سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
زن در كش و قوس تاریخ
زندگی زن در امتها و قبائل وحشی، از قبیل ساكنین افریقا و استرالیاو جزائر مسكون در اقیانوسیه و امریكای قدیم و غیر اینها نسبت به زندگی مردان نظیر زندگی حیواناتاهلیبود، آن نظری كه مردان نسبت به حیوانات اهلی داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به زنان با همان دید مینگریستند.
به این معنا كه انسان به خاطر طبع استخدامی كه در او هست همانطور كه این معنا راحق خود میشمرد، كه مالك گاو و گوسفند و شتر و سایر حیوانات اهلی خود باشد، و در آن حیوانات هر نوع تصرفی كه میخواهد بكند، و در هر حاجتی كه برایش پیش میآید به كارببندد، ازمو و كرك و گوشت و استخوان و خون و پوست و شیر آن استفاده كند، و به همینمنظور برای حیوان طویله میساخت، و حفظشمیكرد، و نر و ماده آنها را به هم میكشانید تااز نتائج آنها هم استفاده كند، بار خود را به پشت آنها میگذاشت،و در كار شخم زمین وكوبیدن خرمن و شكار، آنها را به كار میگرفت، و به طرقمختلف برای كارهای دیگر، كهنمیتوان شمرد، حیوانات را استخدام میكرد.
و این حیوانات بی زبان از بهرههای زندگی و آنچه كه دلهایشانآرزو میكرد ازخوردنی و نوشیدنی و مسكن و جفتگیری و استراحت آن مقدار را دارا بودند كهمالكش دراختیارش بگذارد، و انسان هم آن مقدار در اختیار حیوانات میگذاشت كه مزاحم و منافی بااغراضش نباشد، اواین حیوانات را تسخیر كرد، تا به زندگی او سود رساند، نه اینكه مزاحم زندگی او باشد.
و به همین جهت بسیار میشد كه بهرهكشی از آن زبانبستهها،مستلزم رفتاری میشدكه از نظر خود آن حیوانات بسیار ظالمانه بود، و اگر حیوان زبان میداشت و خودش ناظر در سرنوشت خود بود فریادش از این زورگوئیهای عجیب بلند میشد، چه بسیار حیوانی كه بدونداشتنهیچ جرمی مظلوم واقع میشد، و چه بسیار حیوان ستمكشی كه از ظلم صاحبش بهاستغاثه در میآمد و امروزهم در میآید، و كسی نیست كه به دادش برسد، و چه بسیارستمكاری كه بدون هیچ مانعی به ظلم خود ادامه میدهد، چهبسیار حیواناتی كه بدون داشتنهیچگونه استحقاق، زندگی لذتبخشی دارند، و تنها به خاطر اینكه سگ خوش قوارهای استازكاخها و بهترین ماشینها و بهترین غذاها برخوردار باشند، و فلان اسب فقط به خاطر اینكهنژاد خوبیدارد در ناز و نعمت بسر برده و در مساله تخمگیری از او استفاده كنند. و بر عكس چه بسیار حیواناتی كه بدون هیچ تقصیری،در سختترین شرایط زندگیكنند، و مانند الاغ باربر و اسب عصاری، دائما در زحمت و سختی باشند.
حیوان برای خودش هیچ حقی از حقوق زندگی ندارد،و در سایه حقوقی كه صاحبشبرای خودش قائل است زندگی میكند، اگر كسی پای سگی و یا اسبی را بشكنداز این نظرتعقیب نمیشود كه چرا حیوان بی زبان را آزردی، و حق او را پایمال ساختی؟، بلكه از ایننظر تعقیبمیشود كه چرا به صاحب حیوان ضرر رساندی، و حیوان قیمتی او را از قیمتانداختی، همه اینها برای این است كهانسان، زندگی و هستی حیوانات را دنبالهرو زندگیخود و فرع هستی خود میداند، و ارزش جایگاه آنها را طفیلی ارزش وجودی خود میشمارد.
در این امتها و قبائل زندگی زنان نیز در نظر مردان چنین زندگیییبود، یعنی مردانزندگی زنان را پیرو زندگی خود میدانستند، و معتقد بودند كه زنان برای خاطرمردان خلقشدهاند، و بطور اجمال و سربسته و بدون اینكه فكر كنند چه میگویند، میگفتند: هستی ووجود زنان وزندگیشان تابع هستی و زندگی مردان است، و عینا مانند حیوانات هیچ استقلالیدر زندگی و هیچ حقی ندارندو زن، مادام كه شوهر نكرده تحتسرپرستی و ولایت پدر است، و بعد از ازدواج تحت ولایتشوهر است، آن هم ولایت بدون قید و شرط و بدون حد و مرز.
در این امتها مرد میتوانست زن خود را به هر كس كه بخواهدبفروشد، و یا ببخشد و یااو را مانند یك كالا قرض دهد تا از او كام بگیرند، بچهدار شوند، یا به خدمت بگیرندو یابهرههائی دیگر بكشند، و مرد حق داشت او را تنبیه و مجازات كند، كتك بزند، زندان كند، وحتی به قتل برساند، و یااو را گرسنه و تشنه رها كند، حال او بمیرد یا زنده بماند، و نیز حق
صفحه : ۳۹۶
داشت او را مخصوصاً در مواقع قحطی و یا جشنها مانندگوسفند چاق بكشد، و گوشتش رابخورد، و آنچه را كه از مال مربوط به زن بود، مال خودش میدانست،حق زن را هم، حق خودمیشمرد، مخصوصاً از جهت داد و ستد و سایر معاملاتی كه پیش میآمد خود را صاحب اختیارمیدانست.
و بر زن لازم بود كه از مرد(پدرش باشد یا شوهرش)در آنچهامر و دستور میدادندكوركورانه اطاعت كند، چه بخواهد و چه نخواهد و باز به عهده زن بود كه امور خانه و اولادوتمامی ما یحتاج زندگی مرد را در خانه فراهم نماید، و باز به عهده او بود كه حتی سختترینكارها را تحمل كند، بارهایسنگین را به دوش بكشد، گل كاری و امثال این كارها را بكند، و در قسمتحرفه و صنعت پستترین حرفه را بپذیرد.
و این رفتار عجیب، در بین بعضی از قبائل به حدی رسیدهبود كه وقتی یك زن حاملهبچه خود را به دنیا میآورد بلا فاصله باید دامن به كمر بزند و به كارهای خانهبپردازد.درحالیكه شوهرش با نداشتن هیچ كسالتی خود را به بیماری بزند، و در رختخواب بخوابد و زنبدبختش به پرستاریاو بپردازد، اینها كلیاتی بود از حقوقی كه زن در جامعه عقب مانده داشت، و از بهرههائی كه از زندگیاش میبرد،كه البته اهل هر قرن از قرنها بربریت و وحشیگری وخصلتها و خصوصیتهای مخصوص به خود داشته،سنتها و آداب قومی با اختلاف عاداتموروثیشان و اختلاف مناطق زندگی و جوی كه بر آن زندگی احاطه داشت، مختلفمیشد كههر كس به كتب تالیف شده در این باب مراجعه كند، از آن عادات و رسوم آگاه میشود.
زندگی زن در امتهای پیشرفته قبل از اسلام
منظور ما از امتهای متمدن و پیشرفته آن روز، آن امتهائیاست كه تحت رسوم ملی وعادات محفوظ و موروثی زندگی میكردهاند بدون اینكه رسوم و عاداتشان مستندبه كتابی یامجلس قانونی باشد، مانند مردم چین و هند و مصر قدیم و ایران و نظائر اینها.
آنچه در این باب در بین تمامی این امتها مشترك بوده، اینبود كه زن در نظر ایناقوام هیچگونه استقلال و حریت و آزادی نداشته، نه در ارادهاش و نه در اعمالش،بلكه در همهشؤون زندگیاش تحت قیمومت و سرپرستی و ولایت بوده، هیچ كاری را از پیش خود منجز وقطعی نمیكرده،و حق مداخله در هیچ شانی از شؤون اجتماعی را نداشته است(نهدر حكومت، نه در قضاوت، و نه در هیچ شانی دیگر).
صفحه : ۳۹۷
حال ببینیم با نداشتن هیچ حقی از حقوق، چه وظائفی به عهدهداشته است؟اولاتمامی آن وظائفی كه به عهده مرد بوده به عهده او نیز بوده است، حتی كسب كردن و زراعتوهیزمشكنی و غیر آن، و ثانیا علاوه بر آن كارها، اداره امور خانه و فرزند هم به عهده او بوده،و نیزموظف بود كه از مرد در آنچه میگوید و میخواهد اطاعت كند.
البته زن در اینگونه اقوام، زندگی مرفهتری نسبت به اقوامغیر متمدن داشته است، چوناینان دیگر مانند آن اقوام به خود اجازه نمیدادند زنی را بكشند، و گوشتشانرا بخورند، و بطوركلی از مالكیت محرومشان نمیدانستند، بلكه زن فی الجمله میتوانست مالك باشد، مثلاارث ببرد،و اختیار ازدواج داشته باشد، گو اینكه ملكیت و اختیاراتش در اینگونه موارد هم، بهاستقلال خود او نبود.
در این جوامع مرد میتوانست زنان متعدد بگیرد، بدون اینكهحد معینی داشته باشد، ومیتوانست هر یك از آنان را كه دلش خواست طلاق دهد، و شوهر بعداز مرگ زنشمیتوانست بدون فاصله، زن بگیرد، ولی زن بعد از مرگ شوهرش نمیتوانستشوهركند، و ازمعاشرت با دیگران در خارج منزل، غالبا ممنوع بود.
و برای هر یك از این امتها بر حسب اقتضای مناطقو اوضاع خاص به خود، احكام ورسوم خاصی بود، مثلا امتیاز طبقاتی كه در ایران وجود داشت چه بساباعث میشد زنان ازطبقه بالا حق مداخله در ملك و حكومت و حتی رسیدن به سلطنت و امثال آن را داشته باشند، و یا مثلابتوانند با محرم خود چون پسر و برادر ازدواج كنند، ولی دیگران كه در طبقه پائیناجتماع بودند چنین حقی را نداشته باشند.
و مثلاً در چین از آنجا كه ازدواج نوعی خودفروشی و مملوكیتبود، و زن در این معاملهخود را یكباره میفروخت، قهرا دیگر معقول نبود كه اختیارات یك زن ایرانیرا داشته باشد، وهمینطور هم بود یك زن چینی از ارث محروم بود، و حق آن را نداشت كه با مردان و حتی باپسران خودسر یك سفره بنشیند، و مردان میتوانستند دو نفری و یا چند نفری یك زن بگیرند، ودر بهرهگیری از او، و استفاده ازكار او با هم شریك باشند، آن وقت اگر بچهدار میشد غالبافرزند از آن مردی بود كه كودك به او بیشتر شباهت داشت.
و مثلاً در هند، از آنجائی كه معتقد بودند زن پیرو مرد و مانندیكی از اعضای بدن اواست دیگر معقول نبود كه بعد از شوهر، ازدواج برای او حلال و مشروع باشد، بلكهتا ابد باید بیشوهر زندگی كند و بلكه اصلا نباید زنده بماند، چون گفتیم زن را به منزله عضوی از شوهرمیدانستند،و در نتیجه همانطور كه بر حسب رسوم خود مردگان را میسوزاندند، زن زنده را هم
صفحه : ۳۹۸
با شوهر مردهاش آتش میزدند، و یا اگر زمانیزنده میماندند، در كمال ذلت و خواری زندگیمیكردند.
زنان هند قدیم در ایام حیض، نجس و پلید بودند، و دوریكردن از آنان لازم بود، وحتی لباسهایشان و هر چیزی كه با دستیا جای دیگر بدنشان تماس میگرفت، نجس وخبیث بود.
و میتوان وضع زنان در این امتها را اینطور خلاصه كرد كه: نه انسانبودند و نه حیوان، بلكه برزخی بین این دو موجود به حساب میآمدند، به این معنا كه از زن، به عنوانیك انسانمتوسط و ضعیف استفاده میكردند، انسانی كه هیچگونه حقی ندارد، مگر اینكه به انسانهایدیگر درامور زندگی كمك كند، مثل فرزند صغیر كه حد وسطی است بین حیوان و انسانكامل، به سایر انسانها كمك میكند،اما خودش مستقلا حقی ندارد، و تحتسرپرستیو ولایت پدر یا سایر اولیای خویش است، بله بین فرزند صغیر و زن،این فرق بود كه فرزند بعد ازبلوغش از تحتسرپرستی خارج میشد، ولی زن تا ابد تحتسرپرستی دیگران بود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست