چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
ابعاد معنوی شخصیت پیامبر اعظم
پیامبر(ص) از دو بعد مادی و معنوی برخوردار است. از نظر بعد مادی فرقی با سایر انسانها ندارد بلكه با آنها در حیات مادی و مسایل مربوط به آن شریك است. ولی از لحاظ بُعْدِ معنوی فاصله بسیار زیادی با دیگر انسانها دارد و همه اهمیت و امتیاز آن حضرت در همین مسأله نهفته است. آنچه موجب شد كه تا او واسطه بین خالق و مخلوق، اسوه و الگوی انسانها باشد برجستگی بعد معنوی آن حضرت است. در این مقاله درصدد آن هستیم كه گوشهای از ابعاد معنوی پیامبر(ص) كه در قرآن ذكر شده را به اجمال بررسی كنیم.
۱) بندگی خدا
بندگی خدا، عالیترین مقام انسان است. بندگی نه تنها با شأن و كرامت انسان منافات ندارد بلكه در جهت رشد و تكامل او میباشد زیرا در برابر وجودی كه كمال مطلق است به پرستش و بندگی میپردازد و همه هستی در قبضه قدرت اوست. آن كه بندگی خدا میكند با قرار دادن خود در برابر تابش نور الهی به تدریج به سمت كانون بیانتهای كمال مطلق به حركت درمیآید و بهرهای از كمال مطلق را در خود تجلّی میبخشد.
عبادت به معنای اظهار تذلّل و خشوع و فروتنی در برابر معبود است. بطور كلی ما میتوانیم دو نوع عبادت داشته باشیم:
▪ عبادت تكوینی كه فراگیر و گسترده است و همه مخلوقات هستی را در برمیگیرد، همه موجودات طبق این معنی خدا را عبادت میكنند زیرا همه ذلیل و تابع قوانین اویند.
▪ عبادت اختیاری و آن اینكه عبادت كننده به اختیار خود سر تسلیم در برابر معبود فرود آورد و هیچ عامل بیرون از اراده او تأثیر گذار نباشد و این نوع عبادت مراتبی دارد كه بالاترین مرتبهاش آن است كه ناشی از شناخت و شعور باشد و از اعتقاد به ربوبیت الهی نشأت گرفته باشد. همان طور كه از امام صادق(ع) نقل شده است: «اَلعُبُودِیَّهُٔ جَوهَرٌ كُنهُهَا الرُّبُوبِیَّهٔ؛(۱) عبادت كردن جوهری است كه ذات آن ربوبیّت است.»
● مقام بندگی پیامبر(ص) در قرآن
آیات زیادی از قرآن اشاره به مقام عبودیّت و بندگی پیامبر(ص) دارد. مقامی كه زمینه ساز دستیابی به سایر مقامها از قبیل نبوّت، رسالت، رفتن به معراج و ... بوده است، به عنوان نمونه:
«سُبحان الَّذی اَسری بِعَبدِهِ لَیلًا مِنَ المَسجِدِ الحَرامِ اِلَی المَسجِدِ الاَقصَا الَّذی بارَكنا حَولَهُ لِنُرِیَهُ مِن ءایتِنا اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ البَصیر؛(۲) پاك و منزّه است خدایی كه بندهاش را در یك شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی - كه گرداگردش را پربركت ساختهایم - برد تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم، چرا كه او شنواو بیناست.»
ذكر «عبد» برای پیامبر(ص) میتواند اشاره به تأثیر عبودیّت در رفتن به معراج باشد و مسلّماً مراد از عبد، عبد تكوینی نیست زیرا همه در این معنا شریكند آنچه دراین مسأله تأثیر داشته، عبودیّت اختیاری است.
«واِن كُنتُم فی رَیبٍ مِمّا نَزَّلنا عَلی عَبدِنا فَأتوا بِسورَهٍٔ مِن مِثلِهِ وَادعوا شُهَداءَكُم مِن دونِ اللَّهِ اِن كُنتُم صادِقین؛(۳) اگر درباره آنچه بر بنده خود [پیامبر(ص) ]نازل كردیم شك دارید (دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را از غیر خدا (برای این كار) فراخوانید، اگر راست میگویید.»
عبودیّت خدا او را شایسته نزول وحی كرد و با اینكه امّی و درس نخوانده بود كتابی آورد كه هیچ كس نتوانست و نمیتواند حتّی سورهای مانند آن بیاورد. در مواردی از قرآن، پیامبر(ص) به عنوان عبد (بنده) معرفی شده است كه پیامبر(ص) در همه این موارد به عنوان عبد خدا مطرح است. چه در موردی كه با دشمنان خدا در میدان جنگ نبرد میكند،(۴) و چه در آغاز رسالت،(۵) و چه به هنگام اِسراء و رفتن به معراج و چه آن گاه كه برای موجود نامرئی به نام جنّ قرآن میخواند،(۶) و چه به هنگام نزول قرآن،(۷) و ... در همه این موارد او یك بنده خداست و همه مسئولیتها و مقامات معنوی از عبودیّت ناشی شده است. بنابراین پیروان آن حضرت باید به این مسأله توجه داشته باشند، مبادا دربارهاش غلوّ كنند و از مقام بندگی خدا او را بیرون ببرند چنان كه مسیحیان مرتكب این اشتباه شدند در حالی كه مسیح(ع) از این كه خود را بنده خدا بداند، استنكاف نمیكرد.(۸)
۲) وحی
از مقامات معنوی پیامبر(ص)، مقام دریافت وحی خاص الهی است كه این دریافت وحی، حاكی از امتیاز و برتری دریافت كننده از دیگر همنوعانش میباشد.
در آیاتی از قرآن، پیامبر(ص) را همانند دیگر انسانها دانسته و دریافت وحی از سوی آن حضرت را از جمله امتیاز او بر دیگر انسانها میداند:
«قُل اِنَّما اَنا بَشَرٌ مِثلُكُم یوحی اِلَیَّ اَنَّما اِلهُكُم اِلهٌ واحِدٌ...؛(۹) بگو من فقط بشری هستم مثل شما (امتیازم این است كه) به من وحی میشود كه تنها معبودتان معبود یگانه (خدا) است.»
«قُل اِنَّما اَنا بَشَرٌ مِثلُكُم یوحی اِلَیَّ اَنَّما اِلهُكُم اِلهٌ واحِدٌ فَاستَقیموا اِلَیهِ واستَغفِروهُ وویلٌ لِلمُشرِكین؛(۱۰) بگو: من فقط انسانی مثل شما هستم، این حقیقت بر من وحی میشود كه معبود شما معبود یگانه است، سپس تمام توجه خویش را به سوی او كنید و از وی آمرزش طلبید و وای بر مشركان.»
۳) شفاعت
مقام شفاعت بیتردید از عالیترین مقامات معنوی یك انسان است زیرا قبول شفاعت كسی دلیل بر اعتبار ویژه شفاعت كننده نزد شفاعتپذیر میباشد.
آیاتی از قرآن كریم به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر مقام شفاعتگری پیامبر(ص) دلالت دارد كه به آنها پرداخته میشود:
«ومِنَ اللیلِ فَتَهَجَّد بِهِ نافِلَهًٔ لَكَ عَسی اَن یَبعَثَكَ رَبُّكَ مَقامًا مَحمودا؛(۱۱) و پاسی از شب را (از خواب برخیز و) قرآن (و نماز) بخوان. این یك وظیفه اضافی برای توست، امید است كه پروردگارت تو را به مقامی درخور شایسته برانگیزد.»
مقام در خور ستایش كه خداوند، پیامبر(ص) را نسبت به آن امیدوار ساخته به نظر مفسّرین همان مقام شفاعت است. پیامبر(ص) فرموده است: «مقام محمود همان مقامی است كه من در آن مقام امتم را شفاعت میكنم.»(۱۲)
«ولَسَوفَ یُعطیكَ رَبُّكَ فَتَرضی؛ و به زودی پروردگارت (آن قدر) به تو عطا خواهد كرد كه خشنود شوی.»
اینكه چه نعمت و چه امتیازی خداوند به پیامبر(ص) عطا میكند تا رضایتش جلب شود و خرسندی آن حضرت را فراهم سازد، مفسّرین آن را مقام شفاعت دانستهاند. فخر رازی از علی(ع) و ابن عباس نقل میكند كه این نعمت همان مقام شفاعت پیامبر(ص) در امت خود است. روایت شده كه وقتی این آیه نازل شد، پیامبر(ص) فرمود: در این هنگام راضی نخواهم شد در حالی كه حتی یك نفر از امت من در جهنم باشد و سپس فخر رازی از امام صادق(ع) نقل میكند كه رضایت جدّ من در این است كه هیچ انسان خداپرست و موحّدی داخل جهنم نشود.
«وما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ اللَّهِ ولَو اَنَّهُم اِذ ظَلَموا اَنفُسَهُم جاءوكَ فَاستَغفَروا اللَّهَ واستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدوا اللَّهَ تَوّابًا رَحیما؛ ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای آن كه به فرمان خدا، از وی اطاعت شود و اگر (این مخالفان) هنگامی كه بر خود ستم كردند (و فرمانهای خدا را زیر پا میگذاردند) به نزد تو میآمدند و از خدا طلب آمرزش میكردند و پیامبر هم برای آنها استغفار میكرد، خدا را توبهپذیر و مهربان مییافتند.»
این آیه مقام شفاعت را برای پیامبر(ص) در دنیا ثابت میكند. در شأن نزول آیه آمده است كه دوازده نفر از منافقان برای آسیب رساندن به پیامبر(ص) توطئه كرده بودند، جبرئیل نازل شد و پیامبر(ص) را از توطئه باخبر ساخت. پیامبر(ص) در میان جمع فرمود: گروهی وارد شدند و انجام كاری را در سر میپرورانند ولی موفق نخواهند شد از جای برخیزند و از خداوند طلب بخشش نمایند و اعتراف به گناه خود كنند تا من هم شفاعت آنان را نزد خدا بنمایم. هیچ كس از جای بلند نشد. پیامبر(ص) چندین بار سخنانش را تكرار كرد ولی كسی برنخاست پیامبر(ص) به ناچار اسامی آنان را بر زبان آورد و فرمود: فلانی بلند شود، فلانی بلند شود و... تا دوازده نفر را برشمرد پس همه از جای برخاستند و اظهار كردند كه ما هم میخواستیم بلند شویم و به خواسته ات عمل كنیم و به درگاه خداوند توبه كنیم پس برای ما شفاعت نما. پیامبر(ص) فرمود: حالا! بروید بیرون، در آغاز كار، من بهتر میتوانستم برای شما شفاعت كنم و خداوند در آن وقت زودتر اجابت میكرد.
این آیه با این تفسیر برای پیامبر(ص) مقام شفاعت در دنیا را ثابت میكند. بنابراین پیامبر(ص) دارای مقام شفاعت در دنیا و آخرت است.
۴) وجود پیامبر(ص) مانع وقوع عذاب
یكی از مقامات معنوی پیامبر(ص) كه در قرآن به آن اشاره شده این است كه به بركت وجود آن حضرت عذاب از امت و قومش برطرف میشود. مسلماً این از مقامات معنوی مهمی است كه به خاطر وجود كسی عذاب از قوم و امّتی برداشته شود: «واِذ قالوا اللَّهُمَّ اِن كانَ هذَا هُوَ الحَقّ مِن عِندِكَ فَاَمطِر عَلَینا حِجارَهًٔ مِنَ السَّماءِ اَوِ ائتِنا بِعَذابٍ اَلیم * وما كانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُم واَنتَ فِیهِم وما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُم وهُم یَستَغفِرون؛(۱۷) و (به خاطر بیاور) زمانی را كه گفتند: پروردگارا! اگر این حق است واز جانب توست، بارانی از سنگ از آسمان بر ما فرود آر، یا عذاب دردناكی برای ما بفرست! ولی (ای پیامبر) تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد و (نیز) تا استغفار میكنند، خدا عذابشان نمیكند.»
در شرح این آیه آمده است كه طبق روایات، نضر بن حارث به پیامبر(ص) عرض كرد: این چیزهایی كه تو میگویی چیزی جز افسانههای پیشینیان نیست! پیامبر(ص) فرمود: وای بر تو این كلام خداست. او و ابوجهل گفتند: خدایا اگر این سخنان حق است و از جانب توست پس بارانی از سنگ بر سر ما از آسمان فرود آر، همچنان كه بر قوم لوط فرود آوردی و یا ما را مبتلا به عذاب دردناكی كن. خداوند در ردّ این گفتهها، خطاب به پیامبر(ص) فرمود: تا وقتی كه تو در میان آنان هستی خداوند آنها را عذاب نخواهد كرد. این از شأن خدا به دور است كه با وجود تو در میان آنان، عذاب بر آنها بفرستد زیرا تو «رحمهٌٔ للعالمین» هستی و همچنین، تا وقتی كه آنان به درگاه خدا استغفار میكنند خداوند آنها را به عذاب مبتلا نمیكند.
۵) معراج
یكی از برجستهترین مقامات معنوی پیامبر(ص) عروج آن حضرت به مقام بلند مراتب انسانی و دستیابی به عالیترین درجه تقرب به خداوند یعنی معراج یا سفر آسمانی آن حضرت است. پیامبر(ص) در این سفر معنوی و آسمانی آیات الهی فراوانی را از نزدیك مشاهده كرد و به درجهای از كمال و تقرّب رسید كه جبرئیل، فرشته همراه و راهنما در مرحلهای از همراهی بازماند و پیامبر(ص) به سیر خود ادامه داد. رسول اللَّه(ص) برای سفر آسمانی ابتدا از مكّه به بیت المقدس برده شد و از آنجا به آسمانها عروج نمود:
«سُبحانَ الَّذی اَسری بِعَبدِهِ لَیلًا مِنَ المَسجِدِ الحَرامِ اِلَی المَسجِدِ الاَقصَا الَّذی بارَكنا حَولَهُ لِنُرِیَهُ مِن ءایاتِنا اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ البَصیر؛(۱۹) پاك و منزه است آن خدایی كه بنده خود را در شبی از مسجد الحرام به مسجد الاقصی كه در سرزمین مبارك و مقدس واقع شده بُرد تا آیات و نشانههای عظمت ما را ببیند، او شنوا و بیناست.»
«ولَقَد رَءاهُ نَزلَهًٔ اُخری * عِندَ سِدرَهِٔ المُنتَهی * عِندَها جَنَّهُٔ المَأوی * اِذیَغشَی السِّدرَهَٔ ما یَغشی * ما زاغَ البَصَرُ وما طَغی * لَقَد رَأی مِن ءایاتِ رَبِّهِ الكُبری بار دیگر او را مشاهده كرد نزد «سدرهٔ المنتهی» كه جنت المأوی در آنجاست. در آن هنگام كه چیزی [نور خیره كنندهای ]سدرهٔ المتهی را پوشانده بود چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان نكرد (آنچه دید، واقعیت بود) او پارهای از آیات و نشانههای بزرگ پروردگارش را دید.»
آیات ششگانه سوره نجم دلالت دارد بر این كه پیامبر دو بار جبرئیل را به صورت اصلیاش دیده است: یك بار در آغازین روزهای نزول وحی، و بار دیگر درمعراج نزد درختی به نام «سدرهٔ المنتهی» در بهشت جاویدان.
سبحان عصمتی
مركز فرهنگ و معارف قرآن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا غزه مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت زنان تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران آموزش و پرورش
بانک مرکزی دلار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو سایپا ایران خودرو قیمت طلا بازار خودرو مالیات تورم ارز
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما تئاتر موسیقی کتاب فیلم دفاع مقدس نون خ
اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی فلسطین نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن نتانیاهو افغانستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان بایرن مونیخ تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اپل گوگل پهپاد همراه اول آیفون ماه
داروخانه مسمومیت دیابت قهوه کاهش وزن بارداری خواب سلامت روان آلزایمر