یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
كدام الگوی مصرف؟
نیاز به عنوان یك پدیده اجتماعی، موضوعی غیر قابل انكار است اما منشاء آن محل بحث و مناقشه بین صاحب نظران مختلف اجتماعی است. برخی نیاز را نوعی كمبود ملموس از امكانات مادی و فیزیكی زندگی می دانند، و برخی دیگر با نوعی رویكرد فرهنگی نیاز را احساس كمبود تلقی می كنند، احساسی كه ممكن است از باورهای فرهنگی، ارتباطات، رابطه با دیگران، مقایسه خود با آنها یا تبلیغات ریشه گرفته باشد.
آنچه امروز جریان مصرف گرایی را دامن می زند بیش از آنكه محصول نیازی واقعی و ملموس باشد، نوعی احساس كمبود یا نیاز ذهنی و غیرواقعی است كه از اشاعه و تبلیغ فراگیر ارزشهای سرمایه داری سرچشمه می گیرد. در نظام های سرمایه داری كه هدف كسب سود را دنبال می كنند جریانی از نیاز آفرینی شكل می گیرد كه امكان تعالی نیازهای انسانی را سلب و پیوسته او را در گرداب نیازهای سیری ناپذیر زیستی و مادی اسیر می كند. در چنین نظامی شاخص توسعه فردی و اجتماعی مصرف بیشتر است و میزان پیشرفت جامعه و رشد افراد را با مقدار كالاهای مادی مصرف شده اندازه می گیرند.
در سطح روابط بین فردی مصرف بیشتر نشانه تفاخر و تشخص اجتماعی است، و تكریم و احترام افراد با مقدار و نوع كالاهای مصرفی آنها برابری می كند. به عبارت دیگر در چنین نظام هایی منزلت انسانها نیز بر مبنای نیازهای مادی آنها تعریف می شود.
مصرف گرایی یا مصرف زدگی شكل غالب رفتار در نظام هایی مبتنی بر ارزشهای سرمایه داری است. این الگوی رفتاری وقتی در جوامع در حال توسعه ای چون ما مورد تقلید قرار می گیرد و به عنوان یك ارزش اجتماعی پذیرفته می شود، پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیانباری به بار می آورد. اسراف و هدر دادن منابع محدود، تشدید احساس محرومیت نسبی و شكاف و فاصله طبقاتی، بی توجهی به ارزش های فرهنگی و اجتماعی چون قناعت، از بین بردن روحیه سرمایه گذاری، و كار و تلاش و تشویق راحت طلبی و تن پروری، دنباله روی و تقلید و... بخشی از آشكارترین آثار مصرف زدگی در سطح فردی است. مصرف زدگی در سطح كلان اجتماعی نیز آثار مخرب بسیاری به دنبال دارد كه وابستگی و توسعه نیافتگی از مهمترین آنهاست.
پس از انقلاب اسلامی تدوین و تعیین الگوی درست مصرف همواره به عنوان یكی از آرمانهای اجتماعی مورد تأكید بوده است اما متأسفانه طی نزدیك به سه دهه كه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد كمتر در جهت تدوین و تنظیم چنین الگویی گام برداشته ایم، از آنجا كه سازوكار چند وجهی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی الگوی مصرف را در نظر نگرفته ایم، گاه تكلیفی در این جهت بر عهده دستگاهی گذاشته اما از آنجا كه ظاهراً فوق طاقت بوده به مرور به فراموشی سپرده شده است، آیا وقت آن نرسیده پس از نزدیك به سه دهه نگاهی علمی و چند وجهی به الگوی مصرف داشته باشیم و جمعی از استادان، پژوهشگران و نخبگان حوزه های مختلف را برای تدوین الگوی درست مصرف گرد هم آوریم.
فریبرز بیات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان ترکیه دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم افغانستان مجلس
سیل هواشناسی تهران شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی یسنا آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم بانک مرکزی بازار خودرو حقوق بازنشستگان ارز
مسعود اسکویی تلویزیون صدا و سیما جهان حج مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه آمریکا انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون گرما