پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

۲۰سپتامبر ۲۰۰۴ ـ «ادی آدامز» فتوژورنالیست معروف که یک عکس او مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد


۲۰سپتامبر ۲۰۰۴ ـ «ادی آدامز» فتوژورنالیست معروف که یک عکس او مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد

«ادی آدامز» فتو ژورنالیست معروف و برنده ۵۰۰ جایزه در این زمینه از جمله جایزه پولیتزر ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۴ در خانه اش در شهر نیویورک در ۷۱ سالگی درگذشت. وی نیم قرن روزنامه نگاری کرده …

«ادی آدامز» فتو ژورنالیست معروف و برنده ۵۰۰ جایزه در این زمینه از جمله جایزه پولیتزر ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۴ در خانه اش در شهر نیویورک در ۷۱ سالگی درگذشت. وی نیم قرن روزنامه نگاری کرده بود. ادی دهها سال خبرنگار ـ عکاس اسوشییتدپرس، مجله تایم و مجله پارید بود. ستون مصور او در جراید دیگر تحت عنوان «یک روز از زندگی» معروف است که سال ۲۰۰۳ بهترین موضوعهای آن را به صورت کتابی با قطع بزرگ تحت همین عنوان منتشر ساخته بود. آدامز در سالهای اخیر یک مدرسه تعلیم تولید و تهیه خبر و عکس برای رسانه ها تاسیس کرده بود که روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی افراد مستعد را انتخاب، استخدام و جهت آموزش به مدرسه او معرفی می کردند.

معروفترین کار «ادی آدامز» گرفتن عکس از صحنه ای است که انتشار آن جهان را منقلب کرد و مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد و به قطع آن کمک بسیار کرد.

ماجرا از این قرار است: در جریان تعرض «تت» در سال ۱۹۶۸ که ویت کنگ پایگاهها و اردوگاههای آمریکاییان در جنوب ویتنام را مورد حمله همزمان قرارداده بود، چند مامور پلیس سایگون مردی را به اتهام همدستی با ویت کنگ دستگیر کرده و دست بسته نزد سرتیپ «نگوک لوآن» رئیس پلیس که در یک چهار راه شهر بر کار ماموران نظارت می کرد برده بودند. سرتیپ نگوک لوآن بدون این که تحقیق کرده باشند که آیا آن مرد واقعا همدست ویت کنگ بوده و یا اشتباها دستگیر شده است در همانجا در برابر چشم مردم تپانچه خود را بیرون کشید و یک گلوله به مغز آن مرد خالی کرد و او را جا به جا کشت و ادی آدامز که در آنجا حضور داشت از این وضعیت به گونه ای که پلیس متوجه نشود عکس گرفت و این عکس که برنده جایزه پولیتزر شد از سوی اسوشییتدپرس در سراسر جهان توزیع گردید و در روزنامه ها به چاپ رسید و از شبکه های تلویزیونی پخش شد و مردم را به خروش درآورد. از آن پس آمریکاییان آرام نگرفتند و دست از تظاهرات ضد جنگ برنداشتند تا نیکسون رئیس جمهوری آمریکا مجبور شد که واحدهای زمینی این کشور را از ویتنام خارج سازد و در نتیجه وحدت ویتنام تامین گردد.

این عکس به صورت یک سند در همه کتابهای تاریخ عمومی چاپ شده است و در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ آمریکا باردیگر به عنوان یک سند مورد استفاده سناتور جان کری قرار گرفته بود که در سال ۱۹۷۱ پس از بازگشت از ویتنام به صف مخالفان جنگ پیوسته بود و همان زمان در سنای آمریکا شهادت داده بود که نظامیان آمریکایی در ویتنام گاهی مجبور می شوند غیرنظامیان را بکشند و جنگ ویتنام خشونت بر ضد بشریت است. این عکس ادی ادامز به عنوان دگرگون سازترین عکس در تاریخ ثبت شده و «عکس» را به صورت یک سند غیر قابل انکار درآورده است.

ادی عکسهای مهم دیگری هم دارد ولی این عکس از همه تکان دهنده تر است. یکی از کارهای جالب دوران خبرنگاری ادی آدامز این بود که برای ترسیم واقعیت های فراریان ویتنام که به «آدمهای قایقی» معروف شده بودند خود را در میان آنان جا زد و با یک قایق فراریان در دریا آواره شد و صحنه مرده خواری ایشان از گرسنگی، حمله دزدان دریایی و تجاوز به زنان فراریان و غارت اموال آنان و مصائب دیگر را ثبت کرد که انتشارشان باعث شد که کشورهای مختلف از جمله آمریکا به حمایتشان به شتابند و پناهشان دهند.