جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
خلقت و هدف نهایی
خداوند متعال در سوره انبیاء، آیه ۱۶ میفرماید: «و ما خَلَقنا السَّماءَ و الارضَ و ما بَینَهُما لعِبینَ»؛ و آسمان و زمین و آن چه را که میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم.
و در آیه ۸۵ سوره حجر میفرماید: «و ما خَلَقنا السّموتِ و الأرضَ و ما بَیْنَهُما إلا بالحَقِّ...»؛ خداوند آسمان و زمین و آن چه را که میان آن دوست، جز به حق نیافرید.
در خلقت و آفرینش، دو هدف میتوان تصور نمود: نخست هدف متوسط، دوم هدف غایی و عالی. با مراجعه به آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهمالسلام) روشن میشود که هدف متوسط، خلقت برای عبادت و بندگی خداست؛ این مطلب در همه پدیدههای عالم ساری و جاری است. خداوند در آیه ۴۴ سوره اسراء، درباره همه اشیاء مادی عالم میفرماید: «... و إن ِمن شیٍإلاّ یُسَبِّح بحمدِهِ ولکن لا تَفقهُون تَسبیحَهُم...»؛ همه موجودات تسبیح خدا میگویند، اما شما تسبیح آنها را نمیفهمید.
و درباره انسان و جن نیز در سوره ذاریات، آیه ۵۶ میفرماید: «وَ مَا خَلقتُ الجِنَّ و الإنسَ إلاّ لِیَعبُدُونِ»؛ آفرینش انسان و جن برای بندگی است.
بنابراین از دیدگاه وحی، همه هستی تسبیح گوی ذات او هستند و مشغول عبادت، و عبادت هم هدف متوسط خلقت است.۱
اما هدف عالی و غایی، وصول به مبدأ نور هستی است. یعنی منتهی الیه سیر مخلوقات، اوست: «وَ أَنّ إلی رَبِّکَ المُنْتهی»؛۲ انتهای سیر انسان به سوی پروردگار است.
«إنَّ إلی رَبّکَ الرُّجْعی»؛۳ برگشت به سوی خداست.
«إنا لِله و إنا اِلَیه راجِعون»؛۴ که همگی این آیات، غایت سیر را روشن میکنند. پس روشن شد که هدف غایی خلقت، به کمال رسیدن همه موجودات و رسیدن انسان به مقام قرب الهی است.
در این جا دو مطلب دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد: نخست این که خدای تعالی، فیاض به تمام معنا است، و باران رحمت او بر سر بندگان، همیشه میبارد و مانعی هم برای آن نمیتوان تصور کرد. به دیگر سخن، مقتضی موجود و مانع مفقود است، پس باید خلق کند؛ چون لازمه ذات او خلاقیت و فیاض بودن است.
دوم این که آیا خدا در آفرینش ذی نفع است یا نه؟ در پاسخ باید گفت: منفعت و سود به خلق برمیگردد، نه به خالق؛ یعنی خدا ذی نفع نیست، یا به عبارت دیگر، ناقص نیست که با این کار به کمال برسد، بلکه سود به مخلوق برمیگردد.
من نکردم خلق تا سودی کنم
بلکه تا بر بندگان جودی کنم
به دیگر سخن، آفرینش نوعی احسان و فیض است از جانب خدا نسبت به مخلوقات؛ و چنین آفرینشی حُسن ذاتی دارد؛ و قیام به انجام فعلی که ذاتاً پسندیده است، جز این که خود فعل زیبا باشد، به چیز دیگر نیاز ندارد. بنابراین اگر کسی سؤال کند که چرا خالق منان دست به چنین کار پسندیده بالذات زده است؟ در پاسخ باید گفت: خداوند که فیاض علی الاطلاق است، با توجه به این که میتوانست موجودی را خلق کرده و به کمال برساند، اگر چنین نمیکرد، جای پرسش داشت که چرا خداوند متعال با این که میتوانست موجودی را خلق کرده و به کمال برساند، این کار پسندیده را انجام نداده است؟۵
ممکن است این پرسش نیز در ذهن انسان مطرح شود که مگر خداوند نیازمند پرستش بندگان است؟
در پاسخ میگوییم: همان طور که میدانید، هدف از فعل، در خداوند متعال و انسانها متفاوت است. هدف در افعال انسان عبارت است از: فایدهای که هنگام فعل، انسان در نظر میگیرد و برای رسیدن به آن تلاش میکند. یعنی هدف انسان از فعالیتهایش رفع کمبودها و نیازمندیهای خودش میباشد. اما درباره خداوند نمیتوان گفت که هدف از فعل او تأمین نیازمندیها و رفع نواقص است؛ زیرا خدای متعال به چیزی نیاز ندارد تا برای تأمین آن کاری انجام دهد. او کمال مطلق است و هر کس هر چه دارد و هر بهرهای که از هستی داشته باشد، از او گرفته است و در ذات خود فاقد چیزی نیست تا با انجام دادن کاری کامل شود؛ بلکه هدف از افعال خداوند، تناسب با ذات الهی داشتن یا رفع نیاز بندگان است.
عبادت هم جزو اهداف آفرینش است و از اهداف متوسط برای رسیدن به کمال نهایی و غایی میباشد و فایده عبادت، تنها عاید بنده میشود و او را پرورش داده، از نقص به کمال میبرد و در عبادتِ بنده هیچ فایدهای برای خداوند متصور نیست.
بنابراین، همان طور که اشاره شد، هدف غایی از آفرینش انسان، تکامل و وصول به رحمت الهی است و افرادی میتوانند از این رحمت و فیض الهی استفاده کنند که به نهایت درجه تکامل رسیده باشند. از این رو، اثر تکامل، آرامش در سایه سار رحمت الهی است. خداوند در آیه ۱۱۸ و ۱۱۹ سوره هود میفرماید: «وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفینَ* إلاّ مَن رَحِمَ رَبُّکَ و لِذلِک خَلَقَهم»؛ آنان همواره در اختلافند؛ مگر آن چه پروردگارت رحم کند و برای همین (رحمت) آنان را آفرید.
که این باعث ورود به بهشت و زندگی جاویدان در آن جا میشود.۶
چنان که مولای متقیان میفرماید: «بی گمان، خدای سبحان دنیا را مقدمهای برای زندگی پس از آن قرار داده است و آن را برای مردم بوته آزمونی شمرده است تا هر آن که را نیکوکارتر است، باز شناسد. این است که ما برای دنیا آفریده نشدهایم و مأموریت مان تلاش در جهت آن نیست، بلکه برای آزمایش در دنیا نهاده شدهایم.»۷
در پایان، مناسب است به «هدف نهایی» در کارهای انسان نیز اشارهای کنیم:
از ویژگیهای هدف نهایی این است که هر چه باشد، چون و چرا نمیپذیرد. توضیح این که اگر از دانش آموزی بپرسیم: برای چه درس میخوانی؟ میگوید: برای این که به دانشگاه راه یابم. باز اگر سؤال کنیم: دانشگاه را برای چه میخواهی؟ میگوید: برای این که دکتر یا مهندس شوم. میگوییم: مدرک برای چه میخواهی؟ میگوید: برای این که فعالیت مثبتی انجام دهم و درآمد خوبی داشته باشم. باز اگر بپرسیم: درآمد خوب را برای چه میخواهی؟ میگوید: برای این که زندگی آبرومند و مرفهی داشته باشم و سرانجام میپرسیم: زندگی مرفه و آبرومند برای چه میخواهی؟ در این جا میبینیم، لحن سخن او عوض میشود و میگوید: خوب برای این که زندگی مرفه و آبرومندی داشته باشم. یعنی همان پاسخ سابق را تکرار میکند و این پاسخ نهایی او به شمار میرود. دلیل آن هم این است که او همواره بر پاسخ پایانی خویش تأکید خواهد کرد.
در این جا هم وقتی گفته میشود: هدف از آفرینش چیست؟ میگوییم: برای تکامل انسان و دریافت رحمت خدا. اگر پرسیده شود: تکامل و قرب پروردگار برای چه منظوری است؟ میگوییم: برای قرب به پروردگار! یعنی این هدف نهایی است و همه چیز را برای تکامل و قرب میخواهیم. اما قرب و دریافتِ رحمت، ذاتاً ارزشمند است و ماورای آن خوبی دیگری نیست.۸
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از سایت باشگاه جوانان ایرانی
پینوشتها:
۱- ر.ک: ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱۸، ص ۶۱۴ - ۶۱۲.
۲- نجم/ ۴۲.
۳- علق/ ۸.
۴- بقره/ ۱۵۶.
۵- همان، ج ۸، ص ۶۴-۶۰.
۶- ر.ک: آیتالله مصباح یزدی، معارف قرآن، ۳-۱، ص ۱۷۹ - ۱۵۵.
۷- عبدالمجید معادیخواه، فرهنگ آفتاب، (فرهنگ تفصیلی نهج البلاغه)، ج ۱، ص ۷۷.
۸- ر.ک: آیتالله مکارم و دیگران، تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۳۹۳.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست