چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
تلویزیون و فرهنگ های ملی در عصر جهانی شدن
شاید آخرین مرحلهی جهانی شدن تلویزیون لرزه بر اندام بسیاری از نهادهای پخش تلویزیونی و دولتهای اروپا و آسیا انداخته باشد، اما جهانی شدن تلویزیون فقط چند تار موی آمریكای لاتین را آشفته كرده است. گذشت آن روزهایی كه سیل خروشان تلویزیون آمریكا لعن و اعتراضهای پرشوری برمیانگیخت و خواهان اقدامات متقابل میشد.
در منطقهای كه از نظر تاریخی همیشه نگرانیهایی در مورد جریان بینالمللی نامتعادل اطلاعات وجود داشته است، تقریباً نبود ترس و نگرانی از تأثیر فرهنگی تلویزیون جهانی، نكتهی قابل توجهی است. اكنون روشنفكران و سیاستگذاران، حتی آنها كه در خط اول جبههی بحث و مناظرات ان، دبلیو، آی. سی. اُ در دو دهه قبل قرار داشته است، به ندرت در مورد برنامههای وارداتی اظهار نگرانی میكنند. اگر چه بعضی از دولتها تدابیر و اقدامات حمایتی خاصی را در پیش گرفتهاند. اما مقررات به ندرت نظارت یا رعایت میشود. هیچگونه طرح یا تدبیر منطقهای برای تقویت صنایع شنیداری و دیداری و تشویق مبادلات در زمینهی تأمین برنامه وجود ندارد. هیچ یك از دو توافق تجاری كه اخیراً در منطقه در حال اجراست، نتوانسته وضع صنایع فرهنگی را به صورت ریشهای دگرگون سازد.
توافقنامهی تجارت آزاد آمریكای شمالی (ان. ای. اف. تی. ای)۱، مقررات از پیش موجودی را كه تصریح داشت فقط مكزیكیها میتوانند پروانهی سخن و تصویر پراكنی در این كشور را داشته باشند، تغییر نداد اما شركت خارجیها در پروژههای تلویزیونی كابلی را در مكزیك مجاز دانست و محدودیتهای مالكیت رسانهها را در مرز آمریكا و مكزیك از میان برداشت.
«مسئلهی عمدهی دیگر، رعایت قانون كپی رایت و حقوق معنوی بود. توافق اتحاد اقتصادی بین كشورهای (آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه)۲ با صنایع سنتی سر و كار داشت و مسائل رسانهها را در دستور كار خود قرار نداده بود. این مثالهای تصویرگر یك دگرگونی عمده است؛ نگرانی درباره پیامدهای جهانی شدن صنایع رسانهها و هویت فرهنگی، به تصور و تفكر كاری ندارد و همچون گذشته بر برنامههای سیاسی آمریكای لاتین استیلا دارد. پس این تغییر چشمگیر از كجا آمده است؟ تغییر و چرخش در روح زمانهی سخن و تصویر پراكنی، به ویژه بازتاب مسیر و تاریخ سیاسی تلویزیون در منطقه است.
از بسیاری جهات، جهانی شدن تلویزیون خبر كهنهای است. حتی پیش از آنكه خصوصی شدن و مقرراتزدایی به صورت سیاست روز درآید. تكامل تلویزیون از پویایی جهانی شدن رسانهها جداییناپذیر بود. از همان آغاز، تاریخ تلویزیون آمریكای لاتین تنها در ارتباط با توسعهی جهانی منافع بینالمللی و بهویژه منافع آمریكا و در پاسخ به چنین ارتباطی معنا و مفهوم داشته است. از این لحاظ آمریكای لاتین از پیش سعی كرده بود با تقویت نقش حكومت در حمایت از فرهنگهای ملی با جهانی شدن مقابله كند.
به هر حال بدنامی تجربیات گذشته در زمینهی دولتی امكان در نظر داشتن حتی عادیترین بدیلها را در برابر توسعهی جهانی قدرتهای رسانهای منتفی میسازد. هرگونه پیشنهاد سیاستگذاری در جهت گریز از موج اخیر تلویزیون جهانی و تقویت فرهنگهای محلی ناگزیر به نغمهی دخالت حكومت گوش خواهد سپرد. تلویزیون دولتی در آمریكای لاتین بوی اقتدارگرایی و حكومتهای نظامی و گاهی نیز چند دولت غیرنظامی را میدهد كه عملاً از تلویزیون به عنوان غنیمت جنگی و تبلیغات رسمی استفاده میكردند؛ بوی تصوری انعطافناپذیر از هویت ملی كه تكثر و مناقشه فرهنگی را منتفی ساخته و سركوب كرده است. آن تجربهها ضمناً با موج رفیع احساسات و سیاستهای ضد امپریالیستی كه با كنار گذاشتن نهضتهای چپ ملی مردمی عملاً از صحنه محو شده بودند نیز مرتبط است.
گذشته از تغییر در حال و هوای سیاسی و فكری وضعیت كنونی تلویزیون آمریكای لاتین، دلایل كمتری برای نگرانی از فقدان هویتهای ملی در عصر جهانی شدن نشان میدهد. محبوبیت معمول تولیدات داخلی و منطقهای جای نگرانی چندانی در مورد «محتوای ملی» تلویزیون باقی نمیگذارد. در سال ۱۹۹۳ برنامههای محلی جزو پنج نمایش اول تلویزیون از لحاظ تعداد بینندگان بودند. از این پنج برنامه یكی در بولیوی (دو برنامه منطقهای)، چهار برنامه در آرژانتین و هر پنج برنامه در برزیل عرضه شدند. جداول برنامههای تلویزیون و تعداد بینندگان آنها تأییدی بر این حقیقت است كه تلویزیون محلی، هر وقت كه وجود داشته باشد، تولیدات آمریكایی را به ویژه از جداول ساعات پربیننده كنار میگذارد و بر ترجیحات تماشاگران حاكم است.
این تغییر و جابهجایی در تأمین برنامه امكانات تازهای را در برابر تلویزیون گشوده است. امكاناتی كه تلویزیون را در گفتوگوی نزدیك و دائمی با تصویرسازی فرهنگی از جوامع آمریكای لاتین قرار میدهد. تلویزیون در رابطهای پیچیده و چندگانه با تنوع تجلیات فرهنگی درگیر است. اخبار تلویزیونی اغلب به عنوان منبع الهام نویسندگان سریالها عمل میكند. سریالهایی مثل امپراتریز۳ و پراستاس كالس۴ اشاراتی غیرقابل اشتباه به فساد سیاسی و فقر در ونزوئلا دارند. سریالهای سلسته۵، آنتونلا۶ و پرلانگری۷ به مسائلی همچون ایدز، اهدای اعضاء بدن، سرطان، جنسیت و دیگر مسائل مربوط به آن میپردازند كه بر اخبار آرژانتین در اوایل دههی ۱۹۹۰ چیرگی داشت. سریال بسیار موفق كلمبیایی به نام كافه تاریخهای منطقه، فرهنگهای ملی و مكانهای جهانی را در نوردید.
به جز در موارد اندك جهانی شدن تلویزیون آمریكای لاتین هنوز به ضعف یا رقیق شدن محتوای محلی نینجامیده است. بازار خانگی داخلی همچنان عامل اقتصادی مسلط است. ضمناً برنامههای ورزشی تلویزیون نیز در ساخت و بازآفرینی هویتهای ملی مهم جلوه میكنند و شاید حتی در تقویت حس ملیتخواهی و تفاوت فرهنگی هم نقشی داشته باشند. در آمریكای لاتین، پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال بین تیمهای ملی، به ناچار برنامههای عادی را قطع میكند و گیرندههای تلویزیون را به صورت محل گردهمایی در میآورد. پخش تلویزیونی مسابقات المپیك، تقریباً به طور اختصاصی بر تیمهای ملی و تیمهایی كه بالقوه یا بالفعل برنده میشوند، تمركز دارد.
گذشته از برنامههای سرگرم كننده، اخبار تلویزیونی اغلب تمامی كشورهای منطقه را به وجد میآورد و مُهری پاك نشدنی بر خاطرهی رویدادهایی میزند كه تاریخ سیاسی و فرهنگی این كشورها را ساختهاند.
در آرژانتین، پخش زندهی محاكمهی سران حكومت نظامی و كسانی كه مظنون به قتل یك دختر دانشآموز بودند، ابعاد این رویدادها را برای همیشه تغییر داد. پوشش تلویزیونی عملیات چریكی تصرف سفارت ژاپن در پرو و سرانجام خشونتبار آن در واقع زمانبندی عملیات را شكل داد و پروییها را در برابر تلویزیونهایشان میخكوب كرد. پخش تلویزیونی كودتای نافرجام نظامیان ونزوئلا در سال ۱۹۹۲ رهبر شورشیان را یكشبه به یك چهرهی سیاسی ملی مبدل كرد. رسوایی بر سر سرازیر كردن پولهای قاچاق مواد مخدر به مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور كلمبیا ارنستوسامپر۸ به محض آن كه یكی از مشاوران نزدیك و وزیر دفاع سابق او اقدام به تشكیل یك كنفرانس مطبوعاتی و تلویزیونی كرد، شدت گرفت.» (اوحدی، ص ۳۲۶)
منظور از آوردن این نمونهها ستایش از تلویزیون معاصر به عنوان آیینهی دموكراتیك فرهنگهای ملی در آمریكای لاتین نیست. مشت به سینه كوبیدنهای ملیگرایانهی غولهای تلویزیونی و مسئولان دولتی كه اذعان دارند رشد تولید تلویزیونی در منطقه حاكی از تأیید فرهنگهای ملی است، از این حقیقت غافل است كه فزونی برنامههای محلی (تولید شده در محل) در تمامی منطقه یكسان صورت نگرفته، و اصولاً زمین تك محصول آن را نادیده میانگارند. تلویزیون با خصوصیت چند فرهنگی منطقه و هنوز عمدتاً تمركز گراست و اغلب، تصاویر زندگی طبقهی متوسط را ترویج میكند و اخبار شهرهای بزرگ را به مخاطبان كل كشور میرساند.
مردمان ناپیدای فقیر، غیرسفیدپوست و بومی فقط در حد برنامههای جنگ و مسابقات تلویزیونی مطرحاند. تلویزیون غالباً فرمولهای آزمایش شده، تجارتگرایی تمام عیار، شخصیتهای مشهور از نظر نژاد، جنس و جنجال آفرینی را ترجیح میدهد. با این همه، ذكر این نكته مهم است كه علیرغم این كاستیها، تلویزیون از زمانی كه تعداد بسیار كمی بیننده برنامههای محلی داشت، تا امروز راه درازی را طی كرده است و اغلب، در عینحال ارائه میدانی برای بازنمایی و تغییر ملیت در عصر جهانیشدن بوده و تخیلی ملی را به شدت جولان داده است.
پاورقی:
۱. North American Free Trade Agreement
۲. Mercosur
۳. Emperatriz
۴. Proestas Calles
۵. Celeste
۶. Antonella
۷. Perla Negri
۸. Ernesto Samper
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست