چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

بررسی طبقات اجتماعی در شاهنامه و اوستا


بررسی طبقات اجتماعی در شاهنامه و اوستا

یک پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران باستان گفت فردوسی هنگامی که به بخش جمشید پیشدادی می پردازد, از چهار گروه یا طبقه اجتماعی نام می برد که آنها عبارتند از «کاتوزیان» یا ستایشگران, «نیساریان» یا جنگاوران, «آزادگان» یا کشاورزان و «اهتو خوشی» یا خوشگذرانان

یک پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران باستان گفت: فردوسی هنگامی که به بخش جمشید پیشدادی می‌پردازد، از چهار گروه یا طبقه اجتماعی نام می‌برد که آنها عبارتند از «کاتوزیان» یا ستایشگران، «نیساریان» یا جنگاوران، «آزادگان» یا کشاورزان و «اهتو خوشی» یا خوشگذرانان.

به گزارش ایبنا، نشست تخصصی بررسی طبقات اجتماعی در شاهنامه فردوسی و اوستا با نام «پله پله تا دانایی» با سخنرانی اردشیر بهمردی، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران باستان، عصر روز یکشنبه (۲ مرداد) در موسسه فرهنگی هنری جمشید جاماسیان برگزار شد.

اردشیر بهمردی در ادامه سخنانش گفت: در «گات‌ها: بخشی از اوستا» به تقسیم‌بندی گروه‌های اجتماعی پرداخته شده و نخست از دو گروه «دانایان» و «نادانان» نام برده شده است. اما در بررسی این دو گروه، متوجه می‌شویم که منظور از «نادانان» کسانی نیستند که دانش ندارند؛ بلکه آنهایی است که دانش منفی یا زیانبار دارند.

وی افزود: در زبان پهلوی به این گروه «پس دانا» گفته‌اند. یعنی کسانی که به سمت پستی سوق پیدا می‌کنند. یک تقسیم‌بندی دیگر در این متن بدین گونه است که آدمیان را به دو گروه «اشون‌ها» و «دروندها» بخش‌بندی می‌کند. «اشون‌ها» آنانی هستند که دارای نظم و راستی‌اند و «دروندها» دروغگویانند. این نیز یک طبقه‌بندی است.

وی افزود: یکی از آن همسانی‌ها نیز به تقسیم‌بندی طبقات در شاهنامه فردوسی و اوستا بازمی‌گردد. فردوسی هنگامی که به بخش جمشید شاه پیشدادی می‌پردازد، از چهار گروه یا طبقه اجتماعی نام می‌برد. آن گروه‌ها عبارتند از «کاتوزیان» که کارشان ستایش بود و جمشید چنین قرار نهاده بود که آنها دور از مردم و در کوه‌ها زندگی کنند و با اندیشیدن، راه‌های نیک زندگی را برای مردم بیابند و راه‌حل ارایه بدهند.

بهمردی یادآور شد: گروه دوم که شاهنامه یاد می‌کند «نیساریان»‌اند. آنها جنگاوران بودند؛ البته نه فقط جنگ جسمانی، بلکه جنگ در اندیشه. گروه سوم «کشاورزان» محسوب می‌شوند که از کشت خویش برداشت می‌کنند. در فرهنگ پهلوی به آنان «آزادگان» می‌گفتند و همواره در حال جنگ و ستیزند. وی همچنین خاطرنشان کرد: گروه چهارم نیز «اهتوخوشی» نامیده شده‌اند. فردوسی می‌گوید که «اهتو خوشی»ها مردمانی خوش و به دور از اندیشه بودند. گروه بسیاری از مردم در شمار «اهتو خوشی»‌اند.

بهمردی یادآور شد: در «گات‌های اوستا» (هات ۳۲- بند یک) به روشنی از چهار گروه آزادگان، پیشوایان، کشاورزان و نادانان یاد شده است. در این «هات»، برپایه ترجمه پورداوود، می‌خوانیم: «و باید آزادگان خواستار باشند، همانا برزیگران با پیشوایان، شما نیز، ‌ای دیوها، از روی آموزش من، آن شادمانی اهورامزدا را، برآنیم چون گماشتگان تو دور بداریم آنانی را که بدخواهند». در هات ۴۶- بند یک و نیز هات‌های ۵۲ و ۵۳ نیز از این تقسیم‌بندی سخن گفته شده است. وی افزود: درباره «گات»های اوستا پژوهش‌های بسیاری انجام شده است. کسانی چون «تارا پورالا» و «کانگا»، که هر دو از دانشمندان پارسی هند به شمار می‌روند، به این کار پرداخته‌اند و در دنیای شرق‌شناسی نیز دانشمندانی همانند «هومباخ» و «کلنز»، که هر دو از بزرگ‌ترین اوستاشناسان کنونی جهان به شمار می‌روند، پژوهش‌های گسترده‌یی را انجام داده‌اند.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران باستان خاطرنشان کرد: در ایران نیز از پژوهش‌های دانشمندان اوستا‌شناسی چون دکتر ابوالقاسمی، دکتر راشد محصل و دکتر میرفخرایی می‌توان نام برد. «پوروالا» خود می‌گوید ۲۰ سال شبانه روز با گاهات?ها زندگی کرده است و هومباخ می‌گوید که از اندیشیدن به گات‌ها هرگز جدا نبوده است تا توانسته است آن را درک و ترجمه کند. وی افزود: «گات‌ها» را می‌توان از دیدگاه‌های گوناگون زبان‌شناسی، اخلاقی، فلسفی و آیینی بررسی کرد اما تاکنون دیده نشده است که «گات‌ها» را از دید عرفان ایرانی تفسیر کنند؛ یا بسیار کم بدین کار پرداخته‌اند. آنچه در عرفان ایرانی و در نزد کسانی چون سهروردی، مولانا و عطار می‌توان یافت، با اندک تفاوتی در «گات‌ها» هم آمده است. وی افزود: البته سخن بر سر این نیست که کلمات متن‌های عرفانی با «گات‌ها» یکسان است؛ هر کدام از آنها واژگان و نثر ویژه خود را دارند و روشن است که یکسان نیستند اما معناهایی که در «گات‌ها» و متون عرفانی ایران دیده می‌شود، همانند است.

آناهید خزیر