شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

Network Marketing , تجارت قرن ۲۱


Network Marketing , تجارت قرن ۲۱

از دو دهه گذشته اینترنت باعث تغییر در تعریف مباحث اقتصادی شده است و کشورهای توسعه یافته توسعه اقتصادی خود را مدیون این دستاورد مهم هستند و امروزه از اینترنت به عنوان هشتمین عجایب جهان و اولین عنصر توسعه یاد میشود

با ظهور اینترنت طی ۶ دهه اخیر در کشور آمریکا که با اهداف نظامی و امنیتی شکل گرفت، کمتر کسی انتظار حضور آن را در تمامی عرصههای زندگی بشر امروز داشت، ولی امروزه شاهد هستیم که علم شبکه و فناوری اطلاعات تمامی مرزهای جغرافیایی و فرهنگی و اقتصادی را در نوردیده و به عنوان ابزار توسعه جوامع محسوب میشود.

از دو دهه گذشته اینترنت باعث تغییر در تعریف مباحث اقتصادی شده است و کشورهای توسعه یافته توسعه اقتصادی خود را مدیون این دستاورد مهم هستند و امروزه از اینترنت به عنوان هشتمین عجایب جهان و اولین عنصر توسعه یاد میشود.

درحال حاضر اقتصاد مهمترین رویکرد اینترنت است و تعاریف جدیدی همچون بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک و در سطح کلانتر دولت الکترونیک را مطرح میکند.

در سایه این تحولات و پس از انقلاب اطلاعاتی که ازهمه انقلابهای ایدئولوژیکی و صنعتی همه گیرتر و دامنه تأثیر آن تمامی ۵ قاره را در بر گرفته، مباحثی جدید در حوزههای سیاست و اجتماع و فرهنگ و اقتصاد مطرح شده است.

به طور مثال دیپلماسی دیجیتال ابراز برتر و کارآمدتر حوزه سیاست است، اینترنت سفیر فرهنگی کشورهاست و تجارت الکترونیک بستر تعامل اقتصادی با دنیا است.

دهکده جهانی در واقع مصتاق بسیار بزرگ دهکدهای است که هر کس به فراخور توانمندی و تخصص خود محصولی را تولید و تبادل میکند تا از سایر محصولات دهکده نیاز خود را مرتفع کند. لذا در این دهکده جهانی کشوری که فاقد کالا یا تکنولوژی استراتژیک باشد، کمتر مورد توجه قرار میگیرد و صرفاً از آن به عنوان یک بازار هدف یاد میکنند.

متأسفانه کشور ما نیز حکم کسی را دارد که در دهکده جهانی بیشتر مصرف کننده خوبی است تا تولید کننده قابلی. به همین علت گاهاً شاهد تقابل دولت با این اقتصادجهان محور هستیم در صورتی که اتخاذ سیاست تعامل با این جریان اقتصادی جهانی به سبب حذف مرزها و سدهای توسعه اقتصادی ,کشور و واحدهای تولیدی دولتی و خصوصی را ملزم به بازنگری در عملکرد خود میکند و برای حفظ بقا در صحنه رقابت جهانی به بهبود کیفیت غیرقابل رقابت و یا قیمت غیر قابل رقابت مجبور میسازد که البته کشور ما به سبب بهرهمندی از منابع معدنی و نفتی فراوان و پتانسیل موارد ذکر شده را در صورت احساس جبر، دارد.

در حال حاضر عدم عضویت کشور در WTO یا سازمان تجارت جهانی باعث شده تا ایران در مبادلات کلان اقتصادی دنیا در حاشیه قرار گیرد و صرفاً یک تأثیرپذیر باشد تا تأثیرگذار. البته امروزه لزوم تأمین زیر ساختهای مورد نیاز در سازمان WTO از قبیل تبیین بستر حقوقی و سخت افزاری و فرهنگی تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک و سرمایهگذاری برای توسعه IT در کشور از سوی دولت و ملت ما احساس شده تا ایران نیز بتواند در متن برنامههای کلان اقتصادی، کاراکتری فعال و فاعل باشد. البته گفتنی است عضویت در WTO پیش نیازهای سیاسی هم دارد که موضوع بحث نیست.

یکی از گرایشهای تجارت الکترونیک که به واسطه کسب توفیق فراوان در بازاریابی و فعالیت اقتصادی در سطح بین الملل رشد چشم گیری در دهه اخیر داشته Network Marketing است.

بازاریابی شبکه ای یا همان Network Marketing تغییرات شگرفی را در نظام عرضه و تقاضا به وجود آورده است چرا که این سیستم توانسته با حذف واسطه از صحنه تبادل کالا، ارتباطی مستقیم و دو سویه با مصرف کننده ایجاد کند که در نهایت پیامد آن حذف هزینههای دلالگری و واسطهگری و کاهش قیمت و افزایش توان و قدرت خریداست. پیامد Network جنبه عملی همان جمله سود کم و فروش زیاد است که در نهایت موجب رضایت تولید کننده و مصرف کننده خواهد شد.

بازاریابی شبکهای سیستمی جوان ولی پرطرفدار در کشور ماست که از بدو ظهور در ایران با چالشها و فراز و نشیبهای فراوانی مواجه بوده است، ولی آنچه مسلم است، همانند سایر رویکردهای IT در قرن ۲۱ پذیرفتن آن به عنوان یک ابزار کارآمد تجاری اجتناب ناپذیر است.

در کشور ما سیاستهای دو گانه سبب نگرانی اعضای این Networkها از قبیل Gold cueist شده، اما تجربه ۷ ساله گلد کوئیست حاکی از آن دارد که با این جریان جهانی همانند ماهواره و اینترنت نمیتوان مقابله کرد.

البته Network درایران به سبب نقدینگی زیاد بین مردم و نبود یک سرمایهگذاری مطمئن و سودآور، طرفداران زیادی دارد. به همین علت هم شرکت های Network کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی و ایران را به عنوان بازار هدف اصلی خود در نظر گرفته اند.

سودآوری بازاریابی شبکه ای که بر اساس تبلیغات سینه به سینه است، از چند جهت قابل بررسی است.

بعضی از کارشناسان از Network به عنوان یک تجارت غیر مولد یاد میکنند که در آن تنها سرمایه رد و بدل میشود. بعضی دیگر Network را بستر ایجاد یک سرمایه مناسب برای اشتغال زایی و تولید میدانند، ولی مطلبی که مشخص است، این است که هر کس به فراخور سیاستها و علایق خود میتوانداز سرمایه حاصل از این نوع تجارت استفاده کند به گونه ای که بعضی از آن به عنوان کلیدی برای رسیدن به اقلام مورد علاقهشان از قبیل خوردو و مسکن استفاده میکنند و بعضی دیگر توسط درآمد کلان Network دست به تجارت و یا تأسیس شرکت و تولید میزنند. به طور کلی تجربه نشان میدهد افراد دارای تخصص از آن به عنوان سرمایهای برای فعالیت در حوزه مورد علاقه خود استفاده میکنند.

به طور کلی میتوان گفت این نوع تجارت رودخانه پرفشاری است که هردولتی تنها چند صباحی میتواند خلاف جهت جریان آن حرکت کند و در نهایت همانند سایر جریانهای سیاسی و اقتصادی قرن ۲۱ باید آن را پذیرفت.

منبع http://www.s-network.persianblog.com/