شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در عهدین
خدای سبحان در آیه ۱۵۷ سوره اعراف چنین فرموده است: «الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه مكتوبا عندهم فی التوراهٔ و الانجیل یامرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنكر... .» از این آیه شریفه استفاده میشود كه اهل كتاب در عصر نزول قرآن، بشارت به حضرت رسول اكرمصلی الله علیه وآله را در كتابهای خود مییافتهاند. همچنین بر اساس آیه سوره مباركه صف، حضرت عیسیعلیه السلام خود را مبشر پیامبری به نام «احمد» میداند: «و اذ قال عیسی بن مریم یا بنیاسرائیل انی رسول الله الیكم مصدقا لما بین یدی من التوراهٔ و مبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد فلما جاءهم بالبینات قالوا هذا سحر مبین.» (صف: ۶) این آیات و نظایر آن ما را از مراجعه به تورات و انجیل موجود بینیاز میسازد. گذشته از آن، كسی كه اندك آشنایی با عهدین موجود داشته باشد به یقین میداند كه این كتب اندك شباهتی با تورات و انجیل مورد نظر قرآن ندارند، حتی تركیب و صورت محرفی از آنها نیز نمیتوانند باشند. عهدین موجود «سیره مانندی» بیش نیستند كه در طول قرنهای متمادی، نویسندگان بسیاری آنها را به رشته تحریر در آوردهاند. بنابراین، جستجو از بشارتهای قرآنی در این كتابها اساسا خطاست. با وجود این، شواهد و قراینی در آنها وجود دارد كه به خوبی، بر پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله قابل تطبیق است. این شواهد و قراین هم در عهد عتیق و هم در عهد جدید قابل پیگیری است.
● پیامبر موعود در عهد عتیق
در عهد عتیق بشارتهای بسیاری وجود دارد. در میان آنها، مواردی هست كه در طول تاریخ تنها بر پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله قابل تطبیق است. از این نمونه است آنچه در خطاب به حضرت موسیعلیه السلام در سفر تثنیه از عهد عتیق آمده است:
«نبیای را از برای ایشان از میان برادران ایشان مثل تو مبعوث خواهم كرد و كلام خود را در دهانش خواهم گذاشت و هر آنچه به او امر فرمایم به ایشان خواهد گفت و هر كسی كه سخنان مرا، كه او به اسم من میگوید، نشنود من از او مطالبه خواهم كرد.» (۱)
مسیحیان به بیانی كه در كتاب اعمال رسولان آمده است، (۲) مصداق این بشارت را حضرت عیسی مسیحعلیه السلام میدانند. اما آیا حضرت عیسیعلیه السلام میتواند مصداق این بشارت باشد؟
● نقد درونی
در این عبارت چند خصوصیت مهم برای «پیامبر موعود» وجود دارد كه قابل تامل و بررسی است:
الف- پیامبری نظیر موسیعلیه السلام:
مسیحیان این عبارت را بر حضرت عیسیعلیه السلام تطبیق میدهند. حضرت عیسی مسیحعلیه السلام چند شباهتبا حضرت موسیعلیه السلام داشت:
- هر دو یهودی بودند.
- هر دو پیامبر بودند.
ظاهرا این دو خصوصیتبرای «نظیر موسی» بودن كافی نیست; زیرا اگر حضرت عیسیعلیه السلام با داشتن این دو شباهت، نامزد این بشارت باشد، هر كدام از انبیای بنی اسرائیل پس از حضرت موسیعلیه السلام نیز همین دو خصوصیت را داشتهاند و حضرت یوشع، سلیمان، اشعیا، یحییعلیهم السلام و برخی دیگر از این بزرگواران نیز هم یهودی بودهاند و هم پیامبر، اما كسی این بشارت را بر آنها تطبیق نكرده است.
از سوی دیگر، دلایلی وجود دارد كه حضرت عیسیعلیه السلام «نظیر موسی» نبود، بلكه تنها پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله «نظیر موسی» بودند:
- طبق اعتقاد مسیحیان، حضرت عیسیعلیه السلام خداست! او یكی از اقنومهای سهگانه اقدس است! اما حضرت موسیعلیه السلام نزد آنان از مقام الوهیتبرخوردار نبود، او تنها پیامبر خدا بود. پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله نیز با معجزه جاوید خود - قرآن - فقط پیامبر بود. پس او نظیر موسی است.
- طبق اعتقاد مسیحیان، حضرت عیسیعلیه السلام برای گناهان بشریتبر صلیب مرد و دفن گردید، ولی پس از سه روز به آسمانها رفت. او قیام پس از مرگ داشت و این حادثه مهمی در زندگی حضرت عیسی مسیحعلیه السلام به شمار میرود. اما حضرت موسیعلیه السلام اینگونه نمرد و به آسمانها نیز نرفت. پس حضرت عیسی مسیحعلیه السلام «نظیر موسی» نبود. در مقابل، پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله همانند حضرت موسیعلیه السلام از دنیا رفت.
- حضرت موسیعلیه السلام و پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در یك روند طبیعی و عادی، در اثر مباشرت طبیعی یك زن و مرد به دنیا آمدند. اما حضرت عیسیعلیه السلام با معجزه خاصی خلق شد. انجیل متی درباره ولادت حضرت عیسیعلیه السلام چنین آورده است: «اما ولادت عیسی مسیح چنین بود كه چون مادرش مریم به یوسف نامزد شده بود قبل از آنكه با هم آیند او را از روحالقدس حامله یافتند.» (۳) لوقا در این باره چنین نوشته است: «پس فرشته نزد او داخل شده، گفت: سلام بر تو ای نعمت رسیده، خداوند با تو است و تو در میان زنان مبارك هستی. اینك حامله شده پسری خواهی زایید و او را عیسی خواهی نامید... مریم به فرشته گفت: این چگونه میشود و حال آنكه مردی را نشناختهام; فرشته در جواب وی گفت: روحالقدس بر تو خواهد آمد و قوت حضرت اعلی بر تو سایه خواهد افكند...; زیرا در نزد خدا هیچ امری محال نیست.» (۴)
قرآن كریم نیز خلقتحضرت عیسیعلیه السلام را با شكوه هر چه تمامتر، چنین بیان كرده است: «اذ قالت الملائكهٔ یا مریم ان الله یبشرك بكلمهٔ منه اسمه المسیح عیسی ابن مریم وجیها فی الدنیا و الآخرهٔ و من المقربین... قالت رب انی یكون لی ولد و لم یمسسنی بشر قال كذلك الله یخلق ما یشاء اذا قضی امرا فانما یقول له كن فیكون.» (آل عمران: ۴۵ - ۴۷). بنابراین، حضرت عیسیعلیه السلام تولدی همانند حضرت موسیعلیه السلام نداشته است. پس نظیر او نیست.
- حضرت موسیعلیه السلام و پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله هم پدر داشتند و هم مادر، همچنین تشكیل خانواده دادند و دارای فرزندانی نیز گردیدند. اما حضرت عیسیعلیه السلام فقط مادر داشتند و خلقت ایشان همانند خلقتحضرت آدمعلیه السلام بود، تا پایان عمر هم تشكیل خانواده ندادند و مجرد باقی ماندند. پس او «نظیر موسی» نبودند.
- حضرت موسیعلیه السلام و پیامبر كرمصلی الله علیه وآله نزد مردم خود پذیرفته شدند. شكی نیست كه یهود مزاحمتهای فراوانی برای حضرت موسیعلیه السلام ایجاد كردند و در دوران سرگردانی در بیابان پیوسته بهانهجویی میكردند. اما در عین حال، حضرت موسیعلیه السلام را به عنوان پیامبری الهی قبول داشتند. به نحو مشابهی، قریش عرصه را بر پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در مكه تنگ گرفتند و آن حضرت پیوسته مورد اذیت و آزار آنها بودند تا پس از سیزده سال از محل تولد خود به مدینه هجرت كردند، اما پیش از رحلت، تمام ملت عرب او را به عنوان پیامبر قبول داشتند. ولی بر اساس اناجیل موجود، یهود حضرت عیسیعلیه السلام را نپذیرفتند (۵) و در نهایت، او را دستگیر نمودند و تسلیم فرماندار رومی كردند. حتی امروز پس از دو هزار سال، ملتیهود حضرت عیسیعلیه السلام را رد میكنند و قبول ندارند. بنابراین، حضرت عیسیعلیه السلام «نظیر موسی» نبود.
- حضرت موسیعلیه السلام و پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله پیامبر بودند و در عین حال، حكومت و رهبری جامعه را نیز برعهده داشتند، وحی الهی را دریافت میكردند و بر اساس آن، به ارشاد و راهنمایی مردم میپرداختند. علاوه بر آن، حاكم بر مردم نیز بودند. حضرت موسیعلیه السلام همچون سلطان مقتدری فرمان میراند و - به اصطلاح - حیات و مرگ قوم در دستش بود. او دستور داد مردمی را كه حرمت روز سبت را شكسته بود و در آن روز، هیزم جمع كرده بودند سنگسار كنند. (۶) كم نبود گناهانی كه مرتكبان آنها به مجازات مرگ محكوم میشدند و حضرت موسیعلیه السلام دستور اجرای حكم الهی صادر میكردند. به نحو مشابهی، حضرت محمدصلی الله علیه وآله نیز از چنین قدرتی برخوردار بودند. اما متاسفانه همه انبیاعلیهم السلام فرصت اجرای فرامین الهی را نیافتند. افراد بسیاری بودند كه از موهبت نبوت برخوردار بودند، اما هرگز فرصت اجرای فرامین الهی را پیدا نكردند. حضرت عیسیعلیه السلام نیز از این دسته بودند. ایشان نه تنها حكومت عام پیدا نكردند، حتی شاگردان بسیار نزدیك و حواریونشان نیز به ایشان خیانت ورزیدند، (۷) او را دستگیر نمودند و تسلیم فرماندار رومی كردند. آنها او را به سخریه گرفتند، آب دهان بر رویش انداختند، بر صورت او سیلی زدند و حتی او را عریان ساختند، لباس قرمزی بدو پوشانیدند، تاجی از خار بافتند و بر سرش گذاشتند و استهزا كنان به او گفتند: ای پادشاه یهود. در نهایت نیز او را به دار كشیدند. (۸) بنابراین، حضرت عیسیعلیه السلام «نظیر موسی» نبود.
۷- حضرت موسیعلیه السلام و پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله، هر كدام شریعت جدیدی آوردند. حضرت موسیعلیه السلام علاوه بر «ده فرمان»، شریعت جامعی برای هدایت قوم بنیاسرائیل آوردند. پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله نیز در بین مردمی كه غرق در جهل و وحشیگری بودند مبعوث شدند و آنها را از حضیض ذلتبه اوج عزت رسانیدند. ایشان مصدق و مهیمن تعلیمات انبیای سلفعلیهم السلام بودند، ولی در عین حال، شریعت جدیدی آوردند. اما حضرت عیسیعلیه السلام شریعت جدیدی نیاوردند و بر اساس نقل اناجیل فرمودند: «گمان مبرید آمدهام تا تورات یا صحف انبیا را باطل سازم، نیامدهام تا باطل نمایم، بلكه تا تمام كنم; زیرا هر آینه به شما بگویم تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطهای از تورات هرگز زایل نخواهد شد تا همه واقع شود. (۹) همچنین در انجیل لوقا آمده است: «آسانتر است كه آسمان و زمین زایل شود از آنكه یك نقطه از تورات ساقط گردد.» (۱۰) بنابراین، حضرت عیسیعلیه السلام «نظیر موسی» نبود و تنها پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله در تمام این موارد «نظیر موسی» بودند.
ب از میان برادران ایشان:
كتاب مقدس از حضرت ابراهیمعلیه السلام به عنوان دوست و خلیل خدا یاد میكند. حضرت ابراهیمعلیه السلام دو همسر به نامهای ساره و هاجر داشت. هاجر اولین پسر حضرت ابراهیم، اسماعیلعلیه السلام، را به دنیا آورد. در این زمان، حضرت ابراهیمعلیه السلام هشتاد و ششساله بودند. (۱۱) هنگام عهد خدا با حضرت ابراهیمعلیه السلام، حضرت اسماعیلعلیه السلام یگانه فرزند ایشان بود. (۱۲) همسر دیگر حضرت ابراهیم، ساره، نیز در ایام پیری حامله شد و پسری زایید و حضرت ابراهیمعلیه السلام نام او را اسحاق نهادند. در آن هنگام، حضرت ابراهیمعلیه السلام صد ساله بودند. (۱۳) عهد عتیق فرزندان اسماعیل و فرزندان اسحاق را در مقابل یكدیگر با هم برادر خوانده است. (۱۴) فرزندان اسحاق یهودی و فرزندان اسماعیل عرب زبان بودند. حضرت محمدصلی الله علیه وآله از نژاد اسماعیل، فرزند اول ابراهیم خلیل اللهعلیه السلام، بود كه خداوند او را از میان برادران اسرائیل - یعنی از نژاد اسماعیل - برگزید و این دقیقا همان چیزی است كه در خطاب به حضرت موسیعلیه السلام آمده است. (۱۵)
ج- خداوند كلام خود را در دهان او گذاشت:
در كتاب اشعیای نبیعلیه السلام چنین آمده است: «و آن طومار را به كسی كه خواندن نداند، داده، گویند: این را بخوان و او میگوید: خواندن نمیدانم.» (۱۶) پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله چهل ساله بودند كه در غار حرا، در شب بیست و هفتم ماه رجب، جبرئیل امین ایشان را با زبان مادریشان مورد خطاب قرار داد و فرمود: بخوان، او فرمود: من خواندن نمیدانم. به او گفته شد: به نام خداوند كریم خود بخوان. (۱۷) اینچنین فرشته وحی، كلمات الهی را بر دهان مبارك پیامبرصلی الله علیه وآله گذاشت و ایشان نیز به همان صورتی كه به ایشان وحی و القا شده بود، تكرار كردند و به مردم ابلاغ نمودند.
در قرآن كریم، سورههای متعددی وجود دارد كه با كلمه «قل» آغاز شدهاند. همچنین آیات فراوانی وجود دارد كه در ابتدای آنها كلمه «قل» وارد شده است. تمام اینها نشانگر آن است كه فرشته وحی كلام الهی را بر دهان حضرت رسولصلی الله علیه وآله گذاشته است. آن حضرت مكتب ندیده بودند و در تمام عمر شریف خود هرگز قلم به دست نگرفتند. معلم او فقط قادر توانا بود: «و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی علمه شدید القوی.» (نجم: ۳-۵))(
نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مساله آموز صد مدرس شد (۱۸)
د- او از خدا و به نام خدا سخن خواهد گفت:
صاحب اثر : محسن پورمحمد
منبع : سایت ستاد پاسخگویی به مسایل دینی
پینوشتها:
) تثنیه، ۱۸:۱۸ و ۱۹
) اعمال رسولان، ۳:۲۲
) متی، ۱:۱۸
) لوقا، ۱:۲۸، ۳۱، ۳۴، ۳۵، ۳۷
) او در جهان بود... جهان او را نشناخت. به نزد خاصان خود آمد و خاصانش او را نپذیرفتند.» یوحنا، ۱:۱۰ و ۱۱
) اعداد، ۱۵:۳۲، ۳۶
۷) یهودای اسخریوطی برای سی پاره نقره او را تسلیم رؤسای كهنه كرد (متی، ۲۶:۱۵) و پطرس، حواری دیگر، پس از دستگیری آن حضرت، سه مرتبه او را انكار كرد. (متی، ۲۶:۳۴))(
) ر. ك. به: انجیل متی باب ۲۶ ; قابل توجه است كه قرآن مصلوب شدن حضرت عیسی(ع) را نپذیرفته است.
) تی، ۵:۱۷
۰) لوقا ۱۶:۱۷
۱) پیدایش، باب ۱۶
۲) پیدایش، ۱۷:۱۵ - ۱
۳) پیدایش، ۲۱:۲ - ۵
۴) پیدایش، ۱۶:۱۲ و ۲۵:۱۸
۵) تثنیه، ۱۸:۱۸ قابل توجه است كه در ترجمههای جدید، كه به نام ترجمه تفسیری از سوی كلیساها انتشار یافته است، در این عبارات، لفظ «از میان برادران» ایشان را حذف كردهاند. ر. ك. به: كتاب مقدس، ترجمه تفسیری، انجمن بینالمللی كتاب مقدس، ۱۹۹۵م، تثنیه، ۱۸:۱۸
۶) اشعیا، ۲۹:۱۲
۷)آیات ۱ - ۵ سوره علق
۸) شیخ محمود شبستری، گلشن راز
۹) Rev. James L. Dow M. A., Dictionary of the Bible, p. ۴۰۲-۴۰۳
۱) علی بن حسینعلی الاحمدی، مكاتیب الرسول، چ سوم، نشر امین، ۱۳۶۳، ص ۱۷۲
۲) علی بن حسینعلی الاحمدی، همان، ص ۱۷۴
۳) آن كس است اهل بشارت كه اشارت داند
نكتهها هستبسی محرم اسرار كجاست
(حافظ)
۴) یوحنا، ۷:۴۰ - ۴۳
۵) یوحنا، ۶:۱۰ - ۱۴
۶) یوحنا، ۱:۱۹ - ۲۷
۷) مرقس، ۱:۷
۸) در اسرائیل سه دادگاه وجود داشت كه مهمترین آن دادگاه سنهدرین كبیر بود. اعضای آن هم وظیفه قضاوت را به عهده داشتند و هم وظیفه هئیت منصفه را، این دادگاه مسئولیتهای سنگینی داشت. پیغمبر دروغین و كاهن اعظم را تنها در این دادگاه میتوانستند محاكم كنند. ر.ك. به: گنجینهای از تلمود ص ۳۰۲.
۹) كتاب دوم پادشاهان، ۲:۱۱
۰) بر اساس اناجیل موجود، نظریه عیسیعلیه السلام در اینجا مخالف نظریه یحیی است. حضرت یحییعلیه السلام میفرماید كه او الیاس نبی نیست، اما حضرت عیسیعلیه السلام، حضرت یحییعلیه السلام را همان الیاس نبیعلیه السلام میدانست. ما هر دو بزرگوار را پیامبر خدا و راستگو میشماریم، لكن اناجیل موجود را هم مخدوش میدانیم اما كلیسا كه هم وثاقت اناجیل را پذیرفته و آن را اهام و تحت اشراف روحالقدس میداند باید این تناقص را حل كند، لاب میگویند یكی نمیدانسته است! (ر. ك. به: متی ۱۷:۱۱ - ۱۳)
۱) مرقس، ۱:۷ و لوقا، ۳:۱۶
۲) یوحنا، ۱:۲۷
۳) لوقا، ۱:۲۶
۴) متی، ۳:۵ و لوقا، ۳:۱۸
۵) مرقس، ۶:۲۱ - ۲۹ / لوقا، ۳:۱۹ - ۲۰
۶) متی، ۳:۷ / لوقا، ۳:۷
۷) متی، ۳:۱۱ / مرقس، ۱:۷
۸) متی، ۴:۱۲ ، ۱۳ ، ۲۳ و ابواب دیگر
۹) مرقس، ۶:۲۱ - ۲۹
۰) ر. ك. به: متی، ۲۷:۲۸ - ۳۴
۱) متی، ۳:۱۱ / مرقس، ۱:۷
۲) یوحنا، ۶:۱۴ و ۱۵
۳) یوحنا باب ۶.
۴) یوحنا، ۶:۱۵
۵) یوحنا، ۱۴:۱۷ و ۱۸
۶) یوحنا، ۱۵:۲۶ و ۲۷
۷) یوحنا، ۱۶:۷ و ۸
۸) اعمال رسولان، بابهای ۱ و ۲
۹) یوحنا، ۱۴:۱۶
۰) اشعیا، ۶۱:۱ و ۲
۱) یوحنا، ۱۴:۱۵
۲) یوحنا، ۱۶:۵
۳) یوحنا، ۱۴:۱۶
۴) یوحنا، ۱۶:۷
۵) یوحنا، ۱:۳۷
۶) لوقا، ۱:۳۵
۷) ر. ك. به: لوقا، ۱:۲۶
۸) لوتا ۱:۱۵.
۹) لوقا، ۱:۶۷
۰) یوحنا، ۱۶:۷
۱) یوحنا، ۱۶:۱۳
۲) یوحنا، ۱۵:۲۶
۳) یوحنا، ۱۶:۱۲ و ۱۳
۴) یوحنا، ۱۶:۱۲ و ۱۳
۵) شیخ محمود شبستری، همان
۶) یوحنا، ۱۶:۱۳
۷) سوره روم: ۲-۴
۸) سوره كوثر: ۴
۹) سوره قمر: ۴۴ و ۴۵
۷۰) سوره آل عمران: ۱۲
۷۱) سوره فتح: ۲۷
۷۲) سوره بقره: ۲۴
۷۳) یوحنا، ۱۵:۲۳
۷۴) تثنیه، ۱۸:۱۸
۷۶) ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۳، ص ۷۰۸
۷۷) ویل دورانت، همان، ج ۳، ص ۷۰۹ / همچنینن ر. ك. به: جفری بارندر، المعتقدات الدینیهٔ لدی الشعوب، ترجمه د. امام عبدالفتاح، كویت، ۱۴۱۳ ، ص ۱۲۹
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست