جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

۵ ترفند برای موفقیت در هر شرایط اقتصادی


۵ ترفند برای موفقیت در هر شرایط اقتصادی

بحران های اقتصادی فرصت های بزرگ تری را در دل خود دارند اما این فرصت ها فقط برای آنهایی است که قوی تر و آماده تر باشند و پشتکار بیشتری به خرج دهند خیلی از افراد در شرایط بحرانی تمام حواسشان را روی فراز و فرودهای اقتصاد داخلی یا جهانی متمرکز می کنند خیلی ها منتظر می مانند تا معجزه ای در اقتصاد رخ دهد و دیر یا زود هم می فهمند که هرگز رخ نمی دهد

بحران‌های اقتصادی فرصت‌های بزرگ‌تری را در دل خود دارند؛ اما این فرصت‌ها فقط برای آنهایی است که قوی‌تر و آماده‌تر باشند و پشتکار بیشتری به خرج دهند. خیلی از افراد در شرایط بحرانی تمام حواسشان را روی فراز و فرودهای اقتصاد داخلی یا جهانی متمرکز می‌کنند. خیلی‌ها منتظر می‌مانند تا معجزه‌ای در اقتصاد رخ دهد و دیر یا زود هم می‌فهمند که هرگز رخ نمی‌دهد.

اکنون در شرایطی هستیم که اصطلاحا به آن می‌گویند «هرچی گیر آوردی بخور»، در چنین شرایطی افرادی برنده می‌شوند که ابداعاتشان را به کار می‌گیرند و منتظر کسب اجازه برای موفقیت نمی‌مانند.

پنج ترفندی که برای موفقیت در هر شرایط اقتصادی به آنها رسیده‌ام عبارتند از:

۱. وابسته نبودن به دیگران

موفقیت دائما از شما فاصله می‌گیرد مگر اینکه درک کنید که هیچ‌کس دلیل مشکلات شما نیست و هیچ‌کس قادر نیست تضمینی برای رسیدن به اهدافتان به شما بدهد. سرنوشت شما فقط به خود شما بستگی دارد و نه هیچ‌کس دیگر. هنگام شروع زندگی حرفه‌ای، راهی را انتخاب کردم تا یک تفاوت واقعی ایجاد کنم. بعد از آن تصمیم گرفتم که اعانه‌های دولتی را دریافت نکنم و فارغ از اینکه چه کاری انجام می‌دهم، شغلی داشته باشم. به عنوان یک فارغ‌التحصیل رشته حسابداری، کار دفتری در یک شرکت نفتی در خلیج مکزیک، شغل ایده‌آلی برای من نبود حتی کمتر از یک شغل به حساب می‌آمد؛ اما چون می‌خواستم شغلی داشته باشم که به وسیله آن ضمن مثمرثمر بودن، زندگی‌ام را اداره کنم، آن را پذیرفتم. در واقع باور به لزوم عدم وابستگی، اعتماد به نفسی را به وجود آورده بود که اولین نتیجه‌اش اطمینان از پیشرفت‌های حرفه‌ای بود.

۲. تصور کنید که وضعیت اقتصادی بهتر نخواهد شد

همیشه تصور کنید در حال آماده باش برای شرایط جنگی هستید و برای تضمین امنیت شغلی‌تان تلاش کنید. باید آنقدر خودتان را برای استخدام‌کنندگان‌تان ارزشمند کنید که حتی فکر پایان دادن به همکاری با شما هم به ذهنشان نرسد. اقتصاد جدید خواهان افکار خلاق و کار آفرینی است که فراتر از شرح شغل‌های نوشته شده بروند. بهترین کاری که از یک کارمند انتظار می‌رود این است که بتواند درآمد بیشتری را به سمت شرکت هدایت کند یا هزینه‌های آن را کاهش دهد.

ممکن است تصمیم بگیرید شغل دوم داشته باشید یا یک کار جانبی را در منزلتان انجام دهید. درباره شغل و مسائل مالی با تمام اعضای خانواده جلسه داشته باشید و اجازه دهید آنها بدانند که باید در حرکت رو به جلو با شما همراه باشند و ممکن است لازم باشد فداکاری کنند.

۳. فعال‌تر شدن

وقتی اولین شرکتم را راه‌اندازی کردم، از مقاومت کردن در برابر تلاطم بازار و دیگر عواملی که به تدریج احساس تمایل به تسلیم شدن را تقویت می‌کنند، تجربه زیادی کسب کردم. با بهره‌گیری از همین تجربه فعالیتم را توسعه دادم و به جای قانع شدن به سه یا چهار سفارش روزانه، فروش خود را به ۳۰ تا ۴۰ سفارش روزانه افزایش دادم. بعد از آن هم درباره همه کارهای خودم هدف‌هایی برای گسترده‌تر کردن فعالیت‌ها تعیین می‌کردم که به تلاش ده برابر احتیاج داشت و برای رسیدن به آنها، به خودم بسیار سخت می‌گرفتم.

منظور مرا اشتباه برداشت نکنید. نمی‌گویم که شما قبلا سخت کار نمی‌کردید؛ اما باید روش‌های مناسبی را پیدا کنید که قادر باشید کار بیشتری انجام دهید. برای مثال می‌توانید گردش کاری‌تان را به شیوه بهینه‌تر برنامه‌ریزی کنید، از اپلیکیشن‌های مفید تلفن هوشمندتان بهره ببرید یا صرف زمان در جلسات را محدود کنید.

۴. روشن بین باشید

برای کسانی که مثبت اندیش باشند، آینده درخشان است. همیشه خوش‌بین‌ترین شخص بازی باشید. همین نکته بارزترین وجه تمایز شما از دیگران خواهد شد. ما اکنون در جهانی زندگی می‌کنیم که دور تا دور آن با هزاران شوک اقتصادی، دوره‌های اقتصادی نابود کننده و فجایع طبیعی محصور شده که در تمام تاریخ بی‌سابقه بوده است. افراد زیادی را دیده‌ایم که برای اینکه بتوانند برفشارها و استرس‌های کاری غلبه کنند به فساد اخلاقی رو آورده‌اند. در شرایط کنونی افرادی که بتوانند تفکر مثبت‌شان را حفظ کنند و به توانستن باور داشته باشند، جزو استثنائات تلقی می‌شوند. اما اگر یاد بگیرید که روی کارتان متمرکز بشوید و بدون توجه به شرایط، لبخند بزنید، می‌توانید یکی از همین افراد استثنایی باشید.

۵. در همه جا حاضر بودن

اکنون زمانی است که باید در همه جا حضور داشته باشید تا بیشتر در معرض مشاهده و صحبت دیگران باشید. گمنامی بزرگ‌ترین چالش در کسب‌وکار است. اگر مشتریان بالقوه شما را نشناسند یا مشتریان کنونی به اندازه کافی به شما فکر نکنند، نمی‌توانید انتظار موفقیت داشته باشید. خبر خوب این است که به لطف شبکه‌های اجتماعی اکنون برای حضور در همه جا فرصت‌های خیلی بیشتری وجود دارد.

من هر روز در وبلاگم مطلب می‌نویسم، هفته‌ای ۵ ویدئو تولید می‌کنم، ماهانه حداقل در ۲۰۰ بحث موجود در شبکه‌های اجتماعی شرکت می‌کنم، در کنار اینها بازهم برای نشر خبر‌ها، تبلیغات و کمپین‌ها از ارسال نامه مستقیم و رسانه‌ها هم استفاده می‌کنم. نتیجه این تلاش‌ها این بود که تماس‌هایی که از بیرون با تیم فروش شرکت گرفته می‌شود خیلی بیشتر از تماس‌هایی است که افراد تیم فروش با بیرون می‌گیرند.

رکود اقتصادی چیزی نیست که کسی آرزوی آن را داشته باشد؛ اما شما آن را به عنوان فرصتی برای برجسته شدن و کسب سهم بیشتری از بازار ببینید. از اینکه جواب کسی را «نه» بدهید نترسید و اجازه ندهید جهان پیرامون افکار و احساسات شما را در دست بگیرد. بدانید که تنها نگرش و توانایی‌تان برای قطع سرو صداهای اطراف، سرنوشت شما را تعیین می‌کند.

GRANT CARDONE

ترجمه: مهدی سریرچی

منبع: Entrepreneur