جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

انقلابی بودن حفظ اصول, اصلاح روش ها


انقلابی بودن حفظ اصول, اصلاح روش ها

از دیدگاه ما, علت اصلی ایجاد انحراف فقدان درک صحیح موقعیت فعلی جامعه ایران و نیز بی توجهی به ارزش های ناب و اصیل جامعه اسلامی است برمبنای این دیدگاه, می توان انتقاداتی را بر برخی جناح ها و گروه های فکری امروز جامعه وارد دانست

از دیدگاه ما، علت اصلی ایجاد انحراف فقدان درک صحیح موقعیت فعلی جامعه ایران و نیز بی‌توجهی به ارزش‌های ناب و اصیل جامعه اسلامی ‌است. برمبنای این دیدگاه، می‌توان انتقاداتی را بر برخی جناح‌ها و گروه‌های فکری امروز جامعه وارد دانست.

در ادوار اخیر، جامعة ما شاهد نوعی کژتابی در درک مفهوم انقلاب و انقلابی‌گری بوده است. غلبة برخی رویکردها در سطوح مدیریتی و فرهنگی جامعه، در سال‌های گذشته، باعث شده است تا مفهوم ارزشی انقلابی بودن تقلیل معنایی و محتوایی یابد و از سویی، همچون مفهومی ‌افراطی و تندروانه تلقی شود و از سوی دیگر نیز بهانه‌ای برای اعمال غیرمنطقی و بی‌تأمل گردد.

هر دو این رویکردها باعث مظلومیت و انزوای مفهوم ارزشمند انقلابی بودن در جامعة امروز ایران شده است.

از دیدگاه ما، علت اصلی ایجاد این انحراف فقدان درک صحیح موقعیت فعلی جامعة ایران و نیز بی‌توجهی به ارزش‌های ناب و اصیل جامعة اسلامی ‌است. برمبنای این دیدگاه، می‌توان انتقاداتی را بر برخی جناح‌ها و گروه‌های فکری امروز جامعه وارد دانست.

از سویی، به گروه‌ها و افرادی که انقلابی بودن را به وجه تندروانه و افراطی تقلیل معنا داده‌اند و آن را برای جامعة نیازمند ثبات امروز ایران لازم نمی‌دانند، این انتقاد وارد است که اینان انقلابی بودن را به عنوان یک روحیه، معیار و ارزش فراموش کرده‌اند و از اهمیت فوق‌العادة آن برای جلوگیری از انحرافات و کج‌روی‌ها در سطوح مختلف غافل مانده‌اند.

از سوی دیگر، گروه‌ها و افرادی هم وجود دارند که با صبغة انقلابی‌گری و به بهانة دفاع از آن، موقعیت و جایگاه امروزین جامعة ایران در سطوح و ابعاد مختلف آن را نادیده می‌گیرند و بی‌توجه به اهداف بلندمدت و متعالی نظام اسلامی ‌و بدون در نظر گرفتن عزت و حکمت اسلامی، ‌همچنان بر طبل اعمال، راهکارها و تغییرات عجولانه و بی‌تأمل می‌کوبند.

با تأملی دقیق می‌توان نتیجه گرفت که هر دو این رویکردها علاوه بر ظلم و اجحاف نسبت به ارزش‌های راستین انقلاب اسلامی، مانع از ایجاد زمینة مناسب برای رشد و توسعه و افزایش کارامدی نظام می‌شود.

در سالیان گذشته، اولویت یافتن منافع جناحی و گروهی و نادیده گرفته شدن منافع و مصالح بلندمدت ملی، جامعة ایران را در سطوح مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در نوعی تلاطم و ناآرامی ‌نگاه داشته است.

این تلاطم مانع از حرکت ساختارها و سطوح مختلف جامعة ایرانی به تعادل و میانه‌روی آگاهانه شده است. این بی‌تعادلی و وجود ناآرامی‌ها و هرج و مرج‌های فکری و روشی باعث شده است تا ما نتوانیم از فرصت‌ها و منابع ارزشمندی که در اختیار جامعه است به بهترین نحو استفاده کنیم و بیم آن می‌رود که با ادامة این روش، شاهد فرصت‌سوزی‌های تاریخی بیشتر در این سرزمین باشیم.

برای رفع این دغدغة مهم و تاریخی و جلوگیری از تداوم فرصت‌سوزی‌ها و استفادة بهینه از منابع و فرصت‌های پیش رو، نیازمند برقراری ثبات منطقی و خردمدار در عرصه‌های گوناگون جامعه، به‌خصوص عرصة خطیر قانون‌گذاری و اجرایی نظام هستیم.

وضعیت «ثبات» در جامعه، وضعیتی است که در آن، جامعه از لحاظ ارزشی و معنوی و پایبندی و تعهد به ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل انقلاب و نظام اسلامی ‌در وضعیت انقلابی و آرمان‌خواهانه و عدالت‌جویانة خود باقی خواهد ماند و حتی این روحیه در ابعاد مختلف تقویت خواهد شد، اما از لحاظ القای اندیشه و حکمت و ایجاد برنامه‌ریزی و ثبات در روند رشد و توسعه، وارد وضعیت متعادل و خلاقانه می‌شود.

این وضعیت متعادل لازمة ایجاد مبانی توسعه و تنها راه برای اعتلای نظام اسلامی‌بر مبنای اطمینان، اعتماد و برنامه‌ریزی بلند‌مدت است. این اعتدال هم به افراد و آحاد مختلف جامعه اطمینان لازم را برای کار و تلاش بیشتر و هدفمند خواهد بخشید و هم نظام بین‌المللی را به عنوان یکی از ارکان توسعة پایدار ملی از ثبات مواضع و راهکارهای ما مطمئن خواهد کرد و زمینه را برای ایجاد روابط عزت‌مدار با سایر کشورهای جهان و نیز توسعة سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم خواهد کرد.

لازمة استقرار این رویکرد و طرز فکر در سطوح مختلف جامعه، به خصوص ساختارهای اجرایی و مدیریتی، نفی همة رویکردهای افراطی، از قبیل برنامه‌ریزی‌های عجولانه، تصمیم‌گیری‌های آنی، هیجان‌گرایی کاذب و عوام‌فریبانه است. رویکرد اعتدال‌گرا از سوی دیگر، نیازمند غلبه و تسلط آرمان‌ها و ارزش‌های ناب انقلاب اسلامی، از قبیل ایثار، اخلاص و جهاد، بر سطوح مختلف مدیریتی، تقنینی و اجرایی است.