شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

تیپ ها و کاراکترهای خاطره انگیز جشنواره فیلم فجر


تیپ ها و کاراکترهای خاطره انگیز جشنواره فیلم فجر

شاعرانگی کارگردانی چون حاتمی کیا در بازتاب حس امید و نومیدی در فرآیند انتظار یک پدر برای به سرآمدن فراق فرزندی که همگان مطمئن هستند که به شهادت رسیده است نقشی ماندگار را به مخاطبان مشتاق سینمای جنگ هدیه داد که هنوز هم با سکانس تماشایی فریاد بر سر قبر فرزند در یاد بینندگان نشسته است

● دایی غفور(علی نصیریان- بوی پیراهن یوسف)

شاعرانگی کارگردانی چون حاتمی کیا در بازتاب حس امید و نومیدی در فرآیند انتظار یک پدر برای به سرآمدن فراق فرزندی که همگان مطمئن هستند که به شهادت رسیده است نقشی ماندگار را به مخاطبان مشتاق سینمای جنگ هدیه داد که هنوز هم با سکانس تماشایی فریاد بر سر قبر فرزند در یاد بینندگان نشسته است. دایی غفور که حتی خانواده اش نیز از امیدواری عجیب وی به زنده بودن یوسف متعجب شده اند به خوبی از هنر بازیگرش پرده برمی دارد. بازیگری که با حاج یونس فتوحی در میوه ممنوعه و نقش پدربزرگ خاخام در شکارچی شنبه نشان داد که درخشندگی اش در ایفای نقش دایی غفور اتفاقی نبوده است.

● شیخ قبیله( جمشید مشایخی- روز واقعه)

تنظیم لحن برای بازتاب حالت درونی کاراکتر، یکی از ویژگی های اصلی بازیگری به شمار می رود که در روز واقعه و نقش فرعی شیخ قبیله دلایل شکل گیری واقعه کربلا را در قالب یک واگویه حماسی از فریاد امام حسین(ع) به مخاطب عرضه کرد. سکانس رویارویی با عبدالله و بازخورد مفهومی آرمان کربلا در بیان حماسی شیخ قبیله و تاکیدی که برانحطاط رفتاری جامعه و سبک زندگی مبتنی بر مادیت در این صحنه شد، نقش مهمی در ماندگاری پیام فیلم داشت. در حقیقت، مشایخی از طریق جاذبه بیان به آن شور حماسی حاکم بر شرایط شکل گیری عاشورا اشاره ای ایجازگون داشت تا یکی از ماندگارترین نقش های فرعی سینمای دینی را به اصلی ترین تبلور حقیقت کربلا در انتقال نسلی پیام بیدارگر حماسه خون بدل کند.

● صدراعظم (فردوس کاویانی - جنگجوی پیروز)

فردوس کاویانی که با ایفای نقش در آثاری چون همسران، سگ کشی، باران عشق و آژانس دوستی هنر بازی خود را به منصه ظهور رساند در نقش صدر اعظم مکار جنگجوی پیروز تصویر جدیدی از خود به نمایش گذاشت و در صحنه های رویارویی با امینه (گوهر خیراندیش)، همسر شاه (فاطمه گودرزی) و شاه (اکبر عبدی) چنان دیدنی حس های قدرت، تزویر و کرنش را بازتاب داد که هیات داوری فجر نامش را در فهرست کاندیداهای دریافت سیمرغ نقش مکمل مرد قرار داد. صحنه حضور صدراعظم با لباس مبدل زنانه در سطح شهر نیز به خوبی توانایی های کاویانی در تنظیم حسی و تکنیکی برای بازتاب حالات روحی وی در صحنه هایی چون مهر کردن تحمیلی درخواست همسر شاه جهت جلوگیری از کنار رفتن پوشش از روی بدنش را نشان می دهد و بدینسان این نقش در تجربه های کمیک سینمای ایران دارای جایگاه والایی گشته است.

● سروان قربانی(پرویز پرستویی- مومیایی۳)

ایفای نقش سروان حواس پرت و البته وظیفه شناس در کمدی موقعیت ناب و برجسته ای چون "مومیایی۳" باز هم از توانایی های بازیگری پرده برداشت که در هنرنمایی های گذشته اش به خوبی از پتانسیل های درونی و برونی جهت پالایش و غربال کاراکتر بهره گرفته بود و از اینرو بازی با نگاه، بیان و اندام منطبق بر حسی کارآگاه گجتی و به ویژه در سکانس های رویارویی با مهتاب کرامتی و همراهی با رامبد جوان برای نفوذ به مخفیگاه ربایندگان مومیایی به زیبایی و بسیار باورپذیر توسط پرستویی اجرا شد و آن جدیت و پشتکار در انجام ماموریت که به دلیل تناقض با ماهیت صحنه، وجهی کمیک به شاخص های رفتاری کاراکتر می بخشید، پرویز پرستویی را به عنوان هنرمندی توانا در ایفای نقش های متنوع ، جلوه گر ساخت.

نویسنده : مهدی آقایی