پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
صنعت صنعت ها
پایان قرن بیستم با رشد، خلاقیت و فناوری در عرصههای گوناگون علمی، فرهنگی، صنعتی و غیره همراه بود و تولید انبوه، مهمترین محور فعالیت شركتهای بزرگ مانند خودروسازیها به شمار میرفت اما اوایل قرن بیست و یكم موضوع مشتریمداری و حتی جلب خشنودی مشتری در مرحله بالاتر از تامین رضایت وی قرار گرفت و رقابت در عرصه تولید و ایجاد ظرفیتهای مازاد عرضه به جایی رسید كه خودروسازان و بسیاری از صنعتگران به فكر ادغام، كاهش هزینهها، قرار گرفتن در شبكههای تامین و توزیع جهانی و استفاده از نتایج طراحی و مهندسی و تحقیقات سایر شركتها افتادند تا شانس بقا در آینده را بیابند و حجم تجارت جهانی و حمل و نقل كالا به گونه عجیبی رشد كرد.
بخش عمدهای از این تحولات در صنایع رخ داد و گروههای صنعتی از جمله خودروسازان، رقابت در كسب بازارهای جدید، تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل و حفظ بازار و مشتری را محور فعالیتهای خود قرار دادند.
تولید خودرو و فعالیتهای مربوط به آن از صنایع فولاد، لاستیك سازی، قطعهسازی و شیشهسازی گرفته تا خدمات پس از فروش، بازیافت خودروهای فرسوده و غیره در زمره گستردهترین و پرسودترین شبكههای اقتصادی قرار گرفت.
صنعت خودرو پیشگام انقلاب صنعتی در ژاپن، امریكا، آلمان، ایران و بسیاری از كشورهاست و خودروسازیها پرفروشترین شركتهای جهان و كشورهای صنعتی به شمار میروند.
صنعت خودرو در سرنوشت اقتصادی اغلب كشورها نقش اساسی داشته و چرخ حمل و نقل، تجارت، اشتغال، تكمیل حلقههای تولید، نوآوری، فناوری و نوسازی و بازسازی اقتصادی را به حركت درآورده است.
رشد مثبت، دائمی و چشمگیر خودروسازی در سالهای پس از جنگ دوم جهانی رونق قابل توجهی به بازار و اقتصاد دنیا داد و سطح رفاه جوامع را دگرگون كرد.
دولتها نیز این جایگاه ارزشمند را درك كردند و به حمایت از خودروسازان برخاستند. خودروسازی سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی كشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص داده؛ به گونهای كه این رقم در امریكا ۷/۱۴ درصد، اروپای غربی ۲/۱۰ درصد، ژاپن ۴/۹ درصد و ایران حدود ۵ درصد است.
به دنبال گسترش فعالیتهای خودروسازی، شمار بسیاری از صنایع مرتبط با آن از جمله ریختهگیری، ماشینسازی، شیمیایی، الكترونیك، رایانه، نساجی، صنایع فلزی و غیرفلزی، ارتباطات و غیره نیز رشد قابل توجهی یافته و ضمن ایجاد ارزش افزوده، اشتغال موثر و پایداری را ایجاد كردهاند.
كشورهای صاحب نام در عرصه خودروسازی، در بخشهای دیگر حتی در خدمات بازرگانی نیز از رشد مطلوبی برخوردارند.
صنایع خودروسازی و قطعهسازی ایران نیز باگسترش فعالیتها، توسعه واحدها در سراسر كشور، ایجاد مراكز طراحی و مهندسی و پایگاههای تامین مواد، جایگاه خود را در منطقه و جهان ارتقا داده و با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم یك میلیون نفر، به پیشتاز انقلاب صنعتی و ایجاد نوآوری، خلاقیت، طراحی و تلاش برای استفاده از توان كارگران و متخصصان ایرانی تبدیل شدهاند.
صنعت خودرو در جهان هم اكنون ۱۲۰ ساله شده و تولید خودرو در سال ۲۰۰۵ به بیش از ۶۰ میلیون دستگاه رسیده است و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به كار هستند.
میزان فروش این صنعت نیز به بیش از ۱۳۰۰ میلیارددلار و سود آن به ۴۰ میلیارد دلار رسیده و ۵/۷ درصد ارزش تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده كه معادل ۱۲ درصد تولید ناخالص كشورهای توسعه یافته است.
تعداد خودروهای موجود در جهان به بیش از ۷۰۰ میلیون دستگاه میرسد و صنعت خودرو در بین گروههای صنعتی در رده دوم و در كل فعالیتهای اقتصادی در رده سوم پس از بانكها و پالایش نفت قرار دارد.
صنعت خودرو به دلیل سرمایهگذاریهایی كه در آن صورت گرفته، با اضافه ظرفیتی روبه روست؛ به طوری كه ظرفیت تولید از ۸۰ میلیون دستگاه در سال۲۰۰۰ به ۸۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید. اگرچه اكنون اضافه ظرفیت تا حدودی كاهش یافته و از ۲۴ میلیون دستگاه به ۲۰ میلیون دستگاه رسیده است اما باز هم ۲۰ میلیون اضافه ظرفیت داریم كه این روند تا سال ۲۰۰۸ ادامه خواهد یافت.
این اضافه ظرفیت باعث شده خودروسازان بزرگ به بازارهای جدید روی بیاورند و در پی آن باشند كه نرخ به كارگیری ظرفیت را از زیر ۷۰ درصد به بالای ۷۵ درصد تا سال ۲۰۰۸ برسانند.
اثرات اضافه ظرفیت باعث بیثباتی بازار شده و تشدید رقابت را در همه سطوح و لزوم نوآوری سریع و نیاز به بازارهای جدید و بكر را پدید آورده است. به این ترتیب خودروسازان بزرگ برای حفظ بازار به دنبال افزایش نرخ عرضه خود به بازار هستند اما به رغم افزایش ظرفیت ۲/۶ درصدی و تولید ۵/۵ درصدی در این صنعت، به علت تشدید رقابت و رشد قابل توجه هزینههای خدمات پس از فروش و كاهش قیمتها، كاهش ۲۸ درصدی سود خودروسازی را شاهد هستیم.
روند ادغام شركتهای مختلف خودروسازی در جهان برای كاهش هزینهها و استفاده از بازار یكدیگر و نفوذ در بازارها مورد توجه قرار گرفته و تصاحب بازارها با هدف حفظ و بقا دنبال شده است. قطعهسازان و ابرقطعهسازان و خودروسازان از امكانات طراحی و بازارهای یك شركت بزرگ استفاده میكنند تا در این شبكه تهیه و توزیع، به كاهش هزینهها و بهرهوری بیشتر دست یابند و درآمد خود را افزایش دهند.
این شركتها به بازارهای در حال توسعه و نوظهور و بازارهای توسعه یافته امریكای شمالی، ژاپن و اروپا چشم دوختهاند. براساس برآوردها، شركتهای مذكور در پی آنند كه تولید ۶۰ میلیونی را به ۶۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۰ و نسبت سهم بازارهای نوظهور را كه در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۵ درصد بود، به ۳۹ درصد برسانند.
به عبارت دیگر، ۸ درصد رشد تقاضا در كشورهای توسعه یافته وجود دارد ولی در بازارهای نوظهور به دنبال رشد ۲۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای بازار هستند.
شش شركت خودروساز بزرگ جهان شامل جنرال موتورز، دایملر كرایسلر، فورد، تویوتا، فولكس واگن و رنونیسان بیش از ۸۵ درصد بازار را دراختیار دارند و اگر چهار خودروساز بعدی به آنها اضافه شوند، ۱۰ شركت اول بیش از ۹۵ درصد بازار را در دست دارند.
تحولات تاریخ صنعت خودروسازی
وضعیت صنعت خودروسازی ایران در سه دوره قابل بررسی است:
۱. سالهای ۵۷-۱۳۴۸ دوره حمایتهای ناتمام
۲. سالهای ۷۲-۱۳۵۸ دوره جنگ، انقلاب و برنامه اول توسعه
۳. سالهای ۸۴-۱۳۷۳ دوره شكوفایی و طراحی و توسعه
دوره قبل از انقلاب را دوره حمایتهای ناتمام مینامند كه خودروسازی با وابستگی شدید به درآمدهای ارزی و كارخانههای خارجی در تامین مواد و قطعات و مجموعهها، بیشترین فعالیت مونتاژ كاری را داشت.
در دوره جنگ نیز خودرو به عنوان كالای لوكس شناخته شده بود و به دلیل مشكلات ارزی كشور، به خودروسازی توجه نمیشد. از این رو میزان تولید خودرو به شدت كاهش یافت و امكان تامین اعتبار برای واردات قطعات و مجموعهها وجود نداشت و كشور به اولویتهای جنگ و پس از جنگ پرداخت.
بعد از دوره جنگ، یك دوره كوتاه تحت عنوان «فرصت از دست رفته» داشتیم و سرمایه هنگفتی حدود ۲ میلیارد دلار را صرف واردات ۱۶۴ هزار خودرو كردیم؛ بدون آن كه این هزینه را به سمت تولید هدایت كنیم.
اما از سال ۷۲ به بعد تحول جدیدی در این صنعت آغاز شد و حركت اصلی خودروسازی شكل گرفت.
فعالیتهای صنعت خودروسازی جهان با مونتاژكاری آغاز و به انبوه سازی و در مرحله بعد ایجاد پایگاههای طراحی و مهندسی قطعات، طراحی خودرو و ساخت ماشینآلات خطوط تولیدی و غیره ختم شد. اما صنعت خودروسازی ایران گام به گام پیش رفت و به دلیل عقب ماندگی شدیدی كه داشتیم، به صورت موازی حركت كردیم و افزایش تولید، طراحی و مهندسی و غیره را با هم به پیش بردیم.
متوسط رشد سالانه خودروسازی ایران ۲۸ درصد بوده؛ در حالی كه متوسط نرخ رشد كل صنعت كشور حدود ۸ درصد و كل اقتصاد ایران ۴ درصد بوده است یعنی نرخ رشد خودروسازی چهار برابر نرخ رشد صنعت و هفت برابر نرخ رشد كل اقتصاد بوده است.
●هدفهای خودروسازی ایران
خودروسازی ایران به دنبال تولید انبوه و رسیدن به تیراژ بیش از یك میلیون دستگاه در سال ۸۴، خودروساز شدن از طریق گسترش توان طراحی مهندسی و تولید خودروهای جدید وقطعات آن و ایجاد شركتهای بازرسی فنی، توسعه مراكز تحقیق و آزمون انواع خودرو و قطعات آن و توسعه صادرات محصولات، جلب سرمایهگذاری خارجی مانند سرمایهگذاری مشترك با رنونیسان و تولید محصول در چارچوب پلتفرم مشترك ال۹۰، ایجاد پایگاههای ساخت منطقهای در ایران توسط خودروسازان معتبر جهان و حضور برندها و شركتهای معتبر جهان در ایران است.
باید ارزش افزوده در كل زنجیره تولید ایجاد شود تا خودروساز شدن معنا پیدا كند و بتوانیم با ارتقای توان علمی و فنی و تكنولوژیكی و بهرهوری نیروی كار و سرمایه در شبكه تامین و توزیع جهانی قرار گیریم.
اگر تنها بخشی از كل زنجیره تولید را داشته باشیم و در راستای زنجیره ارزشی خودروساز دیگری قرار گیریم، خودروساز محسوب نمیشویم چون بخشی از فعالیتها را انجام میدهیم و از برند و لیسانس خودروساز دیگر بهره میبریم.
برندهای اروپایی و امریكایی و ژاپنی در نقاط مختلف جهان تولید میشود ولی شركتهای تولیدكننده، خودروساز نیستند. برای خودروساز شدن باید نیازسنجی بازار، طبقهبندی نیازها، طراحی خودرو، مونتاژ، تولید، فروش و خدمات پس از فروش و غیره مورد توجه قرار گیرد بنابراین اگر خودروسازی خودروی شركت دیگری را تولید و صادر كند، خودروساز محسوب نمیشود و زمانی خودروساز به شمار میآید كه برند خود را همراه با تمام حلقههای تولید داشته باشد.
اگر چه تولید خودروهایی مانند سمند به معنای شكلگیری زنجیره تولید در ایران است اما خودروسازان ایرانی با استفاده از ظرفیت و بازار جذاب خود و بهرهگیری از شبكه گسترده خدمات پس از فروش باید بر همكاری مشترك و سرمایهگذاری مشترك با خودروسازان معتبر و صاحب برند جهانی تكیه كنند. طرحهایی مانند تولید پلتفرم مشترك ال۹۰، تولید فیات، فولكس واگن، همكاری با خودروسازان كرهای و اروپایی مواردی از این قبیل بازار ایران را در آینده متنوع، كیفی و باارزش خواهد كرد.
جهانی شدن صنعت خودرو به رعایت شاخصهای معتبر بینالمللی، قیمت، كیفیت، ایمنی، آلایندگی، رضایت مشتری، خدمات پس از فروش و قرار گرفتن در شبكه تهیه و توزیع جهانی بستگی دارد.
طرحهای سرمایهگذاری خارجی مانند پروژه پلتفرم مشترك ال۹۰ میتواند خودروسازان و قطعهسازان ایران را در شبكه تهیه و توزیع جهانی رنو نیسان قرار دهد و به جهانی شدن صنعت خودروی ایران كمك كند.
فاطمه امینی پور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست