شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
تجربه رانندگی با لکسوس IS, یک کلاس جدید

رنگبندی خودرو تأثیر بسیار زیادی در جلوه آن دارد. و بیشک رنگ متالیک یکی از پرطرفدارترین رنگهای مورد استفاده در خودرو است. اما چند سالی است که رنگ کروم یا همان براق آینهای و رنگ مات در میان بسیاری از خودرو بازها رواج پیدا کرده است. گرچه در ایران استفاده از این رنگها هنوز چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و تنها کمتر از ۲۰دستگاه خودرو در ایران از رنگ مات بهرهمند هستند. رنگ جیوهای و کروم نیز هنوز در میان علاقهمندان ایرانی جای خود را باز نکردهاست. در مورد رنگ مات باید به این نکته اشاره کرد که یک پوشش مات برروی سرتاسر بدنه کشیده میشود.
این پوشش مات می تواند قرمز، مشکی، زرد و یا هر رنگ دیگری نیز در نظر گرفته شود. این لایه نازک اما مقاوم، علاوه بر جلوه بخشیدن به خودرو، مزایای دیگری نیز دارد. با کشیدن این لایه برروی بدنه خودرو میتوان از برخورد سنگ ریزههای جاده برروی بدنه خودرو و رنگ اصلی آن، جلوگیری کرد. و بدین ترتیب شما از یک کاور زیبا بهرهمند شدهاید که به نوعی محافظ رنگ اصلی خودرویتان نیز خواهد بود. در شماره ۷ مجله تختگاز گزارشی از یک دستگاه مرسدس بنز SL۵۰۰AMG سری Night Edition تقدیم حضورتان کردیم. خودرویی که به صورت کاملاً استاندارد از رنگ مشکی مات بهره میبرد.
پوشش مشکی این خودرو کاملاً فابریک بوده و جزو سریهای تولید محدود مرسدس بنز به حساب میآید. اما اینبار به سراغ یک دستگاه لکسوس IS۳۰۰Cمات رفتهایم.
رنگ این خودرو در حالت استاندارد مشکی متالیک بوده و رنگ مشکی مات بدنه این خودر در ایران نصب شده است. البته به غیر از این پوشش، تغییرات دیگری نیز با استفاده از فیبرکربن روی این خودرو صورت گرفته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
● IS محبوب جوانها
در سال ۱۹۹۸ لکسوس کلاس جدیدی را روانه بازار ساخت.IS نسل اول تنها در دو مدل سدان و استیشن عرضه میشد. مدل استیشن واگن در نسل دوم این خودرو حذف شد. و لکسوس تصمیم گرفت به جای این مدل، مدل جوان پسندتری را راهی بازار کند. به همین خاطر در اکتبر سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه اتومبیل پاریس، لکسوس مدل IS۲۵۰C را معرفی کرد. یک خودرو دودرب با قابلیت حمل چهار سرنشین و سقف فلزی جمعشونده.
اما با ورود تویوتا به بازار ایران، مدتی بعد لکسوس نیز توانست وارد این بازار تشنه شود. و با توجه به اینکه لکسوس به عنوان یکی از زیرمجموعههای اصلی شرکت تویوتا به حساب میآید و تحت عنوان برند لوکس این خودروساز ژاپنی شناخته میشود، خدمات پس از فروش آن در ایران، توسط شرکت ایرتویا، نمایندگی تویوتا پشتیبانی شده و انجام میگیرد.
ایرتویا در ایران هردو مدل IS و IS-C عرضه کرد. البته گونه IS با توجه به قرارگیری در کلاس سدان خانوادگی، با استقبال نسبتا کم جوانان مواجه شد. اما در مقابل گونه کانورتیبل این خودرو که تنها مدل IS۳۰۰C آن به کشورمان راه یافت، مورد توجه طیف سنی جوان قرار گرفت.
IS۳۰۰C دربازار وارداتیهای ایران رقیب مناسبی برای بامو سری ۳ کوپه و CLK۲۸۰(که البته تولید این کلاس چند سالی است که متوقف شده) محسوب میشود. اما این را هم باید اضافه کنیم که در کشور ما خرید بنز و باموهای لوکس آلمانی برای هرکسی امکان پذیر نیست و شاید هم به همین دلیل باشد که با ورود IS۳۰۰C بسیاری از جوانان به سوی این خودرو اسپرت و لوکس ژاپنی رفتند. خودرویی که از ویژگیهای اصلی آن کیفیت بالای کابین و همچنین تجهیزات ایمنی و رفاهی آن است.
● مشکی تر از سایر ISها
همانطور هم که اشاره شد، رنگ مشکی مات بدنه این خودرو در ایران برروی آن نصب شده است و یک شرکت خدمات تیونینگ که به تازگی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده، اجرای تمامی تغییرات ظاهری IS۳۰۰C مورد نظر را بر عهده داشتهاست. و باید گفت ظاهر IS۳۰۰C مورد آزمایش با دیگر نمونههای موجود در ایران تفاوت دارد.
● خلاصه شده در ۶ سیلندر
لکسوسIS۳۰۰C مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر با آرایش خورجینی است که با کد۳GR-FE شناخته میشود و در سال ۲۰۰۷ برروی مدلIS۳۰۰ قرار گرفت. پیشرانه ۳ لیتری لکسوس IS۳۰۰C قادر به تولید ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن مترگشتاور است. و همانگونه که انتظار میرود، کیفیت بالای قطعات بهکار رفته در موتور و دیگر قسمتها، از پیشرانه لکسوس یک پیشرانه نرم، آرام و تا حدود زیادی بیصدا ساخته است. البته عایق بندی خوب کابین را نیز نباید فراموش کرد، که سبب میشود در طول مدت زمان رانندگی با محصولات لکسوس هیچ صدای اضافهای از پیشرانه به گوش راننده وسرنشینان نرسد.
● تغییرات برروی IS-C
درقسمت جلو بخشی از جلو پنجره و هواکش زیرسپر به رنگ سفید طراحی شدهاند و دورتادور جلوپنجره نیز که در وسط آن نشان لکسوس خود نمایی میکند، از پوشش فیبرکربن ساخته شدهاست. بخشی از چراغهای جلو نیز با پوشش مشکی پوشانده شدهاند، که با رنگ مشکی مات بدنه، در هماهنگی کامل هستند. دیگر بخشهای خودرو نظیر کاپوت، درها، گلگیرها و سپرهای جلو و عقب نیز با پوشش مشکی مات، نمایی جذاب به خودرو بخشیدهاند. البته برای آنکه خودرو در حین حرکت جلوه خاصی پیدا کند، بخش اصلی سقف فاقد پوشش مشکی مات بوده و دست نخورده و به همان رنگ مشکی متالیک، باقی مانده است.
برخی از بخشهای جزئی خودرو به علاوه لولای آینههای جانبی و قاب آنها نیز فاقد پوشش مات است. که البته این موضوع تأثیری بر کاهش جذابیت خودرو ندارد. در بخش جانبی نیز رینگهای ۱۷ اینچی این خودرو، با پوشش فیبرکربن مزین شدهاند. در اینجا ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که، بسیاری از تیونرهای داخلی از برچسبهای طرح فیبرکربن استفاده کرده و با نام فیبرکربن به مشتریان خود میفروشند. اما بدنه لکسوس مورد آزمایش در بخشهای مختلف به کمک یک دستگاه لیزری، با فیبرکربن پوشانده شدهاست. به کمک این دستگاه میتوانید علاوه بر پوشاندن قسمتهای دلخواه در کابین و بدنه از فیبرکربن، درصورت یکنواختی این طرح، همان پوشش کربن را از روی سطح مورد نظر بردارید.
کالیپرهای ترمز نیز به رنگ قرمز درآمدهاند و با رنگ مشکی بدنه جلوهای خاص به خودرو بخشیدهاند. درقسمت انتهایی نیز اسپویلر بسیار کوچک روی صندوق بار به همراه قاب ذوزنقهای دور پلاک با پوشش فیبرکربن پوشانده شدهاست. و بیشک اگر یک لکسوسIS۳۰۰C استاندارد را در برابر این خودرو قرار دهید اولین چیزی که جلب توجه می کند، رنگ مات آن است.
● تجربه رانندگی، تلفیقی از وقار و هیجان
برای روشنکردن این پیشرانه تنها کافیست همزمان پدال ترمز و دکمه استارت را فشار دهید، و چندلحظه صبر کنید. در این لحظه رقص زیبای عقربههای سفید دورشمار و کیلومترشمار بسیار جذاب و صدای پیشرانه بسیار نرم و آرام است. توقعی که جوانان از یک خودروی گرانقیمت و اسپرت ندارند، در لحظه استارت پیشرانه ظاهر میشود. صدای پیشرانه این خودرو نسبت به مرسدس بنز C وCLK و بامو سری۳ چندان دلچسب نیست.
حال نوبت به راندن این خودرو میرسد؛ گیربکس ۶ سرعته نیمه هوشمند (ECT-I) را در حالت D قرار می دهیم و حرکت خود را آغاز میکنیم. از همان ابتدا رانندگی با لکسوس راحت و خوشاستایل است، برای تعویض دنده به هیچعنوان نگران نخواهید بود و حتی شتابگیری درIS۳۰۰Cهم بسیار لذت بخش است. افزایش شتاب نیز به لطف بهرهمندی از جعبه دنده ۶ سرعته در هر سرعتی امکان پذیر خواهد بود. فرمان هم به خوبی دردستانتان جای میگیرد و همان چابکی ب ام و سری۳ را به شما ارائه خواهد داد. در بخش زیرین دکمه استارت پیشرانه میتوانید دکمه Activepower را فعال کنید و از یک سبک رانندگی اسپرتتر لذت ببرید. با فشردن این دکمه، فرمان و سیستم تعلیق کمی سفت میشود. البته ما پیشنهادمیکنیم برای لذت بردن از رانندگی در این حالت، جعبه دنده را نیز در حالت اسپرت قرار دهید و از پدال های پشت فرمان جهت تعویض دنده کنید. این حالت به شما اجازه خواهد داد، برای آنکه بتوانید از صدای پیشرانه و سیستم اگزوز لذت ببرید، تعویض دندهها را در دورهای بالاتر انجام دهید.
همانگونه که اشاره شد IS-C یکی از رقبای بامو سری ۳ کوپه به حساب میآید. البته شاید نتوان از آن، هندلینگ بامو را دریافت کرد اما یک لذت سواری فراموش نشدنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. استفاده از تایرهای ۱۷ اینچ Hankook تاحدودی درحین دور زدن دردسرساز است و زمانیکه می خواهید وارد دوربرگردان شوید، لبههای لاستیک با گلگیرهای جلو برخورد میکند و صدای ناخوشایندی پدید میآورد.
لکسوسIS۳۰۰C با بهرهمندی از آینههای بزرگ جانبی میدان دید بسیار خوبی برایتان در حین رانندگی درنظر گرفته است. و طول ۴۶۳۵ میلیمتری درکنار فاصله بین دومحور جلو و عقب در اندازه ۲۷۳۰ میلیمتری فضای مناسبی را برای راننده و سرنشین جلو مهیا ساخته است. فضای سرنشینان عقب نیز فقط برای نشیمنگاه مناسب بوده و فضای پاها هم تاحدودی کم درنظر گرفته شده است.
● بهترین ها در لکسوس
لکسوس IS-C علاوه بر قابلیتهای دینامیکی و اسپرت خود، از بهترین و کاملترین تجهیزات رفاهی و ایمنی بهرهمند است. گرمکنهای صندلی در فصل زمستان به خوبی بخشی از بدنتان را گرم نگه میدارد، برای تابستان نیز علاوه بر بهرهمندی از سیستم تهویه جداگانه برای سرنشینان میتوانید از سردکن صندلی نیز استفاده کنید. و در کنار همه اینها سیستم یکپارچه صندلی، آینه و فرمان این امکان را به شما میدهد تا حافظه این بخش را در سه حالت مختلف درنظر بگیرید. سیستم صوتی و تصویری مارک لونیسون با بهرهگیری از ۱۲بلندگو و مانیتور ۷ اینچی به همراه سیستم بلوتوث تلفنهمراه و شماره گیرصوتی تنها بخشی از امکانات و تجهیزات رفاهی مورد استفاده در این خودرو به حساب میآیند.
در بخش ایمنی نیز حین سفر با لکسوس IS-C با آسودگی خیال میتوانید به رانندگی خود ادامه دهید. سیستم کنترل پایداری و تعادل خودرو (VDIM) که در محصولات لکسوس به چشم میخورد به همراه ترمزهای ضدقفل ABS و دیگر سیستمهای ایمنی نظیر HAC-EBD-TRC و VSC رانندگی ایمنی را برایتان چه در شهر و چه در جاده به ارمغان خواهد آورد. بد نیست این نکته را هم یادآوری کنیم که، موسسه ایمنی EURONCAP برای دو خودروی IS وIS-C پنج ستاره ایمنی را درنظر گرفته است.
● از دیگر امکانات موجود در IS۳۰۰C
میتوان به کروزکنترل، سیستم شستوشوی چراغ های جلو، گرمکن آینه، برف پاککن اتوماتیک، صندلیهای چرم، سقف جمع شونده، دوربین دید عقب، سنسورسرعت، سیستم رهیاب ماهوارهای و... اشاره کرد.
هزینه پوشش مشکی مات بدنه به همراه استفاده از فیبرکربن و دیگر تغییرات برای این خودرو رقمی در حدود ۷ میلیون تومان برای مالک آن آب خوردهاست. خودرویی که هم اکنون مدلهای ۲۰۱۰ مشکی آن با قیمتی در حدود ۱۷۰میلیون تومان خرید و فروش میشوند. و در مدل ۲۰۱۲ نیز بهایی در حدود۲۲۰ میلیون تومان را طلب میکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست