جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

هماهنگی بین روابط عمومی‌ و بازاریابی


هماهنگی بین روابط عمومی‌ و بازاریابی

روابط عمومی ‌و بازاریابی هنوزهم دو حوزه مجزا ولی با همپوشانی بسیار زیاد هستند. هر یک به تنهایی دارای تمرکز کاری و همچنین ابزارهای خاص خود هستند و اهداف خاصی را در سازمان دنبال …

روابط عمومی ‌و بازاریابی هنوزهم دو حوزه مجزا ولی با همپوشانی بسیار زیاد هستند. هر یک به تنهایی دارای تمرکز کاری و همچنین ابزارهای خاص خود هستند و اهداف خاصی را در سازمان دنبال می‌کنند و بیش از هر چیز شاهد هستیم که هماهنگی بین روابط عمومی‌ و بازاریابی می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و کارآیی شود.

روابط عمومی ‌یک کارکرد مدیریتی است که به طور سنتی بر گونه‌های مختلف ارتباطی یک سازمان با بخش‌های مختلف جامعه تاکید می‌کند. روابط عمومی‌ در جستجوی افزایش و ارتقاء این ارتباطات و خلق درک و شناخت متقابل و حسن نظر و حمایت عمومی ‌است.

ارتباطات بازاریابی از سوی دیگر یک کارکرد مدیریتی است که به صورت بی‌واسطه بر خواست و تامین نظر مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات و خدمات سازمان تمرکز و تاکید دارد. بازاریابی در جستجوی یافتن راهی اقتصادی برای ایجاد تعامل سازمان با مصرف‌کننده است. به علاوه، بازاریابی اعتماد بسیار زیادی به تبلیغات دارد و به همین دلیل به طور چشم‌گیری از روابط عمومی‌ پرهزینه‌تر است.

هر دو این واحدها می‌خواهند از علایق، نیازها و توقعات گروه‌های کلیدی مردم آگاهی یابند و با آنها ارتباط برقرار کنند. هر دو آن‌ها متکی بر پژوهش هستند و ریشه در رسالت‌های سازمان دارند. در نهایت روابط عمومی ‌و بازاریابی ارتباط و اشتراک لازم را بین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان را برقرار می‌کنند، با این حال مرز بین روابط عمومی‌ و بازاریابی هرگز مشخص و روشن نخواهد بود.