یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
مجله ویستا

مروری بر «داستان اسباب بازی ۳»


مروری بر «داستان اسباب بازی ۳»

نگاهی به پرفروش ترین پویانمایی سینمای جهان در سال ۲۰۱۰

پویانمایی دوست داشتنی و جذاب «داستان اسباب بازی۳» پرفروش ترین پویانمایی جهان در سال ۲۰۱۰ محسوب می شود که مورد توجه بینندگان و منتقدان قرار گرفت. لی آنکریچ (کارگردان) و گروهش بار دیگر با همکاری قدرتمند ترین شرکت پویانماسازی جهان، پیکسارودیزنی به ساخت سری سوم پویانمایی «داستان اسباب بازی» اقدام کردند و تلاش آن ها هم بر این بود که پویانمایی متفاوت تری را به سینما ارائه دهند تا بفروشد به همین دلیل چند شخصیت جدید به فیلم اضافه کردند.«داستان اسباب بازی یک» نخستین پویانمایی بلند رایانه ای کمپانی والت دیزنی است که در سال ۱۹۹۵ توسط «جان لستر» ساخته شد و به دنبال استقبال زیاد از این فیلم دنباله آن با نام «داستان اسباب بازی۲» در سال ۱۹۹۹ ساخته شد و سرانجام سری سوم این پویانمایی سال ۲۰۱۰ به اکران درآمد.

«داستان اسباب بازی ۳» یکی از پرطرفدارترین پویانمایی های جهان است و از معدود پویانمایی هایی است که دنباله سازی هایش به لحاظ تجاری و ارزش هنری موفق بوده است.

▪ نام فیلم: داستان اسباب بازی ۳

▪ کارگردان: لی آنکریچ

▪ تهیه کننده: ناتالی لیون

▪ صدا پیشگان: تام هنگس: وودی، تیم الن باز، جان کوزاک: جسی، ندبیتی: لاتسو و دان ریکلس: آقای سیب زمینی

▪ موزیک متن: رندی نیومن

▪ تدوین: کن شرتزمن

● چکیده ای از فیلم:

اندی به سن ۱۷ سالگی رسیده است و برای رفتن به کالج آماده می شود و این بدان معنی است که وودی و دوستانش دیگر فراموش خواهند شد. اندی، وودی را بیشتر از اسباب بازی های دیگرش دوست دارد تصمیم می گیرد او را با خود به کالج ببرد و دیگر اسباب بازی ها را به اتاق زیرشیروانی بیندازد. هنگام پرتاب شدن اسباب بازی ها به اتاق زیرشیروانی، کیسه اسباب بازی ها با کیسه آشغال اشتباه گرفته می شود و مادر اندی همه آن ها را به سطل زباله می اندازد...

● جوایز و هزینه

داستان اسباب بازی یک به کارگردانی جان لستر، با بودجه ۳۰ میلیون دلاری در سال ۱۹۹۵ رونمایی شد و فروشی بالای ۳۳۰ میلیون دلار به دست آورد. ۴۰ سال بعد در سال ۱۹۹۹ قسمت دوم آن رنگ پرده نقره ای را به خود دید. این بار بودجه این کارتون به ۹۰ میلیون دلار رسید و فروش آن نیز شگفت آور بود؛ چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار قسمت سوم این پویانمایی با ۲۰۰ میلیون دلار هزینه تولید ساخته شده است و بالای یک میلیارد دلار در گیشه فروخته است. قسمت سوم داستان اسباب بازی ۱۱ سال پس از ارائه قسمت دوم اکران شد و دیزنی و پیکسار بار دیگر نشان دادند که اتحاد این دو کمپانی می تواند باعث تولید شاهکاری شود که هم در گیشه و هم در نظر منتقدان موفقیت بی نظیری را کسب کند.

پویانمایی جذاب و دوست داشتنی و البته پرفروش «داستان اسباب بازی ۳» جوایز مختلفی را از جشنواره هایی هم چون گلدن گلوب، اسکار و بفتا از آن خود کرد. این پویانمایی در گلدن گلوب به عنوان بهترین پویانمایی معرفی شد و توانست عنوان بهترین پویانمایی اسکار در سال ۲۰۱۰ را هم از آن خود کند. هم چنین در عرصه رقابت در جشنواره بفتا هم توانست بهترین پویانمایی شود و در بیشتر جشنواره ها هم عنوان بهترین پویانمایی را در سال ۲۰۱۰ از آن خود کرد.

● بیشتر بدانید

«داستان اسباب بازی ۳» توانسته است با پشت سرگذاشتن تمامی رقیب های خود در قسمت پویانمایی در فروش جهانی، به بهترین پویانمایی سال و پرفروش ترین پویانمایی تاریخ سینما تبدیل شود. این پویانمایی از معدود پویانمایی هایی است که دنباله سازی هایش به لحاظ تجاری و هم به لحاظ ارزش هنری اش موفق بود. دو شخصیت اصلی یعنی وودی و باز با ورود به مهد کودک، با ماجراجویی های تازه ای رو به رو می شوند و در این قسمت با شخصیت های جدیدی روبه رو می شویم. این پویانمایی با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری به مدت ۱۰۳ دقیقه ساخته شد.

● درباره فیلم

این پویانمایی یک کمدی خنده دار و خالی از مضامین دردآوری است که پیش از این در پویانمایی های گذشته وجود داشت. البته «داستان اسباب بازی۳» از گذشته شادتر شده و با وجود حس های گوناگون دارای صحنه های اکشن و لطیفه های بیشتری‌است. «داستان اسباب بازی۳» یک پویانمایی ۳ بعدی آمریکایی تولید سال ۲۰۱۰ است و توسط استودیو پویانمایی پیکسار ساخته و به وسیله والت دیزنی منتشر شده است. این قسمت از داستان اسباب بازی در سال ۲۰۱۰ در سالن های سینمای ایالات متحده، استرالیا، بریتانیا و ایرلند اکران شد.

«داستان اسباب بازی ۳» برای کودکان فوق العاده جذاب و تماشایی است. موقعیتی که عروسک ها و اسباب بازی های اندی در آن گرفتار شده اند به طور کامل برای بچه ها آشناست. عروسک های فیلم، مثل بچه های انسان ها مجبور هستند تابع تصمیم گیری بزرگ ترها باشند بدون این که حق اعتراض یا توان مخالفت داشته باشند.این پویانمایی شخصیت های جان دار، پرتحرک و بعضی اوقات ترسناک دارد و بیننده شاهد ترکیب موفقی از کمدی، درام و اکشن است و با این وصف بیشتر اوقات فیلم به کمدی، خنده و شوخی اختصاص یافته است و علاوه بر کودکان بزرگ ترها هم بیننده آن هستند.

شخصیت اصلی فیلم پسربچه ای به نام وودی نام دارد. او عاقل تر از همه است، ذهن بازی دارد، جنگ طلب است و همه از او تبعیت می کنند. او دوستانی دارد که هر کدام خصلت هایی دارند و شخصیت های این دوستان و اعمالشان حوادث فیلم را رقم می زند. این پویانمایی تمام و کمال با هدف سرگرمی کودکان ساخته شده است و دنیا و رویاهای آن ها را به تصویر می کشد.صداگذاری «اسباب بازی۳» مانند دو قسمت گذشته این پویانمایی تغییر چندانی نداشت. شخصیت کابوی و اصلی پویانمایی، وودی است که همواره نقش سردسته اسباب بازی ها را در داستان بازی کرده است و مانند دو قسمت قبل گویندگی وودی برعهده بازیگر مطرح سینما «تام هنگس» است. دیگر شخصیت مطرح داستان «باز» فضانوردی دوست داشتنی است که گویندگی آن را «تیم آلن» برعهده دارد.

جسی هم دختر کابوی دوست داشتنی و پرطرفدار فیلم است که «جان کوزاک» گویندگی آن را برعهده دارد که موجب محبوبیت بیشتر وی می‌شود. شایان ذکر است تام هنگس، تیم آلن، جان کوزاک، دوریکس، استیل هریس، جان رواتزنبرگ، والاک شاون، جف پیدجن، جودی بنسون، ر.لی ارمی، جان موریس و لانوری همه گویندگان نقش هایی هستند که در قسمت های گذشته «داستان اسباب بازی» بودند و در قسمت سوم هم صدا پیشگی کردند. جیم وارنی که نقش سگ خوش ژست را در دو قسمت پیش برعهده داشت و جورانتف که در نقش های لنی و ویزی بود، هر دو پس از انتشار دومین قسمت این پویانمایی دار فانی را وداع گفتند. جان لستر ۵۴ ساله که یکی از ارزنده ترین انیماتورهای معاصر شناخته می شود برای تهیه این پویانمایی محتاط تر عمل و برای کارگردانی پویانمایی مهم «اسباب بازی۳» لی آنکریچ را انتخاب کرد که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارد.

آنکریچ در دو قسمت قبلی این پویانمایی از دستیاران لستر بود. «داستان اسباب بازی ۳» نخستین فیلم تاریخ است که با صدای دالبی ۱و۷ عرضه شده است؛ فناوری جذابی که به واسطه افزوده شدن دو کانال صوتی پشتی به پیکربندی مرسوم ۱، ۵ ارائه افکت های صوتی واقع گرایانه تر را امکان پذیر می سازد، افکت هایی که به خوبی با جلوه های بصری در هم می آمیزد و مخاطب را با تجربه ای جدید مواجه می سازد. ارائه «دالبی سراند» ۷.۱ در آمریکا و حتی اروپا نشان از این دارد که عزم راسخی وجود دارد تا هر طور شده است مخاطبان سینما حفظ شوند و بر تعدادشان افزوده شود. به طور یقین سیستم ۷.۱ کانالی می تواند به تقویت آن چه دیده می شود و آن چه عناصر سه بعدی انجام می دهند، کمک کند. استودیوها هم از وجود چنین فرصتی نهایت استفاده را خواهند برد.توانایی ساخت و ترکیب صدا با عناصر بصری سه بعدی به سازندگان محتوا اجازه می دهد که مخاطب را بیشتر به درون فیلم ببرند نماهای باورپذیرتری را ارائه دهند. در این حالت حتی بدون دیدن یک صحنه و فقط با رساندن صداهای مناسب به گوش بیننده، می توان فضاهای مورد نظر را القا کرد.ساخت موسیقی متن فیلم را «رندی نیومن» آهنگ ساز دو قسمت گذشته این پویانمایی برعهده داشت. او تعداد دیگری از آثار پیکسار هم چون زندگی یک حشره، کمپانی هیولاها و ماشین ها را آهنگ سازی کرده بود.

● روبه رو شدن با واقعیت دردناک

قسمت سوم داستان اسباب بازی از جهات مختلفی حائز اهمیت است؛ صاحب اسباب بازی ها بزرگ شده است و دیگر به آن ها نیازی ندارد و همین امر اسباب بازی‌ها را دچار یک دردسر اساسی می کند. این قسمت، تلاش اسباب بازی ها را برای رهانیدن خود از مخمصه نشان می‌دهد، البته با راهکارهای عروسکی، نه راه حل‌های انسانی.

پایان داستان هم برای بسیاری از بینندگان کمی غافلگیر کننده است؛ روبه رو شدن با یک واقعیت به نسبت دردناک با وجود همه تلاش ها.سازندگان در ساخت این قسمت تا جای ممکن سعی کرده اند که دنیا را از دید عروسک ها به مخاطب نشان دهند و در این راه موفق هم بوده اند. در این پویانمایی‌همه چیز در خدمت قصه گویی است؛ رنگ بندی ها هوشمندانه ، نورپردازی ها استادانه و شبیه سازی ها واقع گرایانه است.

نویسنده: ضیغمی