شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
آثار فردی و اجتماعی تهذیب نفس
پرسش:
تهذیب نفس چه آثاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد؟
پاسخ:
خدای متعال درآیه ۹ سوره «شمس» بعد از سوگندهای متعدد و پی درپی می فرماید: «سوگند به اینها که هرکس نفس خویش را تزکیه کند، رستگار است. (قد افلح من زکاها). «زکیها» از ماده «تزکیه» که در اصل - چنان که «راغب» در «مفردات» آورده- به معنی نمو و رشد دادن است. و «زکات» نیز در اصل به معنی نمو و رشد است. لذا در روایتی از علی(ع) می خوانیم: المال تنقصه النفقه والعلم یزکوا علی الانفاق: «مال با انفاق نقصان می یابد، ولی علم با ایمان نمو می کند.»
سپس، این دو واژه به معنی تطهیر و پاک کردن نیز آمده، شاید به این مناسبت که، پاکسازی از آلودگی ها سبب رشد و نمو است، و در آیه مورد بحث، هردو معنی امکان دارد. هر قدر، سوگندهای قرآن در یک زمینه بیشتر و محکمتر باشد، دلیل بر اهمیت موضوع است، و می دانیم: طولانی ترین و موکدترین سوگندها دراین سوره است. به خصوص این که: سوگند به ذات پاک خداوند سه بار در آن تکرار شده، و سرانجام روی این مسئله تکیه شده است که: فلاح و رستگاری در «تزکیه نفس» است، و محرومیت و شکست و بدبختی، در ترک تزکیه است. در واقع، مهمترین مسئله زندگی انسان نیز همین مسئله است، و در حقیقت، قرآن با تعبیر فوق این مطلب را بازگو می کند که رستگاری انسان، نه در گرو پندارها و خیال ها است، نه در سایه مال و ثروت و مقام، نه وابسته به اعمال اشخاص دیگر (آن گونه که مسیحیان تصور می کنند که: فلاح هر انسانی در گرو فداکاری عیسی مسیح(ع) است) و نه مانند اینها. بلکه در گرو پاکسازی و تعالی روح و جان، در پرتو ایمان و عمل صالح است. بدبختی و شکست انسان نیز، نه در قضا و قدر اجباری است، نه در سرنوشت های الزامی، نه معلول فعالیت های این و آن، بلکه تنها و تنها به خاطر آلودگی به گناه و انحراف از مسیر تقوا است.
در تواریخ آمده است: همسر عزیز مصر (زلیخا) هنگامی که یوسف مالک خزائن ارض، و حاکم بر سرزمین «مصر» گشت، او را ملاقات کرد و گفت: «ان الحرص والشهوه تصیر الملوک عبیدا، و ان الصبر والتقوی یصیرالعبید ملوکا، فقال یوسف: قال الله تعالی: انه من یتق و یصیر فان الله لایضیع اجراالمحسنین:
«حرص و شهوت، پادشاهان را برده ساخت، و صبر و تقوا بردگان را پادشاه، یوسف سخن او را تصدیق کرد و این کلام الهی را به او خاطرنشان ساخت: هرکس که تقوا و شکیبایی را پیشه کند، خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی سازد.»
همین معنی به عبارت دیگری نقل شده که: همسر عزیز مصر در رهگذری نشسته بود که موکب یوسف(ع) از آنجا عبور کرد. زلیخا گفت: الحمدالله الذی جعل الملوک بمعصیتهم عبیدا، و جعل العبید بطاعتهم ملوکا.»
«شکر خدایی را که پادشاهان را به سبب معصیت برده کرد و بردگان را به خاطر اطاعت، پادشاه.»
آری، بندگی نفس، سبب بردگی انسان، و تقوا و تهذیب نفس، سبب حکومت بر جهان هستی است. چه بسیارند کسانی که بر اثر بندگی خدا به مقامی رسیده اند، که صاحب ولایت تکوینی شده و می توانند به اذن خدا در حوادث این جهان اثر بگذارند و دست به کرامات و خوارق عادات بزنند. (۱)
۱-تفیسر نمونه، جلد ۷۲، صفحه۷۷.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست