جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

بهای بنزین و تجربه کشورهای گوناگون


بهای بنزین و تجربه کشورهای گوناگون

افزایش بهای بنزین در کشورهای گوناگون, اعتراض مصرف کنندگان را برانگیخته است

افزایش بهای بنزین در کشورهای گوناگون، اعتراض مصرف کنندگان را برانگیخته است. روزنامه «لوس آنجلس تایمز» با بررسی بهای بنزین در کشورهای گوناگون، به مصرف کنندگان آمریکایی توصیه می کند: زیاد نگران نباشید؛ بسیاری از کشورهای جهان در مقایسه با آمریکا بهای بیشتری می پردازند.

آیا به بهای بالای بنزین در آمریکا اعتراض دارید؟ نه، خوشحال باشید.

اگر به نروژ سفر کنید بهای بنزین در این کشور ۹ دلار و ۸۵ سنت در هر گالن است و با ید برای پر کردن باک یک «مینی کوپر» ۱۳۰ دلار بپردازید.

این بالاترین بهای بنزین در هفته گذشته در جهان بود که توسط موسسه همکاری تحقیقات بین المللی، یک شرکت مشاوره که به ماساچوست نقل مکان کرده است؛ منتشر شد.

در حقیقت، میانگین یک گالن بنزین در آمریکا کمی بیش از ۴ دلار است که هنوز در مقایسه با بیشتر نقاط جهان ارزان است.

«مایکل شار» مدیر ارشد این شرکت مشاوره گفت: چندان خوشایند نیست، می دانم؛ اما بهایی که اکنون مردم آمریکا برای بنزین می پردازند، مدت هاست که توسط اروپایی ها پرداخت می شود.

بهای بالای بنزین منحصر به اروپا نیست. مردم سراسر جهان هزینه بیشتری برای بنزین در مقایسه با آمریکایی ها که نسبتا ثروتمندترند، می پردازند.

از جمله رانندگان کشور اریتره در شرق آفریقا که (۹ دلار و ۴۶ سنت)، کنیا (پنج دلار و ۹۴ سنت)، نیکاراگوا (۵ دلار و ۷ سنت)، هند (چهار دلار و ۹۴ سنت) شیلی (چهار دلار و ۸۵ سنت) و السالوادور (چهار دلار و ۷۰ سنت) برای هر گالن بنزین می پردازند.

بر اساس تحقیقات این شرکت در ماه مارس سال جاری، مصرف کنندگان سه چهارم ۱۵۰ کشور جهان، در مقایسه با آمریکا بهای بیشتری را برای سوخت پرداخته اند.

اما رانندگانی نیز هستند که به طور قابل ملاحظه ای نسبت به رانندگان آمریکایی بهای کمتری برای سوخت پرداخت می کنند.

لازم به ذکر است کمترین بهای بنزین را می توان در کشور سرشار از ذخایر نفتی ونزوئلا یافت.

هر گالن بنزین در این کشور ۱۲ سنت است و شما می توانید باک اتومبیل هامر خود را به ازای هر گالن ۱۲ سنت پر کنید. به این ترتیب بهای بنزین در ونزوئلا از یک ساندویچ بیگ مک در رستوران های مکدونالد کمتر است.

● چرا بهای بنزین در سراسر جهان متفاوت است؟

کارشناسان می گویند که بهای بنزین به صورت خرده فروشی از عوامل گوناگونی تاثیر می پذیرد که از جمله آنها هزینه پالایش، توزیع و بازار یابی است.

اما مهمترین عامل این تفاوت سیاست دولت ها است به طوری که مالیات بر مصرف سوخت در برخی از کشورها بالا است در حالی که برخی از کشورهای دیگر با پرداخت یارانه به ارزان تر شدن بهای آن کمک می کنند.

اما بیشتر کشورها روش اول را انتخاب می کنند. بر اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در این کشور مالیات های دولتی و محلی برای مصرف سوخت در حدود ۱۹ درصد میانگین بهای یک گالن بنزین است.

کشورهای اروپایی برای تامین هزینه ساخت جاده، برنامه های اجتماعی و نیز تشویق مردم به صرفه جویی از مدت ها پیش مالیات های سنگین بر مصرف سوخت وضع کرده اند. در مورد برخی از کشورهای آسیایی نیز اوضاع به همین ترتیب است؛ از جمله کره جنوبی هفت دلار و ۳۳ سنت و ژاپن شش دلار و ۳۰ سنت در هر گالن دریافت می دارند. این هر دو کشور ۱۰۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد می کنند.

همچنین در انگلیس که رانندگان در حدود ۹ دلار در هر گالن برای بنزین می پردازند، میزان مالیات ها ۵/۸۱ درصد بهای بنزین است.

اما در کشورهای غنی از نفت که پرداخت یارانه راهی است برای جلب رضایت مردم؛ اوضاع متفاوت است.

در عربستان سعودی و ایران رانندگان کمتر از ۵۰ سنت در هر گالن برای پر کردن باک خودروهای خود می پردازند.

گفتنی است که بهای بنزین در ونزوئلا کمتر از بهای شیر است. بر اساس برآورد ها، در این کشور ۱۱ میلیارد دلار یارانه برای بنزین پرداخت می شود.

اما هزینه های بنزین خواه توسط افراد و یا دولت ها پرداخت شود، اثرات و مشکلات ناشی از آن در سراسر جهان محسوس است.

همچنین برخی از مصرف کنندگان در کشورهای اروپایی از قانونگذاران می خواهند که مالیات بر مصرف سوخت را کاهش دهند.

کامیونداران انگلیس در سال جاری در اعتراض به افزایش بهای گازوئیل که حدود ۱۰ دلار هر گالن است، تا کنون سه بار اعتراض کرده اند.

بهای بالای سوخت، عصبانیت ماهیگیران در فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و بلژیک را نیز برانگیخت.

همچنین بسیاری از آمریکایی ها ممکن است چندین مایل از مسیر خود خارج شوند تا بنزین ارزانتری را برای پر کردن باک های خود بیابند. اما در اروپا اوضاع متفاوت است و برای مثال «پاتریک لیندرز» کامیون دار هلندی ۳۹ ساله به امید خرید گازوئیل ارزانتر به کشور دیگری می رود. زیرا بهای گازوئیل در کشورش در حدود ۹ دلار و ۲۴ سنت برای هر گالن است.

لیندرز برای رسیدن به لوکزامبورگ میزان کافی سوخت در باک کامیون خود نگهداری می کند. این منطقه ۱۵۵ مایل دورتر از هلند است اما وی برای پر کردن باک کامیون خود به لوکزامبورگ سفر می کند، که بهای گازوئیل در آن هر گالن هفت دلار و ۵۷ سنت است.

لیندرز یک راننده حقوق بگیر است و پرداخت بهای بالای سوخت برای رئیس وی به یک معضل تبدیل شده است.

اما لیندرز می داند که بسیاری از کامیون دارانی که به طور مستقل کار می کنند پرداخت بهای بالای گازوئیل برای آنها مشکل ساز شده است.

وی می گوید: بسیاری از این رانندگان می گویند که تا پایان سال ورشکسته خواهند شد.

همچنین مشکل افزایش بهای سوخت به ویژه در در کشورهای در حال توسعه بیداد کرده است. به عنوان مثال «گورتی اوداگا» خانمی ۳۳ ساله و اهل کنیا هرگز اتومبیل نداشته است اما از افزایش بهای سوخت به شدت نگران است.

وی یک آرایشگر است که از وقتی همسرش در سال ۲۰۰۳ فوت کرد، نان آور سه فرزند خود است.

اوداگا گفت که کرایه سرویس مدرسه فرزندانش نیز نسبت به سال گذشته سه برابر شده است زیرا که بهای سوخت نسبت به سال گذشته یک دلار و ۵۴ افزایش یافته است. همچنین بهای مواد غذایی و روغن خوراکی نیز افزایش یافته است.

بنابراین گزارش، بهای گازوئیل در «موگادیشو» پایتخت کشور سومالی ۵ دلار در هر گالن است، که بهای بالایی برای مردم این کشور فقیر می باشد.

همچنین رانندگان اتومبیل های کرایه ای گاهی اوقات در صبح یک قیمت و در بعداز ظهر قیمت بیشتری را برای جبران بهای بالای بنزین دریافت می کنند.

در کشورهایی که یارانه سنگینی برای سوخت پرداخت می شود، مصرف کنندگان تا حدی آسوده تر هستند اما بهای بین المللی نفت خام آنقدر سریع افزایش یافته است که برخی از دولت ها در حال کاهش کمک خود در این زمینه هستند.

ترجمه: لیلا محتشم