جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
هلال و دیدگاه های مختلف فقهی, فرصت نه تهدید

۱) مقوله اجتهاد در شریعت اسلامی، گوهری گرانبها و گنجینهای بیپایان محسوب میشود و این گوهر آن وقت ارزش بی مثال خود را متجلی میکند که در مذهب اهل بیتعلیهم السلام جلوهگر شود. مذهبی که همواره قائل به افتتاح باب اجتهاد بوده و هست و بر خلاف بسیاری از مذاهب اسلامی، هرگز تن به انسداد باب اجتهاد نداد.
۲) پذیرش اجتهاد و مشروعیت آن، به معنای به رسمیت شناختن تکثّر آراء و فتاوای گوناگون، ولی با رعایت اصول و مبانی اجتهاد و مراعات روش و شیوه دقیق این صناعت است.
مسأله تفاوت انظار در یک مسأله فقهی، از واقعیات اجتنابناپذیر و از لوازم بیچون و چرای اجتهاد است. کمتر مسأله فقهی را میتوان سراغ گرفت که شاهد فتاوای متفاوت و یا متضاد نباشیم. در حکم نماز جمعه، در حالی که برخی از فقیهان همچون شهید ثانی و صاحب حدائق به وجوب تعیینی نماز جمعه معتقدند، عدهای همچون سلاّر و ابن ادریس و نراقی و آیتاللَّه بروجردی، آن را حرام یا در مشروعیت آن در عصر غیبت متوقفند.
۳) تکثّر فتوا و تفاوت آراء که ماهیت ذاتی اجتهاد و جوهره آن را تشکیل میدهد، فرصتی ارزشمند برای طرح نظرات مختلف و گسترش و پیشرفت دانش فقه است و با آلوده شدن آن به منازعات سیاسی، نباید این فرصت توسط بدخواهان به تهدید تبدیل گردد.
۴) مسأله ثبوت هلال یکی از عمده مسائل فقهی است که از قاعده بالا مستثنا نیست. فقیهان راههایی همچون رؤیت، تواتر، شیاع مفید علم، گذشت سی روز از ماه پیشین، بیّنه و حکم حاکم را به عنوان طرق ثبوت هلال برشمردهاند و در ذیل هر یک از این عناوین، فتاوایی مختلف و متفاوت را ارائه کردهاند.
۵) در بحث ثبوث هلال از طریق رؤیت، فتاوایی گوناگون را مشاهده میکنیم که میتوان به طور کلی در گزارش ذیل به آنها اشاره کرد:
۱/۵) کسانی که اتحاد افق را برای رؤیت شرط نمیدانند و رؤیت هلال در یک منطقه را برای سایر مناطق و بلادی که در شب مشترک باشند کافی میشمرند. (نظریه مرحوم آیت اللَّه خویی و برخی از شاگردان ایشان همچون آیت اللَّه تبریزی)
۱/۵) کسانی که قائل به وحدت افق میباشندو رؤیت هلال در یک ناحیه را برای دیگر مناطق کافی نمیشمرند مگر برای مناطقی که هم افق با منطقه رؤیت شده باشند. (نظریه مشهور)
۶) کسانی که وحدت افق را معتبر میدانند، به نوبه خود، به دو دسته تقسیم میشوند:
۱/۶) کسانی که رؤیت با چشم عادی و بدون ابزار را معتبر میدانند و معتقدند: رؤیت با چشم مسلح کافی نمیباشد. (نظریه حضرت امام و برخی فقیهان معاصر، همچون آیت اللَّه سیستانی و آیت اللَّه مکارم)
۲/۶) کسانی که رؤیت یا چشم مسلح را همچون چشم عادی، کافی و معتبر میشمرند. (نظریه مرحوم آیتاللَّه بهجت، مرحوم آیت اللَّه فاضل لنکرانی، مقام معظم رهبری، آیت اللَّه نوری همدانی و آیت اللَّه موسوی اردبیلی)
نتیجه آنکه در میان فقیهان معاصر، نسبت به ثبوت هلال از طریق رؤیت، سه فتوای فقهی مختلف وجود دارد و طبیعی است که این سه نظر، برای خود آن بزرگواران و برای مقلدان ایشان حجت است و از اعتبار و نفوذ شرعی برخوردار است و این تفاوت در رأی، هرگز نباید به عنوان وسیلهای در اختیار بدخواهان، برای سوء استفاده و ایجاد اختلاف در جامعه قرار گیرد.
۷) یکی دیگر از طرق ثبوت هلال، حکم حاکم است. در مورد این طریق نیز، دو نظر و فتوای فقهی مشاهده میشود.
۱/۷) کسانی که حکم حاکم شرع را برای ثبوت هلال نافذ میشمرند و آن را برای سایر مجتهدان و مقلدان ایشان حجت و معتبر میشمرند، مگر اینکه علم به خطاء مستند آن داشته باشند. (نظریه مشهور)
۲/۷) کسانی که در ثبوت هلال به وسیله حکم حاکم اشکال میکنند اگر چه نفی هم نمیکنند. (نظریه آیت اللَّه خویی و برخی دیگر از فقیهان)
۸) با بررسی گزارش بالا، مشاهده میشود که راههای ثبوت هلال، همچون دیگر مسایل فقهی، مورد اختلاف میان فقیهان است و هر کس از مقلّدان ایشان باید بر طبق فتوای مجتهد خویش اقدام کند ولی این واقعیت نباید بهانهای برای اختلاف و شکاف در جامعه اسلامی باشد، بلکه همچون دیگر مسایل فقهی، باید از این فرصت برای رشد و تکامل علمی و تعالی فقهی بهره جست.
هرگز تفاوت انظار فقهی را نباید با آلودگیهای سیاسی مشوب کرد و بهانه به دست دشمنان اسلام و نظام مقدس اسلامی داد تا آنها بخواهند با ایجاد فتنه و گل آلود کردن آب، ماهی طمع خویش را صید کنند و با افشاندن تخم عداوت و نفاق در جامعه، اختلافات فقهی را که اختلافی میمون و مبارک است بر مخالفت با نظام اسلامی و رهبری حکیم و فرزانه آن حمل کنند.
تفاوت دیدگاههای فقهی، فرصتی مغتنم برای پربار شدن و شکوفایی هر چه بیشتر نظام مقدس اسلامی و حل مشکلات و معضلات آن است و نه تنها به عنوان عامل اختلاف اجتماعی و چند دستگی سیاسی محسوب نمیشود، بلکه وسیلهای ارزشمند برای وحدت اسلامی است، چرا که با جمع شدن تمامی آراء فقهی، در مسیر کشف حقایق کتاب و سنت و احکام الهی، همگان متحد خواهند بود و زمینه را برای هر چه تعالی بیشتر اسلام و نظام مقدس اسلامی فراهم خواهند کرد.
مصطفی جعفرپیشه

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست