چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
اثر بازی های سنتی بر کودکان
![اثر بازی های سنتی بر کودکان](/web/imgs/16/151/eo43a1.jpeg)
مادربزرگ نوه خردسالش را در آغوش می گیرد و با محبت تمام، كف دست او را نوازش میکند و لیلی لی حوضك می خواند. بچه های شیطان را كنار هم می نشاند و روی پای آنها می زند و اتل متل توتوله می خواند . و با افسانه های شنگول و منگول آنها را شگفت زده می كند و شب با لالا لالا گل پونه آنها را می خواباند .
همه این كارها را می كند بدون اینكه هدف آموزش داشته باشد . او با عشق می خواند و با كوله بار تجربه ، خاطرات كودکی اش را زنده و باز گو می كند .
متخصصان ، قصه ها و بازی های او را ثبت و ضبط و نگهداری می كنند و آن ها را گوهری ناب می دانند كه در اثر صیقل زمان سفته و پرداخته شده اند. زواید آن ها حذف و با زمان خود منطبق شده و پاسخ نیازهای كودكان را چنان می دهد كه بیننده و شنونده را چه كودك چه بزرگسال شگفت زده می كند .
یكی دو نمونه از این بازی ها را بررسی می كنیم تا بتوانیم نتیجه را در مورد بقیه آن ها نیز تعمیم دهیم :
● لی لی حوضك
در این بازی مادر یا بزرگتر دیگری دست كودك را در یك دست می گیرد و با انگشت آن یكی دستش ، كف دست كودك را قلقلك می دهد و می گوید :" لی لی حوضك ، جوجو اومد آب بخوره افتاد تو حوضك . " انگشت كوچك را جمع می كند:" این درش آورد ." انگشت دوم را جمع می كند " این شستش " انگشت سوم را جمع می كند " این پختش." " كی خوردش ؟ " انگشت شصت را می گیرد و حركت می دهد"منِ منِ كله گنده "
این بازی با انواع شعرگونه های دیگر نیز اجرا می شود . با گرفتن انگشت كوچك :" این گفت : بریم دزدی. این گفت چی چی بدزدیم؟ این گفت تشت طلای پادشاه رو. این گفت : جواب خدا رو کی می ده؟ "با تكان تكان دادن انگشت شصت "این گفت : منِ منِ كله گنده !"
یا شعر جدید آن : " این كوچول موچوله ، این داداشِ (خواهرِ ) كوچوله ، این بابای كوچوله ، این مامانِ كوچوله ، دوستشون داری؟ بله ، بله ، یك دنیا ."
این بازی علاوه بر آشنایی با ریتم و قافیه و وزن ، علاوه بر ایجاد رابطه ی عاطفی با كودك و علاوه بر تحریك حس لامسه ی كودك بیان نكته های اجتماعی و آموزش ریاضی را نیز برای او آغاز می كند .كودك برای اینكه شمارش را بیاموزد مانند اجداد خود از انگشتانش استفاده می كند .
كودك برای یادگیری این امر ابتدا باید بیاموزد كه انگشتان را به نوبت و با عدد مناسب آن مشخص كند . مدتها طول می كشد تا كودك این ترتیب و این تطبیق را فرا گیرد و چه چیز زیباتر و پر انگیزه تر از یك كلام آهنگین دوست داشتنی او را به این كار تر غیب می كند؟ در بازی"تل متل تو تو له" نیز همین اتفاق می افتد . به نوبت بر روی هر پا نواخته می شود تا كلام آهنگین به پایان برسد و با بیان "هاچین و واچین یك پا تو ورچین"، آخرین ضربه بر هر پا ، نشان جمع شدن آن پا پاست . این بازی ادامه پیدا می كند تا آخرین پایی كه جمع نشده باقی می ماند ، برنده می شود. این بازی مناسب گروه سنی بالاتر است . چرا كه در آن قوانین برد و باخت و روابط اجتماعی بر هدف های بازی قبل افزوده می شود . در این بازی نیز شمارش و ترتیب از مفاهیم پایهی ریاضی نهفته موضوع در بازی است ، بدون آنكه كودك متوجه این آموزش دادن شود و در معرض آموزش مستقیم قرار گیرد.
به این ترتیب انواع بازی های مادربزرگها را بررسی كنید تا به مفاهیم و هدفهایی كه در دل آنها نهفته است دست پیدا كنید و توجه داشته باشید كه مبادا كه با تفكرِ آموزش، این بازی ها را لوث كنید !
![](/imgs/no-img-200.png)
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ایران مسعود پزشکیان علی باقری عزاداری پزشکیان دولت چهاردهم دولت ترور رئیس جمهور انتخابات دولت سیزدهم سعید جلیلی
قتل زمین لرزه هواشناسی زلزله افغانستان تیراندازی شهرداری تهران شاهچراغ تب دنگی پشه آئدس سازمان هواشناسی شورای شهر تهران
خودرو عربستان سعودی اقتصاد ایران قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار ترافیک ایران خودرو سایپا همستر کامبت بازار خودرو حقوق بازنشستگان
عزاداری محرم امام حسین لیلی رشیدی الناز شاکردوست تلویزیون سریال مهران غفوریان دفاع مقدس مداحی سینمای ایران
فناوری
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ اسرائیل فلسطین غزه ترامپ آمریکا جنگ غزه ترور ترامپ روسیه ایالات متحده آمریکا جو بایدن
فوتبال پرسپولیس علیرضا بیرانوند استقلال رئال مادرید کیلیان امباپه یورو 2024 باشگاه پرسپولیس رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه استقلال
خودروهای وارداتی دیابت ناسا دارو هوش مصنوعی کد مورس شیائومی
گرمازدگی تخم مرغ کاهش وزن رژیم غذایی حسین فرشیدی طول عمر