چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

نقش کتابداران آموزشگاهی در عصر الکترونیک


نقش کتابداران آموزشگاهی در عصر الکترونیک

با شروع عصر الکترونیک نقش کتابدار آموزشگاهی کمرنگ شده است علت چیست این دیدگاه بد بینانه ای است چگونه ممکن است هر چیزی بصورت پیوسته بوجود بیاید

با شروع عصر الکترونیک نقش کتابدار آموزشگاهی کمرنگ شده است علت چیست ؟ این دیدگاه بد بینانه ای است چگونه ممکن است هر چیزی بصورت پیوسته بوجود بیاید ؟ البته این کاهش می دهد پیچیدگی در استدلال برای یک احساس خوب از قبیل تسهیل بیشتر در ترسیم توجه به تغییر نقش کتابدار آموزشگاهی در یک ناحیه و دریک موقعیت که کمتر از کتابدار بعنوان مسئول انبار(نگهبان کتاب) نام ببریم بلکه بیشتر او را بعنوان مشاور مرجع برای استادان و دانشجویان یاد شود و از تاکید روی آموزشی که همیشه بخشی از آن موقعیت بوده است حمایت کنیم . پیشتر در سال ۱۹۹۵ ویژگیهای این موقعیت بعنوان ابزار آموزشی بوسیله عامل یا رئیس بخش اطلاعات تجاری در نظر گرفته شده بود.

اگر چه آموزشگاهها محیط های آموزشی منفعلشان را که بصورت فعال در انحصارشان قرار گرفته تغییر می دهند ولی نقش کتابدار باید بصورت جالب توجهی با آن سازگاری داشته باشد ودر نیازهای آموزشی آموزشکده کتابدار بصورت جسورانه برای همکاری با استادان ومدیران شرکت نمایند .

اضافه نمودن فناوری در محیط آموزشی باعث افزایش بازیابی اطلاعات و پیشنهادات کتابداران در دوران تحصیل در کلاسهای درس می شود . جدیدا روشهای آموزشی متمرکزی برای دانشجویان به منظور حمایت از منابع اطلاعاتی و آموزشی مورد استفاده اشان تقاضا شده است .

فناوری کتابخانه ای کتابخانه را متصل می کند به فراسوی دیوارهایش که همان شبکه های رایانه ای برای ثبت منابع اطلاعاتی می باشد تا مراجعین در دستیابی به نیازهایشان به نتیجه مطلوب برسند . با لینک شدن به شبکه ها همه نواحی آموزشگاهی نوین در دسترسی به اطلاعات در اختیارمان قرار می گیرد و به بهترین وجه در کتابخانه سنتی که حصارهایی بدور آن کشیده شده ممکن است .

● ازمسئول انبار تا مشاوره(نقش کتابدار)

کتابداران آموزشگاهی نواحی موثر و تاثیر گذار شامل کلاس درس را توسعه داده اند در کلاس درس استادان به منظوردرک نیازهای اطلاعاتی دانشجویان شرکت می نمایند . حرکت به فراسوی " مفهوم انبار" در کتابخانه های سنتی و برخورد کتابداران در خارج از کلاس درس و وجود دپارتمانهایی برای مشاوره در کلاس درس استادان پیشنهاد منابع و قرار گرفتن وفراهم آوری مواد مورد نیاز و خط مشی های سفارشی ، سهولت استفاده از فناوریها و آموزش دانشجویان و استادان در روشهای جستجوی اطلاعات جایگزین وظایف کتابدار سنتی در مواد در دوران تحصیلی شده است . وظایف سنتی زیادی ممکن است تعیین شود برای کارکنان دفتری ، که در حال واگذاری این حرفه و کار کردن آزاد و مستقیم با دانشجویان و اساتید می باشند (کراور ،۱۹۹۴).

کتابدارا ن به اساتید و دانشجویان به منظور جستجوی نیازهای اطلاعاتی در خارج از این فرایند کمک می نمایند و بطور انتقادی موادی را که آنها جایگزین می نمایند و استفاده می کنند از مفاهیم فناورانه برای سنتز کردن یافته هایشان در دانش جدید ارزیابی می نمایند (براون ،۱۹۹۰).

کتابدارا ن باید در استفاده از فناوریهای جدید به منظور ترقی خود و راهنمایی دانشجویان و استادان در استفاده اشان مهارت پیدا نمایند . چنانچه دانشجویان بعنوان آموزشگران خودآموز و کتابدارا ن بعنوان یک منبع شخصی در تقاضاهای دانشجویی عمل و به منظور حمایت در توسعه اطلاعات مناسب خط مشی هایی را ارائه دهند .

وظایف مشاوره ای اضافه شده به یک رویش غالب در مقابل کتابداران که فعالیت مناسبی را در پرکردن اوقات روزانه داشته باشند . در حقیقت بدون یاری در کمک به وظایف دفتری و گردش مواد لازم است تا برنامه های موثری میانجی شوند .

اگرچه ضمائم آموزشی بیشتری و اطلاعات عالی تری در قالبهای الکترونیکی موجودیت پیدا نموده است و کتابخانه های آموزشگاهی متوجه کندیشان درفرایند سفارشات چاپی می شوند اما کتابداران نگاه نافذی دارند به منابع الکترونیکی و پیوسته (اینترنتی ) در برخورد با نیازهای اطلاعاتی دانشجویان و استادان آیا دسترسی به اطلاعات بوسیله لوح فشرده ، اینترنت ، پایگاه اطلاعاتی ، ویدیو ، تله فاکسی مایل ، میکروفرم یا چاپ سنتی میسر است یا دسترسی و مالکیت اطلاعات به عنوان یک نشانه (مهندسی) با ارزش محسوب می شود .

سفارشات و ملاک گزینش تعهد کاملی در مفاهیم جدید ایجاد می نماید هنگامی که دسترسی به خدمات پیوسته (اینترنتی )در نظر گرفته شود . منابع سنتی میزانهای ارزشی را در مفهوم پایینی ارائه می دهند در مقایسه با سایتهای اینترنتی کاربردی نمونه های جدیدی از گزینش و ارزیابی توسعه فناوریهای جدید و کاربردهایشان در کلاس درس و مرکز منابع موجود ارائه شده است . (کراور ، ۱۹۹۴).

حتی اگر چه سایتهای اطلاعاتی و ادبی زیادی در اینترنت وجود دارد اما اعتقاد کمی دال بر اینکه داده های پیوسته (اینترنتی) بتواند جانشین کتابها و مواد سمعی بصری را بگیرد . کتابداران در خارج از این حیطه بدنبال منابع اطلاعاتی پیوسته و مناسبی برای جستجو و ارزیابی هستند .

آنها همچنین سایتهای ادبی خاصی را در دوران تحصیلی مشخص و گزینش می نمایند . معلومات دانشجویان و شاگردان اصول خوب آموزشی و استفاده از خدمات کتابخانه و قالب اطلاعاتی مناسبی از منابع را در اختیارشان قرار می دهد .

قبل از هر چیز شبکه های کامپیوتری در سراسر جهان منابع را راحتتر به اشتراک می گذارند . کتابخانه ها دارائیهایشان را برای جهانیان مشخص و پیشنهاد می نمایند مواد امانی را در یک بیس تعاونی نشان می دهند . کتابخانه هایی که در این گونه تنظیمات همکاری دارند برای افزایش مواد مورد انتخاب شان مورد تشویق قرار می گیرند . کتابداران می توانند کتابخانه های تعاونی را که کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند را در منابعشان معرفی نمایند .

معدودی از سیستمهای کتابخانه تعاونی وجود دارند که تسهیلات کاملی را برای اختصاص در نواحی موضوعی ویژه بکار گیرند و این سیستمها به واحدهای دیگر اجازه می دهند تا مجموعه شخصیشان را توسعه دهند و متمرکز نمایند .

کتابدار باید در توسعه مجموعه و خط مشی تعاونی نظم ایجاد نماید و بطور کاملی مواد را برای تکمیل مفاهیم گوناگون از این موجودی طرح و گزینش نماید .

در آموزش دانشجویان و استادان استفاده کنندگان از اطلاعات و کتابداران باید همچنین استفاده اخلاقی از مواد بازیابی شده را آموزش دهند و حق کپی رایت و دزدی از تالیفات و انتشارات مشخص شود و هنگامی که نسخه های دیجیتالی ممکن است بطور بی نقص در آثار دانشجویی آمده باشد . کتابدار غالبا تنها شخصی است که در یک ساختمان با هر آموزشی در نشریات قانونیش فعالیت می نماید . کتابداران بطورجالب توجهی در توسعه دسترسی به خط مشی ها و استفاده از توافقات پذیرفته شده ایفای نقش می نمایند و طرح و بررسی می نمایند که چگونه و چه وقتی مواد بازیابی شده را ممکن است بصورت قانونی و کاملی استفاده نمایند . طرح استناد مدارک (اثبات با مدارک) و سیستم های ثبت و نگه داری به منظور کمک به مشتریان در توافق قانونی یک سرویس مهم و ضروریست تحت عنوان حق کپی رایت و افزایش مجوز اجباری می باشد .

● مدیر مرکز اطلاعات

این انفجار اطلاعات که ایجاد شده باید اطلاعات بیشتری را بصورت ممکن مشمول کتابخانه های آموزشگاهی نماید . کتابدار مسئولیت پذیر منابع اطلاعاتی را فراهم می نماید و این منابع را بصورت های گوناگون منتشر می نماید . این فعالیت ممکن است شامل جستجو در بانک اطلاعاتی ، امانت بین کتابخانه ای ، نیوزگروپ های اینترنتی ، یا نگهداری از سیستم اطلاعات کامپیوتری کتابخانه شود . همه این وظایف شامل ابزار مهارتی مدیریتی برای نیاز در همکاری با مدیران مرکز اطلاعات می باشد . کتابدار بودجه را تنظیم می نماید و مواد جدیدی را برای خرید و دسترسی ارزیابی و گزینش می نماید .

اگر چه وظایف در کتابخانه مشخص شده ، اما نیاز به حمایت کارکنان زیاد احساس می شود . بعنوان مدیر مرکز اطلاعات ،‌ کتابداربر انجام کمک های فنی و دفتری نظارت و ارزیابی خواهد کرد . در آموزش این کمک ها نشان بر آن دارد که مقداری وقت و مهارت لازم است از زمانی که بودجه ممکن است کم شود ، بعضی از این حرفه ها نیاز به کمک در وظایف انحصاریشان تحت نظارت یک کتابدار دارند و حرفه ها ممکن است مهارت بالایی در جستجوی بانک های اطلاعاتی و نگه داری فهرست رایانه ای و وظایف دیگرپیدا کنند .

دانشجو و والدین داوطلب می شوند که در تهیه کارت برای کارکنان که مهارتهای مدیریتی دارند کمک نمایند .

● همیشه استاد

نقش آموزشی که برای کتابدار آموزشگاهی در نظر گرفته شده همان فناور اطلاعات (تکنولوژیست اطلاعات) نامیده می شود (۱۹۹۴ ). اهمیت لزوم آموزش کارکنان و دانشجویان به عمل در یک محیط الکترونیکی بستگی دارد و به یک عامل خارجی که مراجعین راهنمایی می شوند برای گزینش منبعی مناسب که یک وظیفه خوب تحلیلی و تمرکز یافته است در این تحلیل انجام فعالیت بوسیله استاد در کلاس درس و تلاش برای تعیین روشهای آموزشی مناسب در کلاس درس تاکید نشده است . منابع الکترونیکی مناسب در الگوهای قرار گیری اطلاعات و کاربرد اطلاعات وظیفه ویژه و مناسبی برای آموزش و مهارتهای کتابداری است .

استادان بخش عمده ای از تایم آموزشی کتابداران را تشکیل می دهند . مهارت در اطلاعات در مکانهای آموزشی و مدیریت اطلاعات در این فضا ها توسط کتابدار که بهترین گزینه در فناوری اطلاعات و آموزش آن به دیگران برای استفاده می باشد .(پاپاس ، ۱۹۹۵) .

کارکنان فعالیتهایی نظیر خدمات قفسه گذاری در کتابخانه وکتابدار بعنوان شخصی آگاه که ممکن است پیشنهادات و تصمیماتی را بگیرد . اعضاء هیئت علمی در جستجو به کتابدار بعنوان متخصص اطلاعات نگاه می کنند و دانشجویان یاد می گیرند به شخصی که در زمینه های اطلاعات و غیره آنهارا به خوبی راهنمایی نماید اعتماد کنند .

نوشته :BY Carol Simpson

مترجم : فرض الله عزیزی

برگرفته از سایت : http://library.educationworld.net/a۵/a۵-۷۰.html



همچنین مشاهده کنید