پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا

راحت, مثبت, مطمئن


راحت, مثبت, مطمئن

۱۱ شرط موفقیت در مصاحبه های شغلی

خسته و دلزده است. حوصله حرف زدن ندارد. می‌گوید نمی‌دانم چرا هر وقت با عزم بیشتری برای یک مصاحبه شغلی به جایی مراجعه می‌کنم به جای اینکه بهتر از دفعه‌های قبلی باشم، بدتر می‌شوم....

۱) دست و پای‌ام را گم می‌کنم، حتی چیزهایی را هم که بلد هستم از یاد می‌برم. فکر می‌کنم در مقابل یک بازجو قرار گرفته‌ام. نمی‌دانم چه بگویم، چه نگویم، حتی می‌گوید یک بار به خودش می‌آید و می‌بیند کسی که از او مصاحبه می‌گیرد زل ‌زده به پاهایش که مدام بالا و پایین‌شان می‌کند و می‌گوید: «شما انگار عصبی هم هستید!» می‌گوید دیگر نمی‌خواهد در هیچ مصاحبه‌ای شرکت کند. خسته و دلزده است. حوصله حرف زدن ندارد.

۲) ۳۰ ثانیه اول را جدی بگیریدبا مصاحبه‌کننده خود به گرمی و با لبخند سلام و احوا‌ل‌پرسی کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید. سعی کنید هنگامی که او شما را از اتاق پذیرش به اتاق مصاحبه راهنمایی می‌کند، گپ کوتاهی با او داشته باشید. لیز اندرسون که سال‌ها در زمینه مدیریت نیروهای انسانی فعالیت کرده، می‌گوید: «همیشه اول باید خودتان را باور کنند، بعد حرف‌ها و توانایی‌های‌تان را. ۳۰ ثانیه اول هر مصاحبه، زمانی است که مصاحبه‌کننده به طور ناخودآگاه تصمیم می‌گیرد آیا به شما علاقه‌ای به عنوان همکار دارد یا خیر؛ آیا شما با گروه آنان جور خواهید شد یا نه؟!»

۳) آماده باشید

سابقه شغلی و آگهی استخدامی مورد نظرتان را کمی قبل از مصاحبه مرور کنید. آیا تحقیقات‌تان درباره پیش‌زمینه جایی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، کامل است؟ در حال حاضر، اکثر شرکت‌های دولتی و خصوصی سایت دارند. پس شما هم سایت شرکت مورد نظر را بازبینی کنید یا بروشورهای آن را بررسی کنید. شاید سوالاتی درباره حقوق و مسایل دیگر داشته باشید که بهتر است برای این سوال‌ها قبل از مصاحبه جواب پیدا کنید. مطمئن شوید تحقیقات‌تان درباره کار مورد نظر کامل و درست است.

۴) پرت و پلا نگویید

به سوالات منطقی و کامل پاسخ دهید، حتی اگر لازم است دقایقی سکوت کرده و افکارتان را جمع‌بندی کنید. اندرسون پیشنهاد می‌کند: «گاهی خوب است بگویید که برای پاسخ دادن به سوال‌تان اجازه بدهید کمی فکر کنم»؛ این روش بهتر از این است که جواب عجولانه بدهید و بعدش پشیمان شوید.

۵) کم‌‌گوی و گزیده‌گوی

بیشتر آگهی‌های استخدامی توانایی‌هایی را که مدنظر دارند در آگهی خودشان لیست می‌کنند. پس این کاملا به شما بستگی دارد که چه مثال‌هایی را بیاورید تا به آنها ثابت کنید شما توانایی‌های مدنظر آنها را دارید. آماده باشید درباره مهارت‌ها و تجربیات و دانش و توانایی‌های‌تان صحبت کنید و در آخر هم سه توانایی اصلی‌تان که به آگهی ربط دارد را بگویید و درباره آنها توضیح کامل و مناسبی بدهید. حواس‌تان باشد که از زیاده‌روی در توضیح و حرف زدن بپرهیزید.مثبت حرف بزنید.

مصاحبه‌کننده‌های شما به این فکر خواهند کرد که کار کردن با شما چگونه است. آنها دوست دارند صحبت‌های شما درباره رییس و همکاران قبلی‌تان و اینکه چگونه درباره آنها حرف می‌زنید را بشنوند. آنها کسانی را برای همکاری دوست دارند که از چالش‌ها لذت ببرند و برای کار کردن مشتاق باشند.

۶) زبان بدن‌تان را فراموش نکنید

فقط این مهم نیست که چه می‌گویید. این که چگونه آن را بیان می‌کنید هم مهم است. در طول مصاحبه دست به سینه و لم داده ننشینید و به سقف زل نزنید! درست روبه‌روی مصاحبه‌کننده بنشینید و سعی کنید به خوبی ارتباط چشمی با او برقرار کنید. از حرکات دست‌تان استفاده کنید و وقتی می‌خواهید نکته مهمی را بگویید کمی به جلو خم شوید. خیلی‌ها نمی‌توانند فکر کنند و هم‌زمان حرکات بدن‌شان را نیز کنترل کنند، پس به این دلیل است که شما باید برای این نوع بیان – حرکت بدن و زبان- آماده باشید تا از دیگر مصاحبه‌شونده‌ها متفاوت به نظر برسید.

۷) منتظر غیرمنتظره‌ها باشید

ممکن است مصاحبه‌کننده شما بخواهد حالت تدافعی شما را بشکند. یک بررسی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد کارفرمایان ناگهان یک سوال آزاردهنده می‌پرسند و این غیرممکن است که بتوان همه سوالات را پیش‌بینی و برای آنها برنامه‌ریزی کرد اما می‌توان تا حدودی آنها را پیش‌بینی کرد: «نظر شما در باره فلان حادثه چیست؟ شما عضو چه گروهی هستید؟ و ...» به هر حال سعی کنید که آرام باشید و خودتان را کنترل کنید. اگر لازم بود از مصاحبه‌کننده‌تان بخواهید سوال‌اش را دوباره تکرار کند ولی هرگز سوال‌ها را سرسری رد نکنید. جواب ندادن بهتر از بی‌اعتنایی به سوال‌ها است.

۸) متبسم و پرانرژی باشیداز خودتان انرژی نشان دهید و شوخ‌طبع باشید و لبخند بزنید. جین‌اسمیت، (متخصص رفتارشناسی اجتماعی) می‌گوید: «مثبت و مشتاق بودن بسیار موثر است.» از مصاحبه‌کننده خود سوالاتی درباره خودشان و مسایل مربوط به حرفه‌شان بپرسید.

۹) درباره چیزهایی که مطمئن نیستید، توضیح بخواهیداگر مطمئن نیستید که منظورشان از سوال چیست، بخواهید که برای‌تان توضیح دهند و در آخر از آنها بپرسید آیا چیز دیگری هست که آنها بخواهند بدانند تا شما توضیح دهید. نترسید. اگر هم دوست دارید، از آنها بپرسید آیا در مصاحبه موفق بوده‌اید یا نه!

۱۰) خودتان را به آنها یادآوری کنید

بهتر است انتخاب‌کننده باشید تا انتخاب شونده. به مصاحبه‌کننده‌تان بگویید که چرا علاقه دارید در شرکت آنها کار کرده و از این فرصت شغلی استفاده کنید. اگر به نظر صمیمی می‌رسند از آنها بخواهید ایمیل‌شان را به شما بدهند و سپس یک ایمیل تشکر برای آنها بفرستید و بگویید که چه‌قدر از ملاقات با آنها لذت بردید و چه قدر علاقه‌مند به همکاری با آنها هستید. با نشان دادن امتیازات و برتری‌تان نسبت به دیگران فرصت تازه‌ای برای خود ایجاد کنید. فراموش نکنید با دنبال کردن سه عامل «آماده بودن، تمرین کردن و خوب ظاهر شدن» می‌توانید خودتان را به گزینه‌ای غیرقابل‌جایگزین تبدیل کنید.

۱۱) به ظاهرتان اهمیت بدهید

اگرچه عزیزی تن آدمی به لباس زیبا پوشیدن نیست اما منکر این قضیه هم نباید بود که پوشش مناسب در ملاقات‌هایی که زمان محدودی دارند و حیاتی هستند، بسیار مهم است. شما نه به مهمانی می‌روید، نه قصد دارید برای خرید به سوپرمارکت سرکوچه بروید. پس پوشش‌تان را با مکانی که قصد رفتن به آنجا را دارید هماهنگ کنید. در این زمینه می‌توانید از کسانی که در آن محل کار می‌کنند یا کار می‌کرده‌اند، کمک بخواهید. شاید گاهی مجبور شوید کمی برخلاف میل‌تان لباس بپوشید.

گوگل کارمندانش را چگونه استخدام می‌کند؟اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل، چندی پیش در مجله نیوزویک، درباره قواعد طلا‌یی کسب‌وکار در گوگل (یکی از برترین شرکت‌های دیجیتالی جهان) نوشت: «ما کارمندان‌مان را شورایی استخدام می‌کنیم. کسی که در گوگل درخواست استخدام می‌کند باید ۱۲ مصاحبه شغلی را پشت سر بگذارد تا استعدادها و مهارت‌هایش مشخص شود. هر کدام از اعضای شورا نظر می‌دهند و این موجب می‌شود استانداردهای کار ما بالا‌تر رود. درست است که زمان بیشتری صرف می‌شود ولی ارزشش را دارد. اگر شما افراد باقابلیت را استخدام کنید، آنها قطعا مهارت خود را به نمایش خواهند گذاشت. ما از ابتدا در گوگل به این صورت شروع به استخدام کردیم و مبنای کارمان در این شرکت، استخدام کارمندان ماهر و باکیفیت است.»

یکی از این کارمندان، سرآشپز معروف گوگل، معروف به «چارلی آشپز» است که سال ۱۹۹۹ میلادی در گوگل استخدام شد. اوایل، او فقط برای ۵۰ کارمند گوگل غذا می‌پخت اما در ماه می‌ ۲۰۰۵ او تصمیم گرفت رستوران‌های زنجیره‌ای ارگانیک را با کمک مالی هنگفت گوگل تأسیس کند و برای اجرای این تصمیم ناچار شد گوگل را ترک کند. او آن موقع برای بیش از ۱۵۰۰ کارمند غذا سرو می‌کرد. تا زمانی که در گوگل بود رابطه نزدیکی با کشاورزان و دامداران منطقه داشت و همواره بهترین و تازه‌ترین‌ها را از آنها می‌خواست و می‌گفت: «تمام گاوها باید فقط علف بخورند تا گوشت‌شان کم چربی باشد و تمام ماهی‌ها را باید با قلاب (و نه با تور) صید کرد تا مزه بهتری داشته باشند.»