جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
تعمیر قدم به قدم مک
اگر هنگام کار با رایانههای مک (Mac)، با هر مشکلی مواجه شوید، برای عیبیابی آن باید مراحل استاندارد را طی کنید تا بتوانید ایراد این سیستمها را بیابید. البته حتی در صورت انجام این مراحل هیچ ضمانتی وجود ندارد که ایراد اصلی را پیدا کرده باشید، اما این کار حداقل به شما کمک میکند که متوجه شوید ایراد از کجاست و راهحل احتمالی آن چیست؟
توجه به هر نوع خطا و رفتاری که انجام آن موجب بروز چنین اشکالهایی میشود، راهنمای خوبی برای یافتن اشکال است. برای مثال اگر سیستم هنگ میکند، بررسی کنید آیا این مشکل هر بار که سیستم را بوت میکنید رخ میدهد، در فواصل منظمی اتفاق میافتد یا به صورتی اتفاقی پیش میآید؟ بعلاوه این قضیه چقدر طول میکشد؟ آیا پس از تغییراتی که در سیستم اعمال کردهاید، این مسائل پیش آمده است یا نه؟ از جمله این تغییرات اینکه شاید نرمافزاری را نصب کرده، سیستم را ارتقا داده و تنظیمات سیستم را تغییر داده باشید. با در نظر گرفتن این موارد میتوانید آزمایشهایی انجام دهید تا مشخص شود مشکل در ارتباط با سختافزار است یا نرمافزار است همین امر شما را به یافتن علت اصلی مشکل نزدیک میکند.
عیبیابی سختافزار
۱ـ جدا کردن لوازم جانبی
ابتدا اتصال لوازم جانبی از جمله چاپگر، فضای ذخیره خارجی، صفحه نمایشهای اضافی و اسکنرها را قطع و از سیستم جدا کنید. سپس سیستم خود را هنگامی که فقط به ماوس، صفحهکلید و صفحه نمایش اصلی متصل است راهاندازی و توجه کنید آیا تغییری اتفاق میافتد یا نه. اگر چنین بود، میتوانید محل اتصال لوازم جانبی را به درگاههای اتصال دیگر تغییر دهید تا ببینید چه رخ میدهد.
۲ـ لختافزار لوازم جانبی و گردانندهها را ارتقا دهید
حتی اگر عیبیابی لوازم جانبی با قطع اتصال آنها و تغییر جای اتصالشان نتیجهای در برنداشت، باز هم کنترل و اجرای ارتقای هر دو لختافزارها (firmware) و گردانندههای (driver) نرمافزاری و بهروزرسانی وسایل را از قلم نیندازید. وبسایتهای شرکتهای تولیدکننده لوازم جانبی را بررسی کنید تا ببینید ارتقای لختافزارهای لوازم جانبی شما را منتشر کردهاند و در صورت در دسترس بودن، نصبشان کنید. در حالتی که شما بتازگی سیستم خود را ارتقا داده و بهروزرسانی کرده باشید، این امر ضرورت مییابد.
۳ـ نرمافزارهای آزمایش سختافزار اپل را اجرا کنید
شرکت اپل (Apple) مجموعه نرمافزاری گوناگونی را برای سیستمهای مک ارائه میکند که آزمایشهایی را روی حافظه (RAM) انجام داده و به بررسی تعدادی از حسگرهای سختافزاری میپردازد تا با اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن مقدار ولتاژ، آمپراژ و درجه حرارت سیستم، بیعیب بودن آن را تضمین کند. برای دسترسی به این تستها، سیستم را همراه با نگهداشتن کلید D ریبوت کنید یا کلیدهای Option-D را با هم فشار دهید و نگهدارید تا این تستها از طریق اینترنت لود شود.
۴ـ عیبیابی منبع تغذیه برق (پاور)
گاهی اوقات خاموش شدن (shut down) غیرمنتظره سیستم به دلیل آداپتورهای ایراددار است. بنابراین از سالم بودن کابل و پریز برقی که استفاده میکنید اطمینان یابید. اگر هم نتیجه عیبیابی شما نشان داد آداپتور دستگاه خراب است، حتما نسبت به جایگزینی آن اقدام کنید.
۵ـ آزمایش قدرت سیگنال وای ـ فای
اگر مشکل شما در ارتباط با اتصالپذیری اینترنت است و با افت سرعت اینترنت مواجهید، احتمالا باید نویز سنگین یا سیگنال ضعیف موجب ایجاد اختلال در اتصال وای ـ فای شما شده باشد. امکان دارد عیبیابی این قضیه وقتگیر باشد، اما با رفتن به جاهای مختلف محل زندگی یا کار خود و اندازهگیری نسبت سیگنال و نویز، قابل اجراست، میتوانید مشخص کنید منبع ایجاد نویز در اطراف سیستم شما کجاست و با تغییر محل دادن وسایل خود در محیط آن را از بین برده یا به حداقل برسانید.
۶ـ ریست کردن PRAM و SMC
تنها راه عملی فیکس کردن مک بر اساس سختافزار، بدون باز کردن و به تعمیرگاه فرستادن آن، این است که پارامتر رم (PAM) یا کنترلکننده مدیریت سیستم (SMC) آن را ریست کنید. ریست PRAM با بوت کردن سیستم با فشردن و نگهداشتن دکمههای Option-Command-P-R صفحه کلید انجام میشود اما ریست کردن SMC در انواع مدل سیستمهای مک تفاوت دارد و با بوت کردن به همراه فشردن و نگهداشتن مجموعه دکمههای مشخصی با توجه به آن سیستم صورت میگیرد.
عیبیابی نرمافزاری
۱ـ بوت در حالت Safe Mode: اگر سیستم مک شما با نرمافزارهای شخص ثالث مشکل داشته باشد، با بوتکردن آن به حالت Safe Mode میتوانید از خیلی مشکلاتش جلوگیری کنید. اگر مشکل شما با این کار حل شود، میتواند در سیستم عامل یا تنظیمات حساب کاربری شما ریشه داشته باشد.
۲ـ حساب کاربری جدید: سعی کنید حساب کاربری جدید ایجاد کرده یا حساب کاربری مهمان سیستم را فعال کنید. با این کار، سیستم شما همه نرمافزارها، سرویسها و برنامههای نصب شده قبلی خود را با تنظیمات کاربری تازه اجرا میکند. اگر با این کار مشکل حل نشد، اشکال سراسری در سیستم وجود دارد.
۳ـ ترجیحات برنامههای کاربردی را بردارید: اگر برنامه کاربردی خاصی موجب بروز اشکال است و این مشکل تنها در یک حساب کاربری خاص اتفاق میافتد، با رفتن به hidden Library » Prefrences folder در حساب کاربری خود ترجیحات (Prefrences) مربوط به آن برنامه کاربردی مشکل دار را بردارید.
۴ـ فایلهای موقت و حافظه نهان را حذف کنید: سیستم عامل OS X و برنامههای کاربردی که بر بستر آن میتازند، فایلهای موقتی ساخته و آنها را در حافظه نهان (cache) نگهداری میکنند. اختلال و خرابی این فایلها میتواند به هنگ سیستم یا اجرا نکردن وظایفی خاص منجر شود. اگر برنامه خاصی موجب ایجاد اشکال شود، پاک کردن حافظه نهان آن برنامه یا کل سیستم میتواند مشکل را حل کند. شما قادرید این کار را شخصا یا با استفاده از ابزارهای نرمافزاری System maintenance tool مانند OnyX انجام دهید.
۵ـ چک کردن Activity Monitor: باز کردن این گزینه انواع فهرستهای پردازش پردازنده (CPU) و ستونهای مصرف انرژی را در اختیار شما میگذارد، بررسی کنید آیا برنامه بهصورت عادی منابع سیستم را بهکار میگیرد یا خیر.
۶ـ فرمت فایل سیستم را بررسی کنید:
از Disk Utility برای بررسی درایو بوت و تصحیح مجوزهای آن استفاده کنید. شما باید پارتیشن ریکاوری OS X را بوت کرده سپس از دیسک یوتیلیتی برای اطمینان از صحت کار و رفع عیب دیسک سخت استفاده کنید. بعلاوه میتوانید با اجرای یک permition fix در درایو از درستی دسترسی به فایلها اطمینان حاصل کنید. افزون بر اصلاح کامل همه مجوزهای سیستم، شما میتوانید همه مجوزها را در home folder حساب کاربری خودتان ریست کنید.
۷ـ بررسی کنسول سیستم: در OS X کار system console ارائه دسترسی مرکزی به لاگهای سیستم است که سریعترین راه ردیابی خطاهای سیستم را در اختیار شما میگذارد. برای این کار پیغامهای مشخص را جدا و ردیابی کنید.
۸ـ نصب دوباره OS X: نصب مجدد سیستم عامل مک میتواند موجب احیا و باقی نگهداشتن برنامههای کاربردی نصب شده، تنظیمات، فایلها و دادههای دیگر مورد استفاده شما شود. برای این کار به حالت ریکاوری بوت شوید و گزینه reinstall OS X را انتخاب کنید. این راه میتواند یکی از فایلهای نصب شده آسیب دیده سیستم عامل (OS) شما را تعمیر و اصلاح کند.
جمعبندی
در پایان اگر با انجام همه این مراحل موفق نشدید مشکل سیستم خود را برطرف کنید، دستکم توانستهاید با کمک این مراحل از نوع رفتارهای سیستم خود در برابر اشکالات و خطاهایش مطلع شده، فهرست دقیقی از آنها تهیه کرده، برای کمک به تشخیص بهتر عیب و تعمیر و رفع کامل عیب، آن را به تعمیرکار متخصص ارائه کنید.
جواد ودودزاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست