شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
نمـاز جمعه رسانه ای اثربخش در توسعه فرهنگی

نماز جمعه یكی از مراسم عبادی، سیاسی، اجتماعی در اسلام است كه اهمیت آن از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضرورت عمدهای برای تحقیق و بررسی پژوهشگران ایجاد میكند.شناخت مطالب طرح شده در نماز جمعه تصویری از گذشته را ارائه میكند. از سوی دیگر برای برنامهریزیهای فرهنگی سیاسی آینده نیز بسیار مفید خواهد بود. در این تحقیق سعی بر توجه به این دو هدف خواهد شد.
هدف این تحقیق مطالعه توصیفی خطبههای نماز جمعه تهران در طی سالهای ۷۴-۱۳۷۰ است. روش تحقیق «تحلیل محتوا» است. بر این اساس ۳۰۴۰ عنوان مربوط به ۲۵۳ مراسم نماز جمعه (در فرمهایی مشخص) در بیش از ۴۰۰ برگه جمعآوری، و پس از كد گذاری در هفت حوزه اصلی طبقهبندی گردید. سرانجام توزیع فراوانی موضوعات اصلی خطبههای نماز جمعه در حوزههای مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و حقوقی مشخص شده است.
دین اسلام به ترسیم انواع روابط انسان میپردازد كه در سه شكل عمده بیان شده است:
۱) ارتباط انسان با خدا،
۲) ارتباط انسان با مردم
۳) ارتباط انسان با خودش.
مظهر رابطه انسان با ذات باریتعالی، نماز است. خداوند متعال فلسفه نماز را ذكر و یادآوری ذات ربوبی بیان فرموده است (سوره طهـ۱۴). اگر چه نماز به جنبههای فردی رابطه انسان با خداوند اشاره دارد، علاوه بر آن به جنبههای سیاسی و اجتماعی در موضوع نماز نیز عنایت شده است. سطح خرد، نماز یومیه و سطح میانه، نماز جماعات (بویژه در مسجد) و سطح كلان، اقامه نماز جمعه است. اهمیت نماز جمعه به گونهای است كه عنوان یكی از سورههای قرآن بدان اختصاص یافته است. خداوند در چارچوب سوره جمعه به تشریع وظیفه و احكام نماز جمعه بر مسلمانان پرداخته است. آیات ۹ تا ۱۱ سوره جمعه، جایگاه رفیع نماز جمعه در نظام عبادی اسلام را بیان كرده است.
یكی از مهمترین رهاوردهای انقلاب و یادگار حضرت امامخمینی(ره) اقامه نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ بود.
در تعریف نماز جمعه میتوان به اجمال بیان كرد كه:۱
«۱) نماز جمعه دو خطبه دارد كه توسط امام جمعه ایراد میشود و از اجزای نماز به شمار میآید.
۲) نماز جمعه باید به جماعت برگزار گردد. ادای آن به صورت فرادا صحیح نیست.
۳) حداقل كسانی كه باید جماعت جمعه را تشكیل بدهند با احتساب امام جمعه پنج نفر است. با كمتر از این تعداد نماز جمعه برگزار نمیشود.
۴) تا شعاع یك فرسنگی نماز جمعه، نباید نماز جمعه دیگری اقامه شود.
۵) مستحب است امام جمعه به هنگام خواندن خطبه بر اسلحه یا عصا تكیه كند و عمامه بر سر و عبا بردوش افكند و با تمیز ترین لباس و عطر و وقار و متانت، خویش را بیاراید.
۶) مستحب است كه امامجمعه از نظر روحی شجاع، و از لحاظ اندیشه و تفكر تیز و توانا و از نظر سخنوری، بلیغ و فصیح باشد.» در این مقاله پس از ذكر اهمیت و ضرورت بررسی جامعه شناسی نماز جمعه و طرح نگرشهای اجتماعی به این نماز عبادی، سیاسی، روش تحقیق مقاله تشریح، و نتایج آن ارائه شده است.
● نماز جمعه از دیدگاه جامعه شناسی و اندیشههای اجتماعی
ابعاد جامعه شناسی نماز جمعه را به قرار ذیل میتوان مورد اشاره قرارداد:
۱) اندیشههای اجتماعی اسلام كه دارای گوناگونی و فراوانی است، زمینههای مناسبی برای تحقیق و پژوهش فراهم میكند تا بدین وسیله هرچه بیشتر حقانیت احكام و معارف اسلام به عنوان دینی جامع آشكارتر گردد. یكی از اندیشههای اجتماعی اسلام توجه به مراسم دینی بویژه برگزاری نمازجمعه است.
۲) یكی از اصول اجتماعی اسلام، دعوت مسلمانان به وحدت، برادری، انسجام و یكپارچگی است تا با یكرنگی و برابری در جوی آرامش گونه به زندگی بپردازند. مبنای نظام اجتماعی در دین مبین اسلام، اخوت، صلح و آرامش است. نماز جمعه یكی از مظاهر و جلوههای مؤثر و قابل توجه در تحكیم انسجام اجتماعی در نظام اسلامی تلقی میشود.
۳) با توجه به اهمیت اندیشههای اجتماعی دین اسلام ملاحظه میشود كه اسلام به اندیشه جمع گرایانه عنایت خاصی داشته است و در قالب احكام سیاسی اقتصادی اسلام میتوان شواهدی مبتنی بر توجه به ابعاد جمع گرایانه ملاحظه كرد. اگر چه نماز به منظور ایجاد ارتباط انسان با خداوند متعال است بر مظاهر اجتماعی آن به گونهای خاص در دین اسلام تأكید شده است. نماز جمعه به عنوان كنگرهای ملی و عمومی تلقی شده است.
۴) اسلام خواهان، این است كه فرد مسلمان خود را جدای از نظام اسلامی تصور نكند و به عنوان جزئی از سیستم به فعالیت سیاسی اجتماعی خود ادامه دهد. دستورهای گوناگون اسلام، بیانگر تأكید بر موضوع مشاركت اجتماعی است تا مسلمان با احساس مسئولیت اجتماعی در زمینههای گوناگون مورد نیاز، شركت فعالی داشته باشد و به منافع جمعی سایر مسلمانان نیز توجه كند. نماز جمعه از این نظر نمونه مشخص مشاركت اجتماعی به شمار میآید.
۵) با توجه به دستورها و بیانات حضرت امامخمینی(ره) درباره ابعاد سیاسی نماز جمعه، ملاحظه میشود كه مردم مسلمان با شركت در مراسم نماز جمعه به نوعی، حضور در صحنههای انقلاب اسلامی را نشان میدهند و بویژه در كشورهای اسلامی سنگر نماز جمعه ابزاری برای معرفی میزان مشاركت سیاسی مسلمانان تلقی میگردد.
۶) جامعه شناسان در تعریف گروه، اجتماع و جامعه به مفهوم ارتباطات توجه خاصی دارند و ارتباطات اجتماعی را محور اساسی تشكیل جامعه تلقی میكنند.
در تحلیلهای اجتماعی، توجه خاصی به شكل و كیفیت ارتباط میگردد. مطالعه تأثیر متقابل جامعه و وسایل ارتباط جمعی، محور بحث در جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی است. با تكیه بر این حوزه مناسب خواهد بود كه نماز جمعه را (كه ابتكاری در دین اسلام است) رسانهای عمومی تلقی كرد كه همانند ابزار و وسیلهای برای انتقال و ارتباط پیام، نقش ایفا میكند.
۷) فرهنگ، ویژگیهایی دارد كه یكی از آنها این است كه در طول زمان و مكان انتقال مییابد. بنابراین مباحث فرهنگی ماهیتی پویا و متحول دارند و پدیدهای راكد و ساكن تلقی نمیشوند. انتقال فرهنگی یكی از موضوعات قابل توجه در مباحث جامعه شناسی است كه سعی بر تحلیل علل و عوامل مؤثر بر آن خواهد داشت. منظور از انتقال فرهنگی این است كه ارزشها و هنجارها و اصول و ضوابط زندگی اجتماعی از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود. یكی از روشها و وسایل انتقال فرهنگی در جامعه اسلامی، سنگر نماز جمعه است.
۸) با تأكید بر ابعاد فرهنگی، میتوان اشاره كرد كه نماز جمعه عامل ارتقای سطح آگاهیهای عمومی در خصوص زندگی اجتماعی سیاسی اقتصادی افراد است و با فرهنگ عمومی ارتباط مستقیم دارد.
علاوه بر آن نماز جمعه موجب انتشار و گسترش عناصر فرهنگی در جامعه اسلامی میشود تا بدین وسیله بتوان هرچه بهتر به گسترش و انتشار عناصر فرهنگی در سطح جامعه اقدام كرد.
۹) یكی از مفاهیم اساسی در جامعه شناسی، اجتماعی شدن یا جامعه پذیری است. منظور از اجتماعی شدن، فرایندی است كه فرد، اصول و ضوابط زندگی اجتماعی و ارزشها و هنجارهای فرهنگی را فرا میگیرد. اساس اجتماعی شدن بر نوعی فرایند یادگیری از سوی فرد نسبت به شیوه و زنندگی اجتماعی مبتنی است. از نظر دانشمندان عوامل متعددی مثل خانواده، آموزش و پرورش، دین، وسایل ارتباطی در اجتماعی شدن فرد نقش اساسی ایفا میكنند.
یكی از كاركردهای نماز جمعه، تكمیل فرایند اجتماعی شدن افراد است. هر مسلمان از طریق نماز جمعه به گونهای با اصول و ضوابط لازم زندگی در جامعه اسلامی آشنا میشود.
۱۰) یكی دیگر از مفاهیم اساسی جامعه شناسی، اصطلاح كنترل اجتماعی است. مفهوم كنترل اجتماعی مجموعه وسایل و امكاناتی است كه بر چگونگی رعایت اصول لازم زندگی اجتماعی نظارت و كنترل میكند. فرد توسط وسایل كنترل اجتماعی به نوعی خود را تحت مراقبت احساس میكند تا هرچه بهتر اصول و ضوابط نظام اجتماعی را جامه عمل بپوشاند و از آنها پیروی كند. كنترل اجتماعی مكمل اجتماعی شدن تلقی میشود. بنابراین هر فرد اصول و ضوابط زندگی را فرامیگیرد و از سویی دیگر خود را تحت مراقبت و كنترل و نظارت در مییابد. كنترل اجتماعی میزان رعایت و الزام افراد در اجرای ارزشها و هنجارها را افزایش میدهد. كنترل اجتماعی یا بر عوامل درونی و داخلی متكی، و یا بر عوامل بیرونی و خارجی متكی است. عمدهترین تأكید بر عوامل درونی كنترل اجتماعی، توجه به فرایند آموزش و یادگیری و سرانجام درونی شدن یا نهادی شدن ارزشها و هنجارهاست. هرچه فرد ارزشها و هنجارها را بیشتربپذیرد و با تمام وجود آنها را قبول كند، رعایت آن اصول از جانب افراد بیشتر خواهد بود. نهادهای اجتماعی دینی و آموزشی مسئولیت اساسی برای درونی نمودن ایفا میكنند. در بینش اسلامی، مراسم نماز جمعه مهمترین روش كنترل اجتماعی درونی به شمار میآید تا فرد از نزدیك با معارف و دانش مورد نیاز جامعه اسلامی آشنا شود.۲
● بررسی ضرورت و اهمیت مطالعه نماز جمعه از نظر جامعه شناسی
در این تحقیق، جامعه آماری، تمام خطبههای نماز جمعه تهران در پنج سال ۱۳۷۰تا۱۳۷۴ است.
▪ روش تحقیق
«استفاده از اطلاعات موجود»۳ یكی از روشهای چهارگانه تحقیق در علوم اجتماعی۴ است كه این تحقیق بر آن مبتنی است.
▪ روش جمعآوری اطلاعات
درباره روش تحقیق استفاده از اطلاعات موجود، پنج گونه تجزیه و تحلیل وجود دارد كه یكی از آنها «تحلیل محتوا»۵ است.۶ تحلیل محتوا شكل خاصی از تحلیل لغتهای متنها با استفاده از شیوههای آماری است. در تحلیل محتوا كمتر به سبك متن، و بیشتر به فكرهایی كه در آن بیان شده است، توجه دارد.۷ تحلیل محتوا كاربردهای گوناگون بویژه در زمینه كتابها، سخنرانیها، تصاویر و گفتارهای شفاهی، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، سینما، هنر و موسیقی و مباحث تبلیغاتی دارد.۸ روش جمع آوری اطلاعات این تحقیق تحلیل محتواست.
نویسنده:محمد علی زكی
پاورقیها:
۱ـ تقوی، ۱۳۷۴:۶.
۲ـ نتیجه این بحث در نموداری در صفحه بعد به تصویر كشیده شده است.
۳- The use of available Data
۴- Baker, ۱۹۸۸:۱۶۳
۵- Content analysis
۶- Baker, ۱۹۸۸:۲۵۲-۲۸۰
۷ـ دورژه، ۱۳۶۶:۱۱۷
۸ـ همان مأخذ: ۱۳۹-۱۴۰
۹ـ اتسلندر، ۱۳۷۱:۷۶ـ۸۱
منبع:نشریه مصباح ، شماره ۲۴
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست