یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مجله ویستا

رقیب پژو ۲۰۶ می آید


رقیب پژو ۲۰۶ می آید

وقتی رنو بازار ایران را هدف می گیرد

سال‌هاست که تنها محصول کوچک و با کیفیت قشر متوسط ایرانی پژو ۲۰۶ است. خودرویی که در کلاس خود رقیبی ندارد اما تا کی این یکه‌تازی ادامه خواهد داشت. مدیر رنو در ایران اعلام کرده این شرکت برنامه تولید مدل جدید خود، یعنی ساندرو را در ایران دارد. این خودرو دقیقا هم کلاس پژو ۲۰۶ است. با اینکه قیمت این خودرو اعلام نشده اما گمانه‌زنی‌ها از حدود قیمت پژو ۲۰۶ حکایت دارد. این خودرو قرار است در شرکت پارس خودرو تولید شود. ساندرو دارای موتور ۱۱۰ اسب‌بخاری، یعنی حدود پنج اسب‌بخار قوی‌تر از ۲۰۶ است و دارای دو گیربکس اتوماتیک و دستی خواهد بود. از نظر طراحی این خودرو یک نسل از پژو ۲۰۶ جدید‌تر محسوب می‌شود. البته این خودرو دو سال زمان می‌برد تا به تولید برسد.

رنو بر خلاف هم وطن‌اش پژو با سرمایه‌گذاری مستقیم کار خود را دوباره در ایران آغاز کرد. سرمایه‌گذاری‌ای که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در صنایع ایران پس از انقلاب محسوب می‌شد. این سرمایه‌گذاری بلند پروازانه بود. این شرکت می‌خواست در ایران سالانه ۳۰۰ هزار تندر ۹۰ تولید و یک شرکت طراحی مهندسی در ایران دایر کند و پس از چند سال سومین کارخانه بزرگ خودروسازی ایران را با سرمایه‌گذاری مستقیم بنا کند اما تولید تندر هنوز هم به نصف آن میزان برنامه‌ریزی شده نرسیده است.

برای حضور این شرکت در ایران آن‌قدر سنگ‌اندازی شد که آنها از خیر تاسیس کارخانه در ایران بگذرند و مرکز مهندسی خود را به جای ایران در هند تاسیس کردند.

پس از چند سال رنو فهمید کار کردن در ایران آنچنان هم مانند ترکیه آسان نیست. این شرکت پس از آغاز کار در ایران زیان‌ده بود تا آنجا که مدیران رنو دیگر از ایران ناامید شده بودند و قصد خروج سرمایه را داشتند اما در آخرین اقدام کارلوس گون، مدیر عامل رنو نیسان که مانند بیل گیتس در صنعت خودرو معروف است و همه از او به عنوان ناجی نیسان نام می‌برند، پیمان کارگر، معاون ایرانی خود که از کودکی در فرانسه زندگی کرده و یکی از مدیران نخبه رنو نیسان محسوب می‌شود را برای باز کردن گره پروژه ایران راهی یک ماموریت سخت کرد. حال پس از چند ماه حضور این مدیر جوان ایرانی پروژه رنو در ایران جان دوباره گرفته است.

تولید تندر به روزانه ۳۰۰ دستگاه و تولید مگان هم به ۴۷ دستگاه در روز رسیده است در حال حاضر محصول تولید رنو از نظر کیفیت و بر اساس اعلام وزارت صنایع جزو بهترین محصولات است. پیمان کارگر تاکید می‌کند تولید تندر و مگان باید در ایران به شدت افزایش یابد ولی او تنها به این میزان راضی نیست، وی برنامه تولید شش محصول جدید رنو را در ایران دارد. البته در کنار ساندرو که رقیب پژو ۲۰۶ است، رنو قصد تولید یک شاسی بلند جدید را هم در ایران دارد. مدت‌هاست که در بازار ایران یک شاسی بلند کوچک مانند جیپ وجود ندارد. سال‌ها قبل اقشار متوسط این فرصت را داشتند که با جیپ، خودرو کوهستانی داشته باشند اما مثل اینکه از دو سال آینده یک شاسی بلند کوچک قرار است در ایران تولید شود. با ورود این محصول دوباره اقشار متوسط می‌توانند یک خودرو شاسی بلند جدید را تجربه کنند.

رنو داستر نام این محصول جدید است که هم‌اکنون در فرانسه ۱۱ هزار دلار قیمت دارد. شاسی بلند رنو در اروپا توسط داچیا تولید می‌شود. این محصول دارای چندین موتور است که احتمالا در ایران با موتور ۱۱۰ اسب بخاری تندر ۹۰ تولید می‌شود. این شاسی بلند چهار چرخ متحرک وزنی حدود ۲/۱ تن دارد که هم‌وزن خودرو سمند است. از نظر اندازه این خودرو کمی از جیپ بزرگ‌تر و مجهز به ترمز abs است. غیر از داستر، تندر۹۰ وانت در ایران‌خودرو، فیس‌لیفت تندر۹۰ (تندر ۹۰ با قیافه جدید) و مدل MCV تندر۹۰ که خودرو هفت نفره است از دیگر محصولات جدید رنو در ایران خواهند بود. مدیر رنو در ایران می‌گوید نگاه رنو به ایران به عنوان یک شریک استراتژیک است. وی همچنین در یک طرح دیگر با همکاری شرکت نگین خودرو که توسط سرمایه‌گذاران ایرتویا وارد‌کننده تویوتا در ایران پا گرفته، قصد واردات محصولات‌گران قیمت رنو را دارند. هر کدام از این محصولات هم که با اقبال بازار روبه‌رو شوند، در ایران تولید خواهند شد. از این محصولات جدید می‌توان به مدل جدید مگان، لاگونای کوپه، کلئوس که شاسی بلندی است و روی شاسی نیسان قشقایی طراحی شده و خودرو لاتیتیود و فلوئنس اشاره کرد.

این خودروها به گونه‌ای قیمت‌گذاری شده‌اند تا از همتایان ژاپنی و کره‌ای خود ارزان‌تر یا هم قیمت باشند. در این خودروها کلئوس با قدرت ۱۷۰ اسب بخار رقیب هیوندای توسان، لاتیتیود با موتور شش سیلندر و با قدرت ۲۳۰ اسب بخار رقیب آزرا و لاگونای کوپه با قدرت موتور ۲۴۵ اسب بخار رقیب هیوندای جنسیس است. این شرکت قرار است اولین خودرو تمام اسپرت یعنی مگان rs را با قدرت موتور ۲۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در شش ثانیه را هم وارد بازار ایران کند. کارگر توضیح می‌دهد که اعتماد مدیران رنو از تجارت با ایران از بین رفته بود. ما در ایران زیان می‌دادیم اما امیدواریم تا دو سال دیگر به سود دهی برسیم. اما اگر رنو سودده شود، تنها وقتی می‌تواند این سود را از ایران خارج کند که ۲۰ درصد خودروهایش را صادر کرده باشد. برای همین این شرکت هم اکنون در حال مطالعه روی بازار عراق، افغانستان و کشورهای شمال ایران است تا زمینه خروج سودش را از ایران با صادرات خودروهای ایرانی فراهم کند.

امین آزاد