دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
تقریب بین شیعه و سنی در مناسك حج
عبدالكریم بیآزار شیرازی ایادی استعمار آنچنان میان شیعه و سنی در مناسك حج بیگانگی و تفرقه ایجاد كرده بودند كه در موسم حج سال ۱۳۲۲ در مكه - حرم امن و امان و جایی كه حتی حشرات و وحوش از تعرض در امانند - یك نفر شیعه را به حكم قاضیالقضاتِ حجاز، به اتهام نجس كردن خانه خدا گردن زدند؛ به گمان اینكه حج شیعه، كربلا و نجف است و شیعه به مكه میآید تا خانه خدا را نجس كند. حالت تهوع آن مرد شیعه را حمل بر نجس كردن خانه خدا كردند! در صورتی كه اگر این مرد، شیعه نبود این سوء تفاهم پیش نمیآمد و اگر شیعه را آنطور كه هست میشناختند، این فاجعه تأسفانگیز روی نمیداد.
این واقعه، یك فاجعه فردی نبود و بلكه نمونهای بود از احساسات بیاساس مخالف و نحوه دادرسی اهل سنت نسبت به شیعه و زنگ خطری برای خطرات بزرگتر به همین خاطر چند سال شیعیان از رفتن به مكّه خودداری كردند. ملك سعود بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان به تهران آمد، و ملاقات مهمی میان وی و دبیر كل دارالتقریب صورت گرفت. و طی چندین ساعت گفتگو ملك سعود را به سوء تفاهمات بیاساس علمای وهابی و اهداف تقریب، واقف كرد. ملك سعود برای جبران فاجعهای كه علمای وهابی مرتكب شده بودند چمدانی پر از هدایا كه در آنها ۱۵ جلد قرآن كریم و قطعاتی از روپوش خانه كعبه ضمیمه شده بود برای حضرت آیتاللَّهالعظمی حاج آقا حسین بروجردی(ره) فرستاد. آیتاللَّه بروجردی بجز قرآنها و قطعات پرده خانه خدا، بقیه هدایا را همراه با نامهای كه اینك از نظر میگذرانید توسط سفیر عربستان در تهران پس فرستادند و هدیه ملك سعود را با حدیث مفصلی كه وحدت بخش شیعه و سنی در مراسم حج است، پاسخ دادند: «بسماللَّه الرحمن الرحیم. سلاماللَّه علیكم و رحمته - أما بعد: فقد بلغنا كتابكم مع السید یوسف بوعلی، و معه حقیبهٔ كبیرهٔ ذكرتم أنها تحتوی علی خمس عشرهٔ نسخهٔ منالقرآن الكریم، و علی قطع من حزام ستار الكعبهٔ الشریفهٔ، و علی ... ... و أن جلالهٔ الملك أمر بإرسالها إلیّ، فتحیرتُ فی الأمر لأن سیرتی عدم قبول الهدایا من الملوك و العظماء، ولكن اشتمال هذه الهدیهٔ علیالقرآن الكریم و ستارالكعبهٔ الشریفهٔ؛ ألزمنی قبولها، فأخذت نسخالقرآن الكریم و القطع من حزام ستارالكعبهٔ الشریفهٔ، و أرسلت الحقیبهٔ «بما بقی فیها» إلی جنابكم هدیهٔ منی إلی شخصكم، لأكون علی ذكر منكم فی أوقات الصلوات و الدعوات، و لما كان أمر الحج فی هذه السنین بید جلالهٔ الملك؛ أرسلتُ حدیثاً طویلا فی صفهٔ حج رسولاللَّه صلیاللَّه علیه وآله وسلم، رواها مسلم فی صحیحه و أبو داود فی سننه و یستفاد منه أكثر أحكام الحج إن لم یكن كلها، لترسله الی جلالهٔ الملك هدیهٔ منی إلیه، و تبلغه سلامی و تحیاتی، و أسأل اللَّه عز شأنه أن یؤلف بین قلوب المسلمین، و یجعلهم یداً واحدهٔ علی من سواهم، و یوجههم إلی أن یعملوا بقول اللَّه تعالی: «و اعتصموا بحبلاللَّه جمیعاً ولا تفرقوا» و أن یجتنبوا التدابر و التباغض و اتباعالشهوات الموجبهٔ لافتراق الكلمهٔ، و أن یلتزموا بقولاللَّه. «یأیها الذین آمنوا إذا ضربتم فی سبیلاللَّه فتبینوا، ولا تقولوا لمن ألقی إلیكم السلام لست مؤمناً تبتغون عرضالحیاهٔ الدنیا». والسلام علیكم و رحمهٔاللَّه.
بسماللَّهالرحمن الرحیم
سلام و درود خداوند بر شما باد اما بعد: نامه شما همراه با چمدانی بزرگ كه نوشته بودید محتوی ۱۵ نسخه قرآن كریم و تكههایی از پرده كعبه شریف و هدایای دیگر است توسط آقای «یوسف بوعلی» رسید. مرقوم داشته بودید كه جناب ملك، دستور دادهاند كه آنها را برای من بفرستید. در این امر تعجب كردم زیرا روش من این نیست كه هدایای پادشاهان و بزرگان را بپذیرم، ولی از آنجا كه این هدیه مشتمل بر قرآن كریم و پرده كعبه شریف بود ملزم به قبول آن شدم و نسخ قرآن كریم و قطعات پرده كعبه شریف را برداشتم و چمدان را با محتویاتش هدیهای باشد به جنابعالی از سوی من، باشد كه مرا در اوقات نماز و دعا یاد كنید. و چون امر حج در این سالها به دست جناب ملك است، حدیثی طولانی در وصف و چگونگی حج پیامبر خدا(ص) را میفرستم، كه آن را مسلم در صحیحش و ابوداود در سننش روایت كرده است و بیشتر احكام حج از آن استفاده میشود؛ اگر نگوییم تمامی احكام حج، تا هدیهای باشد از جانب من برای جناب ملك. از خداوند عز شأنه میخواهم كه دلهای مسلمانان را به یكدیگر پیوند دهد و آنان را در برابر بیگانگان، ید واحده قرار دهد، و متوجه عمل به فرموده خدای تعالی گرداند كه میفرماید: «واعتصما بحبلاللَّه جمیعاً ولا تفرقوا» «همگی به ریسمان محكم الهی چنگ زنید و پراكنده نشوید.» و از پشت كردن به یكدیگر و دشمنی و پیروی از هواهای نفسانی كه موجب افتراق كلمه میشود اجتناب ورزند، و همگی به گفته خداوند ملزم شوند كه میفرماید: «یأیها الذین آمنوا إذا ضربتم فی سبیلاللَّه فتبیّنوا، ولا تقولوا لمن ألقی إلیكم السلام لست مؤمناً تبتغون عرضالحیاهٔ الدنیا». «ای كسانی كه ایمان آوردهاید! هنگامی كه در راه خدا گام برمیدارید نسبت به طرف مقابل تحقیق كنید، و به كسی كه اظهار صلح و اسلام میكند نگویید: مسلمان نیستی، آن هم به طمع اینكه سرمایه ناپایدار دنیا را به غنیمت گیرید.» والسلام علیكم و رحمهٔاللَّه۱ حسین بروجردی حدیث اهدایی آیتاللَّه بروجردی به برادران اهل سنت.
حجهٔالاسلام والمسلمین واعظزاده خراسانی دبیر كل «مجمع التقریب» درباره حدیث حج پیامبر(ص) اهدایی آیتاللَّهالعظمی بروجردی رسالهای تحقیقی تحت عنوان «حج در سنت» نوشتهاند كه به فارسی و عربی چاپ و منتشر شده است. این حدیث طولانی كه مجامع حدیثی شیعه و سنی بجز بخاری آن را نقل كردهاند حدیثی است مشترك بین شیعه و سنی كه همگی آن را از امام صادق و امام باقر(ع) از جابر صحابی رسولخدا نقل كردهاند. در این حدیث، حج تعلیمی پیامبراكرم(ص) در حجهٔالوداع از اول تا آخر توصیف شده است و محور و منبعی برای اكثر احكام حج بلكه تمامی آن، میان همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی است. از جمله منابعی كه مناسك حج پیامبر(ص) را در حجهٔالوداع از امام باقر و امام صادق نقل كردهاند عبارتند:
۱) صحیح مسلم (۲۰۴ - ۲۶۱ ق) ج ۸ ، ص ۱۷۰ .
۲) سنن ابو داود (۲۰۲ - ۲۷۵ ق) ج ۱ .
۳) سنن دارمی (۱۸۱ - ۲۵۵ ق) ج ۲ ، ص ۴۴ .
۴) سنن ابن ماجه (۲۰۷ - ۲۷۵ ق) ج ۲ ، ص ۱۰۲۲ .
۵) مسند احمد بن حنبل (۱۶۴ - ۲۴۱ ق) ج ۳ ، ص ۳۲۰ .
۶) سنن نسائی (۲۱۵ - ۳۰۳ ق) ج ۵ .
۷) السنن الكبری بیهقی (۳۸۴ - ۴۵۸ ق) ج ۵ ، ص ۶ .
۸) الكافی، كلینی ج ۴ ، ص ۲۴ .
۹) تهذیب الاحكام، شیخ طوسی ج ۵ ، ص ۴۵۴ .
۱۰) من لا یحضرهالفقیه، شیخ صدوق، ج ۲ ، ص ۱۵۳ و ۱۵۵ .
۱۱) الموطاء، مالك (۹۳ - ۱۷۹ ق) صص ۲۳۸ ، ۲۴۳ ، ۲۴۵ ، ۲۵۶ .
۱۲) طیقاتالفقهاء، و اقدی (۱۶۸ - ۲۳۰ ق) ج ۲ ، ص ۱۷۷ ، ۱۸۶ .
۱۳) جامع ترمذی، ج ۴ ، ص ۳۰ ، ۳۳ ، ۸۸ ، ۹۰ ، ۹۴ ، ۹۹ .
۱۴) المستدرك علیالصحیحین، حاكمنیشابوری (۳۲۱ - ۴۰۵ ق) ج ۱ ، ص ۴۵۵ . ابن كثیر در كتاب «البدایهٔ والنهایهٔ» خود، بیشتر احكام حج را از این حدیث (حجهٔالوداع) استنباط كرده كه مورد استفاده اهل سنت است. متن حدیث جابر به نقل از سنن ترمذی
پاورقیها:
۱ - به نقل از مجله رسالهٔ الاسلام قاهره، سال ۸ شماره ۱ ، جمادیالآخر ۱۳۷۵، ص ۱۰۷ - ۱۰۵.
۲ - امام خمینی، تحریرالوسیله؛ مناسك حج (چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامی) ص ۱۲۸ و اینكه نظر امام خمینی این است كه شیعه باید برای شیعه ذبح كند به این جهت است كه هر كس باید اعمالش را طبق مذهب مورد اعتقادش آن هم بطور صحیح انجام دهد، و در مسأله ذبح و تسمیه، شرایط بعضی از فرق اهل سنت با شیعه فرق میكند، والّا امام خمینی صریحاً ذبیحه برادران اهل سنت را حلال میدانند و در تحریرالوسیله ج ۲۰ ، ص ۱۵۴ میفرمایند: «در اینكه آنچه در دست مسلمان گرفته میشود مباح است، فرقی ندارد كه مسلمان شیعه باشد یا سنی كه معتقد به طهارت پوست مردار با دباغی است و ذبح اهل كتاب را حلال میداند و شرایطی را كه ما در ذبح معتبر میدانیم رعایت نمیكند.»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست