چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

اسباب کشی آسان


اسباب کشی آسان

وقتی نظم و ترتیب اهمیت بسیار زیادی دارد

جابه‌جا شدن از خانه‌ای به خانه دیگر، معمولا یکی از سخت‌ترین کارهایی است که هر خانواده با آن مواجه می‌شود. جمع کردن وسایل خانه، جدا کردن تمام آنها و دسته‌بندی‌شان باید در طی مدتی محدود و با دقت زیاد انجام شود و البته رمز موفقیت، در برنامه‌ریزی و نظم است. چنانچه با برنامه‌ای دقیق این کار را انجام دهید نه تنها کار سختی نیست بلکه به نوبه خود نوعی خانه‌تکانی و نو شدن به شمار می‌رود و تازگی را به خانه‌تان خواهد آورد.

● چند پیشنهاد کاربردی:

- اولین قدم در اسباب‌کشی تعیین زمانی معین برای خودتان است تا بتوانید طبق این زمان برنامه‌ریزی کنید که با عجله کارها را انجام ندهید. برای مثال یک بازه سه‌هفته‌ای را برای خود در نظر بگیرید و کارهایی را که می‌خواهید طی این مدت انجام دهید یادداشت کنید. به این ترتیب هرگز دچار سردرگمی و استرس نخواهید شد.

- قبل از هرکار خانه را تمیز کنید و از شر وسایل اضافه و خرده‌ریزهایی که مدت طولانی جمع کرده ولی هیچ‌وقت استفاده نکرده‌اید خلاص شوید. به این ترتیب قبل از اینکه وارد خانه جدید شوید وسایل‌تان را تصفیه کرده و جای کافی برای تمام آنها خواهید داشت و احتمالا بسیاری از وسایلی که فراموش کرده بودید را پیدا می‌کنید و قبل از جا‌به‌جایی تصمیم می‌گیرید که جزو آن دسته از مواردی هست که می‌خواهید با خود ببرید یا خیر!

- چنانچه خانه جدید‌تان احتیاج به بازسازی، رنگ یا کف‌پوشی جدید دارد، قبل از جا‌به‌جایی تمام این کارها را انجام دهید تا زمانی که جا‌به‌جا شدید وسایل را در جایشان قرار دهید. حالا که اختیار انتخاب رنگ و طرح را دارید می‌توانید با توجه به مبلمان و طبق سلیقه خودتان رنگ مناسب برای دیوارها و در صورت نیاز پرده‌ها انتخاب کنید. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که خیلی زود کثیف نشود و برای سقف حتما از رنگ سفید استخوانی استفاده کنید تا فضایتان بزرگ‌تر و سقف بلندتر به نظر بیاید.

- منظم باشید و حواس‌تان به تغییر آدرس باشد. قبل از جا‌به‌جا شدن، فهرستی از جاهایی که باید تغییر آدرس‌تان را به آنها اطلاع دهید تهیه کنید تا بعد از مستقر شدن در خانه جدید مشکلی پیش نیاید. بانک، شرکت‌های بیمه، دکترخانواده و غیره از جمله این موارد هستند، به محض جا‌به‌جا شدن آدرس جدید‌تان را به آنها اطلاع دهید. از طرفی دیگر شاید لازم باشد برخی سرویس‌های منظم را لغو کنید تا برای سرویسی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید شارژ نشوید.

- برای تهیه جعبه و کارتن می‌توانید به سراغ سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های محل‌تان بروید. جعبه‌های متوسط و محکم را انتخاب کنید که هم مطمئن هستند و هم برای حمل‌ونقل راحت‌ترند و خیلی سنگین نمی‌شوند. زیر جعبه‌ها را چک کنید و اگر احتیاج به محکم‌شدن دارد با چسب پهن محکمش کنید.

- هر اتاق را جداگانه جمع کنید و سپس به سراغ بقیه قسمت‌های خانه بروید. سعی کنید که وسایل هر قسمت از خانه جداگانه جا‌به‌جا شود تا برای بازکردن و قراردادن وسایل دچار سردرگمی نشوید. به این ترتیب سرعت کارتان هم بالا می‌رود.

- چنانچه قصد دارید برای جا‌به‌جایی از شرکت‌های متخصص این کار کمک بگیرید، توجه داشته باشید که لازم است با آنها همکاری کرده و راهنمایی‌شان کنید. حتی بهتر است در هر دو محل کسی باشد تا به افراد در جا‌به‌جا کردن و قرار دادن وسایل در جای مناسب کمک کند. به این ترتیب کمترین آسیب متوجه وسایل‌تان خواهد بود و خیال خودتان هم راحت‌تر است.

- اگر هنوز سیستم فایل‌بندی ندارید و مدارک و کاغذ‌های مهم‌تان همه جا پخش هستند، هم‌اکنون بهترین موقع برای دسته‌بندی این مدارک است. یک پوشه بزرگ تهیه کنید، سپس تمامی کاغذهای‌تان را جمع‌آوری کرده و مرتب داخل پوشه قرار دهید. شاید هم لازم باشد گاوصندوق کوچکی برای مدارک بسیار مهم تهیه کنید، این دیگر میل خودتان است.

- یکی از کارهایی که می‌توانید پیش از مستقرشدن انجام دهید تعیین محل وسایل خانه است. نقشه‌ای فرضی از خانه در ذهن داشته باشید و طبق آن وسایل را مرتب کنید. به این ترتیب هنگامی که وارد خانه جدید‌تان شدید، دقیقا می‌دانید که هر وسیله را کجا قرار خواهید داد. اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید نقشه‌ای دستی به مسوول جا‌به‌جایی داده و از او درخواست کنید که مبلمان و وسایل را طبق علامت‌های روی نقشه که خودتان قبلا روی کاغذ مشخص کرده‌اید، بچینند که البته این کار همیشه ممکن نمی‌باشد.

- برای جا‌به‌جایی، اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید یا از شرکتی کمک می‌گیرید، باید توجه داشته باشید که قبل از هر کار فرش‌ها، لوسترهای بلند و در کل هر آن چیزی که ممکن است در حین جا‌به‌جایی مزاحمت ایجاد کرده و حتی خطرناک باشد را جمع کنید. مسیرهای رفت و آمد را باز و خالی از وسیله نگاه دارید و در همین حین مراقب بچه‌ها هم باشید.

- تمامی جعبه‌ها را علامت‌گذاری کرده و با برچسبی بزرگ محتویات هر جعبه را مشخص کنید، این مشخصات شامل نوع وسایل داخل جعبه، اتاق یا کمد مربوطه، شکستنی یا سنگین و غیره می‌باشد. حتی می‌توانید آنها را اولویت‌بندی کرده وطبق نیازتان به خانه جدید ببرید. برای اطمینان خاطر می‌توانید فهرستی از وسایل‌تان تهیه کنید تا از وجودشان در خانه جدید مطمئن شوید. وسایل شکستنی و ظریف را در یک جا قرار دهید تا با بقیه جعبه‌ها جا‌به‌جا نشوند. شاید هم لازم باشد که کارتن‌ها را شماره‌گذاری کنید تا طبق این شماره‌ها باز شوند.

- یک‌سری ازجعبه‌ها را برای وسایل ضروری کنار بگذارید و با علامتی متفاوت مشخص‌شان کنید. این جعبه‌ها حاوی اولین وسایلی هستند که لازم خواهید داشت و مسلما پیش از سایر وسایل در خانه جای داده خواهند شد. این وسایل عبارتند از قرص‌های مسکن و جعبه‌کمک‌های اولیه، دستمال کاغذی و وسایل شوینده و کیسه‌زباله، قاشق و چنگال و وسایل اولیه آشپزخانه، باتری و چراغ‌قوه، جعبه ابزار و دیگر وسایلی که ممکن است در ساعت‌های اولیه به کارتان بیاید.

- یک‌سری از وسایل هم مانند مواد آتش‌زا و دیگر وسایل خطرناک به هیچ عنوان نباید بسته‌بندی شوند و بهتر است که شخصا آنها را جا‌به‌جا کنید و در محلی مناسب در خانه جدید قرار دهید. وسایل دیگری هم مانند جواهرات و اجناس و مدارک مهم نیز شامل همین دسته از اشیا به شمار می‌روند.

- برخی از وسایل هم احتیاج به بسته‌بندی‌های خاص دارند که شاید خودتان قادر به انجام آن نباشید. برای این منظور می‌توانید با شرکت‌های مربوطه تماس گرفته و بسته‌بندی این دسته از وسایل را به آنها بسپارید که هم مطمئن است و هم راحت.

- برای جا‌به‌جایی وسایل برقی و کامپیوتری بهتر است که از جعبه‌های اصلی خودشان استفاده کنید. در صورتی که آنها را دور ریخته‌اید می‌توانید از پلاستیک‌های مخصوص حمل‌ونقل برای بسته‌بندی آنها استفاده کرده و ترجیحا خودتان آنها را جا‌به‌جا کنید.

- قبل از ترک کردن خانه همه جا را به دقت بررسی کنید تا چیزی جا نمانده باشد؛ انباری‌ها و زیر شیروانی و کمد‌های قدیمی را با دقت دوباره چک کنید. برای اطمینان‌خاطر، کامیون باربری را نیز بررسی کنید تا احیانا چیزی را از قلم نینداخته باشید.

- گیاهان آپارتمانی و گلدان‌های‌تان را فراموش نکنید. بهتر است که با احتیاط و ترجیحا خودتان آنها را جا‌به‌جا کنید تا آسیب نبینند. می‌توانید آخر از همه آنها را به خانه جدید ببرید و در جایشان قرار دهید.

- در حین اسباب‌کشی کمی هم خوش بگذرانید، تفریح کنید و دوستان‌تان را برای کمک دعوت کنید. بهترین موقعیت برای دور هم بودن است! در خانه جدید‌تان با هم چای بنوشید و خاطره‌ای خوش برای خود بسازید. همچنین می‌توانید از ایده‌های دوستان‌تان هم استفاده کنید و از آنها نظر بخواهید.

- بیهوده خودتان را خسته نکنید. حال که در خانه جدید هستید، برای باز کردن وسایل و جعبه‌ها اصلا عجله نکنید. بهتر است با خیال راحت و سر فرصت کارتن‌ها را باز کرده و وسایل را در جای مناسب‌شان قرار دهید. برای این کار هفته‌ها وقت دارید!

عکس: corbis

مانوش مجدزاده