یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
رابطه معنیدار پایداری حمل ونقل با رفاه شهروندان
● پایداری حملونقل
در سالهای آخر سده بیستم خرید خودرو در سراسر جهان و از جمله در ایران، رشد چشمگیری داشته است. نتیجه آن، ازدحام، آلودگی، سروصدا و آسیبهای محیطی دیگر بوده است که میتواند در آینده فاجعه آمیز باشد. در ایران، این امر بهدلیل وجود عاملهایی از جمله ضعف در سامانههای ترافیکی موجود، حفظ و نگهداری نامناسب راهها و عدم مصرف مناسب وسایل نقلیه، مشهودتر است.
بر اساس آمار، ۸۲۰ میلیون خودرو در جهان در حال تردد است که این تعداد رو به افزایش بوده و میزان آلودگی ناشی از هر خودرو ۴ تن در سال اعلام شده است. به طور کلی ۳.۳ میلیارد تن گاز دی اکسید کربن نتیجه حرکت این خودروها در سطح کره زمین خواهد بود. در گذشته رشد خودروها به کندی صورت میگرفت و افزایش و تکامل خودروها پدیدههای زیانآوری را در پی نداشت. ساختار زیربنایی حملونقل توان رویارویی با آن را داشت. تنها جنبه رفاهی آن محسوس بود. در پی رشد شهرها و همزمان با آن، رشد شمار خودروها، مشکلات بیشماری را ایجاد کرده است.
در حالی که امروزه وابستگی به خودرو بهعنوان الگوی سفر بیتحرک، فضاهای شهری را تحت تسلط خود قرار داده است، ایجاد فضاهای زیست محیطی شهری متناسب با فعالیت جسمانی افراد در ارتقای سلامت شهروندان موثر خواهد بود. بدین ترتیب میتوان پیامد ناپایداری حملونقل را در محیط زیست پیش بینی کرد. در نتیجه هرگونه ناپایداری حملونقل، به طوری که مستقیم و غیرمستقیم زیست بوم را به مخاطره اندازد،
میتواند شرایط محیط را برای زندگی انسان و موجودات زنده نامطلوب سازد. برای این منظور راهکارهایی از قبیل ادغام کاربریها و توزیع تسهیلات بهمنظور به حداقل رساندن تولید سفرها، بالا بردن تراکم به صورت اصولی، ایجاد تسهیلات برای عابران و ... را میتوان نام برد. همچنین به دلیل این که بیشترین منابع آلودگی در جوامع بشری از سوی خودروهاست، باید به شیوههای متفاوتی برای کنترل شمار خودروها و میزان گاز منتشر شده توسط آنها بهکار برد. در عین حال جانشینی وسایل حملونقل همگانی با آلایندگی پایین نیز از مواردی است که بهمنظور کاهش آلودگی در شهرها، میتواند مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
کنونی حملونقل مجموعهای پیچیده از مسایل شهری نظیر آلودگیهای هوا، مشکلات روحی و روانی، ازدحام، فرسودگی، گسترش بی رویه تخریب بوم زیستها و جداسازی اجتماعی را به دنبال داشته است. بدین ترتیب استفاده درست از منابع عمومی موجب کاهش آلودگیها و حرکت به سوی پایداری حملونقل است. در نتیجه تراکم ترافیک و پیآمدهای ناشی از آن، آلودگی عمده معضلات حل نشده حملونقل است. همچنین تمرکز این خودروها بهویژه در مناطق شهری و انتشار و تخلیه حجم انبوهی از آلایندهها به
محیطهای شهری مسائل و مشکلات اجتماعی را در بسیاری از مناطق شهری کشور به وجود آورده است. اکنون معضل آلایندگیهای مختلف حملونقل در شهرها بهعنوان یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور مطرح است.
● هزینههای اجتماعی و پایداری حملونقل
انسان هیچ گاه از مسائل و پدیدههای اجتماعی رها نبوده است. پدیدههای اجتماعی در مسیر تحولات اجتماعی بر سر راه توسعه یعنی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مورد توجه مردم و
گروههای اجتماعی قرار میگیرند و مانع از تحقق اهداف و کمال مطلوبهای آنها میشوند. تاثیرات اجتماعی برنامههای زیست محیطی حملونقل بهعنوان یکی از موضوعات اساسی عصر جدید در زیست بوم شهری شناخته شده است. پیوند عمیق حملونقل با زندگی روزمره از نظر دسترسی به خدمات و نقش اساسی آن در ارتقا سطح زندگی و رفاه اجتماعی، بیانگر نقش اجتماعی است که حملونقل میتواند داشته باشد. بنابراین جهت ارتقا سطح زندگی و کیفیت زندگی اجتماعی، ضروری است که به پایداری حملونقل، توجه ویژهای شود و به این طریق به تقاضای جامعه برای دستیابی به فعالیتهای اجتماعی پاسخ مساعد داد.
سازمان حفاظت محیط زیست نیز با کمک بانک جهانی هزینههای اجتماعی حملونقل را در گزارشی، برای سال ۲۰۰۰ و سال ۲۰۱۹ انجام داده است. بر اساس این مطالعات خسارات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا در ایران در سال ۲۰۰۱ حدود ۵۶۰۰۰ میلیارد ریال (۷ میلیارد دلار) برآورد کرد که این مقدار حدود ۴ درصد تولید ناخالص داخلی در سال یاد شده است. بر اساس این بررسی و با استفاده از الگوهای اقتصاد سنجی و در صورت استمرار روند موجود خسارات وارده بر محیط زیست در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۵۵۰۰۰ میلیارد ریال (۱۹ میلیارد دلار) به قیمت سال ۲۰۰۱ خواهد شد.
هزینه اجتماعی عدم پایداری حملونقل نشانگر بار مستقیم و غیرمستقیم است که توسط فعالیتهای حملونقل به مردم و محیط زیست تحمیل میشود. توسعه روز افزون حملونقل، منجر به افزایش حجم راهبندان و تراکم در شهرها شده است. افزایش تراکم اثرات نامطلوب اجتماعی بر زندگی جوامع شهری را در پی دارد. در نتیجه، باید روش یا روشهای اجرایی برای شناسایی تاثیرات اجتماعی عدم پایداری حملونقل میتواند بر بوم زیست تاثیر گذار باشد، شناسایی کرد. بهمنظور تعیین تاثیرات اجتماعی عدم پایداری حملونقل که پیامدهای بارزی بر محیط داشته باشند روشی ایجاد کرده تا علاوه بر هزینههای جانبی، سبب کاهش تاثیرات اجتماعی نیز شود. بنابراین برای کاهش اثرات نامطلوب تغییرات اجتماعی و بهرهگیری از جنبههای مفید پایداری حملونقل، ضروری است که تاثیرات آن بر جنبههای مختلف اجتماعی شناسایی و مدیریت شود. چون محیط زیست سامانه پویا و پایداری است که اعضای آن در نتیجه و روابط متقابل به فعالیت میپردازند. یکی از دلایل اصلی که ممکن است مشکل عدم پایداری را پیچیدهتر کند و جستجو برای یافتن راه حل را مشکل سازد، میزان
هزینههای بالای آن است که مشکلاتی در زمینههای اجتماعی و اقتصادی ایجاد میکند و بهنظر میرسد که این عامل از نظر عموم مردم اهمیت زیادی دارد. دسترسی به حملونقل آسان با کاهش هزینه خسارات اجتماعی ناشی از اتلاف وقت مردم نقش به سزایی در بهینه کردن پایداری حملونقل دارد. بنابراین، یکی از نمادهای ارزیابی کیفیت زندگی در هر منطقه، وضعیت پایداری حملونقل مردم آن منطقه است. در واقع وضعیت پایداری حملونقل، نشانی از سطح رفاه اجتماعی مردم هر کشور است. بر این اساس، ارتقای آن نیز به افزایش سطح رفاه اجتماعی کشور منجر خواهد شد.
● اثرات هزینههای اجتماعی زیست بوم شهری در پایداری حملونقل
بخش حملونقل جاده ای بیشترین سهم انتشار آلایندههای زیست محیطی را دارد. اکنون بر اثر فعالیتهای انسان و آلودگیهایی که از این طریق به عرصه محیط زیست وارد شد، دیگر زیستبوم آن قدرت را ندارد تا این همه فشار وارده را تحمل کند در نتیجه باعث تغییراتی زیادی در محیط زیست میشود. ناپایداریهای حملونقل حاصل از تردد جادهای، آثار متفاوت وسیعی بر محیط زیست وارد میسازد. این آلودگیها، آسیبها و خساراتی است که حملونقل بهویژه در شهرها، بر پیکر محیط زیست وارد میسازد. پس توجه به ارزیابیهای زیست محیطی، میتواند ضایعات زیست محیطی را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
امروزه نیاز به توسعه و رشد اقتصادی و وسایل حملونقل باعث نیاز بیشتر آمد و شد در سطح شهرها شده است. گسترش بخش حملونقل مانند شمشیر دو لبه عمل میکند که از یک سو نیازهای اساسی توسعه و افزایش رشد اقتصادی در کشورها بوده و از سوی دیگر با اختصاص نشر ۷۵ درصد از آلایندهها به محیط زیست و افزایش تقاضای انرژی، باعث از دست دادن رفاه میشود. بر اساس آمار سازمان جهانی انرژی انتشار دی اکسید کربن با رشد سریعتر از تقاضای انرژی با نرخ متوسط سالانه ۸/۱ درصد در سه دهه آینده ادامه خواهد یافت. مسائل عمده آلودگی هوای شهری میتواند هزینههای اقتصادی ناشی از خسارتهای زیست محیطی آلودگی هوا در اقتصاد کشورهای درحال توسعه را به بزرگی ۴ تا ۶ درصد درآمدهای سرانه شهری برساند. بیشترین سهم خسارتهای زیست محیطی مربوط به آثار آلودگی بر سلامت انسان است. هر سال حدود یک میلیون نفر بهطور ناگهانی بهعلت ابتلا به بیماریهای تنفسی و سایر بیماریهای ناشی از آلودگی هوای شهری جان خود را از دست میدهند. خسارات وارده بر سلامت انسان و محیط زیست باعث از دست دادن رفاه و افزایش هزینههای خارجی منفی است.
از آن جایی که حمل ونقل از زیرساختهای مهم و حیاتی به حساب میآید و تشکیل دهنده شکل شهری است، نقش بارزی در پویایی سامانه شهری ایفا میکند؛ بهشرطی که بتوان با ارایه خدمات شهری مناسب، شرایط لازم و کافی را در پایداریهای حملونقل ایجاد کرد. سرعت افزایش جمعیت شهری بسیار بیشتر از تسهیلات و زیرساختهای شهری است. مشکلات و مسائل مهم شهری روز به روز افزایش میباید به نحوی که اگر نسبت به حل بهموقع مشکلات و مسایل شهری و ناپایداریهای حملونقل اقدام نشود، بحرانهای بسیار مخرب اجتماعی بهوجود میآید. بنابراین باید پایداری حملونقل بر مفهوم پایداری زیستمحیطی استوار شود. که میتوان با حفظ قابلیتهای محیطزیست به حرکت توسعه حملونقل شتاب داد.
سامانه حملونقل نه تنها فرآیند توسعه را تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحولات کمی و کیفی میشود. بدین ترتیب حفظ و نگهداری محیطزیست از مهمترین چالشهایی است که صنعت حملونقل با آن مواجه است. این در حالی است که لزوم بهبود سطح استانداردهای زندگی، اهمیت خود را از دست نداده است. اکنون ثابت شده است که صنعت حملونقل در بهبود و توسعه استانداردها و ارتقای سطح زندگی بشر، نقشی اساسی دارد. ضعف یا نارسایی در هرکدام از بخشهای فوق باعث مشکلات حملونقلی و کاهش کارایی سامانه حملونقل در شهر خواهد شد. بدین ترتیب الگوهای توسعه حملونقل که در آنها ملاحظات زیستمحیطی در نظر گرفته شده است الگوهایی پایدارند.
● اثرات هزینههای اجتماعی مصرف سوخت در پایداری حملونقل
حملونقل یکی از بخشهای عمده و اصلی مصرفکننده انرژی است. بیشتر خودروها از سوختهای هیدروکربنی استفاده میکنند. اگر این سوختها ناقص بسوزند، تولید آلودگی میکنند. بر طبق آمارهای موجود، به روشنی میبینیم که مصرف سوخت در بخشهای مختلف کشور از جمله حملونقل هر روزه بیشتر می شود و این موضوع نا مناسب بودن الگوهای مصرفی را در جامعه مشخص می سازد. از سوی دیگر، بخش حملونقل به تنهایی مصرف کننده بیش از یک سوم کل انرژی مصرفی جهان است. و از سوی دیگر انتشار این حجم از آلایندهها خسارات هنگفتی را بر اقتصاد کشور تحمیل میکند.
این در حالی است که مصرف انرژی در بخش حملونقل از روند مطلوبی پیروی نکرده و به همین دلیل نیز
شاخصهای مرتبط با مصرف انرژی در این بخش از اتلاف و به هدر رفتن شدید انرژی این ماده حیاتی درکشور حکایت دارد و به دلیل بهره وری پایین انرژی و مصرف بی رویه آن سالانه مقادیر بسیار زیادی از انواع آلایندهها در اتمسفر کشور تخلیه میشود، که این پدیده هزینههای اقتصادی هنگفتی را به پیکره اقتصاد کشور تحمیل میکند.
در ایران حملونقل جاده ای به رغم میزان مصرف انرژی بالا ولی به دلیل انعطاف پذیری در انتخاب مسیر و مقدار بار، تعداد دفعات بارگیری کمتر، کنترل دائمی بر روی کالا در طی مسیر و سهولت دسترسی به مراکز تولید و جذب، دردسترس بودن وسایل نقلیه جابجایی بار، زمان کمتر در رسیدن بار به مقصد،
● گسترش شبکه
راههای کشور و عدم گستردگی شبکه سـراسری راه آهن (به دلیل کوهستانی بودن قسمت عمده کشور) موجب شده است که در صد بسیار بالایی (بیش از ۸۵ در صد ) از حملونقل کالا بر عهده این بخش باشد. بدین ترتیب هرگونه اقدام برای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش انتشار
آلایندهها و در نهایت کاهش خسارات وارده بر محیط زیست باید در وهله نخست به بخش حملونقل جادهای معطوف شود.
بررسیها نشان داده است که هیچ راه حل منفردی برای حل مشکلات پیچیده حملونقل وجود ندارد. پایداری حملونقل، به کاهش اثرات زیست محیطی، افزایش بازدهی سامانه حملونقل و بهبود وضعیت زندگی اجتماعی کمک
میکند و هدف آن سامانه، افزایش کارایی و جابهجایی کالاها، خدمات و افراد یا حداقل مشکلات دسترسی است که با سازماندهی مجدد راهبردها، سیاست و برنامهها قابل دستیابی خواهد بود. در نتیجه دسترسی به حملونقل پاک با کاهش هزینه خسارات اجتماعی ناشی از اتلاف مصرف سوخت نقش بهسزایی در بهینه کردن برنامههای زیست محیطی و انرژی کشور دارد.
ابوالحسن موسویان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
زلزله ایران تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات نفت
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری تئاتر
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر استقلال هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
شفق قطبی ایلان ماسک طوفان خورشیدی هوش مصنوعی اپل ناسا فیبرنوری گوگل ماهواره
مغز استرس فشار خون بارداری زایمان آسم سرماخوردگی