جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
رازهای موفقیت جهانی تویوتا
شرکت اتومبیلسازی تویوتا در حال تبدیل شدن به بزرگترین شرکت جهان در صنعت ساخت اتومبیل است. از سال ۲۰۰۰، تولید جهانی اتومبیل با سه میلیون دستگاه افزایش به شصت میلیون دستگاه رسیده است و نیمی از این افزایش تولید، حاصل فعالیت شرکت تویوتاست. این شرکت به تدریج شرکت جنرال موتورز را تحت تملک خود قرار خواهد داد و به بزرگترین شرکت در این صنعت تبدیل میشود. اما راز موفقیت آن چیست؟ در حالیکه طی چهار سال گذشته عمده توجهات به تغییرات اساسی و عمیق در شرکت نیسان معطوف بوده، تویوتا رشدی ناگهانی و عظیم را در سرتاسر جهان تجربه کرده است. این شرکت که بزرگترین شرکت اتومبیلسازی ژاپن است در آینده نزدیک تعداد بیشتری اتومبیل در خارج تولید خواهد کرد تا در ژاپن. تویوتا از لحاظ تولید جهانی، شرکت فورد را پشت سر گذاشته و قصد دارد از لحاظ فروش با پشت سر گذاشتن شکرت کرایسلر یکی از سه شرکت تویوتا به روشنی هدف شرکت را که کسب پانزده درصد بازار اتومبیل جهان است اعلام کرده است. با تحقق این هدف رهبری صنعت اتومبیلسازی جهان از دست شرکت جنرال موتورز خارج خواهد شد. آقای اوکودا که اکنون شرکتاش ده درصد صنعت اتومبیلسازی جهان را در اختیار دارد به هدف جدید خود یعنی رسیدن به رقم پانزده درصد میاندیشد. فوجیوچو یکی از مدیران شرکت تویوتا میگوید قصد ما ایجاد انگیزه در کارکنان است زیرا مهمترین عامل رشد همین است. هدف شرکت تویوتا به طریقی فاش شده است او با ناراحتی این جمله را میگوید گوئی موضوعی را که روی پارچههای بزرگ آویخته شده روی دیوارها در تمام کارخانههای تویوتا در سرتاسر جهان نوشته شده و در معرض دید ۲۶۴ هزار کارگر این شرکت است میتوان پنهان کرد! ارزش سرمایه در بازار شاخص بسیار بزرگ و خوبی است. ارزش دارائیهای تویوتا از ارزش مجموع دارائیهای سه شرکت بزرگ اتومبیلسازی ایالات متحده بیشتر است. همچنین ارزش دارائیهای آن از ارزش مجموع دارائیهای رقبای موفق آن در ژاپن یعنی نیسان و هوندا افزونتر است. مسلماً مهمترین نکته این است که تویوتا به صنعت جدید اتومبیلسازی جهان آموخت چطور درست اتومبیل بسازد. در سال ۱۹۹۱ سه تن از محققان دانشگاه MIT کتابی نوشتند تحت عنوان ماشینی که جهان را دگرگون کرد. در این کتاب، اصول و رویههای سیستم تولید در شرکت تویوتا (TPS) توصیف شده بود. سیستمی که توسط تائیچی اونو در این شرکت مستقر گردیده بود. او از ادوارد دمینگ متخصص آمار و کنترل کیفیت که نقش بسیار بزرگی در ابداع رویههای تولید سریع داشت الهام گرفته بود. این روشها طی جنگ جهانی دوم توسط آمریکا مورد استفاده قرار گرفته بود. مهمترین اصل در سیستم تولید تویوتا (TPS)، حذف ضایعات و هدر رفتنها از جهات گوناگون و تمرکز مطلق بر کیفیت بالا از طریق روند رشد مداوم (Kaizen) است. جنبه مونتاژ همزمان قطعات درست بر مبنای نیازی که در هر لحظه در خط تولید وجود دارد، روشنترین وجه حرکت به سمت حذف هدر رفتن زمان و... از روند تولید است. صنعت نیرومحرکه جهان و بسیاری دیگر از شاخههای تولید، به سرعت اصل TPS را درک کرده و بهکار گرفتند.
در این راه، اتومبیلهای اروپائی و آمریکائی که در دهه ۱۹۷۰ غیرقابل اعتماد بودند به اتومبیلهائی با کیفیت بالا و قابل اطمینان تبدیل شدند. طی دو دهه گذشته، قیمت اتومبیل در مقایسه با کامپیوتر و دیگر کالاهای مصرفی الکترونیک کاهش کمتری پیدا کرده است. اما کیفیت و ویژگیهای اتومبیلهای امروزی در مقایسه با اتومبیلهای سه دهه پیش بسیار بالاتر است. این وضعیت، بیش از همه در اتومبیلهای ژاپنی بهویژه تویوتا مشاهده میشود. بالا رفتن قیمت بنزین مصرفکنندگان آمریکائی و اروپائی را به سمت استفاده از اتومبیلهای ژاپنی که هم کم مصرف بودند و هم استحکام فوقالعادهای داشتند سوق داد. هنگامیکه موانع تجاری افزایش یافت، ژاپنیها کارخانههایشان را در کشورهای اروپائی و آمریکائی مستقر کردند. تویوتا درمقایسه با نیسان و هوندا با سرعت پائینتری در کشورهای خارجی کارخانه ساخت اما هنگامیکه شروع به این کار کرد، روشها و اصول حاکم بر خط تولید آن، مزیت چشمگیری برای این شرکت بهوجود آورد بنابراین موفقیت شرکت تویوتا حاصل مهندسی عالی خط تولید آن است که کنترل کیفیت را در دست و اختیار کارگران خط تولید قرار میدهد. آنها هرگاه احساس کنند مشکلی را در خط تولید وجود دارد میتوانند آن را متوقف کنند یا درخواست کمک نمایند. اگر در هر کارخانه تویوتا در ایالات متحده، اروپا، دبی، انگلستان یا والنسین در فرانسه قدم بزنید مشاهده میکنید در همه آنها، اصول حاکم بر خط تولید یکی است و مه به دقت رعایت میشوند. اما غیر از رعایت دقیق اصل کیفیت عالی، عوامل دیگری نیز در موفقیت شرکت تویوتا دخیل بوده است. یکی دیگر از این عوامل روند سریع تولید مدلهای جدید است که باعث شده این شرکت بتواند هر دو سال مدلی جدید را به بازار عرضه کند. کارلوس گوسن مدیر شرکت نیسان در کتاب خود تحت عنوان تغییر که درباره دگرگونی عظیم در ضعیفترین شرکت تولیدکننده اتومبیل ژاپن بین سه شرکت برتر این کشور نوشته شده آورده است، به محض آنکه رؤسای تویوتا نیاز یا شکافی را در بازار احساس میکنند یا مدلی جدید را که از سوی شرکت رقیب تولید شده میبینند، مدلی جدید تولید میکنند که شکاف بازار را پر کند یا کاملتر از نوع تولید شده توسط شرکتهای رقیب در ژاپن است. نتیجه این رویه وجود بیش از ۶۰ مدل اتومبیل تویوتا در ژاپن و دهها مدل در بازارهای بزرگ جهان نظیر بازار اروپا و ایالات متحده است. بدون تردید در درون مدلهای جدید، از همان قطعات مدلهای پیش استفاده شده است: بیش از دوسوم قطعات مدلهای جدید، همان قطعات مدلهای پیشین است.
هفتهنامه اکونومیست
مترجم: رویا دارابی
(عضو هیئت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و دانشجوی دوره دکترا حسابداری واحد علوم و تحقیقات تهران)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست