دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
در سازمان یادگیرنده، افراد چرایی نیازها را میدانند
هر سازمان از گروهی از افراد تشکیل شده است. هرگروه باعث رشد و پویایی یک فرهنگ میشود. پایداری فرهنگ به مدت زمان موجودیت گروه، ثبات عضویت افراد در گروه و شدت هیجانهای عاطفی مشترک آنها بستگی دارد. نتیجه اینکه پرورش یک فرهنگ جدید، برای مثال یک فرهنگ مبتنی بر یادگیری، نیاز به زمان دارد.
یک سازمان یادگیرنده دارای فرهنگی است که از نوآوریها و یادگیری افراد و سازمان حمایت میکند. محیط ، فرهنگ یادگیری را ارتقا داده و تضمین میدهد که یادگیری افراد منجر به توسعه و غنای کل سازمان میشود. فرایند یادگیری بایستی در نهایت به عنوان بخشی از فرهنگ قلمداد شود و نباید به عنوان راه حل یک مساله ویژه مورد توجه قرار گیرد.
یک سازمان یادگیرنده به دیدگاه جدیدی از رهبری نیازمند است؛ رهبر به عنوان یک طراح. فرهنگ با رهبری شروع میشود، اما به دلیل اینکه این فرهنگ حاصل یادگیری انباشته گروه است؛ در نتیجه، خود این فرهنگ، رهبری مورد نظر و مطلوب را مشخص میکند. برداشتن نخستین گام در ساختن سازمان یادگیرنده نیازمند شیوهای از رهبری است که الهامبخش سازمان یادگیرنده باشد.
سازمان یادگیرنده به خودی خود دارای ارزش نیست، بلکه بایستی همواره در خدمت هدفهای وسیعتر سازمان باشد. نگرشهای مشترک در سازمان از نگرشهای فردی ناشی میشود. سازمان یادگیرنده مبتنی بر فرهنگی است که نیازهای افراد سازمان را مورد توجه قرار میدهد. در سازمان یادگیرنده افراد چرایی نیازها را میدانند و در دیگر سازمانها به چگونگی پرداختن به این نیازها توجـه میشود. سازمان دهی یک سازمان یادگیرنده به شکلی است که ضمن کـاوش اطلاعات موجود در محیط، خود اطلاعات جــدیدی را ایجاد کرده و افراد را به انتقال دانش بیــن اعضای تیم تشـویق میکند.
این مهم، بایستی از راه ساختار و نگرش حاکم بر رهبری راهبردی سازمان هدایت شود. کارکنان بایستی برای یادگیری وقت گذاشته، مدیریت سازمان بایستی به یادگیری به عنوان یک کار واقعی توجه کند. در یک سازمان یادگیرنده فرایندهای کاری، بایستی به تمامی جنبههای دانش توجه ویژه داشته باشد.
یادگیری سازمانی عبارت است از مجموعه فرایندهای شناختی افراد سازمان. افراد می توانند به عنوان خرده سیستم در سازمان، مورد توجه قرار گیرند. مفهوم سازمان یادگیرنده به سازمان، به عنوان یک موجودیت مستقل توجه میکند و بر ویژگیهایی متمرکز است که یادگیری اعضا را تشویق کنند. از سوی دیگر یادگیری سازمانی برچگونگی توسعه یادگیری در یک سازمان تمرکز دارد؛ آن نوع از یادگیری که استراتژیها را تغییر میدهد، اما ارزشها را تغییر نیافته رها کند، یادگیری تک حلقهای است وآن نوع از یادگیری که نتیجه آن تغییر در ارزشهاست، یادگیری دو حلقهای است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست