شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
غفلت از سهم موسیقی محلی انقلابی

در زمان وقوع انقلاب اسلامی همزمان با اعتراضات و تظاهرات مردمی که در خیابانها صورت میگرفت، هنرمندان بومی هر منطقه نیز به سهم خود در تلاش بودند در حرکتهای انقلابی مردم سهیم باشند و در براندازی حکومتی که از آن رضایت نداشتند، شرکت کنند.
در این میان، اقوام ایرانی اعتراضات خود را با خواندن شعرهای مختلف به نمایش گذاشتند. برخی اقوام زودتر و برخی نیز دیرتر به این فکر افتادند. بخصوص اقوامی که سابقه مبارزه با نظام پهلوی اول و دوم را داشتند، سریعتر به این فکر افتادند.
برخی هنرمندان اقوام بختیاری، قشقایی، کردهای غرب کشور، کروانچهای ترکمن و عاشیقهای آذری نیز کارهای انقلابی متعددی را ارائه کردند اما به دلیل اینکه در ابتدای انقلاب امکان ضبط و استودیوی امروزی مهیا نبود، یک هنرمند بومی را به خانهای دعوت میکردند که در آنجا ساز بنوازد و ضبط صوت معمولی و سادهای را در برابر او قرار میدادند و صدایش را ضبط میکردند؛ صدایی که با پارازیت و خش فراوان همراه بود اما با تمام موانعی که بر سر راه هنرمندان وجود داشت، کارهایشان از سوی مردم جذب میشد و در ذهنها میماند.
در آن دوران یعنی در ابتدای ۱۳۵۷ تا اواسط سال ۱۳۵۸ هنرمندان کارهای زیبایی انجام دادند؛ آثاری که فقط در ضبط صوتهای دستی بود و هیچ کدام کارهای حرفهای از نظر فنی محسوب نمیشد.
به همین دلیل آثار هنرمندان پس از یک دوره که دست به دست میچرخید، مسکوت میماند و از ذهنها دور یا حذف میشد، گرچه آنهایی که تاثیرگذارتر بودند هنوز در ذهنها مانده است.
افرادی که در آن دوران جزو جوانان این مرز و بوم بودند و اکنون به دوران میانسالی قدم گذاشتهاند، این سرودهای بومی و انقلابی در ذهنشان ماندگار شده است.
در موسیقی لرستان و در زمان انقلاب، استاد درویش رضا منظمی که از آهنگسازان و نوازندگان برجسته و گرانقدر است، چهار ترانه مختلف را به زبان لری ساخت که بسیار تاثیرگذار بود.
تمام موسیقیهای بومی در فضای خانگی ساخته و پرداخته و مدتی بعد نیز در بازار توزیع میشد، اما متاسفانه این آثار در حال فراموشی است و ای کاش دوباره از آنها یاد کنیم.
هدف من از طرح جشنواره خنیاگران انقلاب اسلامی نیز چیزی جز این نبود تا یاد آثار بومی و محلی با محتوای انقلابی را دوباره زنده کنم یا حتی آثار را دوباره بازسازی کنیم.
سهراب محمدی، عیسی قلیپور و حسین یگانه سرودهای انقلابی بسیار تاثیرگذاری را به ایران هدیه کردند. آقایان بخشیها مثل احمد بخشی حاتمی در شمال خراسان یا آقای بخشی دیگری در اسفراین هستند که تاثیرات بسیاری بر موسیقی انقلابی بومی داشتند.
سرودهای آقای سهراب محمدی در روزهای انقلاب با مضمونهای مختلف برای تحریک احساسات مردم اجرا میشد که از آن میان میتوان به اشعاری مانند این بیت اشاره کرد:
ای مستکبر از کجا آوردهای این همه پول را
جز این است که خون مظلوم را مکیدهای؟
این آثار باید جمعآوری و بازنگری شود تا مجموعهای کامل از سرودهای انقلابیمان داشته باشیم. زیرا عدهای فکر میکنند تنها سرودهایی که از رادیو پخش میشد در وصف انقلاب بود و کمتر کسی آگاه است که در سایر نقاط ایران نیز سرودهایی انقلابی تولید و پخش شده است.
در طول جریان انقلاب، خوانندگان و آهنگسازان بومی فراوانی بودند که به آثار آنها پرداخته نشد و به مرور از ذهنها پاک شدند.
من بهعنوان یک پژوهشگر برگزاری جشنوارههایی مثل جشنواره خنیاگر را در یادآوری این آثار موثر میدانم تا بتوانیم آثاری ماندگار را به آیندگان هدیه کنیم.
هوشنگ جاوید
پژوهشگر موسیقی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست