پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

Eloy


Eloy

نام Eloy بر اساس کتاب ماشین زمان که توسط H G wells به نگارش در آمده , گرفته شده است

نام Eloy بر اساس کتاب ماشین زمان که توسط H.G.wells به نگارش در آمده ، گرفته شده است. wells در کتابش وضعیت انسان ها را در هشتصد هزار سال آینده توضیح می دهد.Eloy ، نژادی از انسان داستان اوست.نژادی که صلح جو است. Eloy داستان شروعی تازه را آغاز می کند به کمک مسافر زمان. در اواخر دهه ی۶۰ ، گروه های راک آلمانی اکثراً شعرهایی از گروه های دیگر را می خواندند و به جای اینکه از ترانه ها و اشعار خودشان استفاده کنند کلام موسیقی خود را از گروه های دیگر به عاریت می گرفتند. بستن قرارداد با گروه های راک آلمانی توسط کمپانی های ضبط و پخش ، بسیار نادر بود. و گروه های راک آلمانی در کشور خودشان ، نسبت به سایر راک ها، جزء گروه های درجه دو به حساب می آمدند. در آن زمان گروه ها می بایست تلاش زیادی می کردند تا بتوانند فقط با آهنگ های خودشان کار کنند و به موفقیت برسند. شکل گیریEloy در واقع شروعی بود برای یک آینده ی نامعلوم و از این منظر با انسان داستان wells قابل قیاس است.

شروع کار از اوایل دهه ی ۶۰ بود. الگوی آن ها گروه هایی چون shadows و خواننده های راک آمریکایی و بعد ها بیتلز بود. Frank Bornman که اولین پایه های شکل گیری گروه توسط او بنا شد، می گوید: من موزیسین های Eloy را خیلی شانسی پیدا کردم اما از همان ابتدای امر احساس می کردم که Eloy پروژه ای طولانی مدت خواهد بود.

گروه در ۱۹۶۹ شکل گرفت . آن ها در واقع یک گروه موسیقی مدرسه ای بودند که افتخارشان خواندن ترانه هایی ازBeatles،The moody bluseو who and creamبود.

آنها در ۱۹۷۰ اولین جایزه ی خود را در سری مسابقات (تازه کارها)دریافت می کنند و دو تا از آهنگ ها ی ساخت خودشان را برای یک آلبوم مستقل ضبط کردند که در آهنگ Daybreak و walk alone بودند.

در ۱۹۷۱ آن ها اولین LP خودشان را در استودیوی (ستاره های هامبورگ) ضبط وپخش کردند. آنها از همان ابتدای امر سعی می کردند که شیوه ی خاص خود را داشته باشند. این شیوه حاصل الگو برداری Eloy ازprogressive rock بود. البته مدتی طول کشید تا Eloy توانست هویت مستقل خود را پیدا کند. خواننده اصلی Eloy در آغاز (Erich schriever) بود. (man fred wieczork) گیتار و کیبورد می نواخت و به همراه(Frank Born man) سه تا از موزیسین های گروه تثبیت شدند که رهبری گروه به عهده ی (Frank Born man) بود.

در ۱۹۷۲ (Erich) گروه را ترک می کند. (Frank Born man) می گوید: او از لحاظ سطح کیفی کار بسیار بالا بود اما حاضر نبود برای حرفه ای شدن قدم های لازم را بردارد. او همچنین به هنگام پخش زنده مشکلاتی را برای ما بوجود می آورد. او به هیچ وجه سرگرم کننده نبود. زیادی خشک و منضبط بود و فاقد ایده های آینده نگرانه بود. در آن زمان من تنها گیتاریست گروه بودم. وقتی (Erich) یک شبه ما را رها کرد، در چند برنامه من جایگزین او شدم و گیتارزدن و خوانندگی را با هم انجام می دادم . در آن زمان ما تصمیم داشتیم که خواننده ی جدیدی پیدا کنیم اما در اوایل دهه ی ۷۰ این کار آسانی نبود. اولین دو کنسرتی را که من در آنها خواندم ، خیلی بیش از قبل برایمان موفقیت آمیز بود و در نهایت گروه تصمیم گرفت که من باید به خواندن ادامه دهم.

در همین دوران بود که درامر گروه یعنی (Helmut Draht) توسط (Fritz Randov) جایگزین شد. آغاز هر کار گروهی ای با مشکلاتی همراه است و Eloy نیز از این قاعده مستثنی نبود. آن ها بر سر کنار آمدن با مسائل مشترک با هم مشکل داشتند. اما در زمان ضبط اولین آلبومشان توسط EmI یعنی (inside)همه ی افراد گروه، بر سرprogresive rock ماندن به توافق رسیدند.

در پاییز ۱۹۷۳ (inside) توسط EMI وارد بازار شد که حاصل آن اولین تورهای Eloy همراه با برنامه های انگلیسی مثل (Beggars opena) یا(Gast of eden) بود. آهنگ (Future city) جزء ده آهنگ برتر برخی ایستگاه های رادیویی آمریکا انتخاب می شود. در side-Bازآلبوم on the roadتک آهنگی به نام (Day break) وجود داشت که به محبوبیت خاصی دست یافت. در همین روزها بود که (wolf gang stcker)گروه را ترک کرد و(luitjen jan ssen)جایگزین او شد.

در ۱۹۷۴ ،Eloy آلبوم شناور را عرضه کرد. ضبط این آلبوم با ضبط آلبوم (به رنگین کمان پرواز کن) از گروه scorpion به طور همزمان صورت گرفت چرا که (Rudolf schenker) با (Fraank Born man) قرار گذاشته بود که تهیه کنندگی آلبومش را بر عهده گیرد.

(power and the passion) با گیتاریست دوم گروه (Detler sch ware) در سال ۱۹۷۵به بازار آمد و بالغ بر سی هزار نسخه از آن به فروش رسید. در ۱۹۷۵ گروه دچار مشکلاتی شد که عمدتاً به خاطر روش کار بود و این مشکلات منجر به جدایی گروه از هم شد. فرانک بورنمان در این خصوص می گوید: نوع موسیقی Eloy نیز در این فاجعه بی تاثیر نبود. من شخصاً می خواستم راهEloy را با آلبوم های موضوعی و مخلوطی از تنظیمات سمفونیک با ساختارها و فضا های راک ادامه دهم اما برخی اعضای گروه با این ایده موافقت نکردند. Eloy دچار بحران مالی شده بود. (man fred wieczork) عمدتاً به خاطر مشکلات مالی گروه را ترک کرد و به (jane)پیوست و این در حالی بود که ما با مدیر گروهمان (jay partridge) نیز مشکلات فراوانی داشتیم.

در ۱۹۷۵،فرانک تصمیم می گیرد تا گروه جدیدی جمع کند. او در شهر خانگی خویش موزیسین هایی پیدا می کند- به طور اتفاقی و بر حسب شانس- که با ایده های او موافق بودند و آینده ی Eloy را تضمین کردند. در این دوران، برای اولین بار ، خود تهیه کنندگی آلبوم ها را بر عهده می گیرد و این فرصت مناسبی بود تا او بتواند ایده های خود را پیاده کند(Klaus- peter mateid) بیسیت متشخص و خلاقی بود. طرز نواختن او به Eloy قدرت خاصی بخشیده بود. (jurgen Rosenthal) در کنار نواختن درامز، در نوشتن شعرهای سه آلبوم (Dawn- ocean-silent cries amd miguty) ، بورنمان را همراهی می کند. نحوه ی درام زدن او از ( neil peart – Bill Brufovd) الگو برداری شده بود. او لهجه ی خاصی به ریتم Eloy بخشیده بود. (Detlev she mid tchen) از گیتارزدن به سمت کیبورد کشیده شد و سعی کرد تا جای خالی (man fred) را کاملاً پر کند او واقعاً فوق العاده و بی نقص بود. این دو همراه جدید Eloy روح یکسانی داشتند. اکنونEloy به موفق ترین گروه راک آلمان تبدیل شده بود. موقعیت مالی آن ها نیز هر روز بهتر و بهتر می شد و آن ها هر کاری که می خواستند می توانستند بکنند.

۱۹۷۶ ، Dawn وارد بازار می شود و با فروش ۱۵۰ هزار نسخه ای مواجه می شود. فرانک بورنمان در این خصوص می گوید: برای آلبومی مانند Dawn که از ارکستری کامل برخوردار بود امروزه خیلی بیش تر از گذشته می بایست زمان صرف کرد. انگیزه ی شعرهای Dawn ، اکثراً دنیایی بود که ما در آن زندگی می کردیم و من از تخیلات خود نیز برای سرودن اشعار بهره گرفتم تا توانستم آنچه حس می کنم را بگویم.

شاهکار بی نظیر Eloy در ۱۹۷۷ تحت عنوان ocean وارد بازار شد و به فروش رویایی دویست هزار نسخه رسید و در رده بندی آلمان بالاتر از genesis-Queen قرار گرفت.

آنها در ۱۹۷۸ یک آلبوم دوبل را پخش کردند که به خاطر برخی مشکلات تکنیکی نتوانسته بودند (live)را در تک آلبوم بگنجانند . به دنبال آن در ۱۹۷۹) (silent cries mighty Echesتولید می شود که فروش آن حتی از ocean نیز جلو می زند.اواخر دهه ی ۷۰ باز هم سال های جدایی بود و از هم گسیختگی . اما این بار ، این جدایی به خاطر دلایل موسیقیایی نبود . آن روزها Eloy در اوج شهرت و محبوبیت به سر می برد.

شهرت برای (detlev sch mid tchen-jungen Rosenthal) حاصلی جز غرور نداشت. آنها برای تجربه دنیایی نو، گروه را ترک کردند و با هم آلبوم( غرور بر روی صخره ها) را در ۱۹۷۸ ضبط کردند. Eloy مجبور بود باز هم موزیسین هایی را گزینش کند. (jimmcgillveray ) یک درامر بسیار شناخته شده در آلمان بود و به عنوان یکی از بهترین افراد رشته ی خود شناخته می شد. (hanns Arkona, Hannes Folberth ) که دوستان بسیار خوبی بودند نیز به گروه پیوستند. آنها با هم در چند گروه کار کرده بودند و هر دو استعداد های زیادی داشتند.

در ۱۹۸۰ Eloy با ترکیبی جدید، (رنگ ها) را پخش می کند. در این روزها حفظ تعادل گروه واقعاً کار سختی بود. هر کسی می خواست گروه را به سمت افکار خود سوق دهد و همه می خواستند سبک و سیاق گروه را عوض کنند. بعضی افراد گروه تمایل داشتند که Eloy را به یک Hard rock تبدیل کنند.

دهه ی ۸۰ با یک آلبوم دو تایی شروع شد. در ۱۹۸۰ (planets ) به عنوان بخش نخست یک داستان علمی تخیلی پخش شد و در ۱۹۸۱ (time to turn ) به عنوان بخش دوم آن روانه ی بازار شد.

(performance ) در ۱۹۸۳ ضبط می شود و در کشورهای آلمانی زبان و انگلیسی به تور گذاشته می شود. اما بعد از (metno mania ) در ۱۹۸۴ باز هم Eloy منحل می شود. تا پاییز ۱۹۸۴ ایده ی آنها فقط کار کردن بود. هر کس می خواست کار خود را بکند و دیگر از روح مشترک میان اعضا خبری نبود. پایان قرارداد Eloy با EMI فرصتی بود تا گروه بتواند مدتی استراحت کند. در همین دوران بود که آن ها کنسرت هایی را تحت عنوان خداحافظیEloy در انگلیس برگذار کردند که همگی توسط BBC ضبط شدند. در یکی از این برنامه ها که در(مارکوی) معروف اجرا شد، (MARILLION ) و (fish ) نیز حضور داشتند که عکس هایی از Eloy و fish از این برنامه ها پخش شد بعد از استراحتی یک و نیم ساله، فرانک بورنمان به طور اتفاقی با (michel gerlach ) آشنا می شود. در آن زمان ، بورنمان، تهیه کنندگی یک گروه Heavy metalرا بر عهده داشت.

این دو تصمیم گرفتند Eloy را ادامه دهند. تکنولوژی مدرن این امکان را به آن ها می داد که انواع موسیقی را به طور کامل خلق کنند بدون اینکه صاحب ارکستری کامل باشند. این تکنولوژی مدرن شامل ماشین های درام و انواع میدی ها برای جایگزین کردن مدزیسین ها در زمان نواختن و ضبط آلبوم ها بود.

شرکت جدید spv ، در Ra ۱۹۸۸ را پخش می کند و این آلبوم به عنوان یک برنامه ی زنده ی تلویزیونی معرفی می شود.( Rarities ) در ۱۹۹۱ توسط EMI پخش می شود که شامل مجموعه ای از تک آهنگ ها و آهنگ های کمیاب بود و (Destinition ) نیز به دنبال آن در ۱۹۹۲ روانه بازار شد که (Klaus peter matzid ) در این آلبوم همکاری مجددی با Eloy به عنوان بیس نواز داشت.

این سال ها نیز برای Eloy سال های خوبی بود. آن ها غالباً در جدول رده بندی موقعیت خوبی داشتند و به ارقام خوبی از فروش نیز رسیده بودند و این بیانگر آن بود که Eloyهنوز هم مورد توجه است و این بی شک به خصوصیات منحصر به فردشان مربوط می شد. آن ها نامه های زیادی از طرفدارانشان در سراسر دنیا دریافت می کردند.

اعضایEloy طی سال های طولانی همکاری با هم ، هیچ گاه مشکلی با هم نداشتند و تنها برخی اوقات در مورد مسائل موسیقایی اختلاف نظرهایی داشتند. بنابراین جمع شدن دوباره ی آنها برای ضبط پروژه ی (charonicles) کار آسانی بود. نواختن آهنگ های قدیمی حس خوبی برای آنها به ارمغان می آورد و در تمرین ها،آنها کاملاً با هم هماهنگ بودند.

(charonicles) به عنوان کلکسیونی از بهترین ها با ضبط مجدد حاضر شد و در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد. در ۱۹۹۴ ،کمپانی EMI مجموعه ای را تحت عنوان بهترین هایEloy که شامل عناوینی از روزهای آغازین Eloy (۱۹۷۵-۱۹۷۹) بود ،پخش کرد و در همان سال آنها (charonicles۲ ) را ارائه کردند و به دنبال آن آلبومی با نام(امواج همواره بر می گردند) از Eloy منتشر شد که حاصل آن بازگشت دوباره و موفقیت آمیز آن ها بر روی صحنه بود. اولین باشگاه رسمی طرفدارانEloy در۱۹۹۵ تاسیس شد.

آلبوم (امواج همواره بر می گردند) طبق سنت های قدیمی Eloy ضبط شد و در واقع بازتاب احساسات اعضا به هنگام ضبط ( charonicles) بود.

Eloy سالگرد ۲۵ سالگی خود را با (امواج همواره بر می گردند) جشن گرفت و در ۹ آوریل ۱۹۹۵ آلبوم طلایی EMI رابه خاطر (ocean) از آن خود کردند.

اکنون فرانک بورنمان به عنوان یک تهیه کننده ،صاحب یک شرکت پخش است که با (warner-chappell) شراکت دارد. او اکنون همه ی توجه خود را به جوانان معطوف داشته و سعی می کند به آنها تضمین موفقیت بدهد.

یونس اسفندیار

saayeh.mihanblog.com