سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
آزادی اجتماعی از منظر قرآن

● آزادی در اسلام
یكی از ویژگیهای جامعه اسلامی آزادی است به این معنا كه آیا فرد وقتی در جامعه زندگی میكند از آزادی برخوردار است یا نه؟ در این فصل اقسام معنا، حدود و شئون مختلف آزادی مطرح میشود.
● اقسام آزادی
آزادی یك بحث عقلی دارد كه در كتابهای فلسفه و كلام بررسی میشود و بحثی اخلاقی دارد كه در كتابهای اخلاق عنوان شده است، یك بحث عرفانی دارد كه اهل معرفت آن را عنوان میكنند و بحثی حقوقی كه قانوندانها از آن بحث میكنند.
۱) اما قسم اوّل:
▪ آزادی عقلی:
سخن درباره آزادی عقلی بحث از یك مسئله تكوینی است نه اخلاقی، قانونی، حقوق و قراردادی و آن بحث این است كه آیا انسان مجبور است یا مفوّض و به خود وانهاده شده؟ در كتابهای فلسفه و كلام در پاسخ این پرسش گفته شده كه انسان نه مجبور است، تا اسناد و نسبت كارهایش به او مجازی باشد و نه مفوّض است تا اسناد كار به او به نحو استقلال باشد، هم جبر باطل است و هم تفویض و آنچه حق است، امر بین الامرین است كه از آن به «اختیار و آزادی» انتخاب یاد میشود. بسیاری از حكما در كتابهای عقلی به این سخن عقیده دارند.امّا معتقدان به جبر تاریخ و صاحبان تفكّر اشعری انسان را آزاد نمیدانند.
نفی جبر و تفویض و اثبات آزادی از حوزه این مباحث خارج است، زیرا بحثی عقلی است كه آیاتی از قرآن چون: «انّا هدیناه السّبیل امّا شاكراً و امّا كفوراً؛ ما انسانها را هدایت كردیم و راه را به او نشان دادیم او یا شكر و پذیرای هدایت است و یا كفور و ناسپاس در برابر هدایت است و آن را نمیپذیرد.»(۱) و «و قل الحقّ من ربّكم فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیكفر؛ حق را از طرف پروردگار بگو هر كه خواهد ایمان آورد و هركه خواهد كفر ورزد»(۲) مبین آن میباشند.
▪ آزادی اخلاقی:
آزادی اخلاقی را قرآن كریم در روایات معصومین(ع) به انسانها آموختند تا از بند رذایل اخلاقی رهایی یابند، چون یك انسان متكبر یا طمع ورز و آزمند، هرگز آزاد نیست این آزادی در كتابهای اخلاق قابل طرح است كه به عنوان یك فضیلت اخلاقی تحت عنوان (حرّیت) مورد بحث قرار میگیرد.
▪ آزادی عرفانی:
برتر از دو قسم یاد شده، آزادی عارفانه است ـ نه زاهدانه ـ و آن اینكه انسان از هرچه رنگ تعلق، بلكه از هرچه رنگ تعیّن پذیرد آزاد باشد، چیزی او را به خود جذب و جلب نكند و برای انسان چیزی جز خدا كه مطلق محض است، جاذبه نداشته باشد این آزادی كه عارف در پی آن است، اگر در كتابهای اخلاقی مطرح میشود در حدّ یك اشاره است كه از آن میگذرند و این اوج اخلاق و در محور یافتههای اهل معرفت است.
▪ آزادی حقوقی:
این آزادی، مورد بحث حقوقدانان و قانون شناسان است كه مواد قانونی باید طوری تدوین شود كه اجرای آن مستلزم برخورد حقوقی نباشد یعنی یك انسان در كیفیت بهره برداری از مواهب طبیعی تا حدّی آزاد است كه آزادی او مزاحم حقوق و بهره وری دیگران نباشد و اصل «لاضررو لا ضرار فی الاسلام» در همین محدوده قابل اجرا است. این آزادی حقوقی و قانونی است.
از اقسام یاد شده آزادی برخی مانند آزادی عقلی در این مقاله مورد بحث واقع نمیشود و بعضی مانند آزادی اخلاقی، عرفانی و حقوقی مورد بررسی قرار میگیرد.
● محدودیّت طبیعی و قانونی آزادی
انسان گرچه آزاد است، ولی دستگاه آفرینش چنان كه به او میل و اراده داده همین اراده و میل را محدود نیز نموده است، یعنی انسان قدرت آن را ندارد كه هرچه را بخواهد اراده كند، بلكه اراده او محدود است و وقتی انسان در جامعه زندگی میكند گذشته از آن محدودیّت طبیعی، محدودیّت قانونی نیز جلوی رهایی او را میگیرد تا نتواند هرچه به دلش خطور كرد آن را عملی نماید.
محدودیت طبیعی انسان این است كه اگر او تنها هم روی زمین زندگی كند نمیتواند به شكل دلخواه خود عمل كند یا ارادههای گزاف داشته باشد و محدودیت قانونی، آن است كه چون بهرهبرداری از مواهب طبیعی برای همگان است و اگر كسی بخواهد به میل و اراده خود به طور آزاد استفاده كند مزاحم دیگران خواهد بود از این رو قانونی برای تعدیل این ارادهها و امیال باید تدوین شود.
● تفسیر آزادی
«آزادی» برای انسان بسیار ارزشمند و مطلوب است، همانند «سعادت» كه مفهوم آن روشن و اصل آن نیز مطلوب همه است، اما عمده تفسیر آزادی است و چون آزادی وصفی از اوصاف نفسانی انسان است به ناچار اگر انسانشناسیها متفاوت بود، معنا و تفسیر آزادی نیز مختلف است، چه اینكه بر اساس اختلاف انسانشناسیها، تفسیر «سعادت» و سایر اوصاف انسانی نیز مختلف خواهد بود.
در فصلهای گذشته دوگونه جهانبینی مطرح شد: یكی جهانبینی الهی كه میگوید جهان مبدأ و معادی دارد و برای انسان وحی و رسالت مطرح است و انسان دارای روح و مسافری است كه عوالمی را پشت سر گذاشته و عوالمی را نیز در پیش دارد او با مرگ نابود نمیشود، بلكه از عالمی به عالم دیگر منتقل میشود.
اما جهانبینی مادی میگوید جهان عبارت از همین جهان محسوس مادّی است و آغاز و انجامی برای جهان نیست و زندگی انسان نیز بین میلاد و مرگ خلاصه میشود كه قبل از میلاد ماده و تطوّرات مادّه بود و سرانجام با مرگ نابود میشود: «ان هی الا حیاتنا الدنیا؛ زندگی جز زندگی دنیا نیست.»(۳)
بر اساس این دو بینش دو منطق نیز وجود دارد: یكی منطق احساس و سودگرایانه و دیگری منطق عقل و حق گرایانه و بر اساس آن دو جهانبینی و این دو منطق دو گونه تفسیر نیز درباره آزادی هست. كسانی كه جهان را در ماده خلاصه میكنند و انسان را هم یك موجود مادّی میپندارند، آزادی را همان رهایی میدانند، آنچه را كه یك عارف یا زاهد بند میداد، یك انسان مادی آن را به عكس آنها آزادی میپندارد، چه اینكه آنچه را انسان مادّی آزادی میپندارد نزد عارف یا زاهد بند است.
ممكن است انسانی بگوید من در انتخاب راه رها هستم و میتوانم خود را به هر عادتی معتاد كنم ولی رهایی در اعتیاد به هر عادت، در واقع بندی است بر دست و پای او. در واقع انسان معتاد برده است نه آزاد.
دلبستگی به آنچه رنگ تعلّق دارد و انسان را از مسیر لقای حق باز میدارد بندگی است نه آزادی.
● آزادی از نظر اسلام
اسلام چون اساسش توحید است و اخلاق صالح را هم ساقه درخت طوبای توحید میداند و شاخه و میوههایش را هم اعمال و فروعات میداند، انسان را تنها به یك بندگی دعوت میكند كه ماورای آن همه آزادی است و آن بنده حق بودن است.
بنده حق بودن، انسان را در مرحله اعتقاد، اخلاق و عمل از تعلق و وابستگی به غیر خدا آزاد میكند و این اساس در همه شئون و نسبت به هر فردی از افراد جامعه قابل تحقق است.
● آزادی عقیده و معنای «لااكراه فی الدین»(۴)
اما نسبت به عقیده از آن جهت كه عقیده یك امر علمی است، اگر مبادی و مقدمات آن در نفس پیدا شد آن تصدیق پیدا میشود و گرنه پیدا نمیشود پس عقیده یك امر تحمیلی و قابل تعبّد نیست، برخلاف اعمال كه قابل تعبّد است.
افكار بر برهان و دلیل تكیه دارد و به دست خود انسان هم نیست تا بتواند عقیدهای را برخود تحمیل یا از خود سلب نماید. اثبات و سلب عقیده در دست هیچ كس نیست حتی خود شخص، اگر مقدمات علمی مطلبی فراهم شد به نتیجه معتقد میشود و گرنه به آن باور ندارد، پس عقیده نه از طرف غیر و نه از سوی خود انسان قابل تحمیل یا سلب نیست و شاید آیه شریفه «لا اكراه فی الدین»(۵) نیز ناظر به همین معنا باشد كه عقیده قابل تحمیل نیست، نه میشود فهم مطلبی را بر كسی واجب كرد و نه میشود آن را بر كسی تحریم كرد.
توضیح اینكه در معنای این آیه شریفه چند وجه بصورت احتمال مطرح است:
۱) اینكه این آیه از یك مطلب تكوینی خبر بدهد و درباره اصل فهمیدن و علم باشد و معنایش این است كه اصل فهم ـ نه مقدمات آن ـ قابل اجبار نیست نه قابل اثبات است و نه قابل سلب.
۲) ایمان و اعتقاد اكراهپذیر نیست، زیرا اعتقاد یك امر قلبی است و كسی از آن آگاهی ندارد جز خود شخص.
۳) اینكه آیه ناظر به تكوین نباشد، بلكه جمله خبریهای باشد كه به داعی انشاء بیان شده باشد و معنایش این است كه هیچ كس را بر دینداری مجبور نكنید، زیرا موفق نخواهید شد، چون راهی برای تحمیل و ایجاد عقیده با زور وجود ندارد، اما این به آن معنا است كه انسان در انتخاب راه آزاد است. این بحثها وقتی از هم جدا و متمایز شد، معلوم میگردد كه گرچه انسان به لحاظ تكوینی آزاد است اما آزادی در اسلام هرگز به این معنا نیست كه هر كس در انتخاب هر عقیدهای آزاد است و انتخاب آن عقیده نتیجه یكسان داشته باشد. چون عقاید بد از جهنم ابد سربر میآورد و اسلام این راه را برای همیشه بسته است و اما آیاتی مانند: «و قل الحقّ من ربّكم من شاء فلیؤمن و من شاء فلیكفر»(۶) و «انّا هدیناه السبیل امّا شاكراً و امّا كفوراً»(۷) نیز بیان كننده آزادی فلسفی است نه كلامی، یعنی راه و چاه هر دو مشخص است و انتخاب به دست خود شما است، شما مجبور نیستید. اما راه حق به بهشت و سعادت ابدی و راه باطل به جهنّم منتهی میشود، نه اینكه به هر طرف بروید امن است این گونه نیست نه، به هر طرف بروید قدرت انتخاب دارید. پس آیه شریفه «لا اكراه فی الدین» اگر ناظر به اصل علم باشد روشن است كه فهم اكراهپذیر نیست و اگر ناظر به اعتقاد یعنی ایمان به عصاره علم باشد، این نیز اكراهپذیر نیست، چون به دست كسی نیست و در این محدودهها آزادی است.
آیهٔ اللّه جوادی آملی
نگارش و تدوین: حجهٔالاسلام و المسلمین محمد رضا مصطفی پور
پینوشتها:
۱. سوره انسان (دهر)، آیه ۳.
۲. سوره كهف، آیه ۲۹.
۳. سوره مؤمنون ، آیه ۳۷.
۴. بحث تفصیلی درباره آزادی عقیده در فصل چهارده مطرح میشود.
۵. سوره بقره، آیه ۲۵۶.
۶. سوره كهف، آیه ۳.
۷. سوره دهر، آیه ۳.
۸. سوره نمل، آیات ۱۲ تا ۱۴.
۹. سوره اسراء، آیه ۱۰۲.
۱۰. بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۷۲.
۱۱. سوره بقره، آیه ۲۵۶.
۱۲. سوره نحل، آیه ۱۲.
۱۳. سوره اسراء، آیه ۱۰۲.
۱۴. سوره زلزال، آیه ۷.
۱۵. بعضی از اهل معرفت در كتابهای عرفانی خود ذیل آیه شریفه: «آمنت و انه لااله الّا الّذی آمنت به بنو اسرائیل»(سوره یونس، آیه ۹۰)، (ایمان آوردم به خدای یگانه كه بنی اسرائیل به او ایمان آوردهاند) گفتهاند فرعون قلباً ایمان آورد گرچه با زبان اقرار نكرد و او گرچه بخاطر جنایات و آدمكشی هایش سالیان متمادی باید در جهنم بسوزد ولی سرانجام نجات مییابد، امّا عرفای دیگر گفتهاند چون قرآن كریم درباره او حكم خلود كرده است و مؤمن هرگز مخلّد نیست، معلوم میشود او در حال كفر و طغیان مرده است و ایمان او مورد قبول خداوند واقع نشده.
۱۶. سوره طه، آیه ۶۷.
۱۷. نهج البلاغه صبحی الصالح، خطبه ۴.
۱۸. سوره طه، آیه ۶۸.
۱۹. وقتی حضرت موسی (ع) عصای خود را افكند تماشاچیان دیدند یك مار واقعی در میدان حركت میكند و بقیه یك مشت چوب و طناب است كه در گوشهای افتاده است و «تلقف» به این معنا نیست كه مار موسای كلیم آن چوبها را خورد گرچه بعضی از نقلها آن را تأیید میكند، بلكه ظاهر آیه این است كه «ماصنعوا» یعنی ساخته آنان را خورد و «ما صنعوا» همان سحر جادوگران بود. پس معنا این است كه «تلقف الكید» نه «تلقف الحبل».
۲۰. سوره زمر، آیه ۱۸.
۲۱. سوره فصلت، آیه ۳۳.
۲۲. سوره یوسف، آیه ۱۰۸.
۲۳. سوره حج، آیه ۶۷.
۲۴. سوره اعراف، آیه ۱۶۳.
۲۵. غرر و در آمدی تعبیر «تضارب آراء» از اینگونه احادیث نشئت گرفته است.
۲۶. در جهان غرب به بهانه آزادی كه یكی از مواد حقوقی اعلامیه جهانی حقوق بشر است، رهایی قلم و بیان را ترویج میكنند كه محصول آن جریان سلمان رشدی پلید مرتد و مانند آن است. آنها از كتاب سلمان رشدی تحت عنوان آزادی قلم حمایت میكنند.
۲۷. سوره نساء، آیه ۵۹.
۲۸. و ۲۹. نهج البلاغه صبحی الصالح، خطبه ۴۰، ص ۸۲.
۳۰. غررالحكم، ج ۱، ص ۳۴۹.
۳۱. همان، ج ۲، ص ۴۰۱.
۳۲. همان.
۳۳. همان، ج ۴، ص ۳۴۳.
۳۴. همان، ج ۵، ص ۸۱.
۳۵. غررالحكم، ج ۵، ص ۲۷۶.
۳۶. اصطناع بمعنی پروراندن، ساختن و انتخاب كردن است همانطور كه خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: «واصطنعتك لنفسی؛ یعنی تو را برای خود پروراندم».(سوره طه، آیه ۴۱) و «انا اخترتك فاستمع لما یوحی» (طه، ۱۳).
۳۷. غررالحكم، ج ۵، ص ۴۱۳.
۳۸. همان.
۳۹. این احتمال را مرحوم خوانساری ذكر فرموده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست