سال ۱۹۹۸ لکسوس کلاس جدیدی را روانه بازار ساخت IS نسل اول تنها در دو مدل سدان و استیشن عرضه می​شد مدل استیشن واگن در نسل دوم این خودرو حذف شد

رنگ​بندی خودرو تأثیر بسیار زیادی در جلوه آن دارد. و بی​شک رنگ متالیک یکی از پرطرفدارترین رنگ​های مورد استفاده در خودرو است. اما چند سالی است که رنگ کروم یا همان براق آینه​ای و رنگ مات در میان بسیاری از خودرو بازها رواج پیدا کرده است. گرچه در ایران استفاده از این رنگ​ها هنوز چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و تنها کمتر از ۲۰دستگاه خودرو در ایران از رنگ مات بهره​مند هستند. رنگ جیوه​ای و کروم نیز هنوز در میان علاقه​مندان ایرانی جای خود را باز نکرده​است. در مورد رنگ مات باید به این نکته اشاره کرد که یک پوشش مات برروی سرتاسر بدنه کشیده می​شود.

این پوشش مات می تواند قرمز، مشکی، زرد و یا هر رنگ دیگری نیز در نظر گرفته شود. این لایه نازک اما مقاوم، علاوه بر جلوه بخشیدن به خودرو، مزایای دیگری نیز دارد. با کشیدن این لایه برروی بدنه خودرو می​توان از برخورد سنگ ریزه​های جاده برروی بدنه خودرو و رنگ اصلی آن، جلوگیری کرد. و بدین ترتیب شما از یک کاور زیبا بهره​مند شده​اید که به نوعی محافظ رنگ اصلی خودرویتان نیز خواهد بود. در شماره ۷ مجله تخت​گاز گزارشی از یک دستگاه مرسدس بنز SL۵۰۰AMG سری Night Edition تقدیم حضورتان کردیم. خودرویی که به صورت کاملاً استاندارد از رنگ مشکی مات بهره می​برد.

پوشش مشکی این خودرو کاملاً فابریک بوده و جزو سری​های تولید محدود مرسدس بنز به حساب می​آید. اما این​بار به سراغ یک دستگاه لکسوس IS۳۰۰Cمات رفته​ایم.

رنگ این خودرو در حالت استاندارد مشکی متالیک بوده و رنگ مشکی مات بدنه این خودر در ایران نصب شده است. البته به غیر از این پوشش، تغییرات دیگری نیز با استفاده از فیبرکربن روی این خودرو صورت گرفته​ که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

● IS محبوب جوان​ها

در سال ۱۹۹۸ لکسوس کلاس جدیدی را روانه بازار ساخت.IS نسل اول تنها در دو مدل سدان و استیشن عرضه می​شد. مدل استیشن واگن در نسل دوم این خودرو حذف شد. و لکسوس تصمیم گرفت به جای این مدل، مدل جوان پسندتری را راهی بازار کند. به همین خاطر در اکتبر سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه اتومبیل پاریس، لکسوس مدل IS۲۵۰C را معرفی کرد. یک خودرو دودرب با قابلیت حمل چهار سرنشین و سقف فلزی جمع​شونده.

اما با ورود تویوتا به بازار ایران، مدتی بعد لکسوس نیز توانست وارد این بازار تشنه شود. و با توجه به اینکه لکسوس به عنوان یکی از زیرمجموعه​های اصلی شرکت تویوتا به حساب می​آید و تحت عنوان برند لوکس این خودروساز ژاپنی شناخته می​شود، خدمات پس از فروش آن در ایران، توسط شرکت ایرتویا، نمایندگی تویوتا پشتیبانی شده و انجام می​گیرد.

ایرتویا در ایران هردو مدل IS و IS-C عرضه کرد. البته گونه IS با توجه به قرارگیری در کلاس سدان خانوادگی، با استقبال نسبتا کم جوانان مواجه شد. اما در مقابل گونه کانورتیبل این خودرو که تنها مدل IS۳۰۰C آن به کشورمان راه یافت، مورد توجه طیف سنی جوان قرار گرفت.

IS۳۰۰C دربازار وارداتی​های ایران رقیب مناسبی برای ب​ام​و سری ۳ کوپه و CLK۲۸۰(که البته تولید این کلاس چند سالی است که متوقف شده) محسوب می​شود. اما این را هم باید اضافه کنیم که در کشور ما خرید بنز و ب​ام​وهای لوکس آلمانی برای هرکسی امکان پذیر نیست و شاید هم به همین دلیل باشد که با ورود IS۳۰۰C بسیاری از جوانان به سوی این خودرو اسپرت و لوکس ژاپنی رفتند. خودرویی که از ویژگی​های اصلی آن کیفیت بالای کابین و همچنین تجهیزات ایمنی و رفاهی آن است.

● مشکی تر از سایر ISها

همان​طور هم که اشاره شد، رنگ مشکی مات بدنه این خودرو در ایران برروی آن نصب شده است و یک شرکت خدمات تیونینگ که به تازگی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده، اجرای تمامی تغییرات ظاهری IS۳۰۰C مورد نظر را بر عهده داشته​است. و باید گفت ظاهر IS۳۰۰C مورد آزمایش با دیگر نمونه​های موجود در ایران تفاوت دارد.

● خلاصه شده در ۶ سیلندر

لکسوسIS۳۰۰C مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر با آرایش خورجینی است که با کد۳GR-FE شناخته می​شود و در سال ۲۰۰۷ برروی مدلIS۳۰۰ قرار گرفت. پیشرانه ۳ لیتری لکسوس IS۳۰۰C قادر به تولید ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن مترگشتاور است. و همان​گونه که انتظار می​رود، کیفیت بالای قطعات به​کار رفته در موتور و دیگر قسمت​ها، از پیشرانه لکسوس یک پیشرانه نرم، آرام و تا حدود زیادی بی​صدا ساخته است. البته عایق بندی خوب کابین را نیز نباید فراموش کرد، که سبب می​شود در طول مدت زمان رانندگی با محصولات لکسوس هیچ صدای اضافه​ای از پیشرانه به گوش راننده وسرنشینان نرسد.

● تغییرات برروی IS-C

درقسمت جلو بخشی از جلو پنجره و هواکش زیرسپر به رنگ سفید طراحی شده​اند و دورتادور جلوپنجره نیز که در وسط آن نشان لکسوس خود نمایی می​کند، از پوشش فیبرکربن ساخته شده​است. بخشی از چراغ​های جلو نیز با پوشش مشکی پوشانده شده​اند، که با رنگ مشکی مات بدنه، در هماهنگی کامل هستند. دیگر بخش​های خودرو نظیر کاپوت، درها، گلگیرها و سپرهای جلو و عقب نیز با پوشش مشکی مات، نمایی جذاب به خودرو بخشیده​اند. البته برای آنکه خودرو در حین حرکت جلوه خاصی پیدا کند، بخش اصلی سقف فاقد پوشش مشکی مات بوده و دست نخورده و به همان رنگ مشکی متالیک، باقی مانده است.

برخی از بخش​های جزئی خودرو به علاوه لولای آینه​های جانبی و قاب آن​ها نیز فاقد پوشش مات است. که البته این موضوع تأثیری بر کاهش جذابیت خودرو ندارد. در بخش جانبی نیز رینگ​های ۱۷ اینچی این خودرو، با پوشش فیبرکربن مزین شده​اند. در اینجا ذکر این نکته ضروری به نظر می​رسد که، بسیاری از تیونرهای داخلی از برچسب​های طرح فیبرکربن استفاده کرده و با نام فیبرکربن به مشتریان خود می​فروشند. اما بدنه لکسوس مورد آزمایش در بخش​های مختلف به کمک یک دستگاه لیزری، با فیبرکربن پوشانده شده​است. به کمک این دستگاه می​توانید علاوه بر پوشاندن قسمت​های دلخواه در کابین و بدنه از فیبرکربن، درصورت یکنواختی این طرح، همان پوشش کربن را از روی سطح مورد نظر بردارید.

کالیپرهای ترمز نیز به رنگ قرمز درآمده​اند و با رنگ مشکی بدنه جلوه​ای خاص به خودرو بخشیده​اند. درقسمت انتهایی نیز اسپویلر بسیار کوچک روی صندوق بار به همراه قاب ذوزنقه​ای دور پلاک با پوشش فیبرکربن پوشانده شده​است. و بی​شک اگر یک لکسوسIS۳۰۰C استاندارد را در برابر این خودرو قرار دهید اولین چیزی که جلب توجه می کند، رنگ مات آن است.

● تجربه رانندگی، تلفیقی از وقار و هیجان

برای روشن​کردن این پیشرانه تنها کافیست همزمان پدال ترمز و دکمه استارت را فشار دهید، و چندلحظه صبر کنید. در این لحظه رقص زیبای عقربه​های سفید دورشمار و کیلومترشمار بسیار جذاب و صدای پیشرانه بسیار نرم و آرام است. توقعی که جوانان از یک خودروی گرانقیمت و اسپرت ندارند، در لحظه استارت پیشرانه ظاهر می​شود. صدای پیشرانه این خودرو نسبت به مرسدس بنز C وCLK و ب​ام​و سری۳ چندان دلچسب نیست.

حال نوبت به راندن این خودرو می​رسد؛ گیربکس ۶ سرعته نیمه هوشمند (ECT-I) را در حالت D قرار می دهیم و حرکت خود را آغاز می​کنیم. از همان ابتدا رانندگی با لکسوس راحت و خوش​استایل است، برای تعویض دنده به هیچ​عنوان نگران نخواهید بود و حتی شتابگیری درIS۳۰۰Cهم بسیار لذت بخش است. افزایش شتاب نیز به لطف بهره​مندی از جعبه دنده ۶ سرعته در هر سرعتی امکان پذیر خواهد بود. فرمان هم به خوبی دردستانتان جای می​گیرد و همان چابکی ب ام و سری۳ را به شما ارائه خواهد داد. در بخش زیرین دکمه استارت پیشرانه می​توانید دکمه Activepower را فعال کنید و از یک سبک رانندگی اسپرت​تر لذت ببرید. با فشردن این دکمه، فرمان و سیستم تعلیق کمی سفت می​شود. البته ما پیشنهادمی​کنیم برای لذت بردن از رانندگی در این حالت، جعبه دنده را نیز در حالت اسپرت قرار دهید و از پدال های پشت فرمان جهت تعویض دنده کنید. این حالت به شما اجازه خواهد داد، برای آنکه بتوانید از صدای پیشرانه و سیستم اگزوز لذت ببرید، تعویض دنده​ها را در دورهای بالاتر انجام دهید.

همان​گونه که اشاره شد IS-C یکی از رقبای ب​ام​و سری ۳ کوپه به حساب می​آید. البته شاید نتوان از آن، هندلینگ ب​ام​و را دریافت کرد اما یک لذت سواری فراموش نشدنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. استفاده از تایرهای ۱۷ اینچ Hankook تاحدودی درحین دور زدن دردسرساز است و زمانی​که می خواهید وارد دوربرگردان شوید، لبه​های لاستیک با گلگیرهای جلو برخورد می​کند و صدای ناخوشایندی پدید می​آورد.

لکسوسIS۳۰۰C با بهره​مندی از آینه​های بزرگ جانبی میدان دید بسیار خوبی برایتان در حین رانندگی درنظر گرفته است. و طول ۴۶۳۵ میلی​متری درکنار فاصله بین دومحور جلو و عقب در اندازه ۲۷۳۰ میلی​متری فضای مناسبی را برای راننده و سرنشین جلو مهیا ساخته است. فضای سرنشینان عقب نیز فقط برای نشیمنگاه مناسب بوده و فضای پاها هم تاحدودی کم درنظر گرفته شده است.

● بهترین ها در لکسوس

لکسوس IS-C علاوه بر قابلیت​های دینامیکی و اسپرت خود، از بهترین و کامل​ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی بهره​مند است. گرمکن​های صندلی در فصل زمستان به خوبی بخشی از بدنتان را گرم نگه می​دارد، برای تابستان نیز علاوه بر بهره​مندی از سیستم تهویه جداگانه برای سرنشینان می​توانید از سردکن صندلی نیز استفاده کنید. و در کنار همه این​ها سیستم یکپارچه صندلی، آینه و فرمان این امکان را به شما می​دهد تا حافظه این بخش را در سه حالت مختلف درنظر بگیرید. سیستم صوتی و تصویری مارک لونیسون با بهره​گیری از ۱۲بلندگو و مانیتور ۷ اینچی به همراه سیستم بلوتوث تلفن​همراه و شماره گیرصوتی تنها بخشی از امکانات و تجهیزات رفاهی مورد استفاده در این خودرو به حساب می​آیند.

در بخش ایمنی نیز حین سفر با لکسوس IS-C با آسودگی خیال می​توانید به رانندگی خود ادامه دهید. سیستم کنترل پایداری و تعادل خودرو (VDIM) که در محصولات لکسوس به چشم می​خورد به همراه ترمزهای ضدقفل ABS و دیگر سیستم​های ایمنی نظیر HAC-EBD-TRC و VSC رانندگی ایمنی را برایتان چه در شهر و چه در جاده به ارمغان خواهد آورد. بد نیست این نکته را هم یاد​آوری کنیم که، موسسه ایمنی EURONCAP برای دو خودروی IS وIS-C پنج ستاره ایمنی را درنظر گرفته است.

● از دیگر امکانات موجود در IS۳۰۰C

می​توان به کروزکنترل، سیستم شست​وشوی چراغ های جلو، گرمکن آینه، برف پاک​کن اتوماتیک، صندلی​های چرم، سقف جمع شونده، دوربین​ دید عقب، سنسورسرعت، سیستم رهیاب ماهواره​ای و... اشاره کرد.

هزینه پوشش مشکی مات بدنه به همراه استفاده از فیبرکربن و دیگر تغییرات برای این خودرو رقمی در حدود ۷ میلیون تومان برای مالک آن آب خورده​است. خودرویی که هم اکنون مدل​های ۲۰۱۰ مشکی آن با قیمتی در حدود ۱۷۰میلیون تومان خرید و فروش می​شوند. و در مدل ۲۰۱۲ نیز بهایی در حدود۲۲۰ میلیون تومان را طلب می​کند.