چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
مجله ویستا

تلفن همراه اعتباری, از تصمیم تا اجرا


راه اندازی شبكه تلفن همراه اعتباری یا Prepaid برای شركت مخابرات ایران, تجربه ای جدید و متفاوت با فعالیت های پیشین این شركت محسوب می شود

راه‌اندازی شبكه تلفن همراه اعتباری یا Prepaid برای شركت مخابرات ایران، تجربه‌ای جدید و متفاوت با فعالیت‌های پیشین این شركت محسوب می‌شود

این دلیل می‌تواند توجیه‌گر سپری شدن زمان سه ساله برای تعیین شركت برنده مزایده و واگذاری این فعالیت به بخش خصوصی باشد، اما نمی‌تواند سازوكارانجام مزایده را كه به تعبیر برخی كارشناسان و ناظران، همچون مزایده فروش معمولی دنبال شدتوجیه كند

به هر حال، بررسی مراحل و نحوه انجام كار همواره با نمایان كردن ضعف‌ها و قوت‌ها، سبب اصلاح روش‌ها شده، می‌تواند تجربیات مفیدی را برای آیندگان به یادگار بگذارد.شبكه تلفن همراه اعتباری یا تلفن همراه به روش پیش پرداخت برخاسته از بند "ب" ماده ۱۲۴ قانون برنامه سوم توسعه است. براساس این بند، شركت‌های دولتی مخابراتی مجاز هستند قسمتی از فعالیت‌های خود را در زمینه طراحی و مهندسی، نگهداری و بهره‌برداری، نصب و راه‌اندازی و یا آزمایش و تحویل تجهیزات و شبكه‌ها، به بخش خصوصی واگذار كنند. شركت‌هایی كه در زمینه توسعه شبكه، منابع مالی خود را به كار می‌گیرند، می‌توانند به روش ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) تا مدت معینی (طبق قرارداد) از شبكه بهره‌برداری كنند. اما مالك اصلی شبكه، شركت مخابرات دولتی است و این شركت در قبال مشتركان این خدمات و حاكمیت مسئولیت و خواهد داشت. با تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۲۴ قانون برنامه سوم توسعه در جلسه ۶/۱۲/۱۳۷۹ هیئت وزیران، كمیته نمایندگان مجمع صاحبان سهام شركت مخابرات ایران برای تدوین و تصویب ضوابط واگذاری، سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت بر اجرای اهداف موردنظر تشكیل شد. این كمیته در تاریخ ۲۶/۱۰/۱۳۸۰ جلسات خود را آغاز كرد و چهار ماه بعد یعنی در تاریخ ۲۹/۱۲/۸۱ ضوابط واگذاری فعالیت‌های مخابراتی تلفن سیار را تدوین كرد.

براساس این ضوابط، واگذاری فعالیت‌ها به چهار طریق صورت می‌پذیرد:

- واگذاری یك یا چند فعالیت از مجموعه از مجموعه فعالیت‌های شبكه به استثنای فعالیت‌های توأم با نگهداری و بهره‌برداری؛

- نگهداری و بهره‌برداری (كل شبكه یا بخش هایی از آن)؛

- مجموعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تأسیس شبكه و تحویل آن به كارفرما؛

- مجموع فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، تأسیس شبكه، نگهداری و بهره‌برداری شبكه به صورت یكجا.

براساس تصمیم كمیته نمایندگان مجمع صاحبان سهام شركت سهام مخابرات ایران، مدت واگذاری فعالیت نوع اول و دوم ۲ تا ۵ سال و فعالیت نوع سوم و چهارم حداكثر ۱۰ سال تعیین شد. همچنین مقرر شد عامل (طرف قرارداد با شركت مخابرات ایران) شركت خصوصی یا تعاونی ثبت شده در داخل كشور باشد، سیم كارت فروخته شده به مشتری موقت و دائم (با تاكید بر موقت بودن در شبكه Pre-paid) باشد، عامل (طرف قرارداد) ودیعه دریافت نكند، مبالغ دریافتی از فروش خدمات به حساب كارفرما (شركت مخابرات ایران) واریز شود و استانداردهای مخابراتی اعلام شده از سوی كارفرما توسط عامل رعایت شود. البته در اصلاحات بعدی آیین‌نامه، بند مربوط به واریز مبالغ دریافتی به حساب شركت مخابرات ایران اصلاح شد.

فراخوان شركت‌ها

دستورالعمل مراحل و روش انجام كار ایجاد شبكه تلفن همراه اعتباری به عنوان پیوست ضوابط واگذاری، ارائه شد. پس از آن، قالب و ساختار قرارداد (نمونه قرارداد) نیز تهیه شد.

فراخوان شركت در مزایده در تاریخ ۸/۳/۸۱ صورت گرفت، كه طی آن تعداد ۷۲ شركت فرم شركت در مزایده را دریافت كردند. با تكمیل و تحویل فرم‌ها توسط ۳۵ شركت، كار تعیین صلاحیت شركت‌ها آغاز شد.

برای این منظور كمیته‌ای برای تدوین شاخص‌های تعیین صلاحیت تشكیل شد.این كمیته، شاخص‌های تعیین صلاحیت اولیه شركت كنندگان در فراخوان را به این شرح تعیین كرد: نوع شركت (خصوصی یا تعاونی) ـ سهم بخش عمومی كمتر از ۲۰ درصد، توان مالی (دارایی و ...) ۵۰ میلیارد ریال داخل و ۱۰ میلیون دلار خارجی، شریك خارجی (به عنوان بهره‌بردار ـ سرمایه‌گذار ـ مشاورـ تولیدكننده)، توان تجربی (سابقه كارـ متوسط درآمد سه ساله آخر ۵ میلیارد ریال) و توان تخصصی (مدیر عامل با ۱۰ سال سابقه مدیریت مرتبط، اعضای كلیدی با ۵ سال سابقه كار و حداقل دارای ۲۵ نفر پرسنل فنی).

به این ترتیب پیش صلاحیت ۸ شركت برای خرید اسناد مزایده تایید و با اعلام تاریخ ۳/۹/۸۱ برای برگزاری مزایده، فروش اسناد آن آغاز شد.

اقدام بعدی، تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی شركت كنندگان در مزایده (امتیازدهی) بود. این شاخص‌ها در تاریخ ۲۱/۱۱/۸۱ این‌گونه تعیین شد:

- توان مدیریتی و تخصصی (۱۰ امتیاز)؛

- توان مالی و سرمایه‌گذاری (۱۰ امتیاز)؛

- ظرفیت كاری و سوابق اجرایی (۵ امتیاز)؛

- توانمندی شریك خارجی (۳۰ امتیاز)؛

- توانایی‌های سامانه ی پیشنهادی (۱۰ امتیاز)؛

- قابلیت‌های پیشنهاد ارائه شده (۲۵ امتیاز)؛

- كیفیت برنامه‌های آموزشی (۳ امتیاز)؛

- زمان‌بندی اجرای پروژه (۷ امیتاز).


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.