سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
دو گام تا مسلمانی
بیتردید با توجه به اهتمام مسلمانان در الگوپذیری از پیامبر بزرگوار و مؤسس دین لزوم آشنایی با سیره نبوی از ضروریات است لذا به شرح برخی وقایع مهم از بعثت پیامبر مکرم (ص) که تاریخ دین اسلام از آنجا آغاز و تا رحلت پیامبر پایان مییابد و نیز شرح وقایع و رویدادهای مسلمانان و یا بهعبارتی تاریخ مسلمانان از آنجا به بعد آغاز میگردد خواهیم پرداخت و الزاماً تاریخ اسلام شرح وقایع نزول قرآن و سیره پیامبر که منشاء دین است...
مانند چگونگی و دلیل بعثت پیامبر و نزول احکام و شرایع دین در مجموعه کتاب مقدس قرآن و جنگها و صلح پیامبر و سایر رویدادهایی که دقیقاً تاریخ دین اسلام را تشکیل و با رحلت پیامبر مکرم (ص) تاریخ دین اسلام پایان یافته و وقایع و رویدادهای بعداز آن جز تاریخ دین اسلام محسوب نمیگردد بلکه جز تاریخ و حوادث مسلمانان میباشد و این تفکیک بسیار با اهمیت و در خور توجه است و توجه محققین و پژوهشگران دینی و غیر دینی را میطلبد.
چه اگر وقایع و رویدادهای زمان رسالت پیامبر را با توجه به مقدمات پیشین که شامل رفتار و گفتار و عکسالعمل پیامبر در آن رویدادها و نزول آیات از آغاز دوران بعثت تا پایان را اصل دین و شخصیت پیامبر را محور دین و پیامبر را جزء لاینفک دین بدانیم و قرآن را همان پیامبر و پیامبر را همان قرآن بدانیم با توجه به توضیحات مفصل که در سطور پیشین بدان پرداختیم اهمیت تفکیک تاریخ اسلام از زمان بعثت رسول مکرم (ص) تا زمان رحلت ایشان و تاریخ مسلمانان که شرح ما وقع و رویدادهایی است که بین مسلمانان و جانشینان و کسانی که بعداز پیامبر حکومت کردند را بدانیم؛خواهیم توانست تصویری روشن از دین ناب محمدی و پیروان حقیقی او که در دام فتنه و آزمایشات متعدد قرار گرفتند و سره از ناسره مشخص شد، آنانی که توصیه و گفتار رسول را چه در زمان حیاتش بارها مورد مخالفت قرار دادند بعداز رحلت پیامبر علیرغم محبت فراوان به پیامبر به توصیه و سخن او توجه نکردند و کل وقایع که موجب بوجود آمدن فرقِههای شیعه و اهل تسنن و دهها فرقهِ دیگر شد، عکسالعمل مخالفان توصیه پیامبر در خصوص معرفی علی (ع) بهعنوان مولای مسلمانان و شرح وقایع که موجب بوجود آمدن موجی از انحصار طلبی و روی کار آمدن حکومتهای غاصب و ستمگر بنیامیه و بنیعباس و حاکمان دیگر گردید.
۳) به نظر میرسد بر اساس محتوی آیات قرآن و ماهیت وجودی پیامبر (یا پیامبران) پیامبر برتر از قرآن است و قداست رسول مکرم اسلام مقدم بر قداست کتاب است، زیرا کتاب قرآن مجموعه کلمات وحی است که بر وجود مقدس حضرت رسول (ص) نازل شده و بهعبارتی سخنان خداوند با پیامبر است گر چه به صراحت در تمام آیات قرآن مکرر اشاره به کتاب شده است و از همان ابتدا خداوند در آیات وحی اشاره به کتاب نموده است ولی البته مجموعه آیات قرآن بعداز رحلت پیامبر گردآوری گردیده و به شکلی که الان در دسترس ماست درآمد. لذا تقدس رسول مکرم اسلام بسی مقدم بر کتاب قرآن میباشد و به اصطلاح و قول معروف رجحان و تقدس ظرف به مظروف است.
نزول کلمات و ریزش باران وحی بر عالم مادی از کرامت فوقالعاده انسانی رسولان خبر میدهد چه در اکثریت آیات قرآن اطاعت از رسول در ردیف اطاعت از خداوند آمده و گاه تقدم یافته است. گر چه این مقال فرصت ورود بحث در حوزه شخصیت عرفانی رسول مکرم (ص) را نمیدهد ولی وجود واسطهای مطمئن و نفس مطمئنهای که خداوند او را تایید و انتخاب نموده است، با آنهمه میزان تقرب به اندازه قاب قوسین و نزدیکتر و به قولی در جایگاهی که دیگر جبرئیل اذن ورود ندارد، میفرماید:
<ما عرفناک حق معرفتک( >نشناختم ترا آنچنان که حق شناخت تو بود) که بیانگر اوج شناخت و خشیت و بندگی است <انماء یخشیا... من عباده العلماء( >همانا ترسندهترین بندگان نزد خدا علماء میباشند) و پیامبر لحظهای غفلت را در جهان مادی بر نمیتابد و چون با یزید بسطامی بیتابانه <ندای ما اعظم شانی> سر نمیدهد که به جرعهای رویت و معرفت و تقارن ذات خداوند با ذات خویش در سفر معراج خود میمانند و بسان پیامبر (ص) به میان خلق بر نمیگردند و این کمال پیامبری است و این لحظه اوج عقبه خطرناک سالک الی ا... است که فقط مقام عصمت و مصونیت اعطا شده به اوست که او را از این عقبه خطرناک عبور میدهد و صاحب شفقت و رأفت و تحمل بر بندگان خدا نموده، واجد ویژگی پیامبری مینماید؛ در آیه بسیار عحیب ۱۰۹ سوره مائده آمده است: که <یوم یجمع ا... الرسل فیقول ما ذا اجبتم قالوا لا علم لنا انک انت علام الغیوب( >روزی که خداوند پیامبران را جمع میکند و به آنها میگوید:
مردم در برابر دعوت شما چه پاسخی دادند. پیامبران پاسخ میدهند:
ما نمیدانیم تو از اسرار غیب آگاهی) بنظر نگارنده این بسیار پاسخ هوشمندانهای است که فقط در خور مقام وصل به وحی است که هیچ زود قضاوت نمیکند و به نظر میرسد خداوند فقط از باب امتحان پیامبران میپرسد زیرا خداونداز درون بندگانش آگاه است، خود آنان را خلق کرده و به هر کس ظرفیتی داده است و خود در قیامت در مورد بندگانش قضاوت مینماید و به نظر میرسد در این سؤال پیامبران بیهیچ شکایتی یا تمجیدی از مردم، خداوند را دانا برپرسش خود میدانند.
این که خداوند به پیامبر میفرماید بگو من پیامبر نو ظهوری نیستم و من نمیدانم با من و با شما چه خواهد شد، من تنها از آنچه بر من وحی میشود پیروی میکنم و جزء بیم دهنده آشکاری نیستم۱۹۹> )
و این اوج حقیقت و شناخت از خداوند است که تا دم مرگ نمیداند ترد خداوند چگونه است و پیامبری که اینچنین در مقام وصل است آنگونه میفرماید: < نشناختم ترا آنچنان که حق شناخت تو بود>
۴- اولین کلمه که بر پیامبر (ص) در قالب وحی نازل گردید کلمه اقراء است که حکایت از توجه و تاکید شارع مقدس بر آموختن و دانستن است چه پیامبر< امی> است، (۲۰) یعنی درس نخوانده است و بهقومی که <امیون> هستند مبعوث گردیده است(۲۱)، بلسان قوم سخن میگوید و مخاطب او تمام طبقات مردم (ناس) اعم از مردم ساده و بیسواد که فاقد دانش و یا پیچیدگی شخصیتی هستند تا آنان که از دانش بیشتری برخوردار هستند
مکلف باشند خود احکام شریعت و اخلاق را بخوانند این است که پیامبر در حدیثی آموختن دانش بر هر زن و مرد را واجب دانسته است و این البته حجت خداوند است که پیامبری میفرستد که درس ناخوانده است و امی است و بلسان قوم سخن میگوید و صبح و شام احکام شریعت و اخلاق را بر پیروان میخواند تا در قیامت کسی عذر نیاورد که احکام پیچیده بود و ما نفهمیدیم و تعدد اقوال را مارا دچار ابهام و سر در گمی نمود؛ و این بهترین دلیل است که خداوند هرگز از میان دانشمندان پیامبری انتخاب نمیکند، تا مبادا سخنان غامض و پیچیده گوید و عدهای در قیامت عذر بیاورند که ما نفهمیدیم پیامبر چه میگفت در حالیکه سخن پیامبر را تمامی عقول و طبقات مردم اعم از بیسواد و دانشمند در مییابد و بنظر میرسد از دلایل مهم عدم توفیق بعضاً فیلسوفان دفاع غامض و پیچیده از دین بزبانی است که عموم مردم در نمییابند حال آنکه دلایل و بینات روشن دردین وجود دارد و بر شارع مقدس و واضع احکام و شریعت واجب است که آنچه در قیامت از بندگان خود میخواهد بزبان قابل فهم برای عموم مردم بیان کند و این مهم را خداوند انجام داده است و حجت خداوند اتمام یافته و در قیامت هر فرد به تنهایی بر انگیخته و پاسخگوی اعمال خود است.
[اکرم آذرمحمد]
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست