پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

بازاریابی رادیکال (انقلابی) Redical Marketing


یکی از رویکردهای جدید به بازاریابی، بازاریابی انقلابی است. شرکت‌‌هایی مانند هارلی - دیویدسون (Harley - Davidson) از این نوع بازاریابی بهره جسته‌اند و به نتایج قابل قبولی دست یافته‌اند. بسط …

یکی از رویکردهای جدید به بازاریابی، بازاریابی انقلابی است. شرکت‌‌هایی مانند هارلی - دیویدسون (Harley - Davidson) از این نوع بازاریابی بهره جسته‌اند و به نتایج قابل قبولی دست یافته‌اند. بسط منابع محدود، ارتباط صمیمانه با مشتری و خلق راه‌حل برای ارضای نیازهای مشتری از تاکیدات این رویکرد است. رهنمودهای ده‌گانهء‌اجرای بازاریابی انقلابی عبارتند از:

۱) مدیر عامل ملزم به بر عهده گرفتن مسوولیت وظیفهء بازاریابی است. مدیران عامل شرکت‌هایی که این رویکرد را سرلوحهء کار خویش ساخته‌اند، هرگز مسوولیت بازاریابی را تفویض نمی‌کنند.

۲) بخش بازاریابی باید کوچک و تخت شروع به فعالیت کند و کوچک و تخت آن را ادامه دهد: مدیران عامل این نوع شرکت‌ها نباید اجازه دهند لایه‌های مدیریتی مابین بازار و آن‌ها افزایش یابد.

۳) ایجاد روابط رودر رو با افرادی که اهمیت بیش‌تری برای شرکت دارند: بازاریابان انقلابی، مزیت ارتباطات رو در رو و مستقیم را درک کرده‌اند و برای مشتریان وفادار و از طرفی سودآور اهمیت بیش‌تری قائلند.

۴) استفادهء هوشیارانه و محتاطانه از تحقیقات بازار: بازاریابان انقلابی، استفاده از فنون ساده و عمومی را در تحقیقات بازار ترجیح می‌دهند و از استفاده از تحقیقات حساسیت‌زا اجتناب می‌کنند.

۵) به خدمت گرفتن مبلغان پرشور و حرارت، نه بازاریابان: این نوع شرکت‌ها بازاریاب ندارند، مبلغ دارند. مبلغانی که شرکت و هنجارها و ارزش‌های آن را از ته‌دل پذیرفته‌اند.

۶) ابراز عشق و احترام نسبت به مشتریان به عنوان اشخاص حقیقی، نه به عنوان داده‌هایی در صفحهء کامپیوتر: بازاریابان انقلابی به مشتریان نگاه ابزاری ندارند و به جنبه‌های انسانی هم توجه دارند.

۷) ایجاد اجتماعی از مصرف‌کنندگان: بازاریابان انقلابی، مصرف‌کنندگان را تشویق به مدنظر قرار دادن خویش به عنوان یک اجتماع و در نظر گرفتن نام و نشان شرکت به عنوان عامل وحدت‌بخش آن‌ها می‌کنند.

۸) تجدیدنظر در آمیختهء بازاریابی: بازاریابان انقلابی، قیمت، محصول، توزیع و ترویج خود را در جهت نیل به نیازهای مشتری بازتعریف می‌کنند.

۹) احترام به شعور همگانی: به عنوان نمونه، بازاریابان انقلابی توزیع خود را محدود می‌کنند تا به وسیلهء آن وفاداری و تعهد مشتریان و توزیع‌کنندگان را بیفزایند. (مشتریان و توزیع‌کنندگان، قصد شرکت را درک می‌کنند)

۱۰) انطباق با نام تجاری: بازاریابان انقلابی نسبت به درستی، صداقت و شرافت نام تجاریشان حساسیت و وسواس دارند.

‌شهرام خلیل‌نژاد‌

‌دانشجوی دکترای بازاریابی _دانشگاه علامه طباطبایی