شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مروری بر رقابت های فرهنگی در عرصه رسانه های تصویری
شاید هنوزهم برخی از کارشناسان بر این باور باشند که اگر در هر کشوری ارگان های اقتصادی، قضایی، علمی وحتی ورزشی زیر سایه دولت قرار گیرد، طبیعتا باید انتظار کشید که فرهنگ مردمان آن دیار نیز خروجی همان آموزش ها و داده های دولتی باشد; اما درحال حاضر این نظریه با رویه جهانی شدن که با سرعت در حال پیمایش است ، کم کم رو به زوال می رود.
به تعبیر دیگر، سعی در دولتی کردن فرهنگ و آن هم با توجه به پروسه جهانی سازی که غیر قابل توقف می نماید ، رویه ای منسوخ و کوششی هرز است.
در بعد رسانه های تصویری نیز این حکم تا حدودی صادق وقابل دفاع است. یعنی شاید بتوان چندین شبکه دولتی را برای اشاعه فرهنگ موردنظر خویش روانه فضای رسانه ای کرد اما نمی توان متوقع بود که بیننده به همان برنامه های شبکه های مورد نظر اکتفا کند وبه تکاپوی رسانه های تصویری دیگر جهت دریافت اخبارمتنوع راغب نباشد.
جالب آن است که اگر هم هر گونه محدودیتی در زمینه دسترسی به جریان آزاد اطلاعات سایر شبکه های تصویری ایجاد شود ،همواره نتیجه معکوس می دهد و ناخودآگاه تمایل عموم به سوی آن رسانه تصویری افزایش خواهد یافت، حتی اگر آن شبکه ماهواره ای محتوایی پوشالی ودروغ پردازانه داشته باشد.
رسانه های تصویری داخل کشور نیز سال های سال است در ابعاد گوناگون سعی در ترویج فرهنگ مورد علاقه خود دارند و شاید در سال های نه چندان دور صدا وسیما ی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ای بی رقیب در فضای رسانه ای ایران جولان می داد و حریف قدری برای به حاشیه راندنش وجود نداشت، اما واقعیت این است که در عصر جدید، تلویزیون ایران باید با هزاران شبکه تصویری موجود در فرکانس شبکه های ماهواره ای جهان به رقابت بپردازد و در بهترین حالت و در صورت ساخت برنامه هایی بسیار غنی، انتظار داشته باشد که تمایل به سوی شبکه های خارجی کم رنگ گردد.
طبیعی است که اگر تلویزیون ایران به ساخت برنامه هایی حرکت کند که از واقعیت های زندگی مردم به دور باشد ویا تلاش کند که برخی از وقایع روز کشور را کم رنگ پوشش دهد، به طور اتوماتیک موازنه قدرت بین شبکه های داخلی وخارجی به هم می خورد وآنگاه احتمال دارد در چنین شرایطی کفه ترازو به نفع شبکه های خارجی سنگینی کند.
امروزه برهمگان واضح و مبرهن است که سرمایه اصلی هر رسانه تصویری، مخاطبان آن رسانه می باشند ونه هزینه ها وبودجه های هنگفتی که به پای آن رسانه ریخته می شود. به همین روی، جذب مخاطب، کشف سلایق بیننده، جلوه دادن حقایق واقعی ونداشتن سوگیری، رمز افزایش سرمایه هر رسانه ای شناخته می شود. صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز باید بپذیرد که سرمایه اصلی این سازمان، بینندگان آن می باشد واحترام به سلایق آنان، ایجاد فضای چند صدایی در این رسانه، تحمل عقاید مخالف ودست بالا گرفتن شعور مخاطب می تواند انتقاد هایی را که از سوی نهاد های فرهنگ ساز گوناگون بر این رسانه وارد می شود را قدری تقلیل دهد.
در هرحال، رقابت های فرهنگی در عرصه رسانه های تصویری، امروزه به جنگی تمام عیار تر از جنگ فیزیکی مبدل شده است. آنچنان هژمونی رسانه ها در فضای فرهنگی وفکری جوامع مختلف گسترش یافته است که گاه فرد فکر می کند اندیشه هایش محصول کند وکاوهای ذهنی خود است اما در حقیقت اندیشه های بسیاری از بینندگان، بسته های ذهنی از پیش طراحی شده توسط شبکه هایی است که نه تنها ساختارهای فرهنگی جوامع مختلف را دستخوش تغییر قرار می دهند بلکه حتی بر روی خط ومشی رفتار های معمولی شهروندان، همچون پوشش ونحوه گفت وگو نیز عملکردی خنثی ندارند.
به همین جهت است که اگر تلویزیون ایران می خواهد در فضای فرهنگی ایران جای پای محکم تری داشته باشد و واقعا رسانه ای ملی باشد باید ملی فکر کند و تریبون همه اقشار جامعه باشد; زیرا در غیر این صورت هر روز باید شاهد ظهور شبکه های تصویری جدیدی باشیم که تولدشان مدیون خلا»ها ونواقص تلویزیون ایران خواهد بود.
نویسنده : امین جلالوند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست